Jump to content

Rachmaninoff pianokonsert nr.2


Gigas

Recommended Posts

Efter att ha lyssnat på ett antal olika pianister och inspelningar av Rachmaninoff och hans pianokonserter, där nummer 2, som är en av mina absoluta favoriter, kan jag varmt rekommendera denna utgåva på Sony Classical. Paavo Järvi är naturligtvis bra men den unga Khatia Buniatishvili är underbar i sin tolkning. Andra satsen utmärker sig extra med en underbar inlevelse och ibland undrar jag om inte det krävs en kvinna för att få fram lidelsen och känslan som berör djupt in i själen. 

 

s-l1600 (3)

 

Edited by Gigas
Link to comment
Share on other sites

En av mina favoritpianister är Hélène Grimaud (har biljetter till hennes konsert i Köpenhamn i mitten av mars.). Hon spelade in "Rach-tvåan" redan 2001. https://www.allmusic.com/album/rachmaninov-piano-concerto-no-2-mw0001375889 Jag har inte inspelningen och jag vet inte hur den låter. Däremot finns en live-upptagning med henne från Zűrich utlagd på Youtube där en annan favorit dirigerar, Claudio Abbado. Jag tycker den är bra. Här är länken.

 

Även Yuja Wangs tolkning från Verbierfestivalen finns på Youtube, se länk  Hon har också spelat in den under Claudio Abbados ledning på DG men jag faller inte riktigt. Katias version skall jag också inhandla. Hon är mycket bra. Jag gillar också Van Cliburns, Lang Langs och Krystians Zimermans versioner. Alla är olika men ändå bra på olika sätt. Andsness inspelning är jag också nyfiken på.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, shaft said:

Van Cliburn är min "Go to" version på RCA. Riktigt bra på alla sätt. Däremot inte sagt att det finns nya fina inspelningar!

 

12 hours ago, Bebop said:

En av mina favoritpianister är Hélène Grimaud (har biljetter till hennes konsert i Köpenhamn i mitten av mars.). Hon spelade in "Rach-tvåan" redan 2001. https://www.allmusic.com/album/rachmaninov-piano-concerto-no-2-mw0001375889 Jag har inte inspelningen och jag vet inte hur den låter. Däremot finns en live-upptagning med henne från Zűrich utlagd på Youtube där en annan favorit dirigerar, Claudio Abbado. Jag tycker den är bra. Här är länken.

 

Även Yuja Wangs tolkning från Verbierfestivalen finns på Youtube, se länk  Hon har också spelat in den under Claudio Abbados ledning på DG men jag faller inte riktigt. Katias version skall jag också inhandla. Hon är mycket bra. Jag gillar också Van Cliburns, Lang Langs och Krystians Zimermans versioner. Alla är olika men ändå bra på olika sätt. Andsness inspelning är jag också nyfiken på.

Här är Khatia på tuben:  

 

Link to comment
Share on other sites

"En av mina favoritpianister är Hélène Grimaud" jag har lyssnat på henne och Abbado. Lite för tillbakahållet och försiktigt för min smak men helt klart godkänd.

 

"Yuja Wangs tolkning" för mig så är pianister från Asien duktiga och tekniskt begåvade men jag söker alltid efter känslan i spelet och det hittar jag inte riktigt här!

 

Nu återstår de andra för att jämföra dem med Khatia B.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-02-26 at 08:22, Gigas said:

Efter att ha lyssnat på ett antal olika pianister och inspelningar av Rachmaninoff och hans pianokonserter, där nummer 2, som är en av mina absoluta favoriter, kan jag varmt rekommendera denna utgåva på Sony Classical. Paavo Järvi är naturligtvis bra men den unga Khatia Buniatishvili är underbar i sin tolkning. Andra satsen utmärker sig extra med en underbar inlevelse och ibland undrar jag om inte det krävs en kvinna för att få fram lidelsen och känslan som berör djupt in i själen. 

 

s-l1600 (3)

 

 

Älskar såna här tips - stort tack! Köpte precis från HD tracks och njuter nu i fulla drag! Vilket uttryck...?

