Jump to content

AlfaGTV

Recommended Posts

Med stormsteg från Ulfsunda slott i söndags till Falun idag! Och er skribent är ju inte den som vilar på hanen, i vissa fall! :D 

I Söndags så satt den monterad på en AMG Giro MkII, idag fick den bo strax bredvid en AMG, på en Brinkmann Bardo.

42C4D47D-2154-468B-9ED4-D5F35A59ED40.jpeg

Och spontant låter det inte alls som den skulle vantrivas! 😀 En rolig bekantskap, som verkar kombinera muskler med finess på ett mycket trevligt sätt. Det här ska bli roligt att provsmaka mera!

 

Ett stort, stort tack till @Perfect sense för möjligheten till provlyssning i egen kuppe!

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, AlfaGTV said:

Med stormsteg från Ulfsunda slott i söndags till Falun idag! Och er skribent är ju inte den som vilar på hanen, i vissa fall! :D 

I Söndags så satt den monterad på en AMG Giro MkII, idag fick den bo strax bredvid en AMG, på en Brinkmann Bardo.

42C4D47D-2154-468B-9ED4-D5F35A59ED40.jpeg

Och spontant låter det inte alls som den skulle vantrivas! 😀 En rolig bekantskap, som verkar kombinera muskler med finess på ett mycket trevligt sätt. Det här ska bli roligt att provsmaka mera!

Kommer förbi när det passar.🎼

Link to comment
Share on other sites

Helgen har passerat, i musikens och goda vänners lag!

På lördagen inträffade årets vinylfest, den är lika viktig och återkommande som älgjakten! Årets apparatur har förändrats och anläggningen går från klarhet till klarhet med honnörsord som dynamik, spelglädje och ren o skär underhållning. Efter en rask transport i veckan så kom en lastbil lastad med bland annat apparaten i mitten med den gröna fluorescerande displayen. Den stod tidigare i något av @Audionet's förråd och den verkade trivas med sin centrala plats i Jojjes rack. De härliga egenskaper jag listade tidigare kvarstår, men nu med en väsentligt stadigare ljudbild, en mjukare diskant som är fulldetaljerad och en överlag renare presentation som gör att det går att spela "Falu-högt" som det tydligen numera kallas? :rolllaughing:
2783A8DD-BEF8-43CE-BD8B-04B6672F92BF.jpeg
JBl Ti 250 Jubilee

Plinius SA-102 MkII ?

Audio Research Ref 3

Tom Evans The Groove 20th Anniversary

Kenwood KD-650 med Jelco-arm och en Lyra Delos

Embla Classic kommer troligtvis få agera DAC framledes, men mjuk- och hårdvaran som möjliggör filspelning och streaming är en Bluesound Node.

 

Och trots hemgång på småtimmarna vaknade jag pigg och tog en långpromme med Rozzo (vovven) redan innan 9 i morse!

 

Efter en del göromål fick jag förmånen att besöka @David_33rpm på eftermiddan, alltid mycket trevligt! Nyheten i det välkomnande hemmet var ett par rejäla golvare!

06C197B4-3EE4-4AED-91BC-39D0311471D7.jpeg
Visst är det ett par av de fantastiska Monitor Audio PL-300, likadana som jag lånade hem för typ 10-12 år sedan i förra boendet. De passade tyvärr inte akustiskt hos mig, men här spelade de upp med en kanontrevlig, homogen återgivning med grym scen och härlig fysik och en detaljering som är  innehållsrik men inte påträngande. Det spelade go musik helt enkelt och inget stack ut eller saknades.

David spelar med Holographic Audio för- och slutsteg men jag minns inte modellbeteckningarna. RIAA var ett Clearaudio Smart Phono (?), en liten "tändsticksask-stor" historia som döljer sig bakom Topping-DAC'en till höger.

Också bakom står en Auralic Aries Mini som står för uppspelning av filer och streaming (Spotify även här, liksom i det förra hemmet). Skivspelaren är en rejäl Clearaudio Master Solution med en SME-309 och en av Clearaudios LO MC. David har dessutom alltid en bunt intressanta vinyler att fingra på medan musiken spelar. Supertrevligt, tack!

Link to comment
Share on other sites

Den japanska pickupen från My Sonic Labs har nu varsamt förpackats och kommer strax återbördas till sin rättmätiga "husse". 

