Jump to content

AlfaGTV

Recommended Posts

1 hour ago, AlfaGTV said:

 

Jag tycker tyvärr att fjärra en Mac är besvärligare än att fjärra en Windows-maskin, från en iPad alltså. Men det är görbart, jag kör VNC Viewer för detta.

 

Nyfiken på hur du gör med downloads via iPad! Använder Filer och definerar en lagringsplats på NUC? Och, vad kör du för OS på NUC'en?

 

Har gjort noteringar om appar som Screens, LumaFusion och Jump Desktop som jag är nyfiken på att testa. Tror dessutom att Apple skulle kunna komma med egen lösning snart. Sidecar-funktionen är grym, där en iPad Pro kan agera extra skärm till en Macbook (både trådat och trådlöst). Men har inte testat än och det har du. Hur har du provat köra Mac mini headless?

 

Nerladdningarna kommer oftast från Bandcamp. Då får man en ZIP-fil med musikfiler som oftast har bra metadata skrivit till dem. Laddar ner till Files (iCloud) och packar även upp dem där. De behöver lite tid för att synkas till iCloud från vem-vet-var (iCloud också? Ingen aning) innan jag kan ansluta till min NUC (som kör ROCK) via SMB och flytta filerna över Wi-Fi. Det är ingen manöver för den som har bråttom och avskyr försöka en gång till, men jag uppskattar processen och fascineras över att jag kan sköta detta endast med min iPad i handen.

 

Det en Mac mini skulle kunna tillföra här är en lagringsyta dit jag laddar ner filerna. Skulle vilja testa om jag med hjälp av Apple Script skulle kunna sköta uppackning och distributionen till NUC, samt också fungera som en backup för det jag laddat ner. Har inte lekt med Apple Script, men vore tjusigt med en hotfolder som triggar på ett cronjob eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, shifts said:

Men har inte testat än och det har du. Hur har du provat köra Mac mini headless?

Jadå, det har jag gjort i typ 10 år! :) Mac har alltid varit mitt första val, och jag gillar formfaktorn på MacMini. Det var den som ledde mig in på streamingmöjligheterna med möjlighet till riktigt välljud. Det började med iTunes på en headless MacMini, media på NAS och mappat till Macen. Sedan fjärrade man musikvalet med Apple Remote. Det fungerade kanon på gamla iPod Touch och iPhone. Med tillägget Amarra började det låta riktigt bra faktiskt, och hade inte biblioteket svällt så pass hade jag antagligen levt nöjd med den lösningen idag.
 

För vardagligt underhåll och filhantering hade jag en annan Mac med skärm o tgb (där Skrivbordsdelning är enkelt och naturligt). Men jag skaffade Mocha VNC när min första iPad landade och det har fungerat hjälpligt. Idag sköter jag det mesta med VNC Viewer men ibland får jag erkänna mig besegrad och tar till min MacBook Pro. Det är dock ytterst sällan jag använder den idag, då även jag "migrerar" så sakteliga till enbart iPad för alla mina behov o önskemål. Jag har ett Apple tangentbord och en Magic Mouse 2 som jag kopplar med bluetooth till iPad när jag vill skriva nåt mera omfattande eller köra lite Numbers eller så.

 

Jag har till och med jobbat några dagar med iPad genom att koppla mig till arbetet via vår fjärraccesslösning (med MFA) och sedan med Microsofts RDP-app fjärra min klient PC på arbetsplatsen men även vår serverpark. Det går förvånansvärt smidigt faktiskt, och är det nåt som skall framhållas är den otroliga skärmen på iPad Pro!

 

Link to comment
Share on other sites

Jag lånade ut mina Yamaha NS-1000M till en nyfiken kompis här i veckan. De har ju nya filter enligt Troels Gravesens modell, men med lite exklusivare komponenter.

De har stått i mitt garage i nån månad nu, och jösses vad de behövde nån timmes spelning för att "vakna". Hursom, jag fick med mig på lån ett par stativare jag hört relativt mycket förr, men aldrig hemma.

