Jump to content

AlfaGTV

Recommended Posts

On 2024-07-29 at 15:37, AlfaGTV said:

Lehmann Audio Black Cube (anno ca 2005?)

Goldnote PH-10 + PSU-10

Soulnote E-2

Just det - detta har jag ju faktiskt hört förut.

Rankar du dem i den ordningen med? När du pratade om PLXen så nämnde du att den inte var tillräcklig för det lyssnandet som du tycker om att göra. Är Lehmann ”tillräcklig” eller är det först vid Goldnoten som din gräns nås?

On 2024-07-10 at 17:44, AlfaGTV said:

För mig, okej, men inte en långsiktigt alternativ.

Du tänkte på denna kommentar @parsifal

Jag fattar att man kan göra tolkningen att en viss uppställning inte "duger", men det är inte riktigt så jag menar.

Jag tycker det är roligt att spela musik med PLX-1000 och de enklare nålarna också, och kan absolut ha god behållning av detta. Med det bättre tonarmsskalet höjde den sig dessutom ett par snäpp till där den blev en fullt accepterad spelare i mitt "lag".

Och samma sak gäller RIAA-stegen, även om Lehmann är en vettig och välljudande liten apparat som skulle kunna få stå för RIAA-korrigering under en period så skulle jag nog sakna de egenskaper som både Goldnote och Soulnote erbjuder.

Om jag tvingades göra mig av med alla vinyl-utrustning orsakat av en ekonomisk aspekt och bara behålla en uppställning skulle det nog bli Lyra Delos på Kuzma Stabi S med Stogi S som tonarm och Goldnote PH-10 (med eller utan PSU).

Om orsaken vore att jag bara fick behålla en uppställning av andra skäl och jag ville ha det bästa ljudet så blidde det nog Hana Umami Blue, ett Tom Evans Mastergroove och troligen AMG Viella.

Ett minst lika välljudande alternativ är såklart DS Audio W3/Soulnote E-2 och Bardo, och där kom beslutsångesten in i bilden! 😅

28 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag tycker det är roligt

Det är väl den del som kan kopplas till den del av hobbyn som vi kallar "hifi" som löper parallellt med musikintresset. Hur stor andel av vårt engagemang som läggs på det och andra varierar så klart; även över tid. 

Jag skriver då och då att mitt intresse för hifi är betydligt mindre än det jag har för hifi. Det stämmer om jag ser övre längre tidsspann typ ett år. Men ibland poppar det upp. För något år sedan ledde det till en ny skivspelare (SME 12) som låter jättebra men inte bättre än den jag hade innan (Simon Yorke tillverkad år 2000). Framför allt inte om jag spelar med samma pick-up. Jag ville helt enkelt ha en SME av sentimentala skäl. Nu har jag börjat fördjupa mig i att skaffa ytterligare en ny pickup. Inte för att det behövs men jag känner för det...

Intresse för hifi handlar inte enbart om välljud. Det finns fler behov än så som tillfredsställs via hobbies.

12 minutes ago, Bebop said:

Intresse för hifi handlar inte enbart om välljud. Det finns fler behov än så som tillfredsställs via hobbies.

Det finns många aspekter som påverkar vårat engagemang inom denna hobby;

Flockgemenskap, "pride of ownership", "jag gjorde ett klipp", musikalisk behållning i form av tårar/ståpäls/skratt eller bara ett "wow, vad fränt!"

15 minutes ago, Bebop said:

ytterligare en ny pickup.

Det ska bli spännande att få hänga med på! (hoppas jag!) 

Då är ju frågan åt vilket håll Hr Bebop lutar? Tänker han Mono? Tänker han Moving Iron? Eller är han konservativ och avser gräva djupare i den danska myllan (Ortofon)? Eller kanske nyfiken på de optiska?

1 hour ago, AlfaGTV said:

Tänker han Mono? Tänker han Moving Iron?

Tänker "han" överhuvudtaget.... :rollingeyes: :question:Just nu går jag nog på känslor där det genomtänkta förnuftet satts åt sidan. Eller är det tvärtom typ att äntligen har förnuftet tagit över:question:Jag tar det i min egen tråd 

En lite digital pausfågel tittade in i lyssningsrummet! Man kan aldrig ha för många (xxx), sägs det! 

