Jump to content

AlfaGTV
 Share

Recommended Posts

26 minutes ago, LPL said:

I de fall som konstruktörer valt att bygga hifi-produkter med switchade nätdelar får man anta att de inte uteslutande har gjort det valet baserat på tillverkningskostnaden utan även baserat på hur produkten presterar rent ljudmässigt.

Det är säkert olika från fall till fall, men säg att en produkt kostar 15.490 kr att köpa, om man räknar bort alla marginaler från de som ska sin del av kakan längs vägen, t.ex återförsäljare, distributörer, skatteverket(!) osv och om det sedan ska bli någon vinst över till tillverkaren, då blir det inte många kronor kvar att lägga på komponenter. Så det gäller att hålla i kostnaderna och det är inte längre så konstigt att man inte skickar med en dyrare/bättre PSU. Det blev om inte annat väldigt tydligt för mig när jag började bygga ihop min egen server att det springer väääldigt snabbt iväg om man inte är beredd att kompromissa med något.

41 minutes ago, LPL said:

Det inte så enkelt att allt blir toppen bara man byter ut en väggbula mot en annan, det kan ju lika gärna bli sämre. Någon som jag reflekterar över när jag läser är att det mesta alltid verkar blir bättre oavsett vad som gör eller byts ut.

Sant. För egen del tycker jag det är roligare att skriva om positiva upplevelser och erfarenheter än negativa, jag försöker undvika att skriva ner produkter och tillverkare på publika forum av respekt för tillverkaren, återförsäljare och inte minst andra ägare av produkterna i fråga. Fråga mig privat och jag kan vara mer öppen med vad jag tycker. Det är så mycket personliga preferenser, och det är ju roligare att dela med sig av nånting man själv blivit positivt överraskad och väldigt glad av, men kanske med risken att det uppfattas some eufori och överdriven entusiasm.

1 hour ago, LPL said:

Det blev ju lite svart eller vitt detta:) Generellt kan man nog säga att en switchad normal strömförsörjning tenderar att störa mer än en linjär. Sedan är det rimligt att tro att de allra flesta SMPS håller sig inom satta gränsvärden. Nu har jag  inte koll på dessa gränsvärden men har svårt att tro att de är ligger så lågt som är önskvärda. De SMPS som jag har tittat på som följer med den mesta konsumentelektronik lämnar en hel del att önska av den spänning som man får ut på sekundärsidan, och genererar störningar på elnätet, säkerligen i etern också men det har jag inte kollat närmare på.

Hej LPL

När det gäller gränsvärden så har vi, så långt jag vet, fortfarande inga i frekvensområdet 2–150 kHz (supraharmonics). Det är naturligtvis ett dilemma.

Supraharmonics söker sig dit impedansen är som lägst. Det innebär även låga störnivåer i spänning kan spridas i en anläggning, och mellan grannar.

Normalt så baserar tillverkarna sina konstruktioner på att uppfylla de normkrav som finns, inte att överträffa normkraven.

Det kan innebära att mängden störningar fortsätter öka och att störningar kan spridas mellan olika bostäder anslutna under samma distributionstransformator.        

Det kanske blir lite mycket utsvävningar i @AlfaGTV's tråd...

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Så det gäller att hålla i kostnaderna och det är inte längre så konstigt att man inte skickar med en dyrare/bättre PSU. Det blev om inte annat väldigt tydligt för mig när jag började bygga ihop min egen server att det springer väääldigt snabbt iväg om man inte är beredd att kompromissa med något.

Visst är det en faktor att ta med i beräkningarna, jag tänkte nog mer inbyggda nätdelar mer än lösa spänningsadaptrar. Sedan anser jag nog att det är med nätdelar att pris och tillverkningskostnad inte riktigt hänger ihop. Visst bör man skippa en SMPS för en hundralapp i utpris men kommer långt med en vettigt konstruerad nätdel där man lagt lite omsorg på att uppnå en fin och ren spänning och minimera störningar. Sedan är det klart att priset drar iväg om man vill ha det bästa, jag ställer mig dock lite frågande till vad det är som är "bäst" just när det gäller nätdelar som jag har sysslat en del med.

Sant. För egen del tycker jag det är roligare att skriva om positiva upplevelser och erfarenheter än negativa, jag försöker undvika att skriva ner produkter och tillverkare på publika forum av respekt för tillverkaren, återförsäljare och inte minst andra ägare av produkterna i fråga. Fråga mig privat och jag kan vara mer öppen med vad jag tycker.

Det är klart att vi inte ska såga prylar kors och tvärs, det leder ingen vart och skapar bara dålig stämning, tänker mer att sätta saker i förhållande till varandra.

Det är så mycket personliga preferenser, och det är ju roligare att dela med sig av nånting man själv blivit positivt överraskad och väldigt glad av, men kanske med risken att det uppfattas some eufori och överdriven entusiasm.

Haha, vi är väl alla lite galna som håller på med detta:)

7 hours ago, sprudel said:

skillnaderna inte är jättestora, avrundade transienter och lite långsamt blev det

Är det även så att en annan person, i en annan situation, skulle beskriva det som att du "tillförde ett lugn och minskade aggressivitet"?  Alltså, andra sidan av samma mynt så att säga? 

@Gryphon300 hade ju också en sBooster till sin Qutest men jag kan inte påstå mig hört några markanta skillnader med standard-bulan i hans anläggning. 

@LPL var ju inne på samma sak, att man kanske beskriver alla förändringar som förbättringar, som en följd av förväntanseffekter eller att man själv har vidtagit en åtgärd och omedvetet vill stärka känslan av att ha "gjort gott"...

Det verkar rimligt, och jag är säkert skyldig.

