Jump to content

Absolut Absolare!


calm

Recommended Posts

När det bjuds in till ett event med Absolare så är jag inte sen med att acceptera en sådan inbjudan. Allt sedan München 2015 så har det gnagt i mitt musikaliska sinne att här har vi ett förstärkarmärke utöver det vanliga som kan leverera ren och oförvanskad musikupplevelser. Lite som på den tiden jag fastnade för ASR så var första bekantskapet med märket en nästan chockartad upplevelse. Den gången i München var det Absolare, Rockport och MSB som stod för en match in heaven.

 

Sedan dess har jag lyssnat på Absolare med bl.a. Keiser-högtalare som också gav samma vibbar, kanske på något lägre nivå eftersom jämförelsen haltar lite mellan Münchens uppställning med försteg och slutstegskombo i push and pull i jämförelse med en rörhybrid som den integrerade förstärkaren är konstruerad som. Dock kunde de musikaliska parametrarna kännas igen. Ingen tvekan att denna förstärkare också kan leverera. Uppställningen i går var med Verity Parsifal Anniversity, APL dac och C.E.C drive med kablage från Absolares egna varumärke som jag tyvärr missade namnet på.

 

P1100074.thumb.jpg.e95375c3677112a3d9c8c5fcc284f8d5.jpg

 

Vår ciceron denna söndagseftermiddag var Kerem Kucukaslan från Absolare som redogjorde för företagets filosofi rörande, musikpresentation, produktutveckling och komponentutval. Här nöjer man sig inte med mindre än det som kan fogas in med bibehållande av den grundläggande ljudfilosofin oavsett kostnad. Med anledning av ljudkvalitet och slutpriser har man anledning att tro honom.

 

P1100076.jpg.29332173487f895a0d0201fe338f5c22.jpg

 

Så här såg presentationen ut i sin helhet där övre raden på racket representerar dagens produkter från vänster C.E.C., APL och naturligtvis Absolare.

 

P1100093.thumb.jpg.2e17e2824ad855b87d406022df83ea0b.jpg

 

C.E.C spelaren är imponerande med sin teknologiska utformning. Remdrift och toppmatning och med en "skivpuck" av CD-plattans storlek som läggs på toppen. Verkar onekligen solid.

APL dacen gör sitt jobb på ett bra sätt. Absolare integrerade förstärkare har samma djup som slutstegen och kräver en del utrymme bakåt onekligen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Lyssningsmässigt då?

 

P1100077.jpg.c8562966b275284cafe9754d1f8c942b.jpg

 

Jo jag känner väl igen den stora ljudbilden den fina dynamiken, klangen, klangfärgen och mellanregistrets unika egenskaper, trots att jag satt lite off i högerposition. Rörde mig dock i lokalen så jag fick ett bättre perspektiv. Alla de parametrar som jag så väl känner från tidigare lyssningar fanns med, men tyvärr också en tendens till hårdhet i diskanten som jag inte gillade. Diskuterade detta med Kerem och konstaterade att detta sannolikt var en uppvärmning/inbränningsfråga. Blev kanske mer påtagligt vid streamad musik än CD:n som jag tycker var den bästa signalkällan egentligen utan alltför stora digitala artefakter. Så slutsatsen är att detta system ligger på en absolut Absolare-nivå, men att det finns en växel till som tillför ytterligare ett uns av mjukhet i diskanten och då börjar änglarna sjunga och systemet blir helt viktlöst. Det är det senare som gör Absolare så unikt i förstärkarsammanhang där andra strävar bara efter ytterligare upplösning och transparens och tappar musikaliteten på vägen. Så inte här.

 

P1100109.thumb.jpg.5b4da37eec870c3ef84fe0721f90f907.jpg

 

P1100101.jpg.97cc71cb520ef56c1e0de253dd6d82e8.jpg

 

Att Absolare gör så vackra och välarbetade produkter gör inte habegäret mindre. Här förstegs/slutstegskombon utan rör, men med svart läder som är otroligt snyggt, bättre än en bild någonsin kan förmedla.

 

Så här en avslutsbild från den integrerade förstärkaren som inte går av för hackor.P1100094.jpg.b111b31491b85dfec308e6188d5c268c.jpg

 

Varken ljudmässigt eller stilmässigt.

 

Tack för en trevlig söndagseftermiddag Marcus och Kerem! Hoppas att vi snart får höra Absolare igen!

