eliot Posted January 27, 2005 Posted January 27, 2005 Som uppväxt i rikets tredje stad firade jag jul och nyår i Malmö. Förutom gamla vänner som delar mina intressen för HiFi och musik i allmänhet har jag genom Euphonia lärt känna bl.a. EAR och det var bestämt att vi skulle åka och hälsa på johan i Trelleborg när jag kom ner. Han råkar ju ha några trevliga högtalare Det finns emellertid Euphonia medlemmar på närmare håll och jag behövde bara promenera en kort sträcka från mitt föräldrarhem till JMlab. JMlab hade förrutom en mycket intressant anläggning även mycket vackra tavlor och prydnadssaker och det var också en sak som förenade. - Med det menar jag inte att jag har så fina tavlor - men jag är intresserad och skulle vilja ha Quote
eliot Posted January 27, 2005 Author Posted January 27, 2005 Det var lite julstämning Högtalarna är ett par Alto Utopia BE och det finns faktiskt rätt många högtalare med Berylliumdiskant då JMlab har två anläggningar: en för tvåkanal och en för hembio nere i källaren. - Hembioanläggningen var en upplevelse som jag sent glömmer Quote
eliot Posted January 27, 2005 Author Posted January 27, 2005 JMlab hade precis fått nytillskott till anläggningen och hans Wadia 861 hade fått lämna plats till inte en apparat utan tre Det var tre apparater från dCS Överst ser vi en dCS Verdi SACD/CD Transport med en Shakti sten placerad på locket. Därunder ser vi en dCS Purcell DSD Digital Upsampler och längst ner en dCS Delius DSD D/A omvandlare. Slutsteg var två monoblock från AudioNet som också de var Shakti-behandlade.... JMlab hade precis fått sin dCS kombination och höll som bäst på att pröva sig fram och när jag var där så drev han slutstegen direkt från dCS Delius eftersom det hade visat sig vara bäst när han använde Wadian. Quote
eliot Posted January 27, 2005 Author Posted January 27, 2005 JM lab mumma Jo, det är nästan frosseri i JMlab - hela fem högtalare tillhör Utopia BE serien Quote
Timbre™ Posted January 27, 2005 Posted January 27, 2005 Har också besökt JMlab men måste ha missat väggprojektionen på bild... Det här blir spännande! Quote
K-man Posted January 27, 2005 Posted January 27, 2005 Det finns både gott om trevlig hifi och trevliga mäniskor i Skåneland, så du hade säkert en trevlig resa! Gött att du delar med dig!! Jag ser Isotekfiltret....hmm...undrar jag... \\K-man Quote
eliot Posted January 27, 2005 Author Posted January 27, 2005 Jag ser Isotekfiltret....hmm...undrar jag... - Jag har för mig att det var en "isolation transformer", the Isotek Qube som tydligen inte finns längre om man skall tyda deras webbsida: http://www.isotektechnologies.com/. Det verkar ha kommit en ny intressant produkt för effektförstärkare och andra produkter som drar mycket ström: the Titan. Eftersom jag ju själv spelar mycket vinyl så var jag naturligtvis intresserad av skivspelaren och phono-steget. Skivspelaren som vi såg på bilden ovan är en Kuzma STABI S och phonosteget var Lehmann Black Cub: .....den lilla boxen som är fastsatt på sidan av SolidTech racket. - Om jag inte misstar mig så har alla märkena generalagenter - eller tillverkare - med säte i Malmö Quote
datar Posted January 27, 2005 Posted January 27, 2005 Oj vilken setup Med lysande kablar o allt Här luktar det underbar ljudåtergivning lång väg Quote
eliot Posted January 27, 2005 Author Posted January 27, 2005 Man har alltid vissa förväntningar och förutfattade meningar när man skall lyssna på en anläggning som denna. Min förväntan var: hög upplösning, analytiskt och kanske lite åt det kalla hållet. Tänk på att jag har rör hemma - Men det var inte alls så: lät mycket skönt harmoniskt, inget tecken till hårdhet men i gengäld saknade anläggningen lite dynamik och upplösningen var inte på den nivå som jag hade väntat mig när man tänker på "CD-spelaren" som jag vet är helt fantastisk. JMlab spelade Hans Thessink: Bridges - en av mina favoriter just nu. Den lät lika fyllig och kraftfull som Stockfish skivorna låter hemma hos mig, medan den hemma hos mig låter klart slankare.... Sedan jag var hos JMlab har han experimenterat med att använda försteg och även gjort andra saker och jag har fått meddelande från honom att nu har han fått just det jag påtalade: Hej Sven nu borde du ha lyssnat!! Dynamik massor precis som du sa. Det är fantastiskt när allt lirar . Vad har jag gjort då?Jo in med pre1g2+eps snacka om attack utan att det blir för mycket av det goda(vass diskant). - Har vi inte en fantastisk hobby Det är nästan så jag inte vågar besöka honom Quote
