Jump to content

Uppgradera från Opus3 Continuo med Cantus tonarm, men till vad?


Vox

Recommended Posts

Funderar på uppgradera från min Opus3 Continuo med Cantus tonarm, men vet inte till vad. Vill gräva upp ännu mer välljud ur det svarta guldet. 

Behöver era råd/förslag för att minimera risken att bara gå snett uppåt. 

Önskar förslag på skivspelare och tonarm. Övre smärtgräns är 50 kSEK. 

 

Lutar mig nu tillbaka och inväntar era förslag. 

Edited by Vox
Link to comment
Share on other sites

Synd att du bor i Västerås och inte i här Malmö, Vox...   Vill man ha mer välljud här skaffar man säsongskort på MSO/Malmö Live konserthus i stället för att uppgradera vinylspelare eller olika avancerade digitalkällor. Jag håller numer till i konserthuset i stället för på forumet - fantastiska ljudupplevelser i stort sett varje vecka :thumbsup: !!

 

/ Ulf

 

(50 kSEK räcker till Platina säsongskort i 10 år :) )

Edited by ulfsan
Tillägg
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, ulfsan said:

Synd att du bor i Västerås och inte i här Malmö, Vox...   Vill man ha mer välljud här skaffar man säsongskort på MSO/Malmö Live konserthus i stället för att uppgradera vinylspelare eller olika avancerade digitalkällor. Jag håller numer till i konserthuset i stället för på forumet - fantastiska ljudupplevelser i stort sett varje vecka :thumbsup: !!

 

/ Ulf

 

(50 kSEK räcker till Platina säsongskort i 10 år :) )

 

Ger de flera konserter varje kväll med olika artister och musikstilar? 

Jasså inte, då uppgraderar jag min vinylspelare och stannar i min "gubbskrubb" istället. Just nu är det konsert med Eagles. ?

Link to comment
Share on other sites

Det är naturligtvis inget fel i att uppgradera för att nå "hög naturtrogenhet (=HiFi) och därmed komma så nära verkligheten som möjligt. Detta gäller ju då även förstås skivspelaren. Men för att verkligen höra verkligheten måste man nog ta sig ur garderoben och då vet jag inget bättre ställe än det konserthus vi numer har här i Malmö. 

 

Genom att lyssna på olika slags konserter på Malmö Live har jag lärt mig hur en orkester med olika instrument ska låta, ljudbilder, klanger mm. Det absoluta kravet på att då ha det helt perfekta ljudet hemma har därmed lugnat sig och insikten finns dessutom att det inte är möjligt att få till fullt ut. Då tycker jag att jag kan nöja mig med Continuo/Cantus med god pick-up även om det är frestande att vilja ge sig in världen av "riktiga"skivspelare i traditionell konstruktion av avancerad typ. Med de häftiga bilder och trådar som finns kring dessa, bl a på detta forum, är det inte utan att man ibland känner av grupptrycket ;) . Men ingen av dessa spelare kan ändå gräva så djupt i vinylen att ljudet blir verkligt.... 

 

Hälsar / Ulf

 

På torsdag är det en gitarrkonsert med Göran Söllscher bl a - ska bli spännande att höra det lilla ljudet (gitarren) i kombination med det stora (symfoniorkestern). Det brukar låta fantastiskt och går tyvärr aldrig att få till hemma i gubbskrubben.....

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, ulfsan said:

Det absoluta kravet på att då ha det helt perfekta ljudet hemma har därmed lugnat sig och insikten finns dessutom att det inte är möjligt att få till fullt ut.

Det finns en dialog inom akustikforskning där man ser en dragning åt att utforma nya konsertsalar så att klangen mer efterliknar inspelningar, med ökad tydlighet och briljans.

Idag har medellyssnaren skivinspelning som referens (även om man säger nåt annat), till skillnad mot för 100 år sedan då ingen hade inspelning som referens.

Medvetet eller omedvetet vill många alltså att det ska låta som på skiva.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Det finns en dialog inom akustikforskning där man ser en dragning åt att utforma nya konsertsalar så att klangen mer efterliknar inspelningar, med ökad tydlighet och briljans.

Idag har medellyssnaren skivinspelning som referens (även om man säger nåt annat), till skillnad mot för 100 år sedan då ingen hade inspelning som referens.