4 minutes ago, AlfaGTV said:

Är det även så att en annan person, i en annan situation, skulle beskriva det som att du "tillförde ett lugn och minskade aggressivitet"?  Alltså, andra sidan av samma mynt så att säga?

Kan ju absolut vara som så att det beror på vad man är ute efter, och vad man har för personliga preferenser. Jag minns när jag testade ett par nya rör för ett tag sedan och jag tyckte de var extremt tråkiga, torra och korrekta, jag fick känslan av att jag kan förstå att en del kanske gillar det här, men det var inte alls i min smak. Som tur var öppnade de upp sig rejält efter några veckors inspelning.

Samma sak när jag jämförde ett par strömkablar för ett tag sedan, jag hade verkligen förståelse för att en del skulle välja den ena före den andra, jag kände mig dock väldigt trygg i mitt eget val, samtidigt som jag också kände att jag för ett par år sedan förmodligen hade valt annorlunda pga att jag sedan dess kommit till olika insikter om vilket håll jag vill dra saker och ting åt.

Mitt senaste köp av en LPSU tog drygt 3 veckor av inspelning innan den på allvar började visa vad den går för och det var ingen subtil skillnad, ibland behöver man ge saker lite tid och det kan vara en känslomässig berg o dalbana under tiden. Men man ska ju definitivt vara öppen för om förändringarna man gjort är till det bättre eller sämre, bara för att man tror en sak behöver ju inte betyda att det är eller blir så. Finns ju dock ingen anledning att försöka lura sig själv, är det bra så är det, är det dåligt så... är det dåligt. Ibland gör man kanske fel val och får försöka reda upp det.

Jag tror dock att det här med att man oftast läser om positiva förbättringar kan bero på att när man byter ut eller uppgraderarr något så tar man ju i regel ett eller två kliv upp på stegen, man har gjort sin research i förväg, den här produkten man tänker köpa "bör" vara bättre än den man har. Det är ju sällan man jämför grejer inom samma segment och byter "sidledes", man vill ju liksom uppåt och framåt. Om vår målsättning snarare var att recensera saker (jag ser mig definitivt inte som någon recensent) så är det ju kanske mer intressant att jämföra direkt konkurrerande produkter och kora en vinnare.

Som tur var öppnade de upp sig rejält efter några veckors inspelning.

En tanke är att du kanske "vant" dig vid en annan typ av ljud och över tiden börjat gilla det?

Det här med att allting låter bättre med inspelning de stämmer säkert men jag tror att det lika ofta är vi som lyssnare som vänjer oss vid det nya ljudet och väljer att gilla det.

5 minutes ago, octavia rs said:

En tanke är att du kanske "vant" dig vid en annan typ av ljud och över tiden börjat gilla det?

Det här med att allting låter bättre med inspelning de stämmer säkert men jag tror att det lika ofta är vi som lyssnare som vänjer oss vid det nya ljudet och väljer att gilla det.

Det är säkert så att man vänjer sig lite vid om det låter annorlunda än tidigare. Men syftet med ett byte av komponent som kräver inbränning är ju ändå att det ska bli bättre ljud. För min del skulle jag inte vänja mig eller acceptera en förändring som inte blir bättre. Det enklaste man kan göra efter 1 månad är att återställa så som det var tidigare och se om man gillar den förändring man gjort.

1 minute ago, octavia rs said:

Nja, den diskussionen känns som man haft ett par gånger, personligen har jag landat i att inspelning definitivt gör skillnad efter att ha bytt lite grejer genom åren. I just det här fallet var det dessutom väldigt tydligt skulle jag säga, ibland märks det kanske inte på samma sätt dock. Just med en ny LPSU är min erfarenhet från t.ex Paul Hynes och Sean Jacobs att det tar ett tag, inte att vänja sig, utan innan man märker skillnad, och i båda de fallen så har det för mig varit mer än känsla av att "vad sjutton har hänt?!". Men som sagt, allas upplevelser och erfarenheter är ju olika. Numera känner jag mig väldigt trygg i mina upplevda erfarenheter med grejer som faktiskt gjort skillnad.

56 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Just med en ny LPSU är min erfarenhet från t.ex Paul Hynes och Sean Jacobs att det tar ett tag, inte att vänja sig, utan innan man märker skillnad, och i båda de fallen så har det för mig varit mer än känsla av att "vad sjutton har hänt?!". Men som sagt, allas upplevelser och erfarenheter är ju olika. Numera känner jag mig väldigt trygg i mina upplevda erfarenheter med grejer som faktiskt gjort skillnad.

Känner igen mig i det där, jag tror att man själv måste ha upplevt känslan när "proppen plötsligt går" som ibland inträffar. Ibland är det så väldigt tydligt att man inte förstår vad som har hänt och måste kontrollera volymen, titta över hela anläggningen o.s.v.

1 hour ago, octavia rs said:

Jag trodde nästan jag var ensam om det synsättet. I själva verket är det ingen "tro" och att det faktiskt är så och beskrivs inom perceptionspsykologin som är en trestegsraket:

1. Stimuli eller retning typ doft, smak, hörselintryck. 
2. Känslan eller upplevelsen av t ex hur något luktar eller ett ljud men än så länge utan reaktion. 
3. I sista steget tolkas sinnesintrycket och vi jämför med tidigare erfarenheter av 
liknande situation från tidigare stimuli. Hjärnan försöker placera in den nya retningen och få den att stämma 
in helt eller delvis med våra förväntningar, tidigare erfarenheter eller våra behov.

