Jump to content

AlfaGTV

Recommended Posts

7 hours ago, ulfsan said:

Hur gör man om man vill spela upp en sådan här länk/playlist i Roon? Jag har Qobuz.. Vill helst inte ladda ner offline i min iPad eller i RoonRock och uppta utrymme. Vill bara ha in själva playlisten, som sedan får streama låtarna varje gång playlisten körs. 

Jag klickade på hjärtat inne i Qobuz, så dök den upp bland Playlists under My Stuff i Roon.

Link to comment
Share on other sites

Just now, ulfsan said:

Det tar en stund men nu ligger @AlfaGTV ;s Streaming Demo i Roon snyggt och prydligt….
 

Hubert Sumling, som jag aldrig hört talas om, låter lite som Bob Dylan i sången.

Precis som @Ivery tipsade synkas dina "favoriter" till Roon.

Det här är inte omedelbart och vill man ha snabb tillgång kan man :
Inställningar->Tjänster->Qobuz (eller Tidal för den delen)->Synkronisera nu

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten samling med MP3:or som finns kvar sedan jag började spela musik från filer, i princip mitten, slutet av 90-talet. Ni minns väl Jens of Sweden och andra MP3-spelare? Jag hade själv en Sony som hade specialmjukvara för överföring av filerna till spelaren eller deras egna M2-stick, som deras minneskort hette. Vilket jädra meck!

Hursom, några av de plattor som rippades då finns av olika skäl inte längre kvar i min CD-samling, eller lånades osv.

 

En av dessa var:

JURI0c1.png

Jag var ganska impad av filmen när den kom, tyckte den hade det mesta man kan önska av en film för underhållning.

Bland annat en riktigt skön "score" med mycket musik som passade mig då. Men, den rippades till 160kbps MP3 och det låter inte så kul...

 

Problemet är att den här rackarn inte finns på några streamingtjänster och de coola mixar som gör denna unik, inte heller finns på Qobuz (eller Spotify vad jag kan se). Så jag fick väl ta till discogs då, det finns ju annat än vinyl där. Och det tog bara ett par dar sedan landade ett klassikt kuvert i lådan hemma, prytt med massor av frimärken så nästan adressen inte syntes!

 

Jag tog ett par till från samma säljare också, som jag saknar fysiskt:

elwXJmo.png

 

PSHvvQk.png

 

Glad i hågen rippades de till Embla direkt nör de dök upp, men en av dem hade Embla svårt för. Jag bestämde mig därför att rippa dem i en kontrollerad miljö, dvs med Windows och EZ CD Converter.

 

Men EZ CD uppvisade datafel vid rippning av dem alla tre, med min portabla CD-enhet... Det är en sån där 300:- liten optisk enhet för bärbara, som jag uppfattat fungera bra tidigare? Inga CRC-fel, utan Data Errors som EZ uttrycker det. Och ska jag rippa så ska det väl ändå blir "perfekt"?

 

Jag plockade i mina lådor och ryckte fram min gamla externa Samsung DVD/ROM med egen strömförsörjning. (Clas Ohlson fyndkällare i Insjön, anno 2000 ungefär?) Ja jädrar, den rippade två av plattorna perfekt, men Björk hade datafel även den?

Nu började jag bli lätt obstinat, ska de va så svårt? Min gamla mediaburk (PC med Bluray-enhet) dammades av och startades upp och här rippades Björk-plattan utan issues! Det ska sägas att två av skivorna var ganska kraftigt ocentrerade vilket gjorde att Embla morrade betänkligt när den gjorde sina rippar, och vid PC-processen styrde jag ned ripphastigheten till 4x vilket gör det hela mindre bråkigt.

 

Det blev en lite nostalgitripp till eran när man rippade CD så svetten lackade, tampades med Copy Protection och verifiering av filer. Det är nästa så jag förstår de som väljer streaming för hela slanten!

 

Men, de får inte höra dessa:

q0NMvjH.png

 

r7ysXyz.png

 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, AlfaGTV said:

r7ysXyz.png

 

Ojojoj vilken nostagikick du just gav mig! Det soundtracket var mitt soundtrack till sommaren 1999.
Jag måste leta upp det i min CD-låda på kattvinden. Har det också avspelat på en Minidisc.