Så jag kände ett behov av att prova även den lilla finurliga Raspberry Pi Zero 2W. Men när den anlände tyckte faktiskt den var onödigt blaffig, t.ex. jämfört med t.ex. NanoPi...

IMG_4134.jpeg

Men det var snarare följesedeln som var liten! Bara en kvarts A4!

IMG_4135.jpeg

Det slog mig plötsligt att jag normalt sett alltid initierar min Pajer via SSH/terminal-fönster, men en förutsättning för detta är såklart att man kan koppla in en ethernetkabel! Dessa är byggda för att köras trådlöst och har inte ens en ethernetport?!

Men, svaret gavs ganska omgående, att man efter att ha "bränt" en skivavbildning av sitt föredragna operativsystem låter kortet sitta kvar i datorn och konfigurerar upp önskad wifi-anslutning och dess lösenord, genom att editera t.ex. dietpi.conf och dietpi_wlan.conf (för just DietPi då)

Det hela gick supersmidigt och utan något snubbel alls hoppade den igång och dök upp på nätverket. Jag använder en app på paddan för småsaker, men editerar helst filer via en laptop med Windows och SSH/Telnet via ett kommandofönster. DietPi är en menystyrt operativ, ganska enkelt att hantera. Men väljer t.ex. dietpi-software genom att skriva in orden som ett kommando, och då dyker en meny upp med mjukvaror att välja. Jag har valt dessa:

IMG_2034.jpeg

(jag visar dem via Uninstall-dialogen för en samlad överblick)

ALSA, det är mjukvaran som gör att alla Linux-baserade apparater kan producera/hantera ljud, den måste man ha och följer med Roon Bridge automatiskt.

DietPi-RAMLog och Dropbear är defaultpaket, den första gör att alla systemloggning sker till RAM, och det medför att man kan starta /stoppa pajen genom ansluta/bryta strömmen utan nämnvärd risk att orsaka systemproblem. Den andra gör att jag faktiskt kan logga in med SSH via terminalfönstret. Den senare kan dock kompletteras/bytas ut om man har andra preferenser, men det har jag aldrig pulat med.

Däremot valde jag att lägga in RPi-Monitor, det är en övervakningsprogramvara som gör att jag kan, iaf initialt, hålla kolla på systemets resurser, temperatur och prestanda.

Jag kan slänga ut den senare om jag vill.

IMG_2035.png

Hursom, med en OTG-kabel och en strömförsörjning spelar den nu, via USB in i Topping E50.

IMG_4136.jpeg

Jag tycker de här "småväxta" datorerna är rätt kul, och de låter absolut trevligt nog för att ljudsätta ett matrum, badrum, kök, källare etc. De kan konfigureras att spela ut från alla musikspelar-mjukvaror jag kan föreställa mig (Inte de proprietära Sonos/Bluesound dock).

Jag tänker att jag vill prova en sådan här liten rackare tillsammans med ngn av mina IAN Canada-transporter också, det kan vara en rolig övning! Det kommer dock en GPIO-kontakt och ett litet skal med posten i veckan!

1 hour ago, Richard said:

som streamer?

I första hand som streamer, med hjälp av en TransportPi Digi, men jag kan såklart prova den som logisk controller till SabreDAC'en också. Jag vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig när den går på 2.4Ghz WLAN, medan mina vanliga Pi'er är kablade.

En sån här rackare kostar alltså 250:- + minneskort... 😊👍🏻

En liten summering av Topping E50 och i ngn mån även den lilla RaspberryPi Zero 2W.

IMG_1435.jpeg

Den här rackarn ligger alltså i topp 5 på Amir's lista över DAC'ar på AudioScienceReview.com, med oerhört fina mätdata. Röster höjs här och där och ifrågasätter om man designar för just dessa mätvärden, snarare än ljudkvalitet. 

Huruvida det ligger någon sanning i detta är kanske ointressant då mätvärden tycks bara avslöja en del av sanningen, för den som är beredd att lyssna och utvärdera hur man upplever återgiven musik från apparaten.

