Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nej, jag tänker inte byta religion, om nu någon trodde det. Här handlat det istället om mina vedermödor att hantera DSD-filer. Men låt oss ta det från början…

För de flesta så tror jag att sidan ” High Definition Tape Transfers” är bekant. Jag har laddat ner massor av musik därifrån och det är faktiskt en av mina favoritsidor. Fram tills nu! Mitt senaste inköp därifrån blev inte riktigt vad jag förväntat mig. Följande alster tankade jag ner:

men1.jpg

När filerna öppnades visade det sig att de hade formatet “.dff”, istället för som förväntat “.dsf”. Efter lite mail-växling med HDTT fick jag följande förklaring:

The reason this is in dff is because this was transferred when we first offered dsd and dsf was not yet available a few years ago. So the only difference is; this doesn't have metadata or "tagged". Denna lilla skillnad gör ganska mycket, när man ska börja leta I sitt växande bibliotek. Vidare skrev de: You would need to make it into a dsf file, the only difference is the dsf adds a header to the file to add tagging, it doesn't change the structure of the file.

Så även om filerna var spelbara så ville jag ju förstås gärna konvertera dem – vilket visade sig i praktiken omöjligt! Av två anledningar: jag använder JRiver och jag kör Windows.

•  Om vi börjar med JRiver så har den en inbyggd konverterare, men denna är inte lossless. Den kommer att konvertera DSD > PCM > DSD. Detta har jag fått bekräftat av JRiver-utvecklarna. Ni som kör ROON får gärna kommentera om ni har motsvarande problem.
  • För oss Windows-användare finns bara ett program som (enligt deras egen utsago) ska vara lossless: Modula-R, med en prislapp på 99 USD. Lite väl mycket, för ett text-editerings program.

MAC-användarna har ju lite bättre förutsättningar, där finns ju free-ware programmet ”dff2dsf”, gjort av några eldsjälar, som vägrar köra annat än MAC. Detta är garanterat lossless.

Åter tillbaka till ” High Definition Tape Transfers”, de tycker att de levererat vad de ska: en DSD-fil. Man skulle ju kunnat önska att:

• HDTT hade som standard att alltid leverera en dsf-fil. Nog finns det folk där på HDTT som har MAC och som kan konvertera till detta format.
  • HDTT kunde skriva en liten blänkare om att just denna inspelning levereras med filer av dff-typ. Så slipper man att få en överraskning när man har betalt och öppnar filerna.

För egen del ska jag, till att börja med, låta en kompis som har MAC, konvertera filerna. Sedan vet jag inte hur jag ska driva detta vidare mot HDTT.

Det kanske slutar med att jag konverterar till MAC.

Posted

Jag har bara någon av dessa äldre filer. Jag plockar fram albumet från Discogs och lägger in all data. Tar max 10 minuter och det behöver bara göras en gång. Jag rör inte själva filen.

Posted

Du har alltså dff2dsf och kör på en MAC? 

Att lägga in själva datat är ju ingen konst - det är att hitta ett lossless konverteringsprogram för Windows som är kruxet! :unsure:

Posted

Jag tyckte det stod att filerna var orörda, att de endast saknade metadata? 

Nej jag kör Windows och JRiver 24. Innan han började med dsd köpte jag det mesta som 24/96. Jag hade heller ingen DSD-dac då. Men jag vet att jag har ett eller två album som dsf och där fick jah lägg in data själv men filerna/formatet har jag inte rört. Det enda jag köper därifrån idag är Pure DSD som inte haft pcm inblandat.

Posted

OK, jag uttryckte mig kanske lite otydligt.

• En DSF-fil är en DSD-fil med header (som innehåller metadata, eller så lägger man själv in metadata)
  • En DFF-fil är en "rå" DSD-fil utan header.

Alltså, fram tills nu har jag haft turen att få DSF-filer, när jag köpt ifrån HDTT. Dessa filer har haft metadata i sig - så jag har inte behövt göra något med dem.

Jag har också roat mig med att spela in egen vinyl på min TASCAM DA-3000, varpå jag har fått DSF-filer, där jag själv lagt in matadata. Lätt som en plätt - om man vill lägga över sin vinyl-samling till DSD-format..

Problemet jag nu råkat ut för, är att filerna jag fått från HDTT är av typen DFF. Alltså en DSD-fil utan header,. Man kan alltså inte lägga in någon metadata i dessa. Man måste först konvertera dessa till DSF (dvs DSD-fil med header). Det är just denna konvertering som inte går att göra lossless.

Posted (edited)

Men lagrar inte Jriver metadata i sitt eget bibliotek om du lägger till taggar? Alltså, du lägger till information som Bebop beskriver och JRiver kommer ihåg denna info när du öppnar ditt bibliotek nästa gång?

Varför vill du konvertera filerna, JRiver kan väl spela DFF? Eller avser du transcodning i realtid, medan filen spelas?

Jag kör i huvudsak Roon och där finns en liten väljare för om din Roon Core ska bearbeta DSD-material i DSD-domänen eller (mera resurssnålt) bearbeta dem i PCM-domänen. Oavsett borde inte heller JRiver ha problem med att spela upp dem utan omkodning.