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack @calmför detta lilla mini-reportage:app:

 

Jag fick själv förhinder och kunde inte närvara denna gång. Jag har också Absolare som en av flera referenser och gillar det jag hört tidigare.

12 minutes ago, calm said:

Alla de parametrar som jag så väl känner från tidigare lyssningar fanns med, men tyvärr också en tendens till hårdhet i diskanten som jag inte gillade. Diskuterade detta med Kerem och konstaterade att detta sannolikt var en uppvärmning/inbränningsfråga. Blev kanske mer påtagligt vid streamad musik än CD:n som jag tycker var den bästa signalkällan egentligen utan alltför stora digitala artefakter. Så slutsatsen är att detta system ligger på en absolut Absolare-nivå, men att det finns en växel till som tillför ytterligare ett uns av mjukhet i diskanten och då börjar änglarna sjunga och systemet blir helt viktlöst. Det är det senare som gör Absolare så unikt i förstärkarsammanhang där andra strävar bara efter ytterligare upplösning och transparens och tappar musikaliteten på vägen. Så inte här.

Uppvärmningsfråga - ska man inte missa vid en demo kan jag tycka.

Inbränningsfråga - var väl inte helt nya grejer eller?

 

Skulle själv gärna testa Absolare på hemmaplan eller kanske framförallt i stugan:mm:

 

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Tack @calmför detta lilla mini-reportage:app:

 

Jag fick själv förhinder och kunde inte närvara denna gång. Jag har också Absolare som en av flera referenser och gillar det jag hört tidigare.

Uppvärmningsfråga - ska man inte missa vid en demo kan jag tycka.

Inbränningsfråga - var väl inte helt nya grejer eller?

 

Skulle själv gärna testa Absolare på hemmaplan eller kanske framförallt i stugan:mm:

 

/byZan

Någon egentlig förklaring är inte detta mer än en gissning, men det är klart att ett system kräver att alla delar blir till en total enhet som ibland inte uppstår av skilda skäl. Min erfarenhet från München och senare är att det sällan är komponenterna i sig som är problemet Absolare är top notch, problem som naturligtvis inte skall överdrivas vi pratar fortfarande mkt hög klass, är att vissa matchningar fungerar sämre eller bättre. Den totala harmonin kan uppstå efter en mycket lång process och där naturligtvis inbränning och lång uppvärmning ingår. Absolare tycker jag har den exklusiva prägel att vara både upplöst och transparent men med en toppmjukhet som skiljer märket från massa andra kanske långt dyrare. Mina öron är extremt känsliga för överdrivna diskantoktaver och sannolikt beror detta på att jag har ganska mycket kvar av mitt hörande i detta register. Värre är det i 4000 hz området där den mänskliga rösten ligger och coqtailpartyeffekten dvs urskilja enskilda röster i ett stort sorl blir svårare med åren.

 

Eftersom jag jämför mellan olika sessioner så har jag en referensram att luta mig emot och då spelar alla faktorer in naturligtvis, även de mänskliga.

Vore jag som du skulle jag naturligtvis boka in ett test hemma, det kan bli till en mycket positiv upplevelse, jag har fått erbjudande men vågar inte mht att då sitter jag förmodligen fast för gott. Tror att den skulle lyfta några grader i fråga om diskantnivån i mitt system utan att tippa över. Mer rädd för de ekonomiska konsekvenserna som börjar någonstans på 250 papp. Men jag lyssnar mer än gärna på andras system det blir billigare onekligen.:D:)

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, octavia rs said:

@calm vilka högtalare var det de spelade med i München när du var där? När jag var i München 2013 spelade Absolare med Rockport Altair och de tyckte jag var en av de årets höjdpunkter.

 

Kerem/Absolare har visat upp sin elektronik med Rockport under senare år i München. Man har också en nära relation med Kaiser sedan länge, där man också kan få deras högtalare med internkablage ifrån Echole (ett systerföretag till Absolare under Kerems ledning vars kablage även sitter internt i förstärkarna).

 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, octavia rs said:

@calm vilka högtalare var det de spelade med i München när du var där? När jag var i München 2013 spelade Absolare med Rockport Altair och de tyckte jag var en av de årets höjdpunkter.