Många hifi-vänner förfäktar den här typen av vetenskap. För mig är det inte trovärdigt. Jag påstår att när vi pratar om inspelning av t ex kablar så är det mer kopplat till perception än fysik eller objektiva egenskaper. Vi försöker göra efterkonstruktioner typ atomers placering i kopparn, renher i kopparn, isolering och t o m pris som förklaringsmodell till det vi upplever för att förklara vårt handlande. Alla våra sinnen fungerar ganska lika i detta avseende. Ett exempel från mig själv handlar om kryddor.

För några år sedan började ett allt större intresse för koriander i våra kök växa till sig i takt med fler resor till bl a Thailand. Jag blev också nyfiken och köpte en kruka. Jag tycker det smakade förfärligt men i fjol satte jag ändå koriander i min kryddträdgård och har fortsatt experimentera med den. Idag är den helt oumbärlig för mig i många rätter. Är det koriandern som blommat ut och förändrat sin objektiva smak eller sitter det i mitt eget huvud? De av oss som haft småbarn minns kanske första gången de smakade på hallon eller citron...

Naturligtvis måste vi gå på våra sinnesintryck när vi handlar oavsett vad det handlar om. Men ibland kan det vara en poäng och ett värde att reflektera vad som styrt en handlande. Det kan vara välgörande på flera sätt, inte minst bättre ekonomi, mer harmoni i livet och kanske rentav en större ödmjukhet för hur mycket vi själva bidrar till vårt handlande snarare än yttre faktorer. Kunskapen om perceptionens makt är väl spridd inom produktutvecklings- och kommunikationsstrateg och används flitigt. Det är heller inget många vill höra talas om vilket är guld värt när man bygger sin marknadsföringsstrategi.

Det är skillnad på absolut kunskap typ 4+4=8 (även om det fanns de som på 70-talet ville uttrycka det som "ungefär intill annat är bevisat" istället för "är lika med"). Vi noterar talet med våra sinnen men tolkningen styrs av vår logiska hjärnhalva. Jämför detta med t ex "rött är vackrare än blått" eller "Beatles var bättre än Stones" eller "VTL är bättre än McIntosh" eller varför inte "en ny kabel låter sämre än en inspelad". Hur självklar är dessa "sanningar"? Samtidigt finns det ju verkliga sanningar som är knepiga att verifiera rent logiskt för gemene man typ att en Gryphon förstärkare låter bättre än en Akai integrerad förstärkare från 70-talet. Eller att nätdelen A låter bättre än nätdelen B.

43 minutes ago, Bebop said:

Jag trodde nästan jag var ensam om det synsättet. I själva verket är det ingen "tro" och att det faktiskt är så och beskrivs inom perceptionspsykologin som är en trestegsraket:

1. Stimuli eller retning typ doft, smak, hörselintryck. 
2. Känslan eller upplevelsen av t ex hur något luktar eller ett ljud men än så länge utan reaktion. 
3. I sista steget tolkas sinnesintrycket och vi jämför med tidigare erfarenheter av 
liknande situation från tidigare stimuli. Hjärnan försöker placera in den nya retningen och få den att stämma 
in helt eller delvis med våra förväntningar, tidigare erfarenheter eller våra behov.

Många hifi-vänner förfäktar den här typen av vetenskap. För mig är det inte trovärdigt. Jag påstår att när vi pratar om inspelning av t ex kablar så är det mer kopplat till perception än fysik eller objektiva egenskaper. Vi försöker göra efterkonstruktioner typ atomers placering i kopparn, renher i kopparn, isolering och t o m pris som förklaringsmodell till det vi upplever för att förklara vårt handlande. Alla våra sinnen fungerar ganska lika i detta avseende. Ett exempel från mig själv handlar om kryddor.

För några år sedan började ett allt större intresse för koriander i våra kök växa till sig i takt med fler resor till bl a Thailand. Jag blev också nyfiken och köpte en kruka. Jag tycker det smakade förfärligt men i fjol satte jag ändå koriander i min kryddträdgård och har fortsatt experimentera med den. Idag är den helt oumbärlig för mig i många rätter. Är det koriandern som blommat ut och förändrat sin objektiva smak eller sitter det i mitt eget huvud? De av oss som haft småbarn minns kanske första gången de smakade på hallon eller citron...

Naturligtvis måste vi gå på våra sinnesintryck när vi handlar oavsett vad det handlar om. Men ibland kan det vara en poäng och ett värde att reflektera vad som styrt en handlande. Det kan vara välgörande på flera sätt, inte minst bättre ekonomi, mer harmoni i livet och kanske rentav en större ödmjukhet för hur mycket vi själva bidrar till vårt handlande snarare än yttre faktorer. Kunskapen om perceptionens makt är väl spridd inom produktutvecklings- och kommunikationsstrateg och används flitigt. Det är heller inget många vill höra talas om vilket är guld värt när man bygger sin marknadsföringsstrategi.

Det är skillnad på absolut kunskap typ 4+4=8 (även om det fanns de som på 70-talet ville uttrycka det som "ungefär intill annat är bevisat" istället för "är lika med"). Vi noterar talet med våra sinnen men tolkningen styrs av vår logiska hjärnhalva. Jämför detta med t ex "rött är vackrare än blått" eller "Beatles var bättre än Stones" eller "VTL är bättre än McIntosh" eller varför inte "en ny kabel låter sämre än en inspelad". Hur självklar är dessa "sanningar"? Samtidigt finns det ju verkliga sanningar som är knepiga att verifiera rent logiskt för gemene man typ att en Gryphon förstärkare låter bättre än en Akai integrerad förstärkare från 70-talet. Eller att nätdelen A låter bättre än nätdelen B.

