Jump to content

Gigas Vintage Sony


Gigas

Recommended Posts

2 hours ago, new order said:

Vintage prylar är bra mycket snyggare än nya som regel. Skulle gärna gå full vintage om jag hade plats för ett system till. Ljudkvaliteten på äldre prylar är ju dessutom inte sämre, och mycket oftare mer välbyggda. Jag skulle gärna göra en test mellan en vintage förstärkare och en ny. Är inte alls så säker på utgången.

 

Utgången är jag ganska säker på om man jämför vintage fram till mitten av 70-talet och dagens produkter. Krona för krona så är det "hands down" för vintage apparater. Man måste upp i mycket höga priser för att hitta den kvaliteten i både komponent, bygg och layout. Dagens ljud är för mig mycket för analytiskt och passar inte mina öron särskilt bra. Silver är jag allergisk för, så koppar är det som gäller hemma hos mig. Den stora behållningen med vintage är att spara gamla rejäla prylar som annars hotar att hamna på tippen. Jag ser detta med renoverandet och allmän vård och bruk som en kulturgärning!

Edited by Gigas
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Riktigt fina prylar, och vilket skick!!!

Vackert!

Kalasbilder dessutom.

Tacka för det! Ja det har blivit lite av en mission att se till att prylarna är säkra och i gott spelbart skick. Lådorna tycket jag var ett måste då de ser nakna ut i bara "mässingen". Fotografering är en annan hobby och jag fuskar lite nere i min källare med avbildning av mina delar. Allt är dock inte vintage i min hylla utan en och annan yngre pryl finns där också. Jag ska fortsätta att visa lite mer av de äldre apparaterna framöver.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med Apexorca! Väntar med spänning på fortsättningen. Gärna högtalare också  (men det kanske bara blir elektronik?).......

Jag har mina Accuphase/Kensonic från 1973. Behöver tips på högtalare. Nåt trevligt nostalgiskt att para ihop med min elektronik. Mina första lite bättre högtalare på 70-talet var KEF Ref 104 ab, någon kanske sitter på ett par i hyfsat skick?

 

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Gigas said:

Vi fortsätter med två Pre amplifiers, där den första är en Sony TA-2000.

 

_DSF3136zSony TA-2000 rear view

 

Läcker! Väcker mycket nostalgiska minnen och känslor:mm:

Dessa och Luxman skapade starka habegär när det begav sig. Kul att se att de lever kvar hos någon som vårdar dessa hifi-klassiker. Ren kulturgärning!:thumbsup:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nu är vi inne på receivers från Sony och börjar med en av de bästa i sin prisklass. Sony STR-6050 ger ett mycket bra ljud för sitt oftast låga pris. Driftsäker, trevlig och snygg i sin träkostym. Många är varianterna efter som kom efteråt i främst 6xxx serien och senare i 7xxx serien.

 

6050 c

 

Link to comment
Share on other sites

Sony´s svar i det tyngre segmentet är denna STR-6120 som anses av många som den allra bästa ljudmässigt från Sony. Detta är den typ av receiver som John Lennon hade i sitt sovrum, dock inte detta ex som visserligen kommer från USA men från västkusten. Samma fina slutsteg som i den integrerade förstärkaren TA-1120 och samma känsliga radiodel som sitter i ST-5000. 2 x 50W i 8 Ohm är en klart konservativ uppgift.

 

STR-6120

Några lite extra finesser finns som Centerkanal och extra "bass boost" om man tycker man behöver använda dessa.

_DSF0475 (kopia)

Vill passa på att visa ett föredömligt emballage som klarar en lång resa från Kalifornien  till Sverige.

_DSF0470

 

Link to comment
Share on other sites

För att spela vinyl behöver man en spelare och denna Sony TTS-3000 med PUA-286 arm var den sista av Sony´s remdrivna skivspelare. Klart underskattat verk och tonarm som låter finfint. Denna är numera  utrustad med en Kotetu mono pickup.

 

_DSF2273xx_DSF2296x_DSF2310x

 

Edited by Gigas
Link to comment
Share on other sites

En annan ljudförmedlare har vi i Sony TC 766-2 som jag hittade i en Metodistkyrka i England. Detta ex och en exakt lika till hade använts i kyrkans studio men stått oanvända under lång tid. Efter rengöring, kalibrering och en hel del TLC så snurrar den nu fint och den andra finns hos en entusiast på annan ort. Med 2-spår inspelning och 4 spårs avspelning samt 7 1/2 och 15 IPS fungerar detta för masterband och jag njuter av bl.a. Opus 3 utgåvor.

 

_DSF2947z

 

Link to comment
Share on other sites

Till sist i min lilla kavalkad av vintage från Sony ska ett par nygamla högtalare med. 1989 släpptes denna udda "La Voce" serie där mitt ex SS-A3 är den näst minsta och med två större modeller. Högtalaren är lite unikt med sin handbyggda produkt med idel naturliga ingredienser som en Bio-cellulosa diskant baserad på "acetobacteriae aceti" vilken ger ett membran som är både tunnare och lättare än något annat inom industrin.  Konceptet har vunnet pris i Frankrike med en Diapason dÓr. Det är alltid en fröjd att få sprätta upp tejpen på en obruten kartong och kunna plocka fram dessa små juveler som nu spelar vid mitt dataskrivbord.

 

_DSF3236z_DSF3247z_DSF3249z_DSF3238z28336180_1885002925125178_4739711745423116964_o

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, calle_jr said:

Är ingången "TAPE HEAD" kopplad till någon eq i försteget?