Jag och modeller!? Om du tittar på mina bilder så misstänker jag att det var samma högtalare vi pratar om, men jag är osäker Tycker att Altair ser mycket större ut på bilder, men svart förminskar. I vart fall var det nog första gången som jag också kom att förstå storheten i Rockport som välljudsförmedlare. Men allt handlar om matchning.

 

PS

 

Ser efter att ha studerat mina bilder från München och jämfört med officiella bilder från Rockport Altair att det inte är den modellen som spelades på då. Det finns fyra distinkta element i fronten och vad jag kan se ingen stor bas i sidan. Men den senare kan naturligtvis vara vänd utåt. Ser mer ut som Avior. 

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Tack @calmför detta lilla mini-reportage:app:

 

Jag fick själv förhinder och kunde inte närvara denna gång. Jag har också Absolare som en av flera referenser och gillar det jag hört tidigare.

Uppvärmningsfråga - ska man inte missa vid en demo kan jag tycka.

Inbränningsfråga - var väl inte helt nya grejer eller?

 

Skulle själv gärna testa Absolare på hemmaplan eller kanske framförallt i stugan:mm:

 

/byZan

 

Vi jobbade med optimering och tuning av systemet under lördag eftermiddag och söndag förmiddag in i det sista. Alla komponenter var väl inspelade utom CD-transporten som inte hann gå mer än ca 15-20 timmar innan eventet. Ett system på den här höga nivån är ytterst känsligt som många vet, där allra särskilt kombination av CD-transporten ifrån C.E.C. och APL:s DAC visade sig vara oerhört avslöjande och högupplöst. Det blir här hela tiden en balansgång i relation till materialet som spelas, där kraven ökar på inspelningskvaliteten. Lite för hög volym kan också tippa återgivningen åt rätt (eller fel) håll. Vi var själva mycket nöjda med resultatet, där en majoritet av inspelningarna under dagen presenterades med en fin kombination av öppenhet, insyn och musikalitet. Med det sagt så saknade även jag ett uns av ökat lugn i övre mellanregister och diskantområde, men det är helt och hållet en smaksak som jag ser det.

 

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Skulle själv gärna testa Absolare på hemmaplan eller kanske framförallt i stugan:mm:

 

/byZan

 

Förstärkaren står här och väntar på dig och undrar när den ska bli hämtad :thumbsup:.

 

/ Marcus

 

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, calm said:

Jag och modeller!? Om du tittar på mina bilder så misstänker jag att det var samma högtalare vi pratar om, men jag är osäker Tycker att Altair ser mycket större ut på bilder, men svart förminskar. I vart fall var det nog första gången som jag också kom att förstå storheten i Rockport som välljudsförmedlare. Men allt handlar om matchning.

 

Calm

 

Under de senaste 2-3 mässorna så har Kerem spelat på Altair och nu senast Altair II. Det är stora högtalare (inte minst på djupet).

 

/ Marcus

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

P1100094.jpg.b111b31491b85dfec308e6188d5c268c.jpg

 

Varken ljudmässigt eller stilmässigt.

 

Tack för en trevlig söndagseftermiddag Marcus och Kerem! Hoppas att vi snart får höra Absolare igen!

 

Calm

 

 

Tack själv för besöket under denna söndagseftermiddag! Kerem var väldigt glad över det stora intresset och engagemanget under dagen. Produkterna finns för permanent demonstration, och Kerem kommer att besöka oss på nytt senare under året med stor sannolikhet.

 

/ Marcus

 

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte riktigt med om att diskanten var vass. I mina öron var det helt rätt. Däremot hade jag gillat en tyngre bas. Men det är ett stort rum och det krävs en del för att få till det. 

Mest överraskad var jag av cec transporten och veritys mellanregister. Cec ... den var otrolig. Helt förbluffande bra. Jag kunde jämföra när Marcus bytte till streamat. Det var INTE lika vackert.

Absolare ... klart kompetent men det enda som jag kunde förstå att dom gör annorlunda är kablar och metallurgi. Dom har speciella idéer om blandningar av guld silver och paĺladium. Och dom använder "esoteriska" komponenter i förstärkaren. Resultatet var ett oerhört nyansrikt ljud.

Mitt intresse låg närmast i dacen. Den har rykte om att vara stram men det var i så fall en stramhet som jag inte stördes av. Vet inte hur den låter i jämförelse med andra.

Chocken och behållningen var cec. 