Även om jag älskar låtlistan rätt igenom var låten ovan den absoluta favoriten.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AlfaGTV said:

Nu började jag bli lätt obstinat, ska de va så svårt?

Det där känner jag igen. Vissa album har för mig varit omöjliga att rippa, framför allt en del med ”copy protect” från EMI och Warner som hade olika skyddssystem. Jag har provat flera ripprogram och läsare utan resultat. Jag har markerat copy protectområdet med tusch. På vissa album har det funkat men inte på andra. En del går inte ens att spela med CD-spelare som använder cd-romläsare. Som väl är handlar det inte om så många album.

 

Men jag har hittat en metod som alltid funkat så här långt. Jag kopierar först CD’n i min Philips CDR775. (Den köpte jag ursprungligen för att spela över några av mina bästa konserter som jag fångat på kassettband). Här får man använda speciella discar avsedda för Audio. Jag har försett mig med ett respektabelt lager. Den kopierade CD-skivan har alltid (så här långt) varit möjlig att rippa. Som väl är har det inte varit så många, kanske ett 30-tal utav ca 6,000 CD (0,5 %). Såvitt jag kan förstå blir det identiska kopior förutom att ”copy protect” inte kopieras. De ligger ju utanför Red Book.

 

51875CDC-9B31-4F27-B7AD-9A184CE046B7.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Jag har en liten samling med MP3:or som finns kvar sedan jag började spela musik från filer, i princip mitten, slutet av 90-talet. Ni minns väl Jens of Sweden och andra MP3-spelare? Jag hade själv en Sony som hade specialmjukvara för överföring av filerna till spelaren eller deras egna M2-stick, som deras minneskort hette. Vilket jädra meck!

Hursom, några av de plattor som rippades då finns av olika skäl inte längre kvar i min CD-samling, eller lånades osv.

 

En av dessa var:

JURI0c1.png

Jag var ganska impad av filmen när den kom, tyckte den hade det mesta man kan önska av en film för underhållning.

Bland annat en riktigt skön "score" med mycket musik som passade mig då. Men, den rippades till 160kbps MP3 och det låter inte så kul...

 

Problemet är att den här rackarn inte finns på några streamingtjänster och de coola mixar som gör denna unik, inte heller finns på Qobuz (eller Spotify vad jag kan se). Så jag fick väl ta till discogs då, det finns ju annat än vinyl där. Och det tog bara ett par dar sedan landade ett klassikt kuvert i lådan hemma, prytt med massor av frimärken så nästan adressen inte syntes!

 

Jag tog ett par till från samma säljare också, som jag saknar fysiskt:

elwXJmo.png

 

PSHvvQk.png

 

Glad i hågen rippades de till Embla direkt nör de dök upp, men en av dem hade Embla svårt för. Jag bestämde mig därför att rippa dem i en kontrollerad miljö, dvs med Windows och EZ CD Converter.

 

Men EZ CD uppvisade datafel vid rippning av dem alla tre, med min portabla CD-enhet... Det är en sån där 300:- liten optisk enhet för bärbara, som jag uppfattat fungera bra tidigare? Inga CRC-fel, utan Data Errors som EZ uttrycker det. Och ska jag rippa så ska det väl ändå blir "perfekt"?

 

Jag plockade i mina lådor och ryckte fram min gamla externa Samsung DVD/ROM med egen strömförsörjning. (Clas Ohlson fyndkällare i Insjön, anno 2000 ungefär?) Ja jädrar, den rippade två av plattorna perfekt, men Björk hade datafel även den?

Nu började jag bli lätt obstinat, ska de va så svårt? Min gamla mediaburk (PC med Bluray-enhet) dammades av och startades upp och här rippades Björk-plattan utan issues! Det ska sägas att två av skivorna var ganska kraftigt ocentrerade vilket gjorde att Embla morrade betänkligt när den gjorde sina rippar, och vid PC-processen styrde jag ned ripphastigheten till 4x vilket gör det hela mindre bråkigt.

 

Det blev en lite nostalgitripp till eran när man rippade CD så svetten lackade, tampades med Copy Protection och verifiering av filer. Det är nästa så jag förstår de som väljer streaming för hela slanten!