Som jag nämnde, de inledande intrycken var verkligen trevliga men följdes av lite humörsvängningar! ;) De kan dock inte tillskrivas pickupen, utan det är Tom Evans RIAA-steg som vill ha några dar i drift innan de landar. Och eftersom det lika mycket var en annan musiknörd som ville höra hur MSL Eminent Ex upplevdes ansluten till just ett Tom Evans The Groove så var det den kombon som luftades.

 

Jag har ju mer eller mindre permanentat AMG Viella med Tom Evans Mastergroove som topp-predator i mitt rack, så den har hela tiden varit en verklig referens som alla andra skivspelare och RIAA-steg jämförs med. En del kombinationer presenterar ett förvånansvärt likt ljud, andra avviker mer från referensen. 

 

För att möjliggöra helt neutrala jämförelser så har jag spelat in mina tre referensspår i 24bit 96kHz upplösning med så noggrann nivåmatchning som möjligt (inte så lätt som man kan tro) och jag tänkte, om ni är nyfikna, låta er provsmaka och dra egna slutsatser?

 

Det handlar om tre RIAA, tre spelare och faktiskt fyra pickuper inspelade. Om ni vill delta och forum-ledning tycker det är OK så kan jag "avpersonifiera" spåren och erbjuda en nedladdning?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Den japanska pickupen från My Sonic Labs har nu varsamt förpackats och kommer strax återbördas till sin rättmätiga "husse". 

Som jag nämnde, de inledande intrycken var verkligen trevliga men följdes av lite humörsvängningar! ;) De kan dock inte tillskrivas pickupen, utan det är Tom Evans RIAA-steg som vill ha några dar i drift innan de landar. Och eftersom det lika mycket var en annan musiknörd som ville höra hur MSL Eminent Ex upplevdes ansluten till just ett Tom Evans The Groove så var det den kombon som luftades.

 

Jag har ju mer eller mindre permanentat AMG Viella med Tom Evans Mastergroove som topp-predator i mitt rack, så den har hela tiden varit en verklig referens som alla andra skivspelare och RIAA-steg jämförs med. En del kombinationer presenterar ett förvånansvärt likt ljud, andra avviker mer från referensen. 

 

För att möjliggöra helt neutrala jämförelser så har jag spelat in mina tre referensspår i 24bit 96kHz upplösning med så noggrann nivåmatchning som möjligt (inte så lätt som man kan tro) och jag tänkte, om ni är nyfikna, låta er provsmaka och dra egna slutsatser?

 

Det handlar om tre RIAA, tre spelare och faktiskt fyra pickuper inspelade. Om ni vill delta och forum-ledning tycker det är OK så kan jag "avpersonifiera" spåren och erbjuda en nedladdning?

Du kan du @AlfaGTV👍

Link to comment
Share on other sites

On 2022-10-08 at 19:13, AlfaGTV said:

Det blev ett par Sony WF-C500, true wireless, med 10+10h drifttid, och utan noice cancelling. 590 riksdaler fattigare kom jag hem, och laddade på pluttarna, och satte mig med padsan för att se om någon hade synpunkter på dessa på interwebben.

Många verkar uppskatta dem, som mycket välljudande men med begränsade finesser, som t.ex. avsaknad av NC. 👍🏻

51EE002A-A019-4087-8EF5-419F8E3299DF.jpeg

 

Även jag har skaffat dessa då jag slarvat bort mina tidigare lurar som jag dessutom var sådär nöjd med. Hade nog samma erfarenheter som du när jag förväntansfullt testade dem, med ett "jaha, var det inte bättre än så" till att tycka de är ok efter ett tags spelande. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Helgens "danspartner" utsedd och denna gång blev det en dansk och en tysk som fick äran att samarbeta. Har inte sett någon Bellman i den här versionen dock. men en Italienare är ansvarig för "anpassning" till linjenivå, alltså Grandinote Celio.

25C08FE2-C467-4618-9926-9FDE6E0A9B42.jpeg

Nu med "rätt" hus också, och det bidrog med lite mera topp tyckte jag. Om det är positivt eller negativt har jag inte bestämt mig för ännu. Vad jag fortfarande gillar är det goa drivet som MM-pickuperna erbjuder, det är ganska på och rått medan en MC serverar innehållet med sidenhandskar om ni förstår mig?