Link to comment
Share on other sites

On 2/26/2018 at 08:22, Gigas said:

Khatia Buniatishvili är underbar i sin tolkning

Instämmer. En sann begåvning.

Jag pratade av en händelse med Bebop om just denna LP för några veckor sedan. Tillfällighet.

Jag blev även imponerad av hennes pr-framträdanden. Jag har sett intervjuer på ryska, tyska, franska och engelska, och hon växlar obehindrat mellan en rad olika språk.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Instämmer. En sann begåvning.

Jag pratade av en händelse med Bebop om just denna LP för några veckor sedan. Tillfällighet.

Jag blev även imponerad av hennes pr-framträdanden. Jag har sett intervjuer på ryska, tyska, franska och engelska, och hon växlar obehindrat mellan en rad olika språk.

En sann naturlig begåvning!

Link to comment
Share on other sites

Khatia Buniatishvili är verkligen superduktig, men jag håller Van Cliburn/Reiner CSO högre i detta fall.  Men innan vi evt. börjar argumentera hit och dit så vill jag bara säga att sådana här diskussioner blir lätt ganska meningslösa när det gäller tolkningar och inspelningar. Lyssnaren är ofta van vid en version/tolkning och initialt låter alla andra lite "off". Själv är jag lite miljöskadad av de CD som jag köpte på 90-talet med återutgivningar från "Guldåldern" 50-70-talet. Jag tror det är bäst att alla får ha sin egen uppfattning och hålla fast vid den ;-) Kul är ju dock att det mesta är lätt att hitta/jämföra på Spotify.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, shaft said:

Men innan vi evt. börjar argumentera hit och dit så vill jag bara säga att sådana här diskussioner blir lätt ganska meningslösa när det gäller tolkningar och inspelningar.

Jo, om det innebär att man vill fastställa en vinnare. Men det är inspirerande och höra vad man faller för och varför. Samtliga nämnda inspelningar ovan är på sådan nivå att man knappast kan säga något är dåligt. Jag har flera versioner av många klassiska verk och jag spelar dem med stor behållning (undantag finns). Yuja Wang är ett exempel på pianist som jag inte tänt på så där riktigt. Men efter sett en dokumentär om henne och hennes utveckling och framför allt efter varit på hennes konsert i Malmö med London Symphony Orchestra och Thomas Tilson har jag helt svängt om. Idag lyssnar jag på henne med helt andra öron. För mig är det viktigt att inte låsa sig. 

 

Före jul hade jag en "Stabat Mater"-period (Pergolese). Jag köpt på mig ca 10 olika tolkningar. Jag tycker det är fantastiskt hur olika det kan låta. Kombinationer röster, tempo, klang, dynamik, vibrato, ljudbild, orkester mm kan ge väldigt olika upplevelser plus det egna humöret. Den "bästa tolkningen" sitter mellan öronen och varierar. Tur är väl det. Det vore väldigt tråkigt att bara ha en version, tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

....Det vore väldigt tråkigt att bara ha en version, tycker jag.

En inte helt ovanlig åsikt bland de som är svaga för klassisk musik. Jag har en bekant som hittills samlat på sig nästan 90 inspelningar (CD-skivor) med samma musikverk (Matteuspassionen) av Bach framförda av olika orkestrar, dirigenter, sammanhang, ... Galenskap kan man tycka, men enligt honom lär man sig mer och snabbare (om Bach’s musik) på detta vis och får dessutom njuta mer av Bach storhet.

Link to comment
Share on other sites

Är inte Rachmaninoff självskriven vinnare? Han var ju pianist och framförde själv sina pianokonserter inför publik. Han var väldigt tekniskt inriktad och flaxade inte runt som många andra. Få nu levande har sett honom live, men det finns inspelningar :)

 

 

7 hours ago, vita said:

En inte helt ovanlig åsikt

Om man gillar orkesterverk eller tex piano-, violin- eller cellosolister så är det oundvikligt att lyssna på samma verk i olika inspelningar. Det mesta är ju covers. 90 versioner Matteuspassionen är ganska mastigt, men ett 20- eller 30-tal versioner av klassiska konserter/symfonier är inte alls ovanligt i hyfsade skivsamlingar.