 

Men, de får inte höra dessa:

q0NMvjH.png

 

r7ysXyz.png

 

Det är nästa så jag förstår de som väljer streaming för hela slanten!👍😄😅

Och har kompisar som rippar,så jag kan få det på disken🙏🏻😄

 

Link to comment
Share on other sites

Oj, vilket ansvar! :) Då var du snabb dessutom! 

Fast det vore kul att få höra ett litet estimat på hur mycket CD o Vinyl du förfogar över?

 

Och, jag har givetvis kvar min AudioResearch CD-snurra (och Embla såklart, den spelar ju gärna skivor också).

Känslan med AR är ju lite samma anda som vinyler, plocka fram, öppna luckan, lägga i, på med "pucken" och igen med locket.

Man hinner nästan slå ner rumpan innan uppspelning börjar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som jag nämnt tidigare har jag ju haft mindre bekymmer med min Denafrips Ares II, sedan något hände med en kass strömförsörjning som orsakade potentialskillnader. Jag har krånglat med den och upp- och nedgraderat firmware i den vid flera tillfällen, provat olika drivrutinskombinationer etc etc.

 

Jag har skrivit med Vincent på Vinshine Audio i Singapore och bollat idéer, men kommit tillbaka till att den fungerar fint med min SOtM sMS-200 Ultra (och min iMac) och därför accepterat den mindre defekten.

Idag fick jag lite pyssel-feeling och gav det hela en ny chans. Jag ominstallerade en gammal lappy (urgammal!) som tidigare inte lyckades handskaka med Denafrips. Jag har nämligen fått den(afripsen) att hoppa igång UTAN drivrutiner tidigare. 
När ominstallationen var klar anslöt jag Denafrips och liksom när man skrapar en Triss kände jag hopp! Precis som när man skrapar sista rutan  på Trissen, och upptäcker en helt apart summa under, typ "175,50:-", så sänker sig en besvikelse.

Men, jag tänkte att det kanske kommit ngn ny firmware eller drivare som ger nya förutsättningar? Och visst fanns en ny drivare på Denafrips sida!

 

Jaja, har jag lagt en timme på det här trasslet kan jag väl prova en ny drivrutin också då... Efter installation och anslutning av USB-kabeln slog jag igång Denafrips. Jag väntade mig en liten notis om att "Enheten kunde inte starta!" från Windows, men den uteblev? Hmm, jag kollar i Qobuz-appen jag installerat, och jag blir förvånad? Där återfinns Denafrips USB? 

Glad i hågen spelar jag lite musik från Qobuz på den gamla lappyn, och överväger installera samma drivare på min Roon Core, som inte lyckats kommunicera med Denafrips på över ett år. Bort med den gamla och installera version 5.57 av den Denafrips-licensierade Thesycon-drivrutinen. Koppla in Ares II och slå på strömmen. Döm om min förvåning då den omedelbart poppar upp i Roon, som både ASIO baserad ljudenhet och WASAPI! Mycket intressant! (Och glädjande!) 😊
 

Link to comment
Share on other sites

Jag passar på att nämna ett par saker som kanske @Peo och @MatsT uppskattar? Jag vill minnas att MatsT skruvat med detta på ngn Pioneer-streamer? Eller det kanske var Peo? Hursom...

 

Jag fick som sagt igång Denafrips Ares II direkt via min Roon Core, som kör Windows och har ett SOtM txUSB Ultra PCIex USB interface. txUSB strömförsörjs separat av en linjär PSU av god kvalitet. Sedan har jag en "exklusiv" USB-kabel i form av en Supra USB på 5M till DAC! Den här kabeln går vanligtvis till Audiobyte Black Dragon i racket, men nu fick jag ju igång Denafripsen. Denna står bara rakt upp och ned på golvet, kopplas med två Gotham Audio RCA till en Xindak HA-1, en rudimentär men skapligt välljudande hörlursförstärkare. Den driver ett par Hifiman Sundara som är lyssningsredskap.