Jag har lyssnat fram och åter, med både Topping E50 driven via USB (SOtM txUSB Ultra PCIe i servern, linjärt/externt strömförsörjt) men också via optisk och coaxial input från IAN Canada TransportPi AES och även Auralic Aries Femto.

Jag kan inte (vid A/B-växling) säga att det låter fel eller illa på något vis. Jag kan bara säga att jag lyssnade mindre och mindre på digital musik 🎵... 

Med den lilla Pi Zero 2W drogs spiken i kistan fullständigt och jag upplevde ren frustration när jag återvänt från några dagar i Sälen-fjällen:

IMG_4147.jpeg

Det gav ingen mersmak att lyssna på det sättet, och jag bestämde mig för att återställa!

Tillbaka i hyllan; IAN Canada TransportPi AES med PurePi som PSU, via coax SPDIF in i Denafrips Ares II...

Puh, vad ytterligt trevligt att komma tillbaka till min referensåtergivning!

Ingen av dessa produkter är (väl?) end game om man så säger men det här ger behållning och trivsel. Jag skall också ge minna"tre små grisar"🐽  (SOtM sMS-200+sPS-500+txUSB Ultra) en liten luftning för att se om inte USB kan låta trevligt också!

Och idag kom resterna till det nya USB-microskopet, dvs lins (180X) och en "LED ring light".

Man får jobba iterativt när man beställer från idiot-översatta obskyra shopping-sajter där man inte kan utläsa mått, data eller ens funktioner.

Därför är dessa exempel bara utkast, jag har inte hittat rätt med vare sig ljussättning eller vinklar, men det bådar absolut gott!!!!

HayearTry1.jpg

Skärpan tycks räcka, kontrasterna är inte ap-inställda (kastar inte bort 75% av detaljeringen med usla inställningar) jag kan leva med viss diffraktion och färgavvikelse. Gott! Jag är nöjd!!! Jag gillar att man faktiskt kan se strukturen i både den syntetiska diamanten men även materialet i vilken denna är bondad.

Nuså, får jag försöka hitta ett rejälare stativ än det jag hade förhoppning om att återanvända!!! 

Även "live"-bilden är riktigt bra, här på en 55"-skärm:

IMG_4155.jpeg

32 minutes ago, AlfaGTV said:

Nuså, får jag försöka hitta ett rejälare stativ än det jag hade förhoppning om att återanvända!!! 

Det skulle vara riktigt intressant att se några bilder på själva setupen när du kommit till rätta med de nya prylarna t.ex. för att inspektera en monterad pickup och inte bara resultaten:).

15 minutes ago, LPL said:

Det skulle vara riktigt intressant att se några bilder på själva setupen när du kommit till rätta med de nya prylarna t.ex. för att inspektera en monterad pickup och inte bara resultaten:).

Dit har jag inte riktigt kommit ännu, men absolut! De här bilderna togs med kameran liggande på sidan, men ett stativ är på väg. Jag hoppas kunna besiktiga pickup-montaget också så småningom, men jag behöver ha lämpligt stativ och objektiv hemma för att kunna hitta bra lösningar!

Så, jo, det kommer!

Den här biten jag visar här ovan, kommer kunna vara material för att bedöma slitage och kvalitet i montaget av diamant och nålrör. Kanske vi kommer till en möjlig granskning av montage också, med VTA/SRA i första hand, men möjligen även Zenith.

4 hours ago, AlfaGTV said:

Dit har jag inte riktigt kommit ännu, men absolut!

Förstår att du inte hunnit med att kommit dit ännu och att fokus är okulär besiktning av pickuperna.

En vettig setup för att granska monteringen tror jag många är intresserade av. Vilka pryttlar och stativ är tillräckligt bra för att få ett acceptabelt resultat utan att sitta i flera timmar och svära åt utrusningen för att sedan ge upp😃.

17 hours ago, AlfaGTV said:

Jag hoppas kunna besiktiga pickup-montaget också så småningom, men jag behöver ha lämpligt stativ och objektiv hemma för att kunna hitta bra lösningar!

