Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Första steget taget i en (1) open baffle för min mono-rigg. En skiva, massiv stavlimmad svensk ek på 140 x 60 x 2,5cm är grunden med trenne hål för att husera två Audax 15" basar och en Klangfilm 14" för mellanregister och diskant. Baffeln ska omgärdas av en ram och tvärslåar för stabilitet samt ett upp och nervänt T som ben. En rundning av kanterna där den över ska rundas betydligt mera. Samtliga element monteras bakifrån för en snyggare design. En god vän hjälper mig med snickeriet och alla verktyg som behövs. Fortsättning följer utmed resans gång.

_DSF3292z

Edited by Gigas
Posted

Roligt projekt! Kör dipoler själv så jag vet att resultatet kan bli jättebra. Det är dock inte en egen konstruktion. Tänker du kompensera basarna för låga frekvenser?

Posted
1 hour ago, tek said:

Roligt projekt! Kör dipoler själv så jag vet att resultatet kan bli jättebra. Det är dock inte en egen konstruktion. Tänker du kompensera basarna för låga frekvenser?

Vet inte riktigt hur jag kan göra det på ett enkelt och snyggt sätt. Att öka på djupet på den tänkta ramen runt basarna är en möjlighet. Ev. ett halvtäckande lock över men som sagt jag får prova mig fram.

Posted
10 hours ago, tek said:

Ok, jag tänkte nåt efter detta resonemang: http://www.linkwitzlab.com/models.htm

Delvis att kan behöva 'boosta' låga frekvenser motverka dipolens beteende map frekvens, se under rubrik A1.

Jag är tämligen ointresserad av att fördjupa mig i mätdata och allt som rör detta. Basarna kom från två 10meters dubbelvikta bashorn. Nu  provar jag dem i open baffle och tycker att det fungerar. Enkelheten i montaget är mitt måtto och låter det bra så är jag nöjd. Har aldrig riktigt förstått att man skulle kunna mäta sig fram till en bra lösning då ett delvis färgat ljud kan vara mycket behagligt, i varje fall i mina öron. Ambitionen är att skapa något som inte skämmer ut sig i lyssningsrummet, men som är enkelt och ger tid till att lyssna till musiken som trots allt är huvudsyftet.

Posted

Intressant angreppssätt Gigas.

Var och en får hitta sina medel och metoder.

Personligen skulle jag sannolikt orsakat eldsvåda om jag började bygga så.

10 hours ago, Gigas said:

Ambitionen är att skapa något som inte skämmer ut sig i lyssningsrummet

Det ser verkligen ut att bli fint.

Posted
On 2018-03-15 at 09:07, Gigas said:

Jag är tämligen ointresserad av att fördjupa mig i mätdata och allt som rör detta. Basarna kom från två 10meters dubbelvikta bashorn. Nu  provar jag dem i open baffle och tycker att det fungerar. Enkelheten i montaget är mitt måtto och låter det bra så är jag nöjd. Har aldrig riktigt förstått att man skulle kunna mäta sig fram till en bra lösning då ett delvis färgat ljud kan vara mycket behagligt, i varje fall i mina öron. Ambitionen är att skapa något som inte skämmer ut sig i lyssningsrummet, men som är enkelt och ger tid till att lyssna till musiken som trots allt är huvudsyftet.

Men hur gör du om det inte låter som tänkt utan att mäta. Då blir det svårt att justera.

Posted
21 hours ago, sprudel said:

Men hur gör du om det inte låter som tänkt utan att mäta. Då blir det svårt att justera.

Nejdå inte alls! Då prövar man andra lösningar som att flytta högtalare i rummet och ändra på akustikhjälpmedel tills man är nöjd. Mätdata och den reella ljudupplevelsen går sällan hand i hand. Jag föredrar att lyssna med mina öron än att lita på mätdata helt enkelt!

Posted

Det blev lite blandat arbete idag med bl.a tillsågning av ramen runt min "Open Baffle" och annat. Varför då visa detta? Jo för att det är så mycket mätande och ställtid på olika maskiner och man förvånas lite över alla moment från "ax till limpa" kan man tycka!

Här sågas delar till ramen ut från ekbrädan.

_DSF3367z

Posted

För att få en bra skarv krävs det träplugg som denna maskin fixar, sedan ska det limmas och läggas i spänn.

_DSF3373z

Posted
On 2018-03-23 at 08:26, YYZ said:

Snyggt i ek. Ska det behållas naturligt som det är eller ska det färgsättas? 

Ytan ska vaxas med vitt pigment för att hålla borta från att träverket gulnar. 

Posted

”Open Baffle” projekt klart till påsk!

Ett stort tack till min vän Ulf som har ett snickeri med nödvändiga maskiner och utrymmen.

Massiv stavlimmad ek runt om på bygget, så tyngden har den i synnerhet med elementen monterade. Nu återstår provlyssning som börjar i morgon och en rapport kommer efter hand när jag justerat in allt. 

Bestyckningen är två 15” Audax basar PR 38 S-100, 8 Ohm samt ett 14” Klangfilm KL L-405 bredbandselement 8 Ohm. 

Alla element är vintage och ska drivas genom ett MT Audio 2001 delningsfilter där ett Sony T-AN 55ES driver basarna och ett Audion Silver Night Mk2b driver bredbandaren. 

Elementen är mycket lätta att driva med en känslighet strax över 100 dB så min RCA 2A3 rör kommer att räcka.

_DSF3416z