Jump to content

Oppo slutar utveckla nya produkter inom ljud/bild

Taxmannen

Recommended Posts

Jag äger en OPPO-spelare men den är köpt ca 2010 och därmed så gammal att jag glömt modellbeteckningen. :clown: Kommer ihåg när jag köpte den att Oppo verkligen sågs som ledande inom Blu-rayspelare och min uppfattning är att de fortsatt vara det (iaf inom rimliga prisklasser). 

Oppo ligger nog fortfarande i framkant med sina senaste BD-spelare med hdr/4k. Många betraktar dem som dyra som bildspelare, men jämfört med mycket annat inom hifi så får de nog betraktas som väldigt prisvärda i förhållande till kvalitet och hur de presterar. 

Intressant med Oppo är också att deras 103/105-spelare är en av få lösningar för att hyfsat enkelt kunna ta säkerhetskopior på SACD.

Jaha ännu en spik i kistan!:D

Har i min MSB- drive en teknik utvecklad från Oppo.

Det gäller att framtidssäkra sin CD-samling, även om jag tillhör dem som tror att CD:n kan få sin revival, när nya generationer märker hur praktiskt det är att bara lägga en silverskiva i släden och trycka på play. Kassettbandspelaren verkar ha fångat visst intresse trots att den är en betydligt sämre teknik. 

Calm

Företag som bygger sin verksamhet på volymprodukter är ju mer känsliga vid teknikskiften som vänder sig till massorna. En spelare i reserv är ju inte helt fel men framför allt känner jag mig nöjd med att ha rippat alla mina digitala filer.

2 hours ago, Bebop said:

Företag som bygger sin verksamhet på volymprodukter är ju mer känsliga vid teknikskiften som vänder sig till massorna

Du har naturligtvis helt rätt, även om det kanske är ett gränsfall om just Oppo är en volymprodukt. Jag försökte googla lite efter en definition av "volymprodukt", men det enda som kom upp var en massa hårvårdsprodukter :D

:D

Luxman, Studer, Rega och Dynaudio är ju också volymprodukter. Alltså i bemärkelsen att deras prissättning baseras på många tusentals i stället för några hundratals, och att deras budgetsegment respektive hiend-segment drar nytta av varandra.

Synd för övrigt :(

Det

5 hours ago, Taxmannen said:

kanske är ett gränsfall om just Oppo är en volymprodukt.

Ja, den gränsen är svårdefinierad. TAD, MSB, Esoterics "upper class", Aesthetix med flera är definitivt inte volymprodukter. På motsvarande sätt andas det mer "volym" kring märken som Marantz, Pioneer, Cambridge med flera. Gränsfall är nog rätt. Jag inbillar mig att med tanke på all den utveckling som de lagt bakom så har de också plöjt ner en hel del kostnader. Antingen tar man hem dem med volym eller så sätter man ett högt pris och säljer in sig som prestigemärke. Har man en gång valt sida så kan det vara svårt att ändra. Bättre då att komma ut med nytt brand typ Toyota -> Lexus, Teac -> Esoteric, Pioneer -> TAD... eller omvänt för att inte äventyra prestigemärket. 

Om det är så med Oppo vet jag inte men jag skulle inte bli förvånad om de riktar blickarna mot ett nytt håll. Det är ju ett duktigt gäng.

4 hours ago, calle_jr said:

Luxman, Studer, Rega och Dynaudio är ju också volymprodukter.

Så tänker inte jag. Bland rullbandare på sin tid skulle jag betrakra Akai, Philips och Sony som volymprodukter men knappast Studer, Ampex och Telefunken. Jag ser inte Luxman heller som volymprodukt; inte idag. 

4 hours ago, calle_jr said:

respektive hiend-segment drar nytta av varandra.

Så är det definitivt med Dynaudio, B&W och numer även Sonus faber men knappast med Wilson och YG.

Inom golv så pratade vi om heltäckningsmattor (ca 55 % av golvmarknaden men i Sverige < 5 %) och vinyl som volymprodukter. Trägolv har ca 5 %. Men om man sysslar med trägolv så är 3-stav ek volymprodukten. Så det är ett ganska relativt begrepp men begreppet används frekvent inom företags produktutveckling och i styrelserummen. Utåt sett undviker många företag begreppet då det ligger en förväntan om lågt pris. Andra vill just framstå som billiga och lyfter då fram stora serier som ett argument. Det hör man inte från t ex BMW eller Audi, medan t ex VW, Renault och Fiat gärna lyfter fram sina volymfördelar.

Språkbruket mellan ingenjörer och marknadsfolk är väldigt olika.

46 minutes ago, Bebop said:

Språkbruket mellan ingenjörer och marknadsfolk är väldigt olika.

Ja, så är det kanske. Jag syftade mer på hur något är än hur man vill att det framstår.

Volymprodukter kopplar jag till fördelen att sänka produktionskostnad genom att ha stora volymer. Fasta kostnader delas på fler enheter,  exvis utvecklingskostnad, maskinkostnad, marknadsföring. Enhetstider minskas, materialkostnad kan sänkas pga volyminköp etc.

Det bygger på industriell tillverkning, standardiserade komponenter, modulbyggeri, förtillverkning.

Till skillnad från mer eller mindre one-off tillverkare som tillverkar efter beställning eller i små serier.

Min Oppo 105 kanske blir en raritet med stigande intresse för de som fattar hur bra de är för pengen eller det kanske blir en enhet som ingen vill ha eftersom reservdelar etc inte kommer att finnas längre, framtiden får utvisa vilket.

Själv låter jag den stå kvar och göra sitt jobb så länge den vill och kan, jag gillar min Oppo!

/byZan

Tråkigt att höra. Säkert många som uppskattade deras produkter. Var väl bara nån gång för runt fem år sedan som dom hade nån form av skandal... kanske man inte ska kalla det. Var något slags service problem som väldigt många pratade om. Jag minns inte exakt vad det handlade om, men nåt var det i alla fall. Sen dess har det rullat på med en del modeller. Hörlurarna såg ju rätt intressanta ut, men det blev aldrig av att jag handlade deras grejor, men nu lär dom väl rea ut en del, även om garantin o så kanske försvinner ner i djupet. Tråkigt, men sånt som kan hända...Tyvärr...i denna värld...

Någon skandal som negativt påverkat Oppo känner jag inte till. Men det var väl något annat märke som sålde sin spelare dyrt - tills det visade sig att om man öppnade skalet så visade det sig att däri låg en "vanlig" Oppospelare.

Edited by bigblue

Det finns flera som använder Oppos delar precis som Teac/Esoteric men sedan gör det en hel del modifieringar och tillägg. Exempel på sådana är MSB och Esoteric. Ungefär som med förstärkare som kan ha samma transformatorer och halvledare men där slutar oftast likheterna.