Ser ut som att du är på mycket god väg.

Jag antar att du menar att även kunna plåta när pu är monterad på en spelare?

Vet du vilken detaljeringsgrad du kan åstadkomma på en pu med minsta närgräns för fokus?

Går det att se en microline så tydligt som man skulle vilja?

Edit:

Anledningen att jag frågar är för att man då skulle kunna få kläm på förhållandet mellan VTA och SRA för en aktuell pu.

Det verkar allmänt som att SRA följer standard med ca 92o (plus toleranser), men att VTA har en tendens att vara minst 22o för att undvika lowriders.

Om man då monterar för att få en VTA som återspeglar ens skivsamling så blir SRA på fel sida om vad som är bra. Då är det bättre att shimsa.

Edited by calle_jr
förklaring

On 2024-08-09 at 06:12, calle_jr said:

Vet du vilken detaljeringsgrad du kan åstadkomma på en pu med minsta närgräns för fokus?

Går det att se en microline så tydligt som man skulle vilja?

Med tanke på de preliminära resultaten ovan och de produkter som skeppas till Dalom just nu, så vill jag påstå att detaljeringen kommer vara fullt tillräcklig. Och ja, jag tror man absolut kommer kunna se kontaktytorna tydligt (vilket jag antar är målet?).

Mitt Mustool DM9 med sin skumma vitbalans fick följa med på en tripp till Jämtland igår!

IMG_2038.jpeg

Ävenom symmetrin lämnar övrigt att önska (vet ej om det handlar om slitage eller produktion) ser den ut att ha nätta fina slitytor på diamanten. Därför vågade jag mig på att betala en rejäl slant för en beggad puppa (igen)!

Väl monterad hemmavid, kan jag bara konstatera att jag gillar Lyra:

IMG_1436.jpeg

Kleos har gäckat mig länge, och jag har varit nyfiken på den. Jag är oerhört impad av luftighet, scen och detaljering men jag hade inte räknat med den varma och goa Delos-aktiga sötman i återgivningen. Den låter fantastiskt trevligt!

On 2024-08-08 at 11:41, AlfaGTV said:

Jag skall också ge minna"tre små grisar"🐽  (SOtM sMS-200+sPS-500+txUSB Ultra) en liten luftning för att se om inte USB kan låta trevligt också!

Då är de på plats! Och en uppdatering var tillgänglig i Eunhasu, V.0.5.62. Man har de senaste versionerna introducerat (och utökat) dels en möjlighet att välja hastighet på processorn i streamern, men numer öven en "tuning-profil"...

Jag vet inte exakt vad de gör, men jag har för mig jag nämnde det tidigare att den lilla SOtM sMS-200 gick från riktigt trevligt till förbannat bra med den första iterationen av CPU Latency Tune. 

Jag provar just nu att köra den i en tredjedel av sin maxfart, med tuning-profilen Latency Tune och det här är riktigt, riktigt trevligt, det är fullt jämförbart med månlandaren för mina öron, med förbehållet att det innefattar en jämförelse mellan USB och Coax ingångar på Denafrips Ares II (USB för SOtM och coax SPDIF för IAN Canada TransportPi).

IMG_2044.png

Nån mer som kör SOtM som kan delge lite intryck om sina erfarenheter med CPU freq. och System Tune?

May från SOtM förmedlar sina testares/utvecklares uppfattning om hur ljudet kan förändras med dessa tuning profiles:

https://audiophilestyle.com/forums/topic/69734-need-testers-for-eunhasu-alpha-version-no0561/?do=findComment&comment=1282541

Jag hade lite bök innan jag fick det att funka stabilt, men nu rullar det fint som Roon endpoint!

2 hours ago, AlfaGTV said:

Nån mer som kör SOtM som kan delge lite intryck om sina erfarenheter med CPU freq. och System Tune?

Min SOtM sMS-200 ultra är utlånad men det lät intressant, ska testa om och när det blir tillfälle.

11 hours ago, LPL said:

Min SOtM sMS-200 ultra är utlånad men det lät intressant, ska testa om och när det blir tillfälle.