För övrigt spelar det mindre roll om filerna saknar metadata i Roon, de allra flesta album identifieras ändå korrekt och förses med omslag, recensioner etc i programmet. (Jag har bara ett album i DFF och det är förvisso Supertramp - Breakfast in America, alltså enkelt att identifiera) 

Edited by AlfaGTV
Tillägg
Posted
11 minutes ago, AlfaGTV said:

Men lagrar inte Jriver metadata i sitt eget bibliotek om du lägger till taggar? Alltså, du lägger till information som Bebop beskriver och JRiver kommer ihåg denna info när du öppnar ditt bibliotek nästa gång?

Varför vill du konvertera filerna, JRiver kan väl spela DFF? Eller avser du transcodning i realtid, medan filen spelas?

Jag kör i huvudsak Roon och där finns en liten väljare för om din Roon Core ska bearbeta DSD-material i DSD-domänen eller (mera resurssnålt) bearbeta dem i PCM-domänen. Oavsett borde inte heller JRiver ha problem med att spela upp dem utan omkodning.

För övrigt spelar det mindre roll om filerna saknar metadata i Roon, de allra flesta album identifieras ändå korrekt och förses med omslag, recensioner etc i programmet. (Jag har bara ett album i DFF och det är förvisso Supertramp - Breakfast in America, alltså enkelt att identifiera) 

Javisst spelar JRiver DFF-filer utan problem. Och förvisso har jag idag bara Mendelssohn-albumet i detta format (så jag hittar det :)). Det är om jag råkar köpa fler album med denna filtyp som jag kan behöva lägga till en header med info - för att veta, vad som är vad.

Och ja - man kan låta JRiver tagga denna filtyp i sitt biblioteket. Jag är dock inte riktigt vän med JRiver om hur detta ska gå till - jag ska ställa frågan på deras forum. Trevligast är ju dock om all metadata kan finnas med i filen, när och om man flyttar den.... 

Posted

Ah, ja, givetvis är det trevligt om man kan tagga sina filer för portabilitet för t.ex. bärbara spelare eller så. 

För övrigt kan inte Roon exportera filer i nåt annat format än originalets, det finns ingen konverteringsfunktion.

Posted (edited)

Det verkar finnas en version för windows som körs via kommandotolken. Jag har av naturliga skäl inte testat om det funkar :)

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/22132-dff-to-dsf-native-conversation-on-windows/?tab=comments#comment-375159

Läser man i tråden verkar det lite skakigt, men kanske kan vara värt att testa i alla fall!

Edited by Taxmannen
Posted (edited)
On 2018-03-20 at 21:59, string said:

Och ja - man kan låta JRiver tagga denna filtyp i sitt biblioteket.

Det gör jag ofta. Att skriva in data är inga märkvärdigheter. Det är få skivor som är perfekt taggande utifrån hur jag vill ha det, framför allt på klassisk musik, ibland på kompositör, andra gånger på dirigent eller orkester och ibland på alla. Keith Jarretts trio listas ibland som just Keith Jarrett Trio, andra gånger på Keith Jarret och nu på senaste listas alla tre som artister. Likaså är sällan kompositörkolumnen ifylld. Samma sak med Genre. Jazz blir ibland Contemporary Jazz, eller Modern Jazz eller inget. Albumbilden byter jag också ibland. Jag vill ha minst 500-600 pixlars storlek för att de skall se någorlunda ut på skärmen.

Om ett dataregister skall fungera någorlunda väl så bör man hålla sig till en struktur och en tydlig och entydig sådan finns inte i metadatan.

Det som är viktigt i JRiver är att man då och då säkerställer att man har back up på sitt bibliotek. Annars kan det bli knepigt när man byter dator.

Edited by Bebop
Posted

Man borde få till ett API så att metadata är Discogs. Då blir det rätt utgåva också om man bara själv gör rätt. "My Collection" är väl inte så kraftfull som andra gränssnitt kanske, men den är jämförelsevis bestående och man blir inte beroende av mjuk- och hårdvara, backup, versionsuppdateringar etc. Åtminstone inte av det skälet.

Posted

Jag tar bilder därifrån ibland. Men långt ifrån alltid. Kvalitetsmedvetandet/-ambitionen bland flertalet hos de som lägger in bilder på Discogs är helt enkelt för lågt med upplösning som knappt klarar frimärksstorlek eller fullständig okänsla för rätt färgåtergivning. Jag håller på att lägga upp mina CD nu (ett 3-årsprojekt). För de album som redan är registrerade scannar jag in nya på en sådår 6 av 10. Det tar tid men jag vill att åtminstone de album jag har skall ha användbara bilder.The Big Beat 1.jpg

The Big Beat 2.jpg

Här ett exempel från igår - före/efter:

Posted

Snyggt jobbat @Bebop! Själv har jag valt att bara regga mina vinyler på discogs. Jag har fotat alla mina LP-skivors omslag och kompletterar ibland till discogs när vettiga omslag saknas. Men mestadels är det för egen bläddrings skull. Jag kan från soffan bläddra bland omslagen och välja nån platta som lätt missas när man bara ser ryggen på vinylerna!

Posted

Jag menar att man skulle spela albumet från Discogs "My Collection".

Givetvis fungerar det inte för vinyl :D, men för de som använder filspelning vore det ett jäkla bra gränssnitt.