eliot Posted January 27, 2005 Author Posted January 27, 2005 Vi tar oss nu en trappa ner och vad finner vi här Här fick jag uppleva en fullständigt otrolig filmförevisning av vår värd JMlab Quote
Guest johan Posted January 27, 2005 Posted January 27, 2005 Man ska inte komma hem till Stefan med blött hår Och man ska inte vara dynamik rädd för den delen heller. Jag personligen tycker att rummet där uppe skulle behövas justeras lite i basen. Men bortser man från det så spelade det så levande att det i vissa stycken blev lite läbbigt. Sen har den gode Stefan en VÄLDIGT god musiksmak. Jag kommer gärna förbi igen Quote
sampix Posted January 27, 2005 Posted January 27, 2005 JMlab har all anledning att sitta nöjd i fåtöljen med sina 2 klart häftiga system! Fina bilder förövrigt, eliot Quote
eliot Posted January 27, 2005 Author Posted January 27, 2005 JMlab började med att visa några musikvideo och de jag fastnade för var en Live konsert med Norah Jones från förra året ...och en video med den mycket omtalade Blue Man Group. Det var dynamik i massor Men det häftigaste var ändå när han visade en film där man bröt sig in under ett kassavalv och sågade upp golvet så kassavalvet brakade igenom två våningsplan - helt utan förvarning - Jag fick hjärtat i halsgropen Det var en helt perfekt förevisning och anläggningen var mycket bra intrimmad JMlab kan kanske ge lite mer upplysning om anläggningen och om filmerna Quote
octavia rs Posted January 28, 2005 Posted January 28, 2005 Man skymtar subben precis till höger på den ena bilden och det är ju en Electra SW 900, "JM lab" har inte provat den nya Utopia BE basen? Jag har ju själv en Electra bas och gillar den skarpt (synd att man inte har fler saker gemensamt med "JM lab"). Vilka bakhögtalare använder han sig av? Lite info om vilken Audionet apparater han använder hade inte varit fel. Quote
JMlab Posted January 28, 2005 Posted January 28, 2005 JMlab började med att visa några musikvideo och de jag fastnade för var en Live konsert med Norah Jones från förra året ...och en video med den mycket omtalade Blue Man Group. Det var dynamik i massor Men det häftigaste var ändå när han visade en film där man bröt sig in under ett kassavalv och sågade upp golvet så kassavalvet brakade igenom två våningsplan - helt utan förvarning - Jag fick hjärtat i halsgropen Det var en helt perfekt förevisning och anläggningen var mycket bra intrimmad JMlab kan kanske ge lite mer upplysning om anläggningen och om filmerna <{POST_SNAPBACK}> Quote
Guest johan Posted January 28, 2005 Posted January 28, 2005 Oups , du glömde visst att skriva så då gör jag det istället Filmen är Italien job , den nya versionen. Bluemen går inte att förklara det måste ses. www.bluemen.com Bakhögtalarna är som suben från electra serien om jag kommer ihåg rätt , vilken modell det är har jag inte en aning om. Anläggning får Jmlab själv skriva om Quote
Guest mikael Posted January 28, 2005 Posted January 28, 2005 Trevligt repotage.Speciellt tvåkanals-rummet ser riktigt trevligt ut med lite fina tavlor och grönt . Tycker personligen att det är mycket lättare att lyssna på musik om lyssningsrummet i sig självt är estetiskt tilltalande. /Mikael Quote
datar Posted January 28, 2005 Posted January 28, 2005 Det är alltid trevligt när man kan ha separata rum för hifi och hembio. Bara att gratulera Quote
JMlab Posted January 28, 2005 Posted January 28, 2005 Hej på er och tack för rescentionerna!! I bion finns följande grejor Audionet VIP+Map+EPS 3 st monoblock AMP2G2 en AMP 4 Diva Utopia BE Center Utopia Be Electra Sub Electra Bipolära bakhögtalare Infocus 7205 Cinemateq videoprocessor Furutech nätfilter i stort sett är allt kablage ifrån Acustic Zen i övrigt är rummet akustikbehandlat med produkter från Svanå Akustik Mvh JMlab Quote