 

För den som är intresserad av tolkningar så ordnar Danmarks Radio dirigenttävlingen Malko. Det är som Mello fast för dirigenter. Första deltävlingen är 22 april och blivande dirigenter från hela världen ska framföra Brahms med samma orkester i samma sal, dvs DR Koncerthuset med DR symfoniorkester.

Link to comment
Share on other sites

Jag hör till dem som gillar att växla mellan olika versioner och tycker att det ökar förståelsen för verket. På sistone har jag spelat Valentina Lisitsa's version mest och den nyfikne kan kolla in den här videon. Hon gör faktiskt en ganska lågmäld tolkning som kan behöva ett par genomlyssningar för att komma in i den.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

På sistone har jag spelat Valentina Lisitsa'

Hade Euphonia varit en Ukrainsk site hade vi förmodligen behövt censuerar ditt inlägg. Hon är därifrån och har uttalat ett kraftfullt stöd för Putin vilket gjort henne omöjlig på hemmaplan. Hon är också portad från flera konserthus. Andra är försiktiga för att inte stöta sig med andra tunga solister och musikfamiljer från Ukraina och de är många och välkända

 

 

Det har ju inget med henne som solist att göra men musik och politik hör ju som bekant ihop.

Link to comment
Share on other sites

Javisst är det intressant med olika tolkningar - jag känner igen mig i många beskrivningar. Men personligen tycker jag om att ha en som jag skrev "Go to" - version som jag bara sätter på för att lyssna - inte för att jämföra. Det är två lite olika saker IMO.  Jag har haft min beskärda del av tolkningsjämföresler. En gång gjorde jag tom en ihopklippt kassettversion av Mahlers 1:a och tog stycken/delar av olika dirigenters tolkningar för att skapa den "optimala" versionen ;-) En kul övning.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-02-28 at 16:23, Bebop said:

Jo, om det innebär att man vill fastställa en vinnare. Men det är inspirerande och höra vad man faller för och varför. Samtliga nämnda inspelningar ovan är på sådan nivå att man knappast kan säga något är dåligt. Jag har flera versioner av många klassiska verk och jag spelar dem med stor behållning (undantag finns). Yuja Wang är ett exempel på pianist som jag inte tänt på så där riktigt. Men efter sett en dokumentär om henne och hennes utveckling och framför allt efter varit på hennes konsert i Malmö med London Symphony Orchestra och Thomas Tilson har jag helt svängt om. Idag lyssnar jag på henne med helt andra öron. För mig är det viktigt att inte låsa sig. 

 

Före jul hade jag en "Stabat Mater"-period (Pergolese). Jag köpt på mig ca 10 olika tolkningar. Jag tycker det är fantastiskt hur olika det kan låta. Kombinationer röster, tempo, klang, dynamik, vibrato, ljudbild, orkester mm kan ge väldigt olika upplevelser plus det egna humöret. Den "bästa tolkningen" sitter mellan öronen och varierar. Tur är väl det. Det vore väldigt tråkigt att bara ha en version, tycker jag.

Visst är det så att smaken är personlig och det hänger också lite på den mentala dagsformen hur väl man tar emot ett stycke musik. Khatia B. är mycket känslosam i sina tolkningar och jag älskar som sagt inspelningen av Rachmaninoffs andra pianokonsert men däremot när jag lyssnar till Edward Griegs pianokonsert i A moll så är jag inte så förtjust i Khatias framförande. Jag har generellt lite svårt med asiatiska musiker då jag upplever att de må vara tekniskt mycket duktiga men saknar själ i spelet. Yo-Yo Ma är ett sådant exempel på teknisk fulländning men lite för känslokall för min smak. Då är Janos Starker motsatsen som har både fingersättningen rätt men skapar en underskön musik.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calle_jr said:

