Jump to content

Monica Z och Eric Ericson, men inte Lars Gullin


calle_jr

Recommended Posts

52 minutes ago, P-pan said:

jag har inte susning.

Om man åker in till Lund kan man se en ny fasad som helt nyligen försetts med ett ytskikt av falsad ren koppar;

 

DSC_3551.JPG

 

 

Det gäller att hålla sig utanför detta kopparskal och inte hamna inför tingsrätten :unsure:

Man ska vara bra desperat koppartjuv om man ger sig på den fasaden.

Då stöter man förvisso på dessa skräckinjagande men karaktärsfulla plataner, mitt på Clemenstorget;

 

DSC_3542.JPG

 

DSC_3544.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Det var en riktigt kul och trevlig eftermiddag. Speciellt att få lära känna dig Calle_jr lite bättre.  

Både familj och grannar var lite förvånade över en del av musikval och ljudvolym. Jag är vanligtvis lite mer modest i mitt lyssnande.

Grannen försökte ge igen lite senare genom att dra upp sin volym rejält när han lyssnade på opera, men det gjorde mig bara glad.

Tack för kul samtal och musik.

 

// Timo

Link to comment
Share on other sites

On 3/25/2018 at 20:19, octavia rs said:

ska bli kul att se vad Timo har för prylar i sitt system. 


Jag börjar väl då med en översiktsbild så att det blir lättare att orientera sig;

 

DSC_3493-panorama.JPG <-- Klickbar!


All Engström elektronik är helbalanserad och man använder uteslutande effektrör från KR och signalrören är nos. Alla rör selekteras och matchas av Engström. Kretsarna byggs som dual mono, en del punkt-punkt-lödning (slutstegen) eller på pcb, och alla transformatorer tillverkas efter design och specar från Engström av Lundahl. Detaljer som volymkontroll, jordning och styrning har ägnats mycket omsorg i designskedet. 

 

Vi började lyssna med The Eric, och jag kan väl här redogöra för den kryptiska trådtiteln. The Eric syftar på körledaren Eric Ericson, The Monica syftar på Monica Zetterlund. The Lars syftar dock på Lars Engström :)

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, calle_jr said:

Vi började lyssna med The Eric

Och här har vi den;

 

DSC_3467.JPG

 

DSC_3460.JPG

 

Det är som synes monoblock, med push-pull 70W output per kanal vid 1kHz och 1% thd. Effektrören är KR T100, som är närbesläktade med 845 men ger högre glödspänning. Förstärkaren är trafokopplad, och transformatorerna är (för ovanlighets skull) dolda i kabinettet.

 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, calle_jr said:

Vi började lyssna med The Eric, och jag kan väl här redogöra för den kryptiska trådtiteln. The Eric syftar på körledaren Eric Ericson, The Monica syftar på Monica Zetterlund. The Lars syftar dock på Lars Engström :)

Numera har man dock droppat bestämd form och nu är det bara LARS, MONICA och ERIC.

 

Med tanke på vad vi spelade så hade jag annars sett fram emot en låda som heter The Jan, efter Jan Johansson :) Vi spelade de ryska sångerna och jag tänkte att detta måste alla ryssar ha gillat. Jag har inte berättat vad det var för högtalare än, men de stora monoblocken fyllde rummet med akustisk värme, kraft och distinkt klang. Jag fick sitta i mitten och även i komplexare musik som Barbers Norwegian Woods eller Clutch Burning Beard höll slutstegen scenen i järnhand med enastående soundstage. Som The T nämner var det hyfsade nivåer, men jag tycker vi provade både lägre och högre nivåer. Det behövs när man provlyssnar.

 

Link to comment
Share on other sites

 

I MONICA har analogdelen separerats från nätdel, styrkrets, omkopplare och volymkontroll:

 

DSC_3475.JPG

 

DSC_3472.JPG

 

 

Det man vid första anblick tror är analogdel är det således inte. Allt utom analogkretsen sitter i denna;

 

DSC_3451.JPG

 

Här baksida;

 

DSC_3536.JPG

 

Phonosteget är bortplockat. Lars och Timo arbetar med en separat phonodel, som sannolikt blir balanserad med 80dB mc-förstärkning.

 

 

Även om det i nuläget inte finns ett fullödigt sortiment så finns det sedan introduktionen av LARS en idiomatisk design som återkommer i samtliga förstärkare. Timo är firmans industridesigner, tillika ansvarig för distribution, logistik, demos och marknadsföring. Resultatet av hans bakgrund som konstnär och finsnickare återkommer i kabinetten. De är byggda i en mix av trä, eloxerad eller kromad aluminium och glas.

 

Det finns även kablar på programmet, men de var tyvärr på vift under mitt och @Odd Metals besök.
 

Link to comment
Share on other sites

On 3/26/2018 at 22:56, kasra said:

Spännande reportage! Högtalarna har likheter med Amphion Krypton, är det custom?