Tack för inbjudan.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Perfect sense said:

 

Tack själv för besöket under denna söndagseftermiddag! Kerem var väldigt glad över det stora intresset och engagemanget under dagen. Produkterna finns för permanent demonstration, och Kerem kommer att besöka oss på nytt senare under året med stor sannolikhet.

 

/ Marcus

 

Vi ser fram emot nästa Absolare-session kanske med försteg/slutstegs-kombon i jämförelse med den Integrerade, skulle vara en utomordentligt spännande test. Samma förstegsmodul men med olika teknologier i slutsteget.

 

Absolare är avgjort den bästa förstärkaren jag hört på mycket, mycket länge!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calm said:

Värre är det i 4000 hz området där den mänskliga rösten ligger och coqtailpartyeffekten dvs urskilja enskilda röster i ett stort sorl blir svårare med åren.

 

Blev väl en nolla + lite till för mycket med tanke på att sopranens höga c ligger runt 1kHz sen tillkommer ju alltid lite övertoner.:icon_smile_cool:

Edited by 30Hzbone
Link to comment
Share on other sites

Tack Calm för denna trevliga rapport. Hade gärna varit med om Stockholm nu inte hade envisats med att var så långt bort varje gång.

Jag gillar ju både Verity och Absolare. Men jag har aldrig hört dem tillsammans. Som många bevittnar låter det sagolikt bra i Rockport, MSB och Absolare rummet. Alltid bland de bästa i München!!! Liksom Verity rummen och hos Kriser lika så. Det är säkert en utmärkt matchning.

Men min erfarenhet är att när Verity pressas för hårt kan den annars så transparenta luftiga ljudbilden bli lite plattare pressad och hårdare. Men det har varit när demonstratörerna spelat för högt. Så fort volymen går ner sittre allt igen. Jag vet också att Calms öron är extra noggranna för att upptäcka hårdhet i diskanten. 

 

Kan också konstatera att Kerem ser mer "leisure" ut här än han gör i München då han är Hi-End-ekiperad som en Italienare från topp till tå. 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calm said:

Vi ser fram emot nästa Absolare-session kanske med försteg/slutstegs-kombon i jämförelse med den Integrerade, skulle vara en utomordentligt spännande test. Samma förstegsmodul men med olika teknologier i slutsteget.

 

Absolare är avgjort den bästa förstärkaren jag hört på mycket, mycket länge!

 

Calm

 

En sådan jämförelse vore onekligen intressant. Det tar vi med oss!

 

/ Marcus

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Apexorca said:

En sak som slår mig är att jag aldrig sett eller hört Verity spela med så mycket Toe-in som det ser ut att de har på bilderna. Jag har för mig att det ofta spelas "ganska rakt". Men bilderna kanske förvränger?

Jo högtalarna stod ganska ordentligt invinklade. Om man utgår från att mattkanten ligger parallellt i förhållande till lyssningsstolarna så är det nog så att de går direkt mot lyssningsplatsen i mitten. Marcus har en pelare som står mitt i rummet som gör att lyssningens sweetspot har ett mer eller mindre fix avstånd från tänkta högtalarplaceringar. Inget som stör ljudmässigt men som möjligen sätter en begränsning. Man måste ju vid placering också beakta eventuella noder i rummet, så det blir säkert lite flyttande fram och tillbaka kan jag tro. Men jag har aldrig upplevt något problematiskt med själva rummet, tvärt om. Stort och luftigt.  När vi senast var där var vid demon av CH-Precision och Stenheim och ungefär samma invinkling, så var alla överens om att det lät riktigt, riktigt bra.

P1100099.thumb.jpg.3420484350eff7cbf1af282dac8930a8.jpg

Lite synvilla kanske, men jag skulle tro att vinkeln var rakt emot lyssningsstolen i mitten. Annars skulle man kunna tro att att linjerna korsar framför.

 

 

P1100108.jpg.e19c1d8ef029a1aebb4fd1649a868ad7.jpg

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Apexorca said:

Men min erfarenhet är att när Verity pressas för hårt kan den annars så transparenta luftiga ljudbilden bli lite plattare pressad och hårdare. Men det har varit när demonstratörerna spelat för högt. Så fort volymen går ner sittre allt igen. Jag vet också att Calms öron är extra noggranna för att upptäcka hårdhet i diskanten. 

 

Kan också konstatera att Kerem ser mer "leisure" ut här än han gör i München då han är Hi-End-ekiperad som en Italienare från topp till tå. 