 

Vad jag ville förmedla är en uppmaning att experimentera med buffertar, där så är möjligt. Eftersom Denafrips är ansluten till en Windows-baserad server måste/kan jag installera drivrutiner för denna och dels erhålla Native DSD-överföring upp till DSD1024 och PCM1536 under vissa förutsättningar. Jag säger inte att det är det viktiga i sammanhanget, bara att det kan vara värt att experimentera fram hur din DAC vill ha sin insignal serverad! ASIO-drivaren erbjuder också möjlighet att anpassa buffertstorleken på USB-överföringen, där effekten i första hand är "latency". fördröjning. Det här ÄR inte så viktigt om man inte jobbar i ProTools eller annan studioutrustning och mixar 8 samtidiga kanaler till disk, där timing och medhörning i realtid är superviktigt.

Men, det har en annan effekt också, det går nämligen att höja processorns aktivitetsnivå och därmed göra den mera alert, jobba mera i realtid kanske man kan säga. 

18DE571A-6223-4F9D-8449-1D22F1CE9981.png

Jag har inte testat så mycket med detta tidigare, men jag tyckte jag fick en tydligt bättre separation och klarhet i ljudet med bättre driv, med bufferten inställd på lägsta värdet och SafeMode avslaget.

 

Dessutom blev jag nyfiken att prova NOS-läget på Denafrips efter @Peo's senaste inlägg. Jag har tidigare inte tyckt det tillfört något tydligt, men jag ville iaf prova.

Och i rent NOS-läge tyckte jag inte heller nu att det gjorde nåt signifikant positivt. Men, jag har ju tidigare också noterat att jag faller lättare in i musiken med vissa DAC'ar när de serveras uppsamplat från Roon Core. Så nu kör jag Max PCM(heltalsmultipel) eller DSD512 till Denafrips och tycker verkligen att den låter bara bättre och bättre?

Är det nyhetens behag? möjligt, kanske att jag fick en positiv vibb efter att ha fått den att fungera med Windows igen?

 

Oavsett, väl värt att experimentera om man har de möjligheterna och orken!

1208882E-26C7-4AAA-B8D1-CC70EB7807F6.png

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag o river i vinylbackarna lika mycket som jag pillar med digitalsidan!

Fick lite inspiration av @Muffin's öden o äventyr med sin Pachanko musikserver. Jag har två "små-servrar" som jag nämnt tidigare, byggda på så kallade "bare bone"-moderkort. Dessa är i mini-ITX-formatet och har en fast propp, i mina är det Celereon-processorer. De är väldigt strömsnåla men begränsas givetvis prestandamässigt av processorerna.

Den här har en Celeron J4105, en fyrkärnig processor med 1.5Ghz basfrekvens, men med ngn form av SpeedStepping. 8Gb RAM, en 120Gb SSD och en 2Tb hybrid-disk för media. Den har endast stöd för UEFI-bootprocessen vilket gjort att jag kört den med Win10 och Audiophile Optimizer tidigare, vilket fungerat väl. 

Men, eftersom RoonOS ("ROCK") numera har stöd för UEFI så provade jag detta. Och kontentan är att det här är en utmärkt liten Core med mycket god ljudkvalitet och utan hörbarhet från lyssningsposition. Att gå från Win till RoonOS innebar att mediadisken behövde initialiseras och mediat återställas, vilket tog i runda slängar 20 timmar för ca 1.8Tb. Det sker med RoonServer avaktiverad, för att inte orsaka konflikter och strul. Däremot hade jag räknat med en ordentlig stund för identifiering och analys av mediat, men identifiering tog bara ett par timmar, och analysen förvånade stort, för den gick otroligt mycket snabbare än med tidigare Roon-versioner. Jag tror inte det tog mer än 2-3timmar heller?

391ED536-F0CB-48C1-AA60-FEFAABBA2DB6.jpeg

Men det som förvånar mest är hur fint den kör Roon Server. Det är inte hela musikbiblioteket, men likväl 4000 album och runt 50.000 låtar men det går kanon. Den här Linux-kärnar är verkligen mycket mera effektiv än Windows i den här tappningen. Dessutom är det inga bekymmer att nyttja DSP för uppsampling och liknande och DSD256 är helt lugnt.  Den kör DSD512 till och med, utan glitchar men ligger bara på 1.1-1.2 i processing speed, lite tajta marginaler.

 

Link to comment
Share on other sites

Det finns mycket att säga om Linux vs Windows, men man kan konstatera att en välkonfigurerad Linuxkärna fungerar mycket effektivt med låga fördröjningar och oberoende mellan processer. Man ska inte vara orolig för att ett gränssnitt inkräktar på exekvering av realtidsdata till DACen.