Manual?

Bandaren är bestyckad med det vanliga NAB men en NAB/IEC konverterare är under tillverkning för att rättvist kunna spela av t.ex. Opus 3 som har en IEC korrektion. Manual finns som dela i vissa stycken med TC-765.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Gigas said:

Bandaren är bestyckad med det vanliga NAB men en NAB/IEC konverterare är under tillverkning för att rättvist kunna spela av t.ex. Opus 3 som har en IEC korrektion. Manual finns som dela i vissa stycken med TC-765.

 

Nu ser jag, "TAPE HEAD" på försteget är en normal bandingång för typ 0.775V utan eq, och "TAPE" och "REC OUT" är en vanlig tape loop.

Jag fick först för mig att det fanns eq i försteget. "Tapehead" kan ju antyda att signalen kommer direkt från tonhuvudet.

 

Tack för mycket trevliga bilder av hög standard.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Njingan said:

Har du ingen bild på hur detta ser ut uppställt?

Eller är de enbart uppackade för denna fotovisning?

Här en inte purfärsk bild där det saknas en TTS-3000 skivspelare i stället för Continuo. Rullbandaren var på översyn när bilden togs men ger en lite uppfattning i alla fall.

 

19642673_1790570551235083_7112973998951296412_n

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, MatsT said:

 

Servicemanual finns här för den som kan logga in (samma som vinylengine).

https://www.hifiengine.com/manual_library/sony/ta-2000.shtml

 

Jag har inte hunnit kolla schemat än men det står något om NAB och EQ.

Jodå!

Ingången "TAPE HEAD" ska användas för signal direkt från tonhuvudet.

Försteget har tape eq med 58dB förstärkning. Det är anpassat för NAB, men det borde gå att fixa för IEC ganska enkelt.

:app:

Link to comment
Share on other sites

Tack för rundturen bland Sony-grejorna!

 

Det är sånt som mestadels passerat under min radar och det gör det extra intressant. Min erfarenhet av Sony begränsar sig till en rullbandspelare jag hade och en lite bättre integrerad förstärkare som min kompis hade och körde med ett par Mirsch-högtalare, det lät riktigt bra och jag gillade den förstärkaren men jag kommer tyvärr inte ihåg beteckningen. Bortsett från dessa har det nog förekommit några receivers hos bekanta under "guldåldern". I mina hemtrakter fanns det inga Sony-apparater ur det exklusiva segmentet och jag tror inte de är särskilt vanliga i övriga Sverige heller?

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, MatsT said:

I mina hemtrakter fanns det inga Sony-apparater ur det exklusiva segmentet och jag tror inte de är särskilt vanliga i övriga Sverige heller?

På 70-talet var det inte så mycket Sony i mina hemmamarker heller (Kristianstad). På 80-talet fanns de dock men de förstärkarna hade inte så gott rykte (rätt eller fel?). Det var en senare generation än de Gigas visat upp. De som stod högst i kurs hos oss bland integrerade förstärkare var Kenwood, Luxman, Sansui, Harman Kardan och i viss mån Pioneer (de större). Accuphase fanns inte på dessa breddgrader. Övriga märken på 80-talet var i huvudsak Hitachi, Technics, Optonica, JVC, Sony, Yamaha och Akai.

 

Jag var en Kenwood-fantast.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Bebop said:

På 70-talet var det inte så mycket Sony i mina hemmamarker heller (Kristianstad). På 80-talet fanns de dock men de förstärkarna hade inte så gott rykte (rätt eller fel?). Det var en senare generation än de Gigas visat upp. De som stod högst i kurs hos oss bland integrerade förstärkare var Kenwood, Luxman, Sansui, Harman Kardan och i viss mån Pioneer (de större). Accuphase fanns inte på dessa breddgrader. Övriga märken på 80-talet var i huvudsak Hitachi, Technics, Optonica, JVC, Sony, Yamaha och Akai.

 

Jag var en Kenwood-fantast.

Ja de "Gyllene Åren" var för Sony och de flesta andra märken mellan 1965-1974 sedan började besparningarna och ett tummande på kvalitet med lidande ljudåtergivning som följd. Det finns naturligtvis undantag och Yamaha är ett exempel som var bra ända till 1977. Det finns guldkorn att hitta om man aktivt söker efter dem. jag har handlat några delar här i landet men annars är det spridda platser som Frankrike, Tyskland, England och USA.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-03-03 at 20:27, Gigas said:

Ja de "Gyllene Åren" var för Sony och de flesta andra märken mellan 1965-1974 sedan började besparningarna och ett tummande på kvalitet med lidande ljudåtergivning som följd. Det finns naturligtvis undantag och Yamaha är ett exempel som var bra ända till 1977. Det finns guldkorn att hitta om man aktivt söker efter dem. jag har handlat några delar här i landet men annars är det spridda platser som Frankrike, Tyskland, England och USA.

 

Jag vill nog påstå att byggkvalitén sjönk allt eftersom (ända in i modern tid, med undantag högst upp i prislistorna) men ljudkvalitén/prestandan ökade åtminstone in på 80 talet eller tidigt 90 tal.

Åtminstone om vi pratar transistor apparater.

 

Kul att se din fina hifi. Bekant med ett flertal sedan tidigare och tveklöst håller tidig Sony hifi väldigt god byggkvalité.

 

Mvh Carl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...