Jump to content

AlfaGTV

Recommended Posts

8 hours ago, Bebop said:

Aesthetix (som jag har) kör med tämligen vanliga Burr Brown 1792A i full differentialkoppling plus en egenutvecklad DSP och "high precision clocking" med separata kristaller för 44,1 kHz resp 48 kHz (och en hel del annat lull-lull).

 

Min TAD CD/SACD/DAC är väldigt lik förutom 1794A chip i full differentialkoppling. 

 

De som använder någon form av FPGA är nog mer frekventa att utföra uppdateringar på mjukvaran som styr dsp/dac men som du skriver frågan är var de största vinningarna ligger? Att enbart ändra i det digitala eller mer inrikta sig på förbättringar i analogdelen. Oftast är ju mjukvaru uppdateringar gratis och kan ju tillföra nya funktioner som i tex dCS fall med Roon, MQA och ändrad dsp för dac styrning osv. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, AlfaGTV said:

Det där var en kluring! Jag har överhuvudtaget inte reflekterat över att i2s bara kan hantera PCM, eller DSD DoP då... 

Men då är det nog begränsat till ytterst få DACar som kan ta emot native DSD via nåt annat är USB. 

Eftersom jag själv bara kör Mac och Linux-baserade endpoints är det ju dessutom bara DoP som gäller generellt.

Nu när det etablerats mjuk- och hårdvara för DSD i hela ADDA-kedjan (inspelning, distribution, avspelning) så kommer jag nog försöka hålla mig där så ofta det går. Men jag tror man ska vara spontant restriktiv med all form av konvertering, digital som analog, så det kommer bero på musikutbudet.

 

Hur är läget med att kunna rippa sacd till dsd?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det handlar om olika skolor helt enkelt. Aesthetix och TAD med många fler anser säkert att Burr Browns DAC-chip (eller ESS Sabre e.d.) ger ett så gott resultat att andra lösningar inte ger mervärde i förhållande till den utveckling som krävs.

PS Audio, Playback Designs, EMM Labs m.fl. tror på de förenklade filterlösningar som en DSD-ström medger. Ytterligare andra som MSB, totaldac och Rockna hävdar att R2R-DACar ger det naturligaste ljudet. Omväxling förnöjer! :)

Jag tror också att själva DAC omvandlingen är en relativt liten del av totalljudet vid analogkonvertering (räkna bort FPGA-baserade lösningar där eftersom man kan bygga rätt avancerade ljudskillnader).

 

Att uppgradera strömförsörjning och analoga utgångar är givna kort för att höja en DAC över nån form av nivå där kostnaderna ändå skjuter iväg mera än ljudfördelarna. Och jag tror att ”skomakare blir vid sin läst”, att kan man multibitsdacar så är det där man ser fördelar, är det DSD så är det där det finns mest att hämta.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Hur är läget med att kunna rippa sacd till dsd?

 

Jag tror inte att det har hänt så mycket på området utan det verkar fortfarande vara en äldre Playstation eller en nätverkskopplad blyray-spelare från ett begränsat urval med några specifika chip som gäller. Den senare varianten har jag använt med utmärkt resultat med en Oppo 103D och processen är marginellt mera komplicerad jämfört med att rippa från en enhet kopplad direkt till en dator.

 

Jag gissar att det knappast kommer att hända så speciellt mycket mer på den här fronten kanske framför allt för att "marknaden" för att rippa SACD är såpass liten. Jämför man med bluray, som väl i praktiken är samma format som SACD, så har det under de senaste åren kommit lösningar för att rippa video på bluray och då även varianter med blurayspelare anslutna till datorn via usb. Skillnaden är att intresset troligen är så mycket större för att kunna bygga serverbaserade videobibliotek med kommersiella lösningar som Kaleidescape eller fria som Plex.