 

Satte en gång upp en Linux för att i realtid processa inspelade instrument mixade med spelade instrument. Det krävdes en kärna som inte fördröjer mer än några millisekunder för att man inte ska uppleva fördröjningen i monitorn.

 

På den tiden var Windows inte i närheten att klara sånt utan särskild mjukvara som i princip tog över processningen från Windows.

 

Link to comment
Share on other sites

Över till nåt helt annat! 
Helgen har varit ”pysslig”, och jag är nu trött!

4A7B5B92-A303-4223-BC15-988E89D637C3.jpeg

Efter omtapetsering tidigare, var det ny dags för ribbvägg i TV-hörnet!

 

Det var mestadels av estetiska skäl, och en mindre förhoppning om lite bättre ljud från soundbaren (Bluesound).

 

E9A12708-F633-4CD2-95FA-112327D2BFE0.jpeg

Bänken ska ut, men alla kablar är nu dragna bakom ribborna så nu åker antagligen bänken bort!

Jag kör utan subba nu, men den saknas inte heller speciellt? Det blev en ordentlig uppstramning av Pulse Soundbarens ljud med ribbväggen och isoleringen bakom. Dess ”bredd”-simulering fungera otroligt bra nu!
Tidigare satt den mot enkelgips och det var väl inte optimalt direkt.

 

Slutsatsen är iaf att TV-hörnet blivit mycket trevligare!

Link to comment
Share on other sites

IMG_2922.jpeg
Här lyssnar jag ofta! Och idag har mina uppskattade Hifiman-lurar fått "förstärkning", i form av en ny sladd. Jag är förvånad över hur pass markant skillnad jag upplever. Inte heller råder någon tvekan över om det är en förbättring. Tydlighet, ordning, dynamik och en lätthet att följa texter eller enskilda instrument eller röster. Ett ytterligare plus är att kabeln inte är mikrofonisk och inte heller gummiklädd (vilket innebär att den inte heller "fastnar" i textilier).

 

Och själva stärkaren (Moon 430HAD) är en juvel i min elektronikstack, helt fantastisk. Som den gjuter liv i lurar från alla prisklasser. T.ex. de Hifiman HE-400i som just nu åtnjuter både Moon och Nordost.

Link to comment
Share on other sites

 

13 hours ago, AlfaGTV said:

Och själva stärkaren (Moon 430HAD) är en juvel i min elektronikstack, helt fantastisk. Som den gjuter liv i lurar från alla prisklasser. T.ex. de Hifiman HE-400i som just nu åtnjuter både Moon och Nordost.

 

Kul! det är en riktigt bra kombo. Kablar är ofta den svaga länken. Jag är förvånad att du fortfarande blir förvånad. ;-) Men glad att du har ett öppet sinne och provar trots en (sund) skepsism. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Daniel said:

Jag är förvånad att du fortfarande blir förvånad.

 :grinsmilingeyes: Ja, det kanske är förvånande! Men samtidigt har jag nog en grundläggande uppfattning att kablar gör skillnad, men måttlig i det stora hela. Och jag ser det som positivt, att man då kan bli förvånad över förhållandevis tydliga skillnader! :smile:

 

Jag har en personlig övertygelse att skepsis och nyfikenhet är två sidor av samma mynt som kräver båda och en balans. Samt att det är nyttigt att inte bli för "bestämd" i sina uppfattningar. Alla beslut och inriktningar, oavsett forum, behöver omprövas regelbundet! 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Jag har en personlig övertygelse att skepsis och nyfikenhet är två sidor av samma mynt som kräver båda och en balans. Samt att det är nyttigt att inte bli för "bestämd" i sina uppfattningar. Alla beslut och inriktningar, oavsett forum, behöver omprövas regelbundet! 

 

Kloka ord. Man kan nästan tro att du är från dalarna. ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ni kanske tror jag somnat till här uppe i Dalom, men närå!

Det kanske inte är så mycket nyheter dock, däremot har jag en massa annat pyssel, typ organisering och rotering av vinyler, eftersom jag inte kan/vill ha alla i lyssningsrummet. Tyvärr kan jag inte ha "bänken" i samma hus, men det är ändå förbättrat läge sedan häromdagen!

IMG_3001.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...