Gör gärna det! Jag måste säga det gav rejält mervärde!

Och på samma tema, jag har fått en ny DAC och dåliga nyheter...

IMG_1443.jpeg

Vadå?, undrar ni möjligen. Jo, jag läste i annat sammanhang lite apropå att Denafrips släppt en ny firmware till sina DAC'ar.

Jag ägnade det inte speciellt stor uppmärksamhet för jag är nöjd med min Ares II och har hittat en fw som fungerar väl för mitt nyttjande. Men av randiga skäl o rutiga orsaker så snubblade jag in på deras distributörs hemsida, alltså Vinshine Audio i Singapore. 

De dåliga nyheterna utgörs av att Vinshine och Denafrips går skilda vägar och att Denafrips själv tror sig kunna utföra Vinshines jobb med service, kundvård försäljning och allt vad det innebär. 

Jag säger "Pyttsan!" till det för Vincent Ong och Vinshine har haft en extremt bra support och kundvård, och verkligen vårdat märket som högkvalitativt och eftersträvansvärt. Det kan jag inte säga om vissa extremt dyra och högt ansedda europeiska varumärken som exempel... 

Vinshine behåller eftermarknadssupport för alla Denafrips-produkter som sålts via dem (och i ngn mån även grå-importer) vilket gjorde att den andra nyheten var betydligt roligare. Nämligen förklaringen till stissiga audiofilers uttalanden på forum om den fantastiska firmware-uppgraderingen som erbjuds, till Denafrips-produkterna. 

När jag kikade in på Vinshines sida om dessa firmware-uppgraderingar blev jag först förbryllad, för det var ju samma som jag haft i min Ares II i flera år, v3.12? Men jag googlade igen och då hittade en annan sida och det klarnade för gubben...

Det som som fått vissa att fnittra och tissla o tassla var inte firmware för anslutning och USB-receiver, utan det handlade om en ny FPGA firmware, alltså "en ny DAC", fast av mjukvarumodell!

Om man känner sig trygg med att uppdatera firmwares via sin hempc, så kan jag absolut rekommendera denna operation. Det är en risk att pilla, och du riskerar att ställa till det om du inte följer instruktionerna till punkt och pricka eller att din värddator inte uppdateras eller trilskas samtidigt.

Hursom, i samband med utvecklingen av de jubileumsmodeller som lanserades under 2022-2023 som heter "12th"eller "12th-1" så utgjordes mycket av detta av förändringar i FPGA'ns mjukvara, det som utgör mycket av DAC-funktionaliteten. Eftersom det ligger i FPGA'ns natur att vara konfigurerbar i efterhand så valde man att erbjuda denna mjukvara till äldre modeller också.

IMG_4159.jpeg

(Det feta chipet till vänster, Altera Cyclone IV, är själva FPGA'n)

Jag skickade in bilden igår kväll och i morse hade jag ett mejl med uppgifter för hämtning och implementation av nya FPGA firmware till Denafrips. Det inkluderar möjligheten att återställa om man inte skulle gilla resultatet, i form av äldre versioner.

Skulle inte tro det! kan jag bara säga, jag fick verkligen en ny DAC, den låter definerat, varmt, tydligt och musikaliskt som om den skulle ersatts av ngt väldigt esoteriskt! 

Jag valde version 1.8 av FPGA-mjukvaran och den version (1.6) som släpptes lite tidigare sägs vara tydligt mera åt Hifi-hållet med fokus på upplösning, detaljer och definition. Många saknade Denafrips lite varmare kanske "ingådda" ljud och man tog snabbt fram 1.8'an som sägs utgöra en optimal kompromiss och jag kan bara säga att det låter väldigt trevligt!

Detta oavsett vilken ingång jag nyttjar!

53 minutes ago, AlfaGTV said:

Det som som fått vissa att fnittra och tissla o tassla var inte firmware för anslutning och USB-receiver, utan det handlade om en ny FPGA firmware, alltså "en ny DAC", fast av mjukvarumodell!

Ser inte att original-ARES finns med i listan. Får skicka ett mail och fråga om det finns någon magi för den.

