Jump to content

The Show Must Go On... HEM 2018


P-pan

Recommended Posts

FörberedelserDSC_2810_7860_002940 (kopia).jpg

 

Ett år går fort och åter är det dags för Stockholm att stå som värd för en mässa inom segmentet

för musiklyssning och dess magiska avspelningsutrustningar.

Utställarna är säkert i full gång med att packa upp och justera allehanda utrustning för att morgondagens

öppnande av mässhelgen ska gå så smärtfritt som möjligt.

Jag tog mig en tjuvkik under taket hos Lundqvist & Lindqvist redan under fredagen...

Link to comment
Share on other sites

Det får bli några snabba bilder utan allt för mycket text och så hoppas jag att alla som

har bilder eller kommentarer fyller på med dessa så snart ni kan.

Trådskaparen kan eventuellt komma att lida av "tidus dé bristus" så alla som vill är

naturligtvis välkomna att posta.

 

FörberedelserDSC_2809_7859_002939.JPG

 

FörberedelserDSC_2841_7886_002956.JPG

 

FörberedelserDSC_2814_7862_002941.JPG

 

FörberedelserDSC_2838_7883_002954.JPG

 

FörberedelserDSC_2829_7875_002948.JPG

 

FörberedelserDSC_2840_7885_002955.JPG

 

FörberedelserDSC_2837_7882_002953.JPG

 

FörberedelserDSC_2824_7870_002945.JPG

 

FörberedelserDSC_2826_7872_002946.JPG

 

FörberedelserDSC_2833_7879_002950.JPG

 

FörberedelserDSC_2827_7873_002947.JPG

 

FörberedelserDSC_2834_7880_002951.JPG

 

Jag vet redan vilket rum som kommer att låta bäst... ;)

 

Vi ses kanske imorgon då ? :)

 

Link to comment
Share on other sites

Det blev lite sent i kväll så jag får hoppas att ni kan ge er lite till tåls innan åtminstone mina bilder går i "tryck"

Oavsett det så var det en väldigt trevlig första dag på mässan med gott om kända ansikten och nya bekantskaper :)

Link to comment
Share on other sites

Klara, färdiga, gå...

 

Hem2018DSC_3097_8132_002957.JPG

 

Jag startar på Klara Strand och Lundqvist & Lindkvist's stora hörsal...

 

AvantgardeDSC_3095_8130_002963.JPG

 

AvantgardeDSC_3090_8125_002960.JPG

 

AvantgardeDSC_3086_8121_002959.JPG

 

AvantgardeDSC_3082_8117_002958.JPG

 

AvantgardeDSC_3092_8127_002961.JPG

 

AvantgardeDSC_3094_8129_002962.JPG

 

Dynamik i kubik och ett jävla drag minst sagt :icon_smile_cool:

Nästan så man stundtals fick huka sig och att fånga ett gäng upplysta "solar" mot en väldigt

mörk bakgrund satte mina fotokunskaper på prov tills jag snudd på var beredd att ge upp :(

T.o.m öron gav nästan upp då det tog en tag att landa rent hörselmässigt inför nästa rum man besökte... :D

Link to comment
Share on other sites

Dynamik-smäll No:II kunde man hitta hos Audio Concept....

 

ACDSC_3041_8078_002964.JPG

 

ACDSC_3043_8080_002965.JPG

 

ACDSC_3150_8265_003008.JPG

 

ACDSC_3149_8264_003007.JPG

 

Kraftresurser likt ett stort diesellok via Stromtank's enorma (150 kg) batteripack, "trollerilåda" från Bacch, optisk pickup och "riaa-steg" 

uppfunnet av Ds-Audio, aktiva högtalare från Avantgarde m.m gav en ljudbild och dynamisk upplevelse som var helt fantastisk enligt

undertecknad. Möjligen kunde jag sakna lite av musikalitet men den skulle jag lätt kunna undvara om jag hade råd med investeringen i fråga.

Blir jag tvungen att kora något slags Mässans bästa ljud så ligger detta rum väldigt bra till.

Dock var placeringen av lyssningsplats viktig då ljudbilden var optimerad till de, låt mig gissa, två främsta stolsraderna.

All heder till utställaren och samtliga tillverkare som tagit fram produkterna för det här tyckte jag lät väldigt bra.

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för fina bilder! Väntar ivrigt på flera!

Några korta reflektioner på mässan generellt:

1. Många demade med Tidal

2. ”Ingen” nämnde MQA vad jag hörde...

3. Flera företag hade i sammanhanget mycket kostnadseffektiva digitala källor ELLER duktigt dyra vinylriggar, inga R2R vad jag kunde se.