Tack för inlägget och din sammanställning, det prickar väldigt väl hur jag själv inser att jag börjar landa och se på vår gemensamma hobby. Inte direkt kopplat till ovanstående men ändå relaterat var när jag lyssnade på en podcast om vin för en tid sedan där vinexperten sa att de bästa vinupplevelserna ofta kommer från upplevelsen i form av yttre miljö (var är jag och med vilka samt, om det förekommer, vad vi äter till) och inte lika mycket vad som faktiskt är i glaset. Övertolka inte det men jag tycker att det pekar ut en riktning som jag tror stämmer även på mig själv och min hifi, det handlar om upplevelser och de är ofta väldigt beroende av mitt mående, förväntningar och miljön runtomkring. 

Vad jag upplever när inbränning sker är att ljudet ändras över inbränningsperioden. Ena dagen kanske basen saknas andra dagen kanske diskanten låter raspig osv. 

Det är som komponenten går igenom en förändring och ska "sätta" sig. Pratar vi om klockor  så är det likadant där. De behöver tid :grin: att sätta sig för att prestera på

topp. 

När ljudet beter sig så här med det jag och många andra kallar "bergodalbaneeffekt" så har man ingen chans att vänja sig heller. Det motsäger argumentet med att man vänjer sig.

Helt plötsligt efter ett antal 100 timmar eller vad det kan vara så släpper det och ljudet låter stabiliserat. 

Detta är vad jag upplever. :smile:

Vi kan nog diskutera detta i det oändliga hur man upplever saker och ting @magnuskan finns inget rätt eller fel här tycker jag.

Jag ser mig personligen inte som ett precisionsinstrument som 365 dagar om året lyssnar och upplever min anläggning på exakt samma sätt.

Vissa dagar tycker jag det låter bättre än andra eller de kanske är roligare att lyssna på musik och då har jag garanterat många tusen timmar på mina prylar så jag kan inte säga att det beror på "inspelning" om där är variationer.

15 minutes ago, magnuskan said:

När ljudet beter sig så här med det jag och många andra kallar "bergodalbaneeffekt" så har man ingen chans att vänja sig heller. Det motsäger argumentet med att man vänjer sig.

Jag vill inte ta rollen av objektivisten här, men vad/vem är det som säger att tillvänjningen måste vara frekvenslinjär över tid? 

Visst @Beboppsykologi är säkert en bidragande orsak och  stor del av vår uppfattning av omvärlden och de sinnesintryck som vi ständigt matas med och omvandlar i vår hjärna utifrån tidigare referenser. Därmed blir vi lätt offer för förväntningar och annat än det som borde vara relevant och objektivt i sammanhanget. Men jag skulle ändå vilja fundera lite kring kring din punkt 3. Jag kan tycka att saker och ting naturligtvis alltid måste relatera till våra tidigare referenser. Ljudmässigt skulle vi inte ha överlevt som art om vi inte kunde detektera ljud som nya obekanta och presumtivt farliga eller välbekanta och möjligen farliga eller ofarliga. Har man hört en tiger eller en björn tidigare så lär man knappast glömma det om det har varit förenat med farliga situationer. Så referenser har en avgörande betydelse.

Jag tror att förmågan att detektera avvikelser från vad man hört tidigare är störst i början när upplevelsen är pinfärsk, sedan anpassar sig hjärnan till att insortera ljudet i välbekant ljud och möjligen anpassas till tidigare referenser. En sorts utslätning om man kan uttrycka det så eller tillvänjning för den delen. Om man vill göra utvärdering av ny produkt så borde det leda till att man sannolikt är mer mottaglig för förändringsintryck i början än senare. I ditt exempel koriander så är det skillnad mellan att prova för första gången eller 100:e gången, men man är säkert mer sensibel för ny sort om du har en gammal referens. Däremot kan det vara svårare och avgöra om man gillar det nya eller inte, där spelar nog tillvänjningen större roll. Men det är en annan fråga. Jag tänker ofta på Richard Juhlins oslagbara förmåga att pricksäker att fastslå en viss champagne utifrån smak och erfarenhet. Det är inte bara sort, märke utan också årgång utifrån sina tidigare referenser.

Så för mig är nog frågan jag ställer mig först är det en skillnad eller ej jämfört med tidigare och här hjälper inte alltid objektiva fakta som mätningar, teknologi etc. Jag  kan konstatera om skillnaden finns där ljudmässigt eller ej. Första omedelbara intrycket har en förmåga att ligga kvar i vart fall hos mig. Gilla eller inte gilla sedan blir det möjligen analysera varför, men jag tror inte så mycket ligger i förväntningar i vart fall, möjligen åt det negativa hållet med en sund skeptisism i botten. Jag vet egentligen numera efter lång erfarenhet vad jag gillar och sneglar inte så mycket vad som just är opportunt eller "inne" mer än till funktioner som streaming t.ex. 

Calm

Jag håller helt med om att yttre miljö, stämning, dagsform o.s.v. är en stor del av upplevelsen och en viktig del varför man aldrig kommer att få samma upplevelse när man lyssnar på stereon som vid en livekonsert.

Jag hävdar ändå att det är stor skillnad jämfört med om man lyssnar på samma låtar i samma miljö, samma tid på dygnet under samma förutsättningar dag efter dag och även byter tillbaka någon gång emellanåt. Det är väl egentligen inget konstigt att elektronik sätter sig? 99% av alla fel på elektronik uppstår direkt efter produktion, det är därför man låter viss elektronik gå med last i temperaturkammare under t.ex. ett dygn. Sedan påverkar givetvis inte allting ljudåtergivningen och många gånger, de flesta har jag inte ens orkat analysera eller reflektera över om det är någon skillnad.