Medvetet eller omedvetet vill många alltså att det ska låta som på skiva.

Mycket Intressant. 

 

Besöker ganska ofta på Konserthuset, Berwaldhallen och Operan. Helt olika ljudupplevelser, men alltid med den där live-dynamiken som är så svår att återskapa. Tycker heller inte att gå på konsert är samma sak som att kunna lyssna på fantastiskt ljud/inspelningar hemma. Ibland vill man ju hör Tom Waits, eller Solti. Det är ett fantastiskt privilegium att ha världens artister på scen hemma. 

 

@Vox Försök lyssna på några olika. De du nämner ovan har väldigt olika karaktär. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Daniel said:

Besöker ganska ofta på Konserthuset, Berwaldhallen och Operan. Helt olika ljudupplevelser, men alltid med den där live-dynamiken som är så svår att återskapa. Tycker heller inte att gå på konsert är samma sak som att kunna lyssna på fantastiskt ljud/inspelningar hemma. Ibland vill man ju hör Tom Waits, eller Solti. Det är ett fantastiskt privilegium att ha världens artister på scen hemma. 

Håller med dig!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Det ena behöver väl inte förta det andra...? Både hemmaspelande och konsert är ju en del av livets goda. Vox ville ha tips och åsikter om bättre skivspelare och ger förslag och prisgräns. Bra så. Personligen hade jag kanske satsat på en nyare Technics, men jag är osäker på om den är "bättre" eller bara annorlunda. Jag tror att vi skulle behöva lite mer kött på benen för at ge råd. Vilken puppa finns det idag samt RIAA? Hur är preferensen på ljudåtergivning och kanske användbarhet? Remdrift/Direktdrift  - finns det preferens där etc.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Daniel said:

Det är ett fantastiskt privilegium att ha världens artister på scen hemma. 

Ja!

Men som ett sidospår är det som sagt inte hugget i sten vad som är en korrekt klang. Detta har ändrats / ändras under vår levnad.

Jag har tidigare visat ett test som Anders Gade fick möjlighet att göra i Aarhus Konsertsal. Det är en skolåda med 1300 sittplatser, där man fick möjlighet att mäta i salen samtidigt med en planerad inspelning. Signalprocesser genomfördes enligt en förutbestämd plan som utarbetats av inspelningsproducenten. Resultaten sammanställdes i jämförbara storheter (ISO 3382), med klarhet beräknad som C80 och efterklang som T60 och EDT.

aarhus_c80_edt.jpg

Resultat från Århus konsertsal: Skillnad mellan mätning och inspelning. Medelvärden 250 - 2000 Hz. Bild: Multi-Science Publishing Co. Ltd.

 

Som syns ligger C80 ca 3dB högre för inspelningen jämfört med mätning i salen. Det finns också en artificiell efterklang tillagd i inspelningen, en halv sekund längre än den redan tillräckliga efterklangen i salen. Men, C80 och T60 kompenserar varandra, så att EDT är nästan identisk mellan inspelning och sal.

Om man börjar bygga salar som ska låta som inspelningar så får det ganska stor påverkan.

Vi var på och "nafsade" på detta även för Malmö Live, men jag tror att man ska passa sig. Det tippar lätt över och blir både hårt och vasst. Precis som en hifi-anläggning kan bli :)

 

När det gäller tips till Vox så tycker jag att han antingen ska uppgradera eller låta bli. En sidoförflyttning känns onödig.

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ är att behålla spelare och arm.

Utan att veta vad du har för Riaa, så tror jag att du skulle kunna gräva ytterligare välljud om du lägger dina 50 papp på ny pickup och riaa-steg:)

 

Annars är det ju till att testa runt för att se vad du gillar.

 - Technics 1210

 - Feickert

 - Avid

 - Brinkmann

 - Fletcher Audio

 - Acoustic Signature

 

Bara för att nämna några!

Link to comment
Share on other sites

IMG_1003.thumb.jpg.35ef742504266704f5eaa93af88a4a83.jpg

 

 

Med en bra pick-up och ett väl uppvärmda rör i RIAA:t är det inget fel på Tom Waits i en Continuo med Cantus-arm.... Sitter just nu och "njuter" av detta (om man nu egentligen njuter av Tom Waits ;) )....