 

Instämmer med @P-pan om Avantgarde Trio LE! Däremot var basen tämligen otämjd i det aktiva systemet där/när jag satt där på lör fm. Bra drag dock!

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AlfaGTV said:

3. Flera företag hade i sammanhanget mycket kostnadseffektiva digitala källor ELLER duktigt dyra vinylriggar, inga R2R vad jag kunde se.

Bra spanat där AlfaGTV.

R2R-flugan är förbi, det är bara att inse.

En mässa består alltid av det senaste och det som för dagen är "inne" så det så... ;)

Tänk vad skönt, nu slipper jag ju att leta både bandare och masterbandskopior... med Deep Purple och de andra riktiga grabbarna :65:...

 

Skulle ni nu inte höra av mig på ett tag så ring inte mig... jag ringer er... tids nog ... :outdoor: ... :schild_help:

Link to comment
Share on other sites

Mycket att lyssna på, fanns något för alla smaker!

Här kommer några tilltalande system!

 

Septon visade upp Audio Research ur Foundation-serien med Sonus Faber Serafino högtalare.

Klassiska märken som ständigt utvecklas! Vackert för ögat och spelade musikaliskt, upplöst och dynamiskt.

Inga akustiska åtgärder i rummet men lät ändå super. Här sjöng Bob Dylan "Man in the long black coat".

Min favo-uppställning på mässan!

Hifi_Septon.jpg

 

Martin Logan med elektronik från Anthem. Drog många supportrar med sitt transparenta ljud och bra basfundament.

Hifi_ML.jpg

 

Den här uppställningen blev man glad av! JBL hornhögtalare för 140-tusen och Mark Levinsons integrerade!

Frisk fläkt med dynamik, härlig kombo! Den här uppställningen vill jag ha i sportstugan  -  om jag hade någon!

Hifi_JBL.jpg

Link to comment
Share on other sites

Även jag trivdes i Audio Research/Sonus faber-rummet. Tyckte de hade ett ljud med kött o blod och endera väldig låg undre frekvens eller en liten puckel långt där nere. Det har jag iofs upplevt från andra Sonus också? Såg ni också den lilla Elac Roon-servern som stod uppe på Reference CD-snurran? Elac har en licens på Roon som är strypt i antal låtar max och att den inte hanterar DSD. Det kallas Roon Essentials och ingår i denna lilla server för vad jag tyckte han sa 6.500:-? 

 

Martin Logan var för mig trivsamt men lite oengagerande. Utan att förringa kändes det lite volvo herrgårdsvagn på bilsalongen i Milano om ni förstår? ;) Tryggt, prydligt och goda prestanda! För personlig del uppstod ingea hetare känslor just då, men ett trevligt system. Cyrus Streamer och RIAA matade Anthem för- & slutsteg. Thorens 907(?) spelade bra och övertygande med en Sumiko Palo Santos Presentation om jag inte missminner mig? 

 

JBL missade jag? Var i hela friden var det?

Link to comment
Share on other sites

Mer bilder...

 

Genelec hade bjudit med sig delar av den finska vintern, åtminstone rent bildligt...

 

GenelecDSC_3003_8043_002971.JPG

 

GenelecDSC_3007_8047_002973.JPG

 

GenelecDSC_3006_8046_002972.JPG

 

GenelecDSC_3008_8048_002974.JPG

 

Ljudet var allt utom kyligt, om nu någon skulle få för sig att tro det.

Sen så kommer jag nog aldrig att vänja mig vid att det går att få in så pass mycket bas i så små Mumint... som dessa :o

Att man som demonstratör sedan också spelade med lite ordentlig volym var trevligt då min musiksmak och dennes dessutom

verkade ligga i samma linje.

 

Hifikit hade också med sig ett par småttingar i form av Guru Audios två mindre modeller.

 

HifiKitGuruAudioDSC_3023_8062_002970.JPG

 

Ett av de minsta rummen som mässan har att erbjuda och erfarenheten av tidigare mässor säger mig att det här är ett ganska svårt

rum att få till.

Guru-burkarna kan prestera riktigt bra men nådde nog inte riktigt fram här kan jag tycka.

Men skam den som ger sig, nästa gång blir det garanterat nya tag.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Högtalare från QAcoustics och elektronik från Musical Fidelity...