eliot Posted January 28, 2005 Author Posted January 28, 2005 Javisst var det The Italian Job - med biljakter med små minicooper Quote
eliot Posted January 28, 2005 Author Posted January 28, 2005 Jag får tacka JMlab för en mycket trevlig och givande lyssning. - Jag får se hur jag kan få till det med flerkanal Nästa besök är hos den här ormtjusaren - De är lite bångstyriga EAR var bussig och hämtade JMlab och mig i Malmö och körde oss till Trelleborg och körde oss sedan tillbaka så vi kunde njuta av alla kulinariska läckerheter som Johan hade förberett för oss och inte minst njuta av utsökt vin och whiskey. - Jag fick för första gången smaka ett slags italienskt rött vin som hette Amarone och som verkligen gav mersmak. JMlab är en riktig vinkännare och kan säkert förklara vad som är så speciellt med detta vin Quote
eliot Posted January 28, 2005 Author Posted January 28, 2005 Vi börjar väl med en bild på anläggningen där vi ser EAR 509 rörmonoblocken och högtalarna är ett par Talon Firebird Här ser vi frontend i anläggningen - ett Accuphase försteg C-245 med instickskort DAC-10 och en toppmatad CD-spelare från Sony, CDP X5000 som används som transport Quote
JMlab Posted January 28, 2005 Posted January 28, 2005 octavia rs Nej jag har inte "vågat " testa Utopia be subben dels är jag lite rädd att den skall bli för maffig rummet med bion är ca24 kvm sedan finns "risken "att den trots det spelar bra och då är man fast. Sedan finns ytterligare ett skäl,jag bor i ett radhus och har förstående grannar men är inte helt övertygad att de skulle uppskatta de låga nivåer som subben kan prestera.Faktum är att jag är igentligen nöjd precis som du med vad Electran kan prestera Mvh JMlab Quote
Timbre™ Posted January 28, 2005 Posted January 28, 2005 DAC-10 Option board är ju en finurlig lösning. Passar det bara till C-245 och C-2000... Quote
EAR Posted January 28, 2005 Posted January 28, 2005 "Jag fick för första gången smaka ett slags italienskt rött vin som hette Amarone och som verkligen gav mersmak. JMlab är en riktig vinkännare och kan säkert förklara vad som är så speciellt med detta vin " Här kan jag hjälpa till lite då det var jag som föreslog vinet hos Johan eftersom jag hade ett minne av att jag och JMlab pratat just Amaroneviner vid ett tidigare tillfälle Det finns då vanligt Valpolicella som väl är känt av de flesta Om druvorna får torka så blir det ett Recioto som då får lite mer alkohol och sötare och kraftigare struktur. När man sen låter sockret jäsa ut i de torkade druvorna får man då Amarone MUMS som är ett starkt fylligt vin med en alldeles speciell smak som då tydligen passade Eliot MVH/Mats Quote
eliot Posted January 28, 2005 Author Posted January 28, 2005 Visst passade det mig Här är en bild som visar att anläggningen också användes till hemmabio med en rejäl centerhögtalare från Canton - 68 kg var det visst den vägde Till en sådan anläggning finns det många apparater ...och många möjligheter att ta fel fjärrkontroll - Som bakhögtalare använder Johan sina "gamla" fronthögtalare Canton Digital 1.1. Det kan man väl kalla overkill - men när det gäller sådana här anläggningar finns väl inte det ordet :cool: Quote
Guest johan Posted January 28, 2005 Posted January 28, 2005 Jmlabs 5.1 anläggning är väldigt bra balanserad o som som han säger så hade det nog blivit förmycket. JmLab centern är INTE att leka , tack vare besöket så är jag ute efter en ny De är lite bångstyriga+35 kg orm är lite jobbigt att hantera , speciellt om man har min muskelmassa med en rejäl centerhögtalare från Canton - 68 kg var det visst den vägde Det blev nog nått fel , Digital 1.1 väger 68 kg st dom är förövrigt sålda nu. DAC-10 Option board är ju en finurlig lösning. Passar det bara till C-245 och C-2000 Den passar även till dom integrerade Lite bilder har jag åxå Här ser ni vad rött vin och sinle malt gör med mäniskor Quote
Bravo Posted January 28, 2005 Posted January 28, 2005 Två Utopiaanläggningar!!!! Jag behöver nog en haklapp!!! Quote
Recommended Posts