Jump to content

HANA MONO pickup: NYHET


Recommended Posts

Och så äntligen, för alla er som älskar MONO vinyl lika mycket som JR (se separat tråd) finns det nu en helt ny och mycket prisvärd HANA pickup i MONO. Den bygger i det stora hela på deras modell "SL" (Shibata Low output) och ska tydligen ha samma pris (7000kr men just nu ligger Yenen högt igen så jag lovar inget än...).

 

Som alla redan vet så byggs alla HANA med ALNICO magneter och har ett mycket behagligt och involverande ljud. Vi har sålt ca 30 st totalt i Sverige av deras olika modeller så här långt och kunderna verkar vara mycket nöjda med dem baserat på den feedback som jag har fått.

 

MADE IN JAPAN och de håller mycket hög kvalitet.

HANA.SL MONO(1).jpg

HANA.SL MONO(2).jpg

Edited by Transient Design
Link to comment
Share on other sites

Hittade en länk till Hana-SL(Mono).


http://www.youtek.jp/tc_201803_01.html
 

Quote

From Apr/ 2018, New “HANA-SL(MONO)” will, additionally, be available, by the same HANA-SL price, for mono-vinyl lovers, composed by 2 coils,wound on Excel Sound’s famous “cross-shaped” amateur, which picks precise horizontal mono signals from grooves, by contemporary Shibata stylus.
Although details will follow, this “HANA-SL(MONO)”, as well as brand new “HANA-ML” will be exhibited in forthcoming Munich/ High End Show from May/ 10, at Youtek booth.


Bara vänta till München ;) 

Link to comment
Share on other sites

Tack. Ok, det är alltså en X-formad armatur med två spolar. Blir inte klok på om det är dual mono. Två spolar tyder inte på det, men det är ju två par litz-kontakter. Skulle gärna se specar också.

 

6 hours ago, JWE said:

Bara vänta till München ;) 

Ja. Lite sugen är man.

Link to comment
Share on other sites

Jag har manualer och spec på Hana Mono som PDF. Går det att lägga in här på nåt sätt? 

 

Stylus l l NOde Diamond Shibata Stylus Shape CIIJeVeri Outputlevel 027x157m‖ IAII“ 111“ || 04mv/1KHz Vertical Tracking force 2gl Trackability 70 St m/2gr Frequency response 1 5-12,000H2 lm pedance 230/1KHz Suggested load hrpedance >200Q Ca(ridge weight 59r Body Color Black

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På mässan i Munchen så träffade vi även den Japanska representanten från HANA. Och bortsett från nya MONO så kommer de även i Juli att släppa en mer påkostad modell vid namn ML (Micro Line). Pris är ännu okänt men jag gissar på 12 - 15 tusen till kund. Vi får se. Jag hoppas givetvis att denna kommer att ta HANA till helt nya höjder och hjälper till att göra HANA mera känt hos en större publik. 

HANA-ML.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Men de säljer även tonarmar från Japan! Tidigare under namnet ABIS som tyvärr byttes ut till Sorane efter att mannen som ägde namnet lämnade firman. Men det är samma arm och fabrik som tillverkar dem ännu. Lite annorlunda design än Jelco mfl men har fått strålande kritik i Stereophile och i andra tester. 

HANA-ML 1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Spännande tonarmar.

Pickuperna kan vara intressanta men det har man ingen aning om när man inte kan se specar. Vikt, typ av nål, typ av generator, internimpedans, komplians, output.

Jag vet fortfarande inte vilken typ av monopickup det är.

 

Jag var inte i München :blackeye:

 

Link to comment
Share on other sites

Siffror i all ära men om en pickup låter levande och involverande eller sterilt och kyligt tror jag är svårt att utläsa från detta? Smak är ju som alltid delad men vad som för mig gör HANA så intressanta är just att de låter så levande och musikaliska. Det är många som inte alls gör det trots topp-tester och kända varumärken... 

HANA4.jpeg

Link to comment
Share on other sites

DATA på HANA MONO: 

 

Stylus: Nude Diamond Shibata 

Stylus Shape: 0,27 x 1,57 mil

Cantilever: Aluminium

Output level: 0,4 mV vid 1kHz

Vertical Tracking force: 2g

Trackability: 70 um / 2g (u= micro)

Frequency respons: 15-32 000 Hz

Impedance: 23 Ohm / 1 kHz

Suggested load: > 200 Ohm

Weight: 5 gram

Body color: Black

 

Det finns ingen angiven complians vad jag kan hitta. Kan fråga om det. 

Link to comment
Share on other sites

Den nya raka 12" Sorane tyckte jag Hiroshi sa skulle ligga kring 2100 Euro till kund. Så lite justering för vår högre moms och valuta så under 25 000kr bör den landa på i Sverige. SA-1.2 ligger på under 18 000kr i Sverige. Men lite dyrare i svart och så finns den i några olika utföranden. BCS-versionen med möjlighet att ändra positiv / negativ balans kostar ett par tusen extra. 

Link to comment
Share on other sites

Sorane tillverkar även armar i "klassisk" stil. Se bild nedan. Inte alls lika omskrivna och jag trodde det bara var en Jelco med nytt namn men de hävdar bestämt att det är en helt annan fabrik som tillverkar dessa i Japan. Jag har själv inte provat dessa modeller men troligen är även dessa ljudmässigt och kvaliteten mycket bra / hög. 

HANA4 1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tack!

 

7 hours ago, Transient Design said:

Siffror i all ära men om en pickup låter levande och involverande eller sterilt och kyligt tror jag är svårt att utläsa från detta?

Inget tvivel om det.

Men om man ska byta pickup så vill man gärna veta om den kommer passa elektriskt och mekaniskt med den övriga utrustning man har eller tänker skaffa. Det kan man inte veta om man inte har pickupens specar.

Om det innebär att man ska byta tonarm, skaffa stepup, byta riaa och bygga om försteget för att pickupen ska fungera så är det ju åtminstone bra att veta på förhand.

 

Output från Hana Mono kräver stepup (1:30 till standard MM) eller riaa med hög förstärkning (70dB).

Om den har låg komplians kommer den passa på de flesta armar.

Vet fortfarande inte om det är dual mono eller endast en spole.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Transient Design said:

Fick du inte mitt mail med en massa bilagor på MONO? Som jag förstår så är det dual mono med dubbla spolar. 

Jag sitter på ett tåg som sakta skumpar fram genom de småländska skogarna. Iphone och extremt begränsad täckning.

Kan inte kolla på det förrän ikväll.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...