 

QAucusticsDSC_3009_8049_002975.JPG

 

QAucusticsDSC_3011_8050_002976.JPG

 

QAucusticsDSC_3012_8051_002977.JPG

 

Sista bilden verkar luta lite ser jag men det är antagligen fotografens fel :dry:

 

Nu blir det nattmössa på för tydligen kommer det en vardag framåt morgonkvisten... skit också.

Link to comment
Share on other sites

Inga bilder för min del men lämnar mina åsikter.

Pause Ljud & bild, Totem Tribe Tower överraskade väldigt mycket. Elementen på endast 4 tum var spelade med väldig pondus och djup. Matchat med elektronik från Gato Audio.
Hifi Agenten, Martin Logan med elektronik från Anthem. Esl'er, what to say?
Riviera/PS Audio, Riviera AIC-10 med Wilson Sabrina. Lät mycket bra i mitt tycke, den lilla hörlursförstärkaren(!) levererade bra kraft till högtalarna. Lät bättre än det andra systemet med Sabrinorna som fanns på mässan.
PL Audio, Pass Labs-flottan med Focal Scala v2(?). Lät mycket balanserat och de hade fått till rummet bra.
Perfect Sense, CAD, Vertere & Boenicke. Boenicke's minsta spelade stort, violen lät väldigt naturligt.

Audio Technica's nya ART 1000 som fanns i rum Vikström och hos Technics levererade kristallklart ljud.

Tråkigt med rumsresonanserna i AC's rum med Avantgarde Zero XD, tyckte de tog över helt och hållet.
Storhornen lät lite trattigt första dagen, inte alls lika mycket andra. Eloge till tysken som drog igång Rammstein, var tvungen att flytta bak två rader. :D

Något riktigt minus kan jag inte direkt säga, kanske Pro-ject/Ortofon, lät väldigt torrt. Överlag tyckte jag systemen var ok på mässan, men ingen riktig eufori upplevdes. Närmast var nog Stax.

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

Jo, en reflektion till, jag tror alla som spelade vinyl använde en sån här:

https://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbaettring/antistat/furutech-destat-iii

 

Några presentatörer som jag tycker gjorde ett extra bra jobb var följande, utan någon speciell ordning;

Naim och Chord (Cables), entusiastiska och engagerade men också lite "ordnüng"!

Magico - Peter McKay(?)

Devialet - Thierry ...

Robert Grubstad (AC) - Det här var en bra presentation i mitt tycke och han beskriver också vilka komponenter o funktioner vi lyssnar till (men inte vad vi hör!)
Förresten var jag rätt duktigt imponerad av den "lysande" pickupen som monterats på en Rui Borges svarv i Avantgarde Xero XD-rummet

Touraj Maghaddam (Förmodligen helt felstavat!) är en skön personlighet och har mycket spännande anekdoter men han berättade mer om sina specialpressningar som han spelade!
(Och jag föll inte alls för Boehnicke, tyvärr, gjorde ändå två besök och det var otroligt mycket bättre på söndag eftermiddag. Sidobasar?)

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, JWE said:

Överlag tyckte jag systemen var ok på mässan, men ingen riktig eufori upplevdes. Närmast var nog Stax.

:) Jag håller med om att det mesta lät helt OK, det enda jag tyckte lät "under" medel var nog Pro-Ject men det blir ju VÄLDIGT missvisande att jämföra eftersom de spelade på de smååå Pro-Ject-högtalarna för någon lusentapp och hade en Ortofon 2M Red i andra änden. Med den andra vinylspelaren och en Cadenza blev det ordentligt mycket bättre!

Vet inte vad totalkonstnaden för detta system var men det skulle förvåna mig om man fick EN interconnect för motsvarande kostnad i de flesta andra system! :)
Och för det ska Project-gänget ha en eloge och en medalj för välljud!
Vore kul med en totalkostnadsskylt för respektive anläggning man lyssnade till? Det skulle nog chocka de flest och kanske tvinga utställarna att rikta sig till andra än de som nyligen sålt sin villa på Lidingö och flyttat till en tvåa i centrala Säffle.

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Ja många bra system demonstrerades på HEM. Visst, Septons rum med Audio Research/Sonus Faber var riktigt bra. Så även Audio Concepts ambitiösa hifi-komplex som tydligen ville ha ett eget kraftverk a la Stromtankför att leva ut, men oj vilken dynamik!

