hbgot Posted March 18, 2018 Posted March 18, 2018 Är det någon som har erfarenhet om det skiljer i ljudkvalite mellan nätverksansluten nas, usb ansluten hårddisc eller usb minne om man kör med en nätverksstreamer? Quote
AlfaGTV Posted March 19, 2018 Posted March 19, 2018 Jag är också intresserad av tankar kring detta. Men jag är också tämligen övertygad om att frågan är lite av en "hur långt är ett snöre?" För att förtydliga mitt eget "snöre" då... När jag började spela filer på allvar använde jag JRiver Mediacenter på en MacMini med SSD i. Den anslöts via USB till en Gustard AES/EBU omvandlare och vidare till min Embla. MacMini'n hämtade musikfilerna från en NAS som stod i en skrubb längre bort. Jag laborerade med olika metoder att få ut bästa ljudet ur denna kombo och konstaterade att om jag anslöt en USB-disk direkt till MacMini med samma musikfiler föll ljudet ihop som ett korthus. Bladelius Embla DL Classic som spelade väldigt trevligt via olika alternativ särskiljde inte ljudet vad jag uppfattade mellan extern USB-disk och USB-sticka. Den lät förövrigt inte sämre (snarare ett uns bättre) med media på extern USB än via MacMinin och USB-Aes/EBU omv. Min nuvarande Embla Classic prioriterar jag ljudmässigt enligt följande: 1. Intern SSD (rippat från den inbyggda driven) (PCM) 2. Extern USB/USB-sticka med okomprimerade filer, (WAV/PCM) Delad 4:e. UPnP från NAS med Twonky Media/Minim (FLAC-filer) Delad 4:e. AES/EBU, SPDIF (Via Roon, MacMini+Gustard U12 USB-AES-omvandlare, med buffring PÅ) 5:e. AES/EBU, SPDIF (Via Roon, MacMini+Gustard U12 USB-AES-omvandlare, med buffring AV) 8. Inbyggd USB (16bit/44.1-48Khz) Skillnaderna är små mellan placering 1 och 4, tydlig mellan 4:e och 5:e och mycket märkbar mellan 5 och 8... Att spela en CD direkt via inbyggda driven hamnar någonstans 3:e/4:e plats men låter ganska annorlunda, den är lite mera livlig och pådrivande men inte "sämre" eg. Idag är jag fast i min övertygelse att servern skall vara skiljd från uppspelaren vilket betyder i princip Squeeze, UPnP eller Roon och eftersom de båda första lider av diverse handikapp är Roon för mig helt överlägset som motor. Och den tillåter MYCKET välljudande utenheter för småslantar, någon hundring. (Om din DAC tillåter USB) Quote
hbgot Posted March 19, 2018 Author Posted March 19, 2018 Jag kör idag rippad musik från en Macmini med Audirvana plus ut till dac men funderar på att byta till streamer likt Auralic eller Naims nya och behöver då bestämma om jag skall flytta lagringen eller låta den ligga kvar. en teori som jag hade var att om man kör via ett USB minne så har man inga rörliga delar , inga kablar så risken för störningar bör vara minimal men det kan ju finnas andra faktorer som inverkar. Quote
AlfaGTV Posted March 19, 2018 Posted March 19, 2018 56 minutes ago, hbgot said: om man kör via ett USB minne så har man inga rörliga delar Nä, det är förvisso sant och kan teoretiskt (?) ge fördelar som mindre variationer i strömförbrukning etc vilket skulle kunna minska störningar som propageras via jordplan e.d. i apparaten. Själva filen borde dock inte kunna förvanskas överhuvudtaget eftersom vi i detta skede är i vanlig paketbaserad domän där eventuella felaktigheter kan korrigeras med omsänding etc. Fler saker än man tror kan påverka! Quote
sprudel Posted March 19, 2018 Posted March 19, 2018 3 hours ago, AlfaGTV said: Jag är också intresserad av tankar kring detta. Men jag är också tämligen övertygad om att frågan är lite av en "hur långt är ett snöre?" För att förtydliga mitt eget "snöre" då... När jag började spela filer på allvar använde jag JRiver Mediacenter på en MacMini med SSD i. Den anslöts via USB till en Gustard AES/EBU omvandlare och vidare till min Embla. MacMini'n hämtade musikfilerna från en NAS som stod i en skrubb längre bort. Jag laborerade med olika metoder att få ut bästa ljudet ur denna kombo och konstaterade att om jag anslöt en USB-disk direkt till MacMini med samma musikfiler föll ljudet ihop som ett korthus. Bladelius Embla DL Classic som spelade väldigt trevligt via olika alternativ särskiljde inte ljudet vad jag uppfattade mellan extern USB-disk och USB-sticka. Den lät förövrigt inte sämre (snarare ett uns bättre) med media på extern USB än via MacMinin och USB-Aes/EBU omv. Min nuvarande Embla Classic prioriterar jag ljudmässigt enligt följande: 1. Intern SSD (rippat från den inbyggda driven) (PCM) 2. Extern USB/USB-sticka med okomprimerade filer, (WAV/PCM) Delad 4:e. UPnP från NAS med Twonky Media/Minim (FLAC-filer) Delad 4:e. AES/EBU, SPDIF (Via Roon, MacMini+Gustard U12 