2 hours ago, magnuskan said:

Eller så beror det på sinnesstämning typ stress eller andra funderingar man har i skallen som kan förta vårt fokus. Även tekniska faktorer naturligtvis, t ex strömkvalitet pga att grannarna laddar sina elbilar eller fabriker drar igång. Att kondensatorer och transistorer skulle åka berg och dalbana tror jag är mindre troligt; i vart fall i förhållande till hur våra sinnestämningar flukturerar.

En annan faktor som kan påverka hur vi uppfattar ljud är svullna bihålor eller bihålor fyllda med snor/slem vilket kan vara fallet även utan förkylning, t ex när kroppens reningsfunktion sätter in och rensar bihålor pga av pollen, damm och liknande. Vid kraftig förkylning brukar det låta riktigt illa. Då påverkas även mellanörets slemhinnor (säger familjens proffs, fru Bebop).

Ni får inte läsa mig alltför ensidigt. Visst tusan är det skillnad på elektronik och mekanik (typ högtalare och skivspelare) och framför allt (kanske) hur de samverkar, ställs upp och liknande. Det är inte min poäng. Det handlar mer om hur vi fastställer skillnader och när samt vad de beror på. Vi kan inte sätta vår egen roll helt utanför det rent objektiva. Efter tillvänjning är kanske inte den upplevda skillnaden inte är så stor. Därför förespråkar många att man behöver testa under längre tid. Om man sedan går tillbaka till den gamla lösningen kanske det t o m låter bättre än vad man upplevde tidigare (eller ännu sämre). Sådana övningar har jag gjort mellan Siltech och Transparent som jag idag tycker låter identiskt lika.

2 hours ago, calm said:

Första omedelbara intrycket har en förmåga att ligga kvar i vart fall hos mig

Det är en viktig poäng. Om jag övertolkar skulle jag kunna säga att du inte är öppen för förändringar. Du tillåter ingen tillvänjningsprocess. (Jag vet att riktigt så är det inte). Eller för att ta mitt exempel: ”Jag smakade på Koriander och jag kommer aldrig mer smaka det för det smakade skit”

Hehe, jag verkar öppna alla "maskburkar" idag... :smile: Det är ganska uppenbart att vi är flera som tycker olika om saker och ting och det är okej. Jag respekterar att alla har olika uppfattning och idéer om saker och ting och det är egentligen det enda jag önskar, att bara för att man själv inte tror på något så behöver man inte dissa någon annans övertygelse eller se ner på folk för att de har en annan erfarenhet eller upplevelse. Bara för att man själv är övertygad eller tror en viss sak så innebär det ju inte att man har rätt. Det kanske inte ens finns något som är "rätt" i alla situationer för alla hela tiden. Det som händer med tiden är ju att man tröttnar på att dela med sig av sina upplevelser, eller kanske inte ens vågar vilket är ännu värre. Sen om vi alla tyckte lika i alla frågor så vore det ju inte mycket till forum och det skulle inte finnas så mycket att diskutera efter ett tag. Ska vi prata nätverksswitchar nu också? :winking:

När det gäller inspelning så står jag helt klart fast vid min åsikt, det har jag upplevt flera gånger och det har ingenting med tillvänjning att göra, trovärdigt eller inte. Jag tycker heller inte det är speciellt konstigt. Däremot så är det ju långt ifrån alltid det är några dramatiska skillnader, alla komponenter fungerar ju olika, alla komponenter behöver kanske inte spelas in, men just med LPSU:er och där jag faktiskt upplevt stora skillnader så har det krävts inspelning i mitt fall. Eller så är det kanske bara jag som är lite trög och inte uppfattade skillnaden förrän efter ett tag, så kan det ju också vara såklart. Likaså med det här röret jag gav som exempel, jag tyckte verkligen det lät sjukt tråkigt och var på väg att kasta ut det flera gånger, att gå därifrån till att faktiskt börja gilla hur det låter är ett liiiiite för stort steg för att ha med tillvänjning att göra, iaf för mig.

26 minutes ago, Bebop said:

Det är en viktig poäng. Om jag övertolkar skulle jag kunna säga att du inte är öppen för förändringar. Du tillåter ingen tillvänjningsprocess. (Jag vet att riktigt så är det inte). Eller för att ta mitt exempel: ”Jag smakade på Koriander och jag kommer aldrig mer smaka det för det smakade skit”

Allt är naturligtvis inte konstant över tiden, men det handlar naturligtvis hur stor skillnaden är, men många gånger blir "grundtonen" i förändringen kvar från första intrycket. Det är som förälskelser, på något sätt blir "gillade egenskaper" kvar och i bästa fall fördjupas under ytterligare tid. Men sedan kan ju allt förändras om nya sidor kommer fram som är mindre smickrande.

Vissa saker kan dock tyvärr aldrig förändras i min värld, trots idoga ansträngningar och försök att gilla. Jag har svårt för surströmming, den attackerar mina smaklökar alltför våldsamt. Skulle så gärna vilja förändra men det går bara inte.  Sorry alla älskare av denna, som många tycker en verklig delikatess. :grin:

Calm

Det enda man vet är att det finns okända parametrar som påverkar. Oavsett om det handlar om att en transistor "spelar in sig" eller hjärnan "kopplar om lite" så får man vara ödmjuk inför det att påverkan kan komma från helt oväntat håll.

Kan bara hålla med om att t ex nya rör behöver spelas in. Om det handlar om min hjärna enbart, rören enbart eller både och, vet jag inte.

Jag är tämligen säker på att både elektroniken, högtalarna och hjärnan behöver spelas in.

Och medger att det ibland kan vara svårt att avgöra vilken part som har ändrat karaktär.

Det förekommer ju också ibland att man under inspelningsperioden hör helt nya intressanta detaljer i sina väl kända favoritmusikstycken.