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, AlfaGTV said:

Helgens "danspartner" utsedd och denna gång blev det en dansk och en tysk som fick äran att samarbeta. Har inte sett någon Bellman i den här versionen dock. men en Italienare är ansvarig för "anpassning" till linjenivå, alltså Grandinote Celio.

25C08FE2-C467-4618-9926-9FDE6E0A9B42.jpeg

Nu med "rätt" hus också, och det bidrog med lite mera topp tyckte jag. Om det är positivt eller negativt har jag inte bestämt mig för ännu. Vad jag fortfarande gillar är det goa drivet som MM-pickuperna erbjuder, det är ganska på och rått medan en MC serverar innehållet med sidenhandskar om ni förstår mig?


Aha! Nu fattar jag. Tog en stund innan jag insåg komiken. En förstoring av bilden hjälpte till. Eller… Det passar ju bra med en Gammeldansk tillsammans med en Drinkmann. Hoppas dansen inte blir allt för vinglig 😉

Link to comment
Share on other sites

"Om man inte är nyfiken, får man inget veta", sa mina föräldrar när jag var liten och frågvis.

Jag har genom livet haft lite svårt att släppa den nyfikenheten, "hur långt kan man springa?", "hur känns det att segla?", "hur låter den kombinationen?"

Det är, antar jag, en i grund o botten en dygd och till gagn för mig. Idag tog min nyfikenhet mig till grannbyn för en intressant affär. 

 

Det här är resultatet:

6D30937C-8142-4038-BEAD-27DDA27B11F9.jpeg

Det är ett par XTZ 99.26 i Mk II-utförande, en högtalare som jag varit nyfiken på länge och väl. Nu fanns ett par till salu i närheten. En trevlig ung man visade dem och lät mig lyssna innan köp. Innan jag hann nämna något så berättade han att han tyckte de lät bättre med högtalarkablarna anslutna till de nedre kontakterna. Eftersom blecken som ansluter diskanten saknades fick jag även höra dem med kablarna anslutna till de övre terminalerna. Allt lät ungefär som man kan vänta sig, och nu hemmavid har jag kostat på mig att ansluta båda terminal-paren med mina Jorma No.2 BiWire.

Och jag tycker faktiskt de låter mycket bättre här hemma! 😉🤓😅

 

Det här blir en trevlig bekantskap, är jag rätt övertygad om!

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

"Om man inte är nyfiken, får man inget veta", sa mina föräldrar när jag var liten och frågvis.

Jag har genom livet haft lite svårt att släppa den nyfikenheten, "hur långt kan man springa?", "hur känns det att segla?", "hur låter den kombinationen?"

Det är, antar jag, en i grund o botten en dygd och till gagn för mig. Idag tog min nyfikenhet mig till grannbyn för en intressant affär. 

 

Det här är resultatet:

 

Det är ett par XTZ 99.26 i Mk II-utförande, en högtalare som jag varit nyfiken på länge och väl. Nu fanns ett par till salu i närheten. En trevlig ung man visade dem och lät mig lyssna innan köp. Innan jag hann nämna något så berättade han att han tyckte de lät bättre med högtalarkablarna anslutna till de nedre kontakterna. Eftersom blecken som ansluter diskanten saknades fick jag även höra dem med kablarna anslutna till de övre terminalerna. Allt lät ungefär som man kan vänta sig, och nu hemmavid har jag kostat på mig att ansluta båda terminal-paren med mina Jorma No.2 BiWire.

Och jag tycker faktiskt de låter mycket bättre här hemma! 😉🤓😅

 

Det här blir en trevlig bekantskap, är jag rätt övertygad om!

 

 


Väldigt underskattade (?) högtalare! Hjälpte polaren uppgradera sina med beryllium-diskant-kittet som finns, lät bra innan men ännu bättre efter! Fick banddiskanterna (Fountek neo cd3.0) som tack för hjälpen. Får se om jag bygger några enklare högtalare med dessa.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-10-30 at 20:16, JWE said:

beryllium-diskant-kittet

Hmmm, värt att fundera på. Men det är ju en markant kostnadsökning på en budgethögtalare. Jösses, 11.000:- per styck! :unsure:

 