USB-AES-omvandlare, med buffring PÅ) 5:e. AES/EBU, SPDIF (Via Roon, MacMini+Gustard U12 USB-AES-omvandlare, med buffring AV) 8. Inbyggd USB (16bit/44.1-48Khz) Skillnaderna är små mellan placering 1 och 4, tydlig mellan 4:e och 5:e och mycket märkbar mellan 5 och 8... Att spela en CD direkt via inbyggda driven hamnar någonstans 3:e/4:e plats men låter ganska annorlunda, den är lite mera livlig och pådrivande men inte "sämre" eg. Idag är jag fast i min övertygelse att servern skall vara skiljd från uppspelaren vilket betyder i princip Squeeze, UPnP eller Roon och eftersom de båda första lider av diverse handikapp är Roon för mig helt överlägset som motor. Och den tillåter MYCKET välljudande utenheter för småslantar, någon hundring. (Om din DAC tillåter USB) Nu kanske jag läst lite slarvigt men din slutsats gäller väl just MacMini? Quote
AlfaGTV Posted March 19, 2018 Posted March 19, 2018 (edited) 8 hours ago, sprudel said: Nu kanske jag läst lite slarvigt men din slutsats gäller väl just MacMini? MacMini’n gillade inte mediabibliotek på extern USB i kombination med USB Audio ut. (Det kan faktiskt ha varit Amarra som gällde då, inte JRiver inser jag) Nätverksansluten lagring var hästlängder bättre. Bladelius Embla uppvisade inga stora skillnader med mediabiblioteket på extern USB jmf med via UPnP i det fallet. (eller internlagring) Edit: Förtydligande! Jösses va virrigt jag formulerar mig! Några slutsatser vet jag inte om jag kom fram till eg. Bara lite skiftande erfarenheter. Edited March 19, 2018 by AlfaGTV sprudel 1 Quote
sprudel Posted March 20, 2018 Posted March 20, 2018 10 hours ago, AlfaGTV said: MacMini’n gillade inte mediabibliotek på extern USB i kombination med USB Audio ut. (Det kan faktiskt ha varit Amarra som gällde då, inte JRiver inser jag) Nätverksansluten lagring var hästlängder bättre. Bladelius Embla uppvisade inga stora skillnader med mediabiblioteket på extern USB jmf med via UPnP i det fallet. (eller internlagring) Edit: Förtydligande! Jösses va virrigt jag formulerar mig! Några slutsatser vet jag inte om jag kom fram till eg. Bara lite skiftande erfarenheter. Jo, men det är ju vitsen med forumet, att vi delar våra erfarenheter och kommer fram till något. Just nu har jag Oppo 105 som sköter toti, dvs nätverkssplare med hårddisk direktkopplat och driver dacen via rca. Tänker nog avyttra Oppon då jag inte har bildskärm eller suuround i stereo-setupen längre efter ombyggnaden. Känns inte motiverat med en så fin bildmaskin till mindre nytta. En Auralic Aries borde passa bättre och då provar jag först med hårddisk kopplat direkt till Auralic och jämför med en annan hårddisk kopplat till datorn som hanterar servern. Det blir ju en slags NAS, i alla fall nästan. Quote
AlfaGTV Posted March 20, 2018 Posted March 20, 2018 Nyfiken på utfall av den jämförelsen @sprudel! Det finns ju även möjligheter med t.ex. en Raspberry Pi att bygga en egen musikserver på ett liknande sätt. Alltså att på pajens sd installera någon av musik-distributionerna Volumio, Rune Audio, Moode Audio, Archphile eller liknande. Möjlighet finns att peta in Spotify Connect och diverse andra streamingtjänster finns också, liksom möjlighet att använda någon kostnadsfri app för fjärrstyrning. Finns det något intresse av en guide för sånt här på Euphonia? Jag är absolut ingen Linux-hackare men en jäkel på att googla fram lösningar! Och det kan vara ett spännande projekt som kräver en väldigt liten investering. Och de fysiska sakerna som dessutom kan återanvändas som leksak till barn/barnbarn av vår tid! Quote
AlfaGTV Posted March 20, 2018 Posted March 20, 2018 Ah, bra @vita, den tråden hade försjunkit i glömska. Finns någon möjlighet att korrigera bilderna i din första post? Hade varit intressant att se dem. Quote
vita Posted March 20, 2018 Posted March 20, 2018 12 hours ago, AlfaGTV said: Ah, bra @vita, den tråden hade försjunkit i glömska. Finns någon möjlighet att korrigera bilderna i din första post? Hade varit intressant att se dem. Hmm, ska göra ett försök. Quote
vita Posted March 20, 2018 Posted March 20, 2018 Nu är fotona tillbaka i mitt (första) inlägg i tråden om Raspberry Pi. Passade även på att lägga till några nya foton. Enjoy! JWE and AlfaGTV 2 Quote
calle_jr Posted March 25, 2018 Posted March 25, 2018 On 3/20/2018 at 08:55, AlfaGTV said: den tråden hade försjunkit i glömska. Det blir lätt så. Här är en tidig tråd om man behöver lite grundläggande fakta om Raspberry Pi: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/10265-raspberry-pi/&do=findComment&comment=162969 Quote
Recommended Posts