Men det kan ju också vara så att det är minnet som helt enkelt sviker vid dessa tillfällen :think:

Inte lätt det där att avgöra vad som är vad.

On 2021-05-27 at 13:55, VoicesInMyHead said:

Med all respekt för ovan nämnda herrar så är det ju ingen rocket science vi pratar om att byta en medföljande extern SMPS till en extern LPS av högre kvalitét. Jag har väldigt svårt att se att det handlar om något annat än en kostnadsfråga från dessa tillverkare som skickar med dessa billiga PSU:er.

Det stämmer att det är säkert billigare, men det beror ju på att det finns en stor skalfaktor bakom. Inte att de är per definition "sämre". Det kräver betydligt mycket mer tid och kunskap att utveckla ett switchat nätagg än ett LPS, vilket i princip vem som helst kan göra. Dvs det krävs en skalfaktor för att betala utvecklingskostnaderna och priset går över tid sen mot materialkostnaden vilket är betydligt lägre än för ett LPS.

Jag är generellt skeptisk till switchade nätagg inom audio, pga komplexiteten. Speciellt då de kommer från mindre firmor, där kunskapen troligtvis inte finns. Dvs jag skulle vara betydligt mer misstänksam från ett switchat nätagg utvecklat av dan d'agustino än Denon. Men visst det finns mindre lyckade implementationer av det mesta. Störningar kan båda typer ge.

Principiellt kan vara switchade nätagg vara överlägsna konventionella på i princip allt. Speciellt när man kommer upp i effekt. Jag är dock partisk då jag pysslar med kraftelektronik yrkesmässigt.

LPS är för övrigt ett dåligt namn, inga nätagg är linjära. Även om man inom audio namnger dem efter regulatorn.

Inlägget är mest för att problematisera och inte gnälla över folks hifival.

Jag hoppar vidare till mitt senaste serverbygge! Det är inte alls så ambitiöst som @VoicesInMyHead eller renodlat som @Sammy...

Mitt projekt har jag nämnt tidigare i och med de leveransproblem jag hade med HDPlex-kitet jag köpte. Efter att HDPlex återbetalat mina utlägg så beställde jag heatpipes från Streacom istället, då det var i ett sådant chassi jag tänkte bygga vidare.

Varför krånglar jag med ett annat chassi då? Både HDPlex och Akasa säljer ju färdiga och anpassade kit för att flytta din NUC till ett fläktlöst chassi?

Jo, Streacom FC5-chassit är ju så snyggt med sin låga profil och lämpliga bredd. Och med endast en NUC däri blir det enkelt att få plats med vilken hårddisk jag nu vill ha, eller andra påhängskort eller sånt som faller en nyfiken man i sina bästa år på läppen! Och med en NUC som bas så är jag innanför gränsen för Roons support (som för all del lämnar övrigt att önska) om jag skulle råka ut för trassel. 

Steg 1 i den här övningen var då att förbereda Streacom chassit för att vara värd för den NUC8i3 jag tänkt mig som bas för detta bygge. Det var en liten utmaning eftersom det inte fanns några hål/fästen i chassit som var anpassade till NUC'ens moderkort. Men, då kommer dessa in som en snabb och effektiv räddare:

4A660B9A-31BC-4E0D-AFDF-93A84DFFADCA.thumb.jpeg.94fc515ec680d62fb83a6205bd82e297.jpeg

Völker bits-baserade borr/gäng-tappar.

Med hjälp av dessa är det snabbt och smidigt gjort, med en skruvdragare, att både förborra och gänga för att kunna montera mässingsdistanserna till NUC-moderkortet.

Steg 2 var då att montera och provköra, i det här läget fortfarande med NUC'ens fläkt på plats.

BCF3A377-1456-412A-9993-1339BBC50495.thumb.jpeg.22f0669a62e0e976e5ab4f0e97437ab5.jpeg

NUC8i3 transplanterad ur sitt standardchassi

Med hjälp av lämpliga heat pipes och de delar från HDPlex som faktiskt anlände efter köpet togs beslutet sedan att gå vidare med att eliminera fläkten totalt. Jag fick leta lite i gömmorna för att hitta lämpliga delar (från andra datorer) och det krävdes lite metallslöjd och kreativitet med de delar jag hade tillgängligt. 

Oron var att de heat pipes jag kunde nyttja inte skulle kunna överföra värmen till den ganska lilla kylflänsen på Streacom-chassit.

Men, efter att försiktigt provmonterat, mer än en gång och applicering av kylpasta på lämpliga ställen, så startade jag upp apparaten i fredags.

7C7EFFB7-D591-4101-829C-57ACC6019492.thumb.jpeg.1591623412d122103736d63fe3035d23.jpeg

5 heatpipes i bruk

Jag höll koll genom att känna på både kylflänsen, pipes'en och processoradaptern, men det tog säkert 10min innan jag ens kunde uppfatta någon temperaturökning över rumstemp. Den här apparaten kör Roon ROCK på en Samsung m.2-stick och den SSD som bär media är en Samsung 4Tb. Dessa anslöts direkt till moderkortet, men jag ville också ta höjd för att få plats med mera filer. Det löstes genom att koppla en 4Tb portabel hårddisk till en av de USB-portar som finns på NUC'kortet. 

Den här portabla disken kan enkelt ersättas/kompletteras av en stor spinndisk, eller separat SSD eller vad man nu vill och önskar.