@Gryphon300 har iaf varit förbi och "höjt på ögonbrynen" lite när de spelade upp! :) Det är ingen tvekan om att det är en högtalare som trivs i sitt nuvarande sammanhang. Riktigt bra, med en tajt och väl definierad bas, en trevlig diskant och ett artikulerat mellanregister. Med dessa mindre lådor och element upplever jag att jag behöver dra på lite mer för att få fram dynamiken och pondusen men det är ett mindre bekymmer oftast. Å andra sidan spelar de så rent att det går att skruva på ordentligt utan att man duckar! Jag brukar ha bekymmer med banddiskanter, iaf den veckade varianten som jag tror går under benämningen Oscar Heil AMT. Dessa Fountek ger mig inte alls samma "avkodningsbekymmer" utan de är mjuka och behagliga men med massor av luft.

 

För övrigt samma diskanter som sitter i @David_33rpm senaste högtalare, Monitor Audio PL-300, tror jag.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, AlfaGTV said:

Jag brukar ha bekymmer med banddiskanter, iaf den veckade varianten som jag tror går under benämningen Oscar Heil AMT.


Jag vill bara (i all välmening) förtydliga att banddiskant och Amtdiskant är två rätt olika diskant principer.
En äkta banddiskant består av ett band, oftastast av aluminium, som är upphängt/fastsatt överst och underst av bandet. När bandet får vår musiksignal så rör sig det framåt bakåt. 
En Amt diskant består av ett veckat membran som rör sig utåt/ inåt (lite som en halv dragspelsbälgl) och pressar ut ljudet/luften  framåt från vecken. 😊

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, AlfaGTV said:

oavsett band eller AMT

… typ bättre diskant kontra bättre helhet. Jag tycker allt fler får till det riktigt bra. Jag har aldrig gillat Audiovectors högtalare men jag bytte fot efter en demo av Ortofons pickuper i Köpenhamn där man använde då helt nya Audiovector AR6 Arreté som lät oerhört bra och annorlunda mot de vanliga AR6. Dessvärre också till dubbla priset. Prisvärda? Inte lika självklart.

 

5F91E8F3-C9A3-4406-92A3-588CAFA69091.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, AlfaGTV said:

mina öron är förmodligen tillvanda de vanligare dome-diskanterna.


Så kan det säkert vara.  Det man lyssnat in sig på (under lång tid) upplever man oftast som sin referens, jag har byggt/ spelat med stora banddiskanter sedan 2006 så jag har ofta svårt att förlika mig med en dome diskant☺️
 

Men visst är det spännande att utmana sig lite ibland😉

Link to comment
Share on other sites

On 2022-11-01 at 08:24, Bebop said:

Audiovector AR6 Arreté

Var det dessa som spelade i Gbg måntro? Jag blev dock tämligen impad av vad deras nyaste budget-talare gjorde, QR-7, trots AMT!

 

Och apropå diskanter:

Före/Efter:

229D4B2E-7D96-4CF3-AD87-5BB1831C1685.jpeg8991298D-CC8B-451F-AA04-B795C113E6CF.jpeg

Ja, det är ingen tvekan om att det blev en mycket bättre högtalare. Jag skulle till och med vilja påstå att det blev en högtalare som konkurrerar på mycket hög (och kostsam) nivå. 

Jag tror de ljudmässiga vinsterna görs av flera skäl:

SEAS Basen delas vid en lägre punkt och SEAS T29B Beryllium-diskanten får nu jobba ned till 2Khz. Jag kan inte hitta uppgifter om delningsfiltrets egenskaper med banddiskanten. Det nya delningsfiltret är av mycket hög kvalitet med med Mundorf luftlindade spolar och AudynCap polyprop-kondingar. Internkablaget ser ut att vara från Supra och ger ett gott inteyck medan det gamla filtrets kablage var ganska generisk kabel.

 

Trots den sena timmen och låg ljudnivå är släppet och djupet märkbart mera tydligt. Inte heller "hör jag diskanten" på samma sätt, som förvisso inte var störande med banden, men den hördes. Det gamla filtrets högre delning (antar jag) kunde ge en lätt förtjockning i övre mellanregistret med vissa instrument och inspelningar, här hittar jag inget sådant alls.

