Taxmannen Posted April 9, 2018 Posted April 9, 2018 Det är säkert någon av er som gjort affärer och sålt eller köpt HiFi med okända personer på nätet!? Jag har en kille i Danmark som vill köpa en pryl jag har ute till försäljning och han verkar seriös och vill betala i förskott. Jag har identifierat honom så att namn, adress med mera stämmer och hans mailadress verkar också helt ok. Frågan är hur man gör upp affären så att vi båda känner oss trygga. Han vill som sagt betala i förskott och ber om ett IBAN.kontonummer, men också något bevis på att jag är den jag säger mig vara - bild på ID eller liknande gissar jag, och här känner jag mig självklart inte trygg. PayPal skulle kännas bättre än konto, men jag vet inte riktigt. Tips? Quote
Svanteborg Posted April 9, 2018 Posted April 9, 2018 Det borde vara safe att skicka ett foto på ditt körkort med t.ex de fyra sista siffrorna övertäckta eller övermålade i paint. Se PayPals info om vanligt förekommande bedrägerier så du inte går i någon känd fälla. https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/phishing Annars övertala han att gå på mässan i Jönköping nästa helg och möt han halvvägs! Taxmannen 1 Quote
Bebop Posted April 9, 2018 Posted April 9, 2018 IBAN menar jag är väl så säkert. Han skall göra en utlandsbetalning via IBAN vilket går via bank och om jag inte är helt fel på det så görs IBAN-överföring från hans bankkonto där avsändande bank håller koll på avsändarens uppgifter. Men en extra koll med din bank hur säkert de anser det är kan ju vara på sin plats. Nackdelen med PayPal är att det är rätt så dyrt när det blir större belopp. Du kan ju också sända ett avtal där du skriver om vad det är som skall säljas, namn, underskrift och hur betalningen skall ske. Utväxla sedan id-kopia. De flesta affärer jag har gjort går via IBAN och jag menar att det säkert. Annorlunda är det med kreditkortsnummer. Det skall man aldrig ge ut. Payson och PayPal är en tjänst som skall skydda kreditkortsnummer som man handla för men IBAN är bara för insättningar till ett kontonummer, inte för uttag. Ungefär som ett bankgironummer. Företag brukar alltmer uppge sina IBAN-nummer på fakturor. Den som bör vara mest orolig är ju köparen som ju riskerar att bli utan produkt. Men om du får pengarna i förskott så är ju din risk rätt låg. Taxmannen 1 Quote
calle_jr Posted April 9, 2018 Posted April 9, 2018 Om han vill betala i förskott så är ju Bebops förslag med avtal en bra lösning. Annars finns det väl efterkrav mellan Sverige och Danmark, dvs att han kan hämta ut godset mot kontant betalning. Jag tycker det är den bästa lösningen för båda parter. Mässan i Jönköping är också ett bra förslag Taxmannen 1 Quote
Taxmannen Posted April 9, 2018 Author Posted April 9, 2018 IBAN får det bli! När jag meddelat köparen mina tveksamheter skickade han bild på sitt pass snabbt som ögat och erbjöd sig att betala 25% i handpenning utan att se min ID, så nu känner jag mig trygg i att det här inte är några problem. Tack för tipsen - hur skulle man klara sig utan er kunniga forumiter Tror inte han kommer till Jönköping - han bor i Vejen i västra Danmark så det lär vara en dryg resa Quote
Muffin Posted April 9, 2018 Posted April 9, 2018 I Sverige kan du använda Zaver med deras app. Kommer utvecklas även för utlandsaffärer. Identifiering båda parter via Bankid. Säljare får garanterat betalning från Zaver. Zaver tar risken. Quote
Bebop Posted April 9, 2018 Posted April 9, 2018 23 minutes ago, Muffin said: I Sverige kan du använda Zaver med deras app. Dem skulle jag överhuvud taget inte fundera på. https://www.allabolag.se/5590598420/frink-ab Nystartat 1 anställd Ägaren och VD'n 24 år gammal Eget kapital drygt 400,000 Alla är barn i början men jag kan inte se vad de kan tillföra som inte banksystemet klarar. Det finns ju inte kapital. Hur skall de kunna ta risker. Ser snarare ut som en lycksökare som skaffat sig en app. Möjligen finns det kapital dolt som behöver tvättas, men det vet jag naturligtvis inte. Jag skulle aktat mig. MatsT 1 Quote
bigblue Posted April 9, 2018 Posted April 9, 2018 Ett möjligt senario en bedragare skulle kunna "ställa till med" om man betalar via ex Paypal är att man säger att man inte fått den varan man blivit lovad. Paypal fryser då pengarna som riskerar att gå tillbaka till köparen som då har både pryl och pengar. Samma sak kan ske med ex Blocket Paket. Quote
Recommended Posts