vita Posted February 18, 2018 Posted February 18, 2018 Ett av effektrören (Sovtek 6550WE) i min Octave V70SE felade tidigare i veckan. Som tur är skickar Octave med ett extra effektrör som fick ersätta det felade röret. Denna incident orsakade dock en tanke på att skaffa en uppsättning nya effektrör. En kul tanke eftersom jag är ganska novis på rör. På diverse nätforum förekommer Octave-ägare som talar sig varma om t ex Genalex - Gold Lion KT88 (59USD per rör) Tung-Sol 6550 (35USD per rör) och hur dessa rör tillför nya önskvärda egenskaper som ökad värme och djup eller mer kraft och linjäritet. Jag skickade en e-post till Doug Preston, som driver ”Doug's Tubes, Inc” med frågan vilka effektrör han hade satsat på och fick till svar ”RUBY KT88V-STR is the way to go”, som kostar 55USD per rör. Kinesiska Ruby tillverkar tydligen inga egna rör utan köper upp (bättre?) rör från olika tillverkare som de testar, märker om och sedan säljer vidare. Jag tänker, isåfall kan man väl inte veta vad som kännetecknar rör från Ruby eftersom selektion tycks vara deras grej, snarare än rör med specifika karaktärsdrag. Så, även om rör från Ruby kan vara av god kvalitet så vet man inte riktigt vad man köper, eller tänker jag fel? Förvisso är det en tilltalande tanke att Ruby står för någon form av garanti (?) att "deras" rör är hållbara och av god kvalitet i största allmänhet, men samtidigt vet man ju ingenting om vilka egenskaper som den uppsättning rör man köper har. Visst, man kan argumentera att rörens kvalitet är det viktiga men för oss som prövat att rulla rör vet att rör kan ha olika egenskaper och att rörens matchning mot övriga kompetenser har betydelse. Någon med erfarenhet av rör från Ruby? Quote
Adagio Posted February 18, 2018 Posted February 18, 2018 RUBY köper och screenar rör från Shuguan. Kolla in Banzai tubes. De har bra och snabb service samt bra priser. själv har jag haft såväl RUBY, Shuguan screenade från tube depot och Shuggar direkt från kina: klart sämst hållbarhet men väldigt billigt. Nu tröttnade jag och köpte Gold Lion iofs KT77 denna gång men jag är extremt nöjd med GL. Kommer nog bara köpa dessa i fortsättningen. Quote
vita Posted February 18, 2018 Author Posted February 18, 2018 Då Rubys KT88 är ungefär lika dyra som KT88or från tillverkare som Genalex och Mullard (enligt amerikansk försäljare) är det ett intressant påpekande du gör om deras hållbarhet. Detta är liksom stick-i-stäv med vad Ruby säger sig göra... Hur upplevde du ljudbilden på Ruby? Jag har har allltid beställt via amerikanska handlare. Tittade på Banzai tubes hemsida. Trevligt utbud och bra priser, så då kan man väl lika köpa via dem istället från USA. Quote
Adagio Posted March 3, 2018 Posted March 3, 2018 Förtydligande: Shuguan EL34B rör direkt från kina höll sämst trots att de var matchade, påstods det och togs betalt för. både TAD och RUBY samt många fler screenar alltså just EL34B och dessa håller betydligt bättre. Jag har ett gäng som jag nämnde från tube depot och endast enstaka har fallerat. Av de 12 jag köpte direkt dog 6 inom 1,5 år. Quote
Recommended Posts