 

 

Calms öron ÄR känsliga, det vet vi ;). Men som sagt, systemet balanserade på en väldigt fin linje under helgen, där vissa stycken med piano och kvinnliga röster allra särskilt kunde uppfattas som något hårt klingande i toppen. En majoritet reagerade dock inte på detta alls, så det är i slutändan något högst subjektivt.

 

Jag tvingade Kerem att ta av sig både kavaj och skor för att hamna på min mer nedtonade "leisure-nivå" :).

 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, calm said:

Jo högtalarna stod ganska ordentligt invinklade. Om man utgår från att mattkanten ligger parallellt i förhållande till lyssningsstolarna så är det nog så att de går direkt mot lyssningsplatsen i mitten. Marcus har en pelare som står mitt i rummet som gör att lyssningens sweetspot har ett mer eller mindre fix avstånd från tänkta högtalarplaceringar. Inget som stör ljudmässigt men som möjligen sätter en begränsning. Man måste ju vid placering också beakta eventuella noder i rummet, så det blir säkert lite flyttande fram och tillbaka kan jag tro. Men jag har aldrig upplevt något problematiskt med själva rummet, tvärt om. Stort och luftigt.  När vi senast var där var vid demon av CH-Precision och Stenheim och ungefär samma invinkling, så var alla överens om att det lät riktigt, riktigt bra.

 

Lite synvilla kanske, men jag skulle tro att vinkeln var rakt emot lyssningsstolen i mitten. Annars skulle man kunna tro att att linjerna korsar framför.

 

Calm

 

Inför ett event med flera deltagare utspridda i rummet så behöver man som arrangör först och främst bestämma sig för om man vill skapa en jämnare spridning i rummet (vilket vanligen kräver en bredare positionering av högtalarna och mindre toe in) eller att optimera för sweetspot. På en mässa kan det tidigare ofta vara klokt då många besökare aldrig kommer längre än ett par steg in i rummet ståendes utmed en vägg eller i ett hörn. Under detta event med färre besökare än på en mässa så valde vi att optimera för sweetspot. Verity har en relativt generös spridning utan knivskarpt fokus, vilket gör att man får en OK upplevelse även ifrån kanterna och/eller längre bak i rummet utan att behöva sitta mitt emellan högtalarna nödvändigtvis.

 

I allmänhet så finns det en kvadratmeter att laborera inom där 90% av alla högtalare låter som bäst i detta rum, med undantag av de som behöver/kräver stöd ifrån främre vägg. Baskontrollen i rummet är också väldigt god, vilket gör att vissa lyssnare kan "sakna bas". Ibland så är det motiverat då rummet är stort och akustikbehandlat och ytterst fungerar bäst med något större högtalare än Parsifal Anniversary som vi spelade på under eventet, men lika ofta så är många av oss vana vid "för mycket bas" och de förstärkningar inom basområdet som vanligen uppstår i vanliga rum i hemmet.

 

Gällande pelaren så har den än så länge inte inneburit någon direkt praktisk begränsning i relation till önskad lyssningsposition. Men, med ett par riktigt stora Verity Monsalvat exempelvis så hade en placering längre bak i rummet troligen varit önskvärd. Tyvärr så lär det förbli en dröm :).

 

c5000028a95b95bcc75e90ae233e735c.jpg

 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Perfect sense said:

 

Under de senaste 2-3 mässorna så har Kerem spelat på Altair och nu senast Altair II. Det är stora högtalare (inte minst på djupet).

 

/ Marcus

 

Nu var ju inte jag på mässan men enligt Rockport själva var det inte Altair, som inte längre tillverkas, utan Lyra som Absolare körde på. Låter också mer rimligt utifrån beskrivningen hur den ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Söker man lite på Youtube så var det Altair under flera år (2013 var jag där då var det Altair) men utom 2015 då var det den mindre Avior sen 2016 var det Altair igen, 2017 tog Lyra över.

 

Denna filmen är ifrån 2016.

 

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Och jag hävdar med bestämdhet,  att 2015 när jag var i München så spelade man på dessa. Avior http://rockporttechnologies.com/avior-01/ . Inte Altair!

Hittade till slut det jag letade efter i Jonathan Valins TAS reportage från mässan 2015. http://www.theabsolutesound.com/articles/munich-high-end-2015-loudspeakers/

Rätt skall vara rätt! :thumbsup:

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...