Det här ska bli roligt att dra på lite mera med under morgondagen!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har levt och imponerats av de läckra XTZ under någon vecka nu. Jag är mycket road och har ärligt talat inte vid något tillfälle beklagat mig över att de saknat något. De har givetvis "egenskaper". Det har alla högtalare, som i vissa sammanhang är en tillgång, andra en nackdel. Jojje var förbi härom kvällen och lyssnade och då pekade han på en "egenskap" som de flesta stativare bär med sig, och det är att basen produceras på ett lite "konstgjort" sätt. Möjligen blir den lite ullig och oprecis för att man portat högtalaren för att vinna en viss kvantitet. Nu är ju både mina Wilson och även JBL'erna portade basreflexer men med både internvolym och membranarea gör att man inte behöver kompromissa lika mycket med förhållandet kvantitet/kvalitet. 

I övrigt möter XTZ de allra flesta krav vill jag hävda och det är både underhållande och trivsamt att lyssna till all möjlig musik med dem. 3D och scen tillsammans med den gamla klyschan "försvinna ur ljudbilden" gör de galant, möjligen i vissa aspekter bättre än Wilson, och hästlängder bättre än JBL.

 

I helgen fick jag iaf tillfälle att besöka en anläggning i fjällvärlden där man med fördel spelar lite högre än i en hyreslägenhet! 

5641D142-FF05-4FEB-8C48-0075CCB9DBF5.jpeg

Husse har ett tydligt mål och det är "live-upplevelse" vilket jag tycker man får fullt ut. Nästan all musik kommer fram som fysisk och viktig, i båda aspekter, alltså tung och något som ska tas på allvar. Är det Hifi? Njae, det är betydligt närmare den grenen numer, med de viktiga rörhäckarna som driver midbasar (BMS 15") och toppar (Altec 2"-drivers+horn och JBL 077). Crest-stegen som trycker på 2KW per kanal till 18":arna från JBL gör ett utmärkt jobb också, och kroknar inte så lätt! Hela uppställningen matas med en Bluesound Node för uppvärmning och ibland lite digitalt, men det primära är en Dr Feickert Woodpecker med en Jelco på. RIAA är ett trevligt Tom Evans The Groove 20th Anniversary. Ingångsval och volym styrs med ett Audio Research LS-28 och signalen därifrån delas upp av ett DbX aktivt delningsfilter.

Tror ni det här är blött och överbasigt? Helt fel, det här är som att få spö av en mellanviktsboxare, rappt, livligt och med ett sjuh-vetes klipp! 

 

Det var så kul att nu hemmavid tvingades jag göra en rockad i lyssningsrummet och därmed är nu JBL på plats ett tag! :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter lite utflykter med andra ljudalstrare, landade idag mina standards på plats!

55CE570C-A2C0-4801-9D6D-7E8C258880F6.jpeg

Dagens uppställning, 

Analoga källor:

AMG Viella V12, 12J2 tonarm - Transfig Axia - Tom Evans The Groove+ SRX MkII

Brinkmann Bardo, 10.0, RöNt III - Miyajima Takumi - Tom Evans Mastergroove Mk II

 

Digitala källor:

Roon/Minim Server - Win 11 22H2 med Intel Core i5-11400, 16Gb DDR4, 250Gb Samsung 980 Pro m.2 NVMe, 10Tb WD Red - SOtM txUSB Ultra PCIe -> Audiobyte Black Dragon

Roon ROCK(även Bridge) Intel Core i7-10865U, 16Gb Ram, 250Gb Samsung 970Pro m.2 NVMe, 8Tb Samsung 960QVO SSD - USB 3.0 -> Auralic Altair G1 USB

 

SOtM sMS-200 Ultra Neo + sPS-500 PSU -> Denafrips Ares II

Auralic Altair G1 (Streaming)

 

Förstärkning:

Simaudio Moon 740P -> Karan KA S270 -> Wilson Audio Sophia (Mk I)

 

Kablage:

Ström i huvudsak Jorma Prime+Unity med ett par NO Heimdal 2 och lite annat används.

Digitalt Nordost, Heimdal 2 och Tyr 2 USB men även Supra Excalibur

Analogt Jorma No2, No1, Origo

Tonarmskablage är Nordost, Tyr och Heimdal 2

 

Det här blir lite av en "time capsule" när man tittar tillbaka om något år, så det är i första hand för egen del jag beskriver uppställningen för dagen.

På skivtallriken ligger denna:

174964DB-F2B6-46B2-8865-D7CE96E3F969.jpeg

The Sound of Arvo Pärt (Erato 2015)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...