Är inte Rachmaninoff självskriven vinnare? Han var ju pianist och framförde själv sina pianokonserter inför publik. Han var väldigt tekniskt inriktad och flaxade inte runt som många andra. Få nu levande har sett honom live, men det finns inspelningar :)

 

 

Om man gillar orkesterverk eller tex piano-, violin- eller cellosolister så är det oundvikligt att lyssna på samma verk i olika inspelningar. Det mesta är ju covers. 90 versioner Matteuspassionen är ganska mastigt, men ett 20- eller 30-tal versioner av klassiska konserter/symfonier är inte alls ovanligt i hyfsade skivsamlingar.


 

För den som är intresserad av tolkningar så ordnar Danmarks Radio dirigenttävlingen Malko. Det är som Mello fast för dirigenter. Första deltävlingen är 22 april och blivande dirigenter från hela världen ska framföra Brahms med samma orkester i samma sal, dvs DR Koncerthuset med DR symfoniorkester.

Man kan tycka att ingen kan återge verket som det var tänkt bättre än kompositören själv men hans pianospel var kanske inte i paritet med sin förmåga att skapa musikverk!

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

musik och politik hör ju som bekant ihop

I västvärlden reagerar man ganska starkt på Putin, så även jag.

Men det sker minsann minst lika hemska utspel från både USA, Asien och en del länder i Europa.

Det är en grym värld vi lever i.

 

Fin inspelning av Valentina Lisitsa.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Gigas said:

Man kan tycka att ingen kan återge verket som det var tänkt bättre än kompositören själv men hans pianospel var kanske inte i paritet med sin förmåga att skapa musikverk!

Nja. Såg faktiskt nedanstående igår kväll. Där säger Hans Pålsson att just Rachmaninov "var en av seklets allra största pianister. En fullkomligt makalös pianist". Och då menade han inte komponerande sådana. 

https://www.oppetarkiv.se/video/1523761/i-doda-mastares-sallskap-sasong-1-avsnitt-6-av-6

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Richard said:

Detta är ju en häftig inspelning, där Rachmaninov själv spelar för knappt 100 år sedan. Överfört på pianorullar och uppspelat på en Bösendorfer 1996.
R-1656130-1234997639.jpeg.jpg
 

 

 

Jag får backa på mitt omdöme när det gäller Rachmaninoff som pianist. jag måste ha hört en dålig inspelning helt enkelt. Tydligen var han duktig!:blush

Link to comment
Share on other sites

Inte meningen att skriva dig på näsan.:)

Serien jag länkade till ovan (I döda mästares sällskap) var bra. Öppet arkiv SVT. Jag minns fragment av den från 90-talet men var troligen alltför upptagen med att lyssna på Springsteen. Och kanske lite annat..:icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Richard said:

Inte meningen att skriva dig på näsan.:)

Serien jag länkade till ovan (I döda mästares sällskap) var bra. Öppet arkiv SVT. Jag minns fragment av den från 90-talet men var troligen alltför upptagen med att lyssna på Springsteen. Och kanske lite annat..:icon_smile_cool:

Nej det gjorde du inte och jag har nu kollat bakåt varför jag fällde det negativa omdömet. Det var denna spelning som jag snabbt avbröt utan att ha lyssnat färdigt och var för krass i betyget.  

Det är lite svårare att avgöra pianospelet när ljudkvaliteten är så medioker. Intet annat att vänta sig vid en spelning på 40-talet!

Link to comment
Share on other sites

On 3/1/2018 at 22:13, Richard said:

Serien jag länkade till ovan (I döda mästares sällskap) var bra.

Hans Pålsson spelar och spekulerar. Mycket bra. Han har så mycket att berätta att programmen lätt kunde vara dubbelt så långa. Om programmet producerats idag skulle väl dock programtiden halverats, folk har inte tid. Hans Pålsson träffar man av och till på här i Malmö och han säger "När jag spelar Beethoven måste jag förvandlas till en reptil" :)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...