 

Mitt råd om man sitter på en samling av SACD är att försöka hitta en Oppo 103/103D eller en 105/105D som jag tycker är robusta spelare av hög kvalitet och se till att säkra samlingen för framtiden. Alternativt be om hjälp att i alla fall komma igång. @AlfaGTV har hjälpt andra rippa och jag har gjort samma sak för kompisar som tycker att tröskeln är (för) hög - jag gör det gärna igen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Hur är läget med att kunna rippa sacd till dsd?

Lika illa som tidigare...

 

Jag funderar på att köpa en separat SACD-spelare. Problemet är bara att hitta en som låter lika bra som den jag har som enbart kan spela av CD (även pcm-filer upp till 24/192 och DSD 128). Den är inte självklart att SACD låter bättre än CD och det, enligt mig, beror på spelaren. Den BR-spelare jag har tar även SACD, men den återgivningen är inget att "yvas" över.

 

Jag har varit i kontakt med eClassical och frågat om de kan sälja DSD-filer. De säger att deras högupplösta filer som de säljer som PCM 24/96 från BIS kommer som DSD-filer men konverteras till PCM. (I fysiskt format säljs de som SACD). De skulle kontakta BIS i ärendet...

Link to comment
Share on other sites

Just now, Taxmannen said:

Mitt råd om man sitter på en samling av SACD är att försöka hitta en Oppo 103/103D eller en 105/105D

Enligt inlägg på Computer Audiophile finns det fler som klarar detta, t ex följande som bygger på Oppos modeller enligt ovan.

 

Primare BD32 MKII

Electrocompaniet EMP3

Cambridge Audio 752BD

Pioneer BDP-160

 

Se "ripping"

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Bebop said:

Jag har varit i kontakt med eClassical och frågat om de kan sälja DSD-filer. De säger att deras högupplösta filer som de säljer som PCM 24/96 från BIS kommer som DSD-filer men konverteras till PCM. (I fysiskt format säljs de som SACD). De skulle kontakta BIS i ärendet...

Det där är ju lite märkligt också, undrar varför man väljer att omsampla till 24/96 från DSD? Detta innebär ju per definition en interpolering.

Jag har inte helt torrt på fötterna när det gäller omvandling från DSD till PCM men jag tror att man kan omvandla DSD64 till t.ex. 176.4Khz 24bitar utan att interpolera eller öka kvantiseringsbruset.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bebop said:

Enligt inlägg på Computer Audiophile finns det fler som klarar detta, t ex följande som bygger på Oppos modeller enligt ovan.

 

Primare BD32 MKII

Electrocompaniet EMP3

Cambridge Audio 752BD

Pioneer BDP-160

 

Se "ripping"

 

VI kan lägga till några intressanta Pioneer spelare som också klarar detta.
Pioneer BDP-LX58

Pioneer BDP-LX88

Pioneer BDP-70

Pioneer BDP-80FD

 

Det handlar om vilket chipset som används huruvida de kan rippa SACD, Mediatek MT8580 eller  MT8560 skall det vara.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, AlfaGTV said:

Det där är ju lite märkligt också, undrar varför man väljer att omsampla till 24/96 från DSD? 

Jag kollade direkt på BIS hemsida. Där ges annan version mot vad jag fick av eClassic:

 

Although SACDs contain DSD format audio, BIS does not use DSD for the actual recording process. We have done initial DSD recordings, followed by listening comparisons, but found high-resolution PCM perfectly capable of delivering "super audio". The recording format of each BIS release is stated in the corresponding booklet - our current standard being 96 kHz and 24 bits -, and shown as "Original sample rate" on our partner site eClassical.com. We usually work in the recording sample rate until the master stage and convert the final PCM high-resolution masters to DSD for SACD production. eClassical's 24-bit "studio quality" option thus gives access to the source audio for the respective BIS SACD layer - in both stereo and surround sound.

 

Det är mao tvärtom mot vad jag skrev innan. De konverterar från PCM till DSD för att göra SACD-plattan. Då är det ju bättre att köpa deras originalformat pcm 24/96 och sedan kan jag konvertera själv till DSD om jag tycker det blir bättre.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, octavia rs said:

Vi har för ett tag sedan diskuterat detta men jag vet inte om det kommit fram andra sätt sedan dess.