Kul att du är nöjd med resultatet.

Jag lessnade på oprecisa vattenpass/libeller och insåg att ett litet portabelt laser-pass faktiskt inte bara underlättar att få spelaren i våg, det underlättar definitivt spårbarhet och precision vid inställning av VTA också (även om horisontellt inte = rätt). 

Bosch PLL 1P á 399:-, med 0,5mm/meter noggrannhet.

8F9FB86C-A493-4D91-859E-9C87B71A0163.jpeg

On 2024-08-08 at 13:54, AlfaGTV said:

Och idag kom resterna till det nya USB-microskopet, dvs lins (180X) och en "LED ring light".

Man får jobba iterativt när man beställer från idiot-översatta obskyra shopping-sajter där man inte kan utläsa mått, data eller ens funktioner.

Därför är dessa exempel bara utkast, jag har inte hittat rätt med vare sig ljussättning eller vinklar, men det bådar absolut gott!!!!

HayearTry1.jpg

Skärpan tycks räcka, kontrasterna är inte ap-inställda (kastar inte bort 75% av detaljeringen med usla inställningar) jag kan leva med viss diffraktion och färgavvikelse. Gott! Jag är nöjd!!! Jag gillar att man faktiskt kan se strukturen i både den syntetiska diamanten men även materialet i vilken denna är bondad.

Även "live"-bilden är riktigt bra, här på en 55"-skärm:

IMG_4155.jpeg

Fantstisk bild. Här ser man ju precis vad som händer vid slitage, dvs en utplattning av kontaktytorna snarare än en nedsliten nål. 

59 minutes ago, Daniel said:

utplattning av kontaktytorna snarare än en nedsliten nål

Det här måste vi nog resonera om över ett glas rött! :grinsmilingeyes:
Just den här är helt ny, aldrig spelad, och det du uppfattar som "tillplattning" är förmodligen en reflex av ringbelysningen?
Men, sitt i båten, det kommer mera!!!

1 hour ago, AlfaGTV said:

Det här måste vi nog resonera om över ett glas rött! :grinsmilingeyes:
Just den här är helt ny, aldrig spelad, och det du uppfattar som "tillplattning" är förmodligen en reflex av ringbelysningen?
Men, sitt i båten, det kommer mera!!!

Aha. Då måste vi vara vaksamma med ringbelysning, och generösa med det röda. 😉

On 2024-08-14 at 11:48, Daniel said:

Aha. Då måste vi vara vaksamma med ringbelysning, och generösa med det röda. 😉

Då har jag fått ett funktionellt stativ levererat. Det var tyvärr manglat i frakten och lite plast hade gått sönder/lossat. Det gjorde inte så mycket, det fungerade väl ändå och jag har limmat och lagat. Det upplevs förvånansvärt stabilt och lätt manövrerat.

IMG_4180_s.jpg

Som synes provar jag med pickupen monterad i ett tonarmsskal, det mest rektangulära jag kunde hitta. Det kostade 250:- och jag köpte två fr amazon.se. Faktum är att kvaliteten på detta upplevs faktiskt bättre än det Tonar Top-Q jag köpte från Svalander för 800:-...
IMG_4154_s.jpg 

De var märkta BUM, men de verka fungera väl ändå, både som tonarmsskal och som fotograferingsjigg! :D

För fotograferingen är det tryggt att ha ngt att hantera pickupern med, och fästa i ett skal får jag raka fina linjer att syfta efter. För att detta skall vara möjligt så opererade jag bort själva bajonettfattningen.

IMG_4177_s.jpg

Jag har ett behov till och det är en liten aluprofil med med en 45gr sida så att jag kan få hela diamantens kontaktyta i fokus samtidigt. Jag får försöka få en bit tillverkad om jag inte hittar ngt vettigt. Men just nu kan jag ta profilbilder framifrån och från hö- och vä sida med god kontroll på vinklarna.