Högtalarmodellen är säkert svårbestämd för de flesta, men inte på Euphonia! :D

Det är en prototyp som Timo har designat i ett samarbete med Amphion som lades på is. Hornet har en 1" domediskant och den D'appolito-inspirerade konfigurationen av 8" mellanbasarna är svagt krökt i baffeln, och har en ovanlig portutformning med en massa små hål i stället för normal port. Den är portad även baktill och det sitter en nedåtriktad 10" aluminiumbas i botten. Känsligheten är sannolikt max 89dB.

 

DSC_3503.JPG

 

DSC_3438.JPG

 

Den är inte helt (färdig)byggd enligt specar och den är inte uppmätt än, men jag tycker den låter helt korrekt och det är nästan synd att Amphion inte kör vidare med denna i stället för nuvarande Krypton.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Rummet vi spelade i är stort. Man blir lätt lurad av bilder när rumshöjden är över 3.2m och tänk alltså att lyssningsrummet är minst 30% större på alla håll än ett normalstort vardagsrum. Jag skulle gärna själv ha en sådan rumshöjd eftersom det dels senarelägger reflexer, dels flyttar ner de första basresonanserna i frekvens och rent allmänt ger mer luft kring högtalarna.

Här sitter vi ganska precis mitt i rummet;

 

DSC_3444.JPG

 

När vi spelade Sleep så kunde jag jämföra soundet ganska detaljerat i förhållande till mitt eget system, och min slutsats är att det lät väldigt annorlunda :) Det är skillnader i mjukhet/hårdhet, tonal balans, upplösning, soundstage, perspektiv osv. Men det är en ganska mneningslös övning. Det lät förbaskat bra, snyggt, potent, korrekt och det är det viktiga.
Timo undrade hur jag tyckte slutstegen lät i förhållande till mina egna. Det är omöjligt att särskilja med så många komponenter inblandade. Dessutom rumsinverkan som sagt. Det finns många vägar till bra ljud. Förvisso ännu fler till dåligt :D

 

 


 

Link to comment
Share on other sites

 

Skivspelaren är en Vertere MG-1 Magic Groove, med separat psu till motorstyrning och Vertere MC/MM Phono-1 riaa. Pickupen är en Van den Hul Crimson Stradivari med trähus. Den har ganska hög output för att vara en lågnivå-mc och hyfsat låg internimpedans (0.65mV 13ohm).
 

DSC_3489.JPG

 

DSC_3492.JPG

 

Efter Jan Johanssons ryska sånger la Timo på en 30 år gammal entertainment-LP;

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calle_jr said:

Pickupen är en Van den Hul Crimson Stradivari med trähus. Den har ganska hög output för att vara en lågnivå-mc och hyfsat låg internimpedans (0.65mV 13ohm).

Timo har dock tänkt montera sin Etsuro Urushi Bordeaux, som skulle kräva ca 8dB mer förstärkning.

Skulle gärna bekanta mig med den lilla rödvinstransducern :mm:

 

Jag läste lite om den och en person uttalade sig att;

"For that sort of money I would expect the cartridge to be accompanied by a stylus guard"

 

Varpå en annan hängde på;

"For that sort of money I would expect the cartridge to be accompanied by a human guard"

 

:D

 

Såhär ser den ut:

etsuro-urushi-bordeaux.jpg

Bild: Sylopsa.com

 

Link to comment
Share on other sites

On 3/30/2018 at 09:37, calle_jr said:

I MONICA har analogdelen separerats från nätdel, styrkrets, omkopplare och volymkontroll:

 

Här är förresten en bild på analogdelen till försteget, som även har en hörlursutgång på fronten.
MONICA har generösa 2V output med 4st E182CC i signalvägen med 3+3 ingångar och 2+2 utgångar, bal och obal.
Även nätdelen är rörbaserad med 6080WC och ECC83.
Försteget är specat till -80dBV brum och -120dBV brus och det var tystare än vad som gick att höra.
 

DSC_3515.JPG

Link to comment
Share on other sites

 

Mot slutet skiftade vi över till LARS, som ju levererar 36W (@ 1kHz vid 1% THD) och är bestyckad med 2st 300B, 2st 6V6GT, 1st 6188 och 2st GZ34.
De båda monoblocksmodellerna har ett mycket likt sound, men LARS väljer man kanske om man har en inte alltför svår last eller väldigt stort rum.

 

DSC_3468.JPG

 

DSC_3504.JPG

 

DSC_3457.JPG

 

DSC_3526.JPG

 

DSC_3443.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

 

Vi tackar därmed @the T för mottagandet, och så tackar jag läsarna för visat intresse :)

 

 

DSC_3509.JPG

 

DSC_3520.JPG

 

 

Ps1: Det kanske kommer en integrerad förstärkare som heter The Jan, eller om det var JAN...

Ps2: Engström kommer ha samma rum i München som tidigare år, för de som ska dit. Jag hörde The Lars där första gången med den första Marten Momento.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...