 

Ja, tack.

Som du ser var jag själv ganska aktiv i den tråden.

Huvudfrågan där vara att kunna rippa sacd överhuvudtaget. Men jag var specifikt ute efter att rippa sacd till dsd.

Jag är ganska skeptisk till att addera konverteringar mellan så olika format.

 

Link to comment
Share on other sites

Ett lite sidospår men ändå med lite anknytning. Jag provade för ca ett år sedan att ladda ner högupplöst från HD Tracks UK. Jag fick svar på att deras rättigheter inte omfattade Norden. Idag provade jag från HD Tracks Tyskland... och ooops :thumbsup:. Det gick. Laddade bl a ner Schuberts trio no 1 & 2 med Storioni Trio i DSD 64. Låter mycket bra (ljud o tolkning).

 

HD Tracks Tyskland är tydligen öppet för Sverige. Jag har dock inte provat helt nya titlar med ny musik. Där kan det finnas begränsningar.

 

cover.png

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, octavia rs said:

 

Jo det förstod jag men om jag förstår rätt så är det en ISO image som skapas av skivan när man rippar den och sen finns det konverter program till DFF/DSF filer.

 

https://www.sonore.us/iso2dsd.html

Ok!

Får kolla på det. Man vill inte att det sker någon transcoding från iso-filen.

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Taxmannen said:

Nu var det ett tag sen jag rippade men jag har för mig att programvaran jag använde splittade i separata spår direkt.

Fint.

Jag tycker det är helt avgörande hur rippningen går till. Om det sker en transkodning via pcm och windows ljudhantering så är det ointressant.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, calle_jr said:

Fint.

Jag tycker det är helt avgörande hur rippningen går till. Om det sker en transkodning via pcm och windows ljudhantering så är det ointressant.

Nej då, det gör det inte. Själv har jag en gammal PS3 med original firmware som fungerar fantastiskt bra för detta.

Jag tar fram maskinen och kopplar den till en HdMI-kabel till min TV, kopplar in ström och en handkontroll för styrning.

Sätter i ett SD-kort på några Gb i läsaren och startar upp maskinen. När den startat väljer jag SACD Ripper från programmenyn, och sedan sätter jag i en SACD. Efter några sekunder har den identifierats och du erbjuds "starta rippning".

Efter att man tryckt OK så dyker en stapel upp på TVn och det tar runt 10-15min.

Har jag flera skivor att rippa så är det bara att mata ut den rippade och peta in nästa. (Varje skiva tar runt 2.5Gb-3.5Gb i plats på SD-kortet)

När jag är klar stänger jag ned apparaten och tar SD-kortet till läsaren i min iMac. Startar iso2dsd från Sonore och gör mina val, extrahera komprimerat, välj två kanalsinnehåll och spara som .dsf (stöd för metadata).

Startar processen och de separata spåren landar på förutbestämd plats. Jag kan mata på flera album i en batch om jag vill, men samtliga spår hamnar i en mapp. Oftast är de hyfsat beskrivande döpta, annars är det enkelt att hitta dem på tidsstämpel och filnamn.

 

Finns behovet så kan jag bearbeta metadata med t.ex. mitt EZ CD Converter som är grym att hitta bra omslag och hög kvalitetsinfo. (Detta får dock vänta tills jag flyttat dem till NAS då EZ CD måste köras från Windows)

Sen är det bara att flytta filerna dit du vill ha dem och föra en säkerhetskopia. Slutligen, spela och njut dina DSD-filer! :)

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, calle_jr said:

Jag tycker det är helt avgörande hur rippningen går till. Om det sker en transkodning via pcm och windows ljudhantering så är det ointressant.

 

Jag kan garantera att Windows inte är inblandat eftersom jag kör Mac ;)

 

Så här går rippningsprocessen till med en Oppo.