 

Perfect Sense demonstrerade magiska Boenicke som drevs av Mola Mola med mycket fin kompletterande teknik från CAD och Ansuz. Vackert och naturligt ljud med otrolig känsla. Verkligen bra! Jag hoppas att Perfect Sense lyckas locka Sven Boenicke till Sverige för att berätta om magin bakom dessa fantastiska högtalare under en mer rigorös demonstration.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag var där på Lördagen endast men hade en väldigt trevlig eftermiddag! Jag körde ett "race" och stannade inte så hemskt länge i många rum, men fick intressanta intryck med mig i alla fall. Smaken är ju som baken i vissa fall och intrycken beror ju till viss del på musik o inspelning, placering i lyssningsrummet, vilken förväntning man har på anläggningen etc etc....

 

Rum vars högtalare i mina öron lät bra var:

JBL / Mark Levinson. Rejäla burkar där med ett stort oansträngt ljud med massiv bas. Hornladdad diskant, men det hördes inget negativt från detta.Min kvinnliga medbesökare gillade verkligen ljudet, men beklagade storleken och designen på burkarna ;-)

KEF "Mini Blade" lät verkligen trevligt och upplöst.

Technics nya svarv SP10-verket lär otroooligt stabilt. Klippfast helt enkelt. De spelade med en AudioTechnica pickup i den högre klassen. Utsökt vinylljud med ovanlig stabilitet - nästan så att de inte lät vinyl längre på ett positivt sätt om Ni förstår hur jag menar.

Burchard (Danska H-talare) Imponerade stort med rejält soundstage och overkligt bra och tung bas för stativ-storleken. Min medbesökarpolare var helt tagen av detta ljud.

Magico: Mycket balanserat - inget som stack ut. Bra helt enkelt

Sonus Faber: Samma här. Jättesnygga!

Martin Logan: Lite mjukare panel än vanligt och väl integrerad bas. De har spottat upp sig. (även prismässigt tyvärr)

 

Lite besviken:

Avantgarde: Jättehögt och obalanserat på lördagen. Ingen bas. Ljudet skar i öronen. Hoppas de fick till det bättre på Söndagen. Förra året lät den mindre modellen kanon.

B&W På tok för vasst ljud i diskanten. Oklart varför. Kändes som mismatch. Rejäl kick i basen dock.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med. Dynamik och bas var helt OK men systemet led av samma essiga fräsande av tex röster som många sk High End-system lider av. Det är lätt att bli imponerad av klarhet och öppenhet, det är lika lätt att bli imponerad av eq:ad återgivning som premierar dessa områden. Tyvärr är det lika lätt att bli uttröttad av denna sorts återgivning i det långa loppet. Det var fantastiskt att få lyssna på lite klassisk musik i rum 6/Coor med Wilson-högtalare drivna ev en 10 watts klass A förstärkare. Det lät musik, inte "HiFi". För övrigt saknade jag rockmusik på mässan, alldeles för mycket pling-plong och mässjazz.

 

/ B

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, vita said:

Perfect Sense demonstrerade magiska Boenicke som drevs av Mola Mola med mycket fin kompletterande teknik från CAD och Ansuz. Vackert och naturligt ljud med otrolig känsla. Verkligen bra! Jag hoppas att Perfect Sense lyckas locka Sven Boenicke till Sverige för att berätta om magin bakom dessa fantastiska högtalare under en mer rigorös demonstration.

 

 

 

 

Tack för fina ord - roligt att du uppskattade det! Sven (Boenicke) kunde bara vara med oss under söndagen tyvärr då en nära vän till honom är svårt sjuk. Vi saknade honom under lördagen.

 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

En nyhet...

 

Riemann 8

 

WiklandDSC_3046_8083_002982.JPG

 

WiklandDSC_3047_8084_002983.JPG

 

WiklandDSC_3048_8085_002984.JPG

 

Fronterna fanns att få i olika färger och med en röd och grön så lär det bli lätt att skilja på babord och styrbord.

Jag gillar designen skarpt och här har den inredningsmedvetne inga skäl till att oroa sig över att rummets ljudförmedlare

eventuellt riskerar att ta för stor plats i blickfånget... ett givet val till hembion för att skapa den rätta retrokänslan :thumbsup:

 

 

Link to comment
Share on other sites

XTZ...

 

XtzDSC_3071_8107_002978.JPG

 

XtzDSC_3072_8108_002979.JPG

 

XtzDSC_3074_8109_002980.JPG

 

XtzDSC_3076_8111_002981.JPG

 

Här fick jag ingen ordentlig lyssning (som i flertalet rum) så ni får hålla tillgodo med lite bilder.

Subben såg ut att ha rejält med resurser och om det någon gång blir tal om ett mer flerkanaligt filmljud här hemma så lär jag undersöka

vad XTZ ha att erbjuda.

Att man också har kablar i sortimentet nu för tiden har gått mina öron helt förbi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...