Iaf så kändes det tryggt att lasta apparaten lite genom att komplettera och omorganisera dess medialagring. Så efter lite snabb filkopiering över nätverket så fick min ROCK jobba på med att spela musik samtidigt som 5.000 ytterligare låtar skulle analyseras och katalogiseras. Jag tilldelade alla 4processorkärnor till detta och fick därmed ett bra test på hur väl den hanterade maxlast. Det tog väl inte mer än en timme knappt men värmen var absolut inget bekymmer, det fungerade utmärkt och delarna transporterade värmen utmärkt till kylflänsen, den blev inte alls speciellt varm.

Trygg med att det fungerade som tänkt lämnade jag apparaten på under min frånvaro under helgen, och när vi kom hem från stugan på eftermiddan så kunde jag konstatera att chassi och kylflänsar var svalare än rumstemperatur. Nu har jag spelat med max uppsampling till en zon i runt 5-6timmar och jag kan faktiskt ana att kylflänsen är snäppet ovan rumstemp iaf! :) 

Låter det bra? Ja, jag hör ingen större skillnad mot mina andra servrar och den är absolut knäpptyst mekaniskt trots sin portabla USB-disk, iaf från lyssningsposition.

On 2021-05-27 at 23:47, sprudel said:

Det var ganska tydligt, även om skillnaderna inte är jättestora, avrundade transienter och lite långsamt blev det.

On 2021-05-28 at 07:50, AlfaGTV said:

Det ligger nog en hel del i detta, tycker jag har upplevt samma sak när jag har provat olika PSUer med resultat som man kan beskriva både som "avrundade transienter och lite långsamt" eller då "lugn och minskade aggressivitet".

Ett par PSUer som jag provat och även mätt på, bara mätningarna gör att jag inte så gärna använder någon av dessa SMPS till stereon. Om jag jämför med andra kritiska apparater som t.ex. en mätförstärkare eller videoförstärkare så skulle bägge SMPS åka direkt i soporna. 

image.png.bc35039d9993759482ba3a1fbf026e0a.png

Medföljande SMPS till en Streamer: 500 mA last drar 58,6 mA

AC RMS: 5,16 mV

AC pk-pk: 90,4 mV

FFT på strömuttaget visar rätt mycket störningar upp till 10 kHz, toppar på ~17 kHz och ~37 kHz

image.png.ee9b223eb9508da9e1fb99eb38148718.png

Medföljande SMPS till EtherRegen: 500 mA last drar 56,4 mA

AC RMS: 19,0 mV - Notera att det är 50 mV/div istället för 20 mV/div 

AC pk-pk: 106 mV - Notera att det är 50 mV/div istället för 20 mV/div 

FFT på strömuttaget ser jämnare ut men en peak runt 69 kHz

image.png.4828c4d8f3b9e034c17d15ff4f438ba8.png

Enklaste DIY LPS (LM317): 500 mA last drar 139,8 mA, betydligt mer än SMPS

AC RMS: 1,63 mV

AC pk-pk: 35,2 mV

FFT på strömuttaget visar mindre störningar upp till 10 kHz och inget som sticker ut.

Som en glidtackling från sidan blir det lite kabelprat i denna tråd! Allt är ju inte digitalt och serverbaserat och de analoga delarna av anläggningen behöver också en smula omtanke. Man kan ifrågasätta vikten av exklusiva kablar, i många aspekter är det väldigt lätt att skjuta ner argumenten för dessa. Och jo, i de flesta fall så gör ju medskicken det de ska, transportera signaler, ström eller kanske datapaket. Argumenten för blir gärna lite tandlösa, och handen på hjärtat, skillnaderna är inte nåt jag skulle betta på att min mamma skulle uppfatta.

Min egen uppfattning då? Ja, sanningen att säga så upplever jag skillnad, och en förhållandevis tydlig sådan. Såklart fyller min hjärna på med "mjukgörande endorfiner" o annat krafs när jag klappar mig på axeln och säger att "där gjorde du ett klipp!" Men visst sjutton är rummet tydligare, djupet på scenen markant större. Taylor Swift sjunger och fraserar kanonläckert och sitter som en dartpil i bullseye mellan högtalarna, och när Bon Iver kommer in är det tydligt att mixen på deras röster galet olika.

mbhnHLf.png

Basen är tydligare, djupare och de små "frostiga kanter" jag uppfattade i mellanregistret innan har tinat och är nu blanka och släta. Men vad är det jag gjort då? Jo, jag har bytt två strömkablar i mitt system. Ytterligare en skall bytas ut, men jag har inte ännu bestämt mig för var denna skall ersättas.

Just nu har en Nordost Heimdal 2 och en Pangea boaorm bytts ut och de försåg mitt för- respektive slutsteg med ström från min Nordost QB8 fördelningslist. 

FC6A73A9-029E-437A-AB11-A713A252D1C3.thumb.jpeg.26f35d21d6cc83a5a27c3a273f49b7a7.jpeg

Och det är Jorma Design som landat bakom Solidtech Duo, i form av två stycken Unity strömkablar. Troligen har min hjärna hittat nycklarna till vad Jormas kablar gör, för det är sällan eller aldrig jag upplevt någon av dessa som "fel" eller "dåliga" (okej, ett undantag är när man precis kopplat in ett par Jorma med bybees på, det låter ofta anskrämligt första timmen eller så). Inte för att jag någonsin har reagerat på ett obekant återgivning, vare sig bra eller uselt, med undran om vad de har för kablar. Det finns många tillverkare som är duktiga på att göra kablage som låter förutsägbart och med tillverkarens signum. Jag tänker Cardas, Nordost, Transparent, Shunyata, AudioQuest osv. 

669B26E7-F3C7-406D-8DBB-0B4EC453CC2A.thumb.jpeg.8c19523551fd5dc4a10502c0dcf13ebb.jpeg

Men, kontentan av denna textmassa är ändå att jag faktiskt upplever en behagligare återgivning än innan, och att det kanske ligger något i "systemtänkandet" i alla fall. 