 

1. Du behöver ett litet usb-minne som innehåller en katalog "AutoScript" som gör att Oppon förstår att den skall boota ifrån den katalogen. Katalogen innehåller tre filer:

 

514102013_Skrmavbild2018-10-18kl_10_03_40.thumb.jpg.8e5612c94412e356e700f857ff80f786.jpg 

 

2. Stoppa in usb-minnet i usb-porten på framsidan av Oppon och slå på blurayspelaren.

3. När skivsläden öppnats (sker automatiskt efter kanske 10-15 sekunder) lägger du i en SACD och matar in skivan.

4. Starta programmet iso2dsd. Välj "Server Input", mata in ip-adressen till din blurayspelare och välj Sony DSF om du vill rippa till separata dsf-diler.

5. Tryck Execute för att starta.

 

1402548955_Skrmavbild2018-10-18kl_10_26_42.thumb.jpg.801f682c39a21b0cd64eb0bd9ce9fd7e.jpg

 

6. Efter runt 15 minuter är det klart och filerna hamnar i en ny katalog på den plats där du startade iso2dsd. Vill du rippa en skiva till matar du ut skivan, byter till en ny SACD och matar in den - ingen omstart av bluray-spelren behövs i detta läge. Vill du titta på film igen tar du bara ut usb-minnet och startar om spelaren. 

 

1458241948_Skrmavbild2018-10-18kl_10_28_28.jpg.3eade6f8772a541d0abaf4fd5578cab1.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Taxmannen said:

Så här går rippningsprocessen till med en Oppo.

Tack för beskrivningen! :) Onekligen rätt smidigt att "skjuta" ISOn direkt till iso2dsd. Jag har den möjligheten med PS3an också, men inte provat det.

 

Ett tillägg till min process är att jag oftast även kör mina DSF-filer igenom DSD Master, en mjukvara för Mac som konverterar filerna till PCM. För mig är det ibland roligt att jämföra och mina Bluesoundapparater gillar inte DSD. Jag konverterar oftast till 88.2khz även om du kan välja allt mellan 44.1khz upp till 352.8khz. Det som är det positiva med DSD Master är att den har en bra gain-kontroll som ökar nivån på DSD-filerna när de nått PCM-domänen, utjämnar över albumen så att man hamnar i en bra nivå utan klippning.

DSD ligger normalt ca 6dB under PCM i ljudnivå för att undvika överstyrning som tydligen är känsligare med DSD.

 

Sommav en händelse spelar jag precis en sådan SACD-rip till frukostkaffet, en mycket bra skiva för övrigt:

 

69C3BCDE-5471-429B-87D7-C949A6221A9D.png

Edited by AlfaGTV
Tillägg
Link to comment
Share on other sites

Säkert imponerande att uppleva! :)

För egen del njuter jag väldigt mycket både av vinyl och det digitala mediet numera. Nagra HD DAC har nu runt 25h under vingarna och levererar bättre ljud för varje gång jag lyssnar. Jag är övertygad om att jag kommer trivas stort med denna DAC! (även om det inte är en DAC X :) )

Förresten, hörlursstärkaren är verkligen ingen kompromiss, den låter riktigt, riktigt trevligt, om lurarna är hyfsat lättdrivna. (Focal Utopia el. Fostex TH-900 t.ex.)

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hoppas det löste sig @bfjohansson

 

Här hemma spelas det in DAC för fulla muggar, men det blir lite annat pyssel också. Bl.a. blev jag så pass impad av den ROCK jag byggde ihop till @byZan att jag ville prova nåt liknande själv också. Men helst utan fläktar då den i så fall skulle få befinna sig i lyssningsrummet. Jag tänkte mig att konvertera till fläktlöst chassi men så dök en variant upp på blocket;

Det är en NUC6i5SYB i ett customchassi. Redan utrustad med m.2 disk och 8Gb RAM var den direkt lämpad för en ROCK-installation.

Den heter Aleutia R50och har en Intel Core i5 6260u. Trådlös möjlighet finns för den som är nyfiken också. För övrigt tyckte jag den var helt OK att ha synlig om man vill också.