Hela setupen med nya microskopet ser ut så här ungefär:

IMG_4178_s.jpg

Den faktiska upplösningen är tydligt bättre än mitt gamla microskop och även det med inbyggd LED-skärm (fast det är väldigt portabelt har jag kommit på, med batteridrift och inget behov av PC). Jag väntar på ett kamerahuvud till samt en optik med större förstoringsgrad, men jag anser att det finns behov av både helhetsbilder och de riktigt små detaljerna.

Den optik jag använder nu uppges vara upp till 180x förstoring, men det måste sättas i relation till storleken på sensorn i kameran, dess pixeltäthet och flera andra faktorer.

Så här ser ett första utkast ut från fotografering med stativet, och behov av att hitta en process för ljussättning som är enkel och repeterbar för att bilderna skall få ett värde

som granskningsunderlag.

3rd-try-DL-304.jpg

Pickupen är en Denon DL-304 med "0.07 x 0.1mm special elliptical solid diamond", men jag kommer behöva komma ännu närmare för att se hur profilen verkligen ser ut. 

22 hours ago, AlfaGTV said:

jag anser att det finns behov av både helhetsbilder och de riktigt små detaljerna.

:thumbsup:

Man behöver bilder som de ovan för att ha en referens till var vinklarna är kopplade till pickupen, och man behöver komma ännu närmare för att kunna se geometrin för kontaktytan.

Det är sällan det finns ett konstant förhållande mellan VTA och SRA för själva pickupen, så bara för att man vet den ena vet man inte den andra.

Skulle vara kul om du fick till helhets- och detaljbilder på din Kleos.

25 minutes ago, calle_jr said:

Det är sällan det finns ett konstant förhållande mellan VTA och SRA

Stämmer verkligen det? De flesta manualer och FAQ jag läst brukar nämna vinkel och hur man lättast uppnår den, t ex genom att den (eller armen) ligger parallellt mot skivan vid rekommenderat nåltryck. Här ett exempel.

image.png

Och skulle det inte stämma hur hanterar man då 140, 180 och 200 grams pressningar?

På min SYD-arm kan jag höja och sänka live. Det har betydelse men oftast hamnar jag i parallell arm, alltså enl rekommendation för de puppor jag har.

4 hours ago, Bebop said:

Stämmer verkligen det?

Ja.

VTA för pickuper varierar mellan 18-25o.

SRA är oftast 92o plus-minus...

Och då pratar jag ändå om nominella (teoretiska) mått. Därtill kommer toleransavvikelser.

På din AT är VTA=20o, teoretiskt. På min AT är VTA=23o. Antag att båda har SRA=92o. Då skiljer det 3o mellan dem. Det är mycket mycket mer än vad olika skivtjocklekar ger i avvikelse.

Och VMA för olika pressar ska vi inte tala om. Där skiljer det 10o även om man sorterar bort ytterligheter (det skiljer minst 5o mellan olika test-LP som jag har).

Det verkar dock som att VMA för LP som graverats på 2000-talet skiljer max 5o.

Observera att 5o motsvarar en höjning/sänkning av armbasen med 20mm (!!!) på en 9"-arm.

9 hours ago, calle_jr said:

Skulle vara kul om du fick till helhets- och detaljbilder på din Kleos.

Den är monterad så det får vänta litet!
Jag har roat mig med att lära känna mikroskopet lite mera idag, så ni får ta del av ett litet kollage på min DL-103 i Midas-hus.
Den har fördelen av att vara enkel att hitta de räta vinklarna då huset är helt rektangulärt i de väsentliga formerna:

Midas-DL-103.jpg 

Vad tror du Calle, är kombinationen av översiktsbilder och detaljering tillräcklig för att göra bedömning om  SRA/VTA för denna? Den här diamanten är ju lite grövre doningar än den på DL-304 t.ex., och lite jordbruksverktyg jämfört med en micro line, shibata eller line contact.

On 2024-08-17 at 13:25, AlfaGTV said:

en liten aluprofil med med en 45gr sida

Jag har hittat en lösning på detta! Vinkelblock för maskinkalibrering, kostar 3-5.000:- på verkstadsbutiken, men man hittar lika verktyg för 250:- på amazon! (det skiljer möjligen lite i kvalitet, men för mitt behov, helt okej!)

71eTO656KTL._AC_SL1500_.jpg