Slutligen då, den tredje kabeln. Kommer den göra mest förbättring innan QB8:an? Eller in i Röcklinger? Eller i Auralic Aries? Eller är det kanske till och med läge att skaffa en Prime för att mata strömlisten?

PS: Jag lyssnade i första hand på "evermore" av Taylor Swift, på grön vinyl, under denna session! 

Jag har 3 Jorma nätkablar i mitt system. Super Power, den första han gjorde med Bybee, på det kombinerade CD processor/försteget och två Jorma power(som jag inte hittar på sidan. För,odligen utgången). De två Power matar förstärkarna. De var en uppgradering från Jorma JPC 2.5, som jag upplevde gav en ljudförbättring. Jag har inte testat någon "värre" på monoblocken, för det blir så dyrt med 2, men Unity hade varit intressant.

On 2021-06-07 at 19:27, AlfaGTV said:

Som en glidtackling från sidan blir det lite kabelprat i denna tråd! Allt är ju inte digitalt och serverbaserat och de analoga delarna av anläggningen behöver också en smula omtanke. Man kan ifrågasätta vikten av exklusiva kablar, i många aspekter är det väldigt lätt att skjuta ner argumenten för dessa. Och jo, i de flesta fall så gör ju medskicken det de ska, transportera signaler, ström eller kanske datapaket. Argumenten för blir gärna lite tandlösa, och handen på hjärtat, skillnaderna är inte nåt jag skulle betta på att min mamma skulle uppfatta.

Min egen uppfattning då? Ja, sanningen att säga så upplever jag skillnad, och en förhållandevis tydlig sådan. Såklart fyller min hjärna på med "mjukgörande endorfiner" o annat krafs när jag klappar mig på axeln och säger att "där gjorde du ett klipp!" Men visst sjutton är rummet tydligare, djupet på scenen markant större. Taylor Swift sjunger och fraserar kanonläckert och sitter som en dartpil i bullseye mellan högtalarna, och när Bon Iver kommer in är det tydligt att mixen på deras röster galet olika.

mbhnHLf.png

Basen är tydligare, djupare och de små "frostiga kanter" jag uppfattade i mellanregistret innan har tinat och är nu blanka och släta. Men vad är det jag gjort då? Jo, jag har bytt två strömkablar i mitt system. Ytterligare en skall bytas ut, men jag har inte ännu bestämt mig för var denna skall ersättas.

Just nu har en Nordost Heimdal 2 och en Pangea boaorm bytts ut och de försåg mitt för- respektive slutsteg med ström från min Nordost QB8 fördelningslist. 

FC6A73A9-029E-437A-AB11-A713A252D1C3.thumb.jpeg.26f35d21d6cc83a5a27c3a273f49b7a7.jpeg

Och det är Jorma Design som landat bakom Solidtech Duo, i form av två stycken Unity strömkablar. Troligen har min hjärna hittat nycklarna till vad Jormas kablar gör, för det är sällan eller aldrig jag upplevt någon av dessa som "fel" eller "dåliga" (okej, ett undantag är när man precis kopplat in ett par Jorma med bybees på, det låter ofta anskrämligt första timmen eller så). Inte för att jag någonsin har reagerat på ett obekant återgivning, vare sig bra eller uselt, med undran om vad de har för kablar. Det finns många tillverkare som är duktiga på att göra kablage som låter förutsägbart och med tillverkarens signum. Jag tänker Cardas, Nordost, Transparent, Shunyata, AudioQuest osv. 

669B26E7-F3C7-406D-8DBB-0B4EC453CC2A.thumb.jpeg.8c19523551fd5dc4a10502c0dcf13ebb.jpeg

Men, kontentan av denna textmassa är ändå att jag faktiskt upplever en behagligare återgivning än innan, och att det kanske ligger något i "systemtänkandet" i alla fall. 

Slutligen då, den tredje kabeln. Kommer den göra mest förbättring innan QB8:an? Eller in i Röcklinger? Eller i Auralic Aries? Eller är det kanske till och med läge att skaffa en Prime för att mata strömlisten?

PS: Jag lyssnade i första hand på "evermore" av Taylor Swift, på grön vinyl, under denna session! 

Har du fastnat för Jormas kablage så kör på med det

Mitt förslag skulle vara att ha den bästa kabeln från väggen till QB8. Då får hela anläggningen nytta av det, så en Prime till strömlisten är nog bra då. Men man kan ju alltid flytta runt och testa för att se vad man tycker. 

1 hour ago, Apexorca said:

en Prime till strömlisten är nog bra då

Så ser prognosen ut! :) Men för att krydda tillställningen lite så har den gode @Daniel lovat plocka ihop en anpassad godispåse med Nordost kablage för att ge mig en möjlighet att uppleva systemtänket även från deras perspektiv! 

Så det kommer bli en kabelbatalj här under försommaren, och med tanke på vaccinationsstatusen kanske det till och med kan bli en liten träff!

34 minutes ago, AlfaGTV said:

Så ser prognosen ut! :) Men för att krydda tillställningen lite så har den gode @Daniel lovat plocka ihop en anpassad godispåse med Nordost kablage för att ge mig en möjlighet att uppleva systemtänket även från deras perspektiv! 

Så det kommer bli en kabelbatalj här under försommaren, och med tanke på vaccinationsstatusen kanske det till och med kan bli en liten träff!

Låter spännande:thumbsup: Hade varit extra kul om du även lyckade chippa in någon fler t.ex. Ansuz, Vertere... men det blir spännande att höra hur du upplever skillnaderna mellan Jorma och Nordost.