 

Däremot lämpar den ju sig inte för att ha någon intern drive i så den får man häkta på via USB, villet jag gjorde. En 2.5" 4Tb fick det bli, och den är tyst och smidig för bruket.

 

Jag har kört den ett tag och är supernöjd, den är kvick, effektiv och helt, helt tyst. Jag tänkte våga mig på att testa den direktansluten till en DAC en regnig kväll under hösten!

 

838E3738-A434-48BE-91C3-1C8C6EC272EE.png

 

Edit:

Jag passade på att komplettera prestanda-matrisen för den som är nyfiken på vilka prestanda man kan vänta sig av olika Roon Core-konfigurationer

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

AlfaGTV, såg tidigare när jag skummade tråden att vi inte bara har AMG som gemensam nämnare utan även Auralic. :)

Visserligen kör jag bara sneak-varianterna, Giro och vanliga Aries. 

- Har du någon erfarenhet av första Aries ljudmässigt och någon känsla för om det är värt att uppgradera till G1?

Link to comment
Share on other sites

Se där! God smak! ;)

Jag har aldrig provat den ursprungliga Aries i känd miljö så dess ljudkvalitet vågar jag inte uttala mig om. Mr Wang från Auralic gjorde nån subjektiv uppskattning om relativ ljudkvalitet som jag skrev om tidigare, men jag vet inte hur mycket marknadsföring det innehöll.

Har för mig att han beskrev ljudkvaliteten hos G1 runt 120-130% jmf med den ursprungliga femtoklockade Aries men för G2 runt 250-300% Har dock ingen aning om vad det här skulle innebära i praktiken. Jag kan eg. bara ge G1 min uppriktiga rekommendation, den fungerar utmärkt och låter utmärkt. Sen finns det så många trevliga handlare i det hör landet som säkerligen kan arrangera ett lån för utvärdering hemmavid.

Var i landet har du hemmaplan förresten?

Link to comment
Share on other sites

Tack för responsen AlfaGTV,

Ja det vill väl till att prova själv som nästa steg kanske. Huserar utanför Gävle, Lasse i Falun ger mig nog tillfälle att testa om jag frågar snällt.

Jag har kört femto Aries i princip sen den kom och haft en hel del kontakt med mr Wang och team genom åren.

Du använder Roon om jag förstått rätt? Har du jämfört med Lightning DS? Kör inte Roon själv men har en bekant som jämfört (femto Aries) och han anser att Auralics egen lösning låter bättre. Har därför tvekat lite med avseende på Roon för egen räkning. Kan ju ev vara annorlunda på G1 dock. Ljudet blev ju generellt bättre när fw började stödja nedladdning av hela låtar till system-minne istället för till buffertminne. Innan dess kunde man tex höra skillnad på streamat material (Tidal) jämfört med lokalt lagrad... inte så längre. Misstänker att detta faktum kan spela in när man kör Roon eftersom memory playback inte fungerar då.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, KSM said:

 Ljudet blev ju generellt bättre när fw började stödja nedladdning av hela låtar till system-minne istället för till buffertminne. Innan dess kunde man tex höra skillnad på streamat material (Tidal) jämfört med lokalt lagrad... inte så längre. Misstänker att detta faktum kan spela in när man kör Roon eftersom memory playback inte fungerar då.

 

Intressant KSM!

 

Menar du att fw/Lightning DS stödjer nedladdning av hela låtar till system-minne även på ursprungliga Aries (femto) så att du numera inte hörskillnad på Tidal och egna ljudfiler. Eller gäller detta bara om man uppgraderar till nya G1? Jag är intresserad av frågan eftersom jag nyligen köpt en beg Auralic Vega och är väldigt nöjd med ljudet från denna som DAC. Har Roon och använder en gammal Squeezebox Touch som endpoint (med Vegan som DAC). Skulle ljudet lyfta från Tidal om jag i stället kör en beg Aries (femto) med Lightning DS till Vegan?- eller ska man behöva satsa på en Aries G1 (med Lighning DS) för att få ett lyft... :39:

 

/ Ulf

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...