 

Men det kan nog stämma att spelaren är speciell - man accepterar den eller inte. Jag har accepterat att inställningar av arm och puppa får göras mer genom att "lyssna och titta" än av vägning, mätning och testskivor. Och för att alltid ha OK lager och jämn bra fart med den lite klena motorn följer jag Bo Hanssons råd att alltid låta skivtallriken snurra. Stänger alltså ALDRIG av den, utan låter strömmen vara på dygnet runt året runt även om en brytare före Nordost strömmatning/-rening till resten av anläggningen stänger av allt annat när jag inte lyssnar (för att spara elström/-kostnad).

 

Så tipset till dig, Vox, blir alltså att överväga noga så att du inte hamnar sidleds. Och jag ber om ursäkt om du tog illa upp av mina associationer kring välljud (men det råkar vara så jag tänker numer och din rubrik "kallade på just mig" - det är väl inte många andra som har en sådan spelare).

 

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

On 2018-04-09 at 22:45, ulfsan said:

Synd att du bor i Västerås och inte i här Malmö, Vox...   Vill man ha mer välljud här skaffar man säsongskort på MSO/Malmö Live konserthus i stället för att uppgradera vinylspelare eller olika avancerade digitalkällor. Jag håller numer till i konserthuset i stället för på forumet - fantastiska ljudupplevelser i stort sett varje vecka :thumbsup: !!

 

/ Ulf

 

(50 kSEK räcker till Platina säsongskort i 10 år :) )

 

Ja live är fantastiskt kul. Det är en annan typ av musikupplevelse och helhetsupplevelse än den reproducerade. Men för min egen del konkurrerar de inte med varandra. De bara kompletterar varandra och det gör musikintresset större, lättare och bättre.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att några av er rekommenderar mig att uppgradera riaa och/eller pickup när ni varken vet vilket riaa eller pickup jag har. Hur kommer sig detta? 

Kan det vara så att ni inte har erfarenhet av min skivspelare och tonarm och inte vet vad den kombinationen presterar och därmed inte kan tipsa om bättre prylar? Eller är det så att det inte finns bättre prylar för 50 kSEK? ?

Link to comment
Share on other sites

Varför skriver du inte vilken pickup o Riaa du använder idag då?

Är tanken att fortsätta med dessa även på en ev annan spelare och arm?

 

Jag tror att alla här inne har olika  erfarenheter av olika kombinationer därav många olika förslag - rätt eller fel....

 

jag tycker att din spelare och arm presterar mycket bra och den kan mäta sig mycket bra med spelare/arm upp till 50 tkr..

Viktigt som nån annan skrev att inte bara byta i sidled.

 

Skriver i all välmening:)

Link to comment
Share on other sites

Jag är som min signatur säger partisk i målet. Men vill ändå ge dig ett konkret råd. (Hoppas det inte är olämpligt med tanke på min roll)

 

Försök lyssna på en VPI Prime i den prisklassen. Den är fantastiskt kul och kompetent. Spelar stort och luftigt med fin pondus.

 

Jag är inte ensam om  att tycka det heller. Läs test nedan:

 

https://www.whathifi.com/vpi/prime/review

Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle stå inför ett byte skulle jag först ställa mig följande frågor:

 

Är det något jag saknar i min nuvarande set-up och presentation?

 

Hur ser mitt ljudideal ut?

 

Har jag hört något som liknar det jag är ute efter? Jag kan lita på min öron, de är min smakdomare och skall stå ut med ljudet framöver:thumbsup:.

 

Att börja från scratch när man redan kör en hyggligt bra set-up är som att famla i mörker.:) Man måste veta åt vilket håll man vill gå om man skall lämna några konkreta råd.

Själv stod jag inför samma dilemma men satsade på en ny arm och ny puppa istället för att byta rubbet då jag var nöjd med grundljudet men ville ha lite mer spets och attack. Så nu kan jag alternera mellan två puppor. En puppa lite mjukare och en med lite annan karaktär och möjligheten att spela med den som passar bäst till musiken.

 

Så har du den möjligheten så kanske detta kan vara ett alternativ?

 

I all välmening.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...