5E9F4768-827D-4069-BC03-5CC849E5B9DA.jpeg.a7ce10d93bb7663044cb09293196d341.jpeg

Det är ett par Aurelia Magenta, den minsta modellen i serien som fick mycket positiv respons(?) för några år sedan.

 

De är ju "lite" mindre och smidigare än Wilson, men jäklar i min låda vad de trivdes! Jag kan inte använda mina vanliga högtalarkablar så jag fick rycka fram ett par gamla billiga Chord, och för att slippa en större operation bakom racket ställde jag dit min rörhäck, en Xindak V-15 (Två EL-34 i pentod-drift per kanal).

63266E43-CCB4-4BD2-9982-02C63D5AE8FD.jpeg.df647c79d32286ccb3bdaa55815799a8.jpeg

Jag måste träffat helt rätt i matchningen för det lirar så otroligt gott! Allt från "girl-with-guitar" till Infected Mushroom och Haken, det bara funkar.

Lite tveksam till att han får tillbaka dem faktiskt, så här kul kan man ju vilja ha fler gånger! :D 

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Jag hakar på trenden att filosofera lite runt kablar, så som @VoicesInMyHead gjort i sin tråd och även @Bebop skrev utförligt om den specifika typen av kabel relativt nyligen.

Som jag nämnde nöp jag en Nordost Heimdall 2 från Radiohandlarns beg-sida;

 

nordost-heimdall-2-usb-1694.jpg

På ett flertal ställen har jag nyligen läst om att de som provat USB-kablar föredragit Nordost i olika skepnader. Nåväl, jag har gjort en inledande snabbkoll, och Heimdall2 fick jämföras med en Supra 60cm, en superkort generisk kabel på ca 20cm, en vanlig printerkabel (ca 1,8m)  och två av de kablar jag i vintras köpte via eBay. 

 

Supran satt i, och jag har alltid tyckt den gjort sitt jobb väl, och jag hade inga synpunkter nu heller, möjligen lite hård i de övre registren. Den korta generiska kabeln upplevdes som spretig och jag tappade ganska snart intresset för lyssnandet med den. Den vanliga printerkabeln fungerade också som den skulle men även här tappade jag intresset ganska omgående.

 

Jag envisades med den flätade kabel jag betalade ett par hundralappar för på eBay, snygg men oanvändbar. I alla sammanhang jag provat den hittills har den funkat att identifiera DAC, och att spela en halvsekund musik och sedan har interfacet mer eller mindre kraschat. Jag hade en teori om att det var överföringshastigheten som spökade och jag provade ansluta den till Hugo TT's Standard Definition-port, för USB Audio 1.1 (om jag inte missminner mig). Jag fick vatten på min kvarn för här fungerade kabeln utan anmärkning! Ljudet var dock synnerligen spretigt, oengagerande och stökigt. Jag skyller dock inte kabeln för detta, Hugo TT's SD-port är inte galvaniskt avskiljd och jag är inte ens säker på att den hanterar flödeskontroll (asynkron).

 

Den andra Kinakabeln som byggts på Canare-kabel däremot, den gillade inte dagens transport alls, den skrek rätt ut när jag kopplade Hugo TT via denna: "tillbehöret drar för mycket ström"...  Jag har kört den förut, men den verkar ha havererat :( 

 

Nåväl, jag petade in Nordost Heimdall 2 mellan MacMini 2012 och Hugo TTs HD USB ingång och körde samma spellista igen. Här kändes redan en bekväm känsla, lite som att kliva i ett par skor som är väl ingådda men fortfarande känns nya och fräscha. Bra stuns, lugn och avslappnad känsla. Full koll på detaljerna utan att de hoppar på dig. 

 

Av de provade kablarna var det ingen tvekan om att Nordost var både överlägset dyrast och bäst! :) Som jag antydde, den kommer dock att få tampas med lite andra sladdar framöver, bland annat en Audioquest Carbon.

 

Lyssnandet gjordes med Hifiman HE-560 v2 och MacMini körde Roon Bridge. Hugo TT driver HE-560 helt OK, men man får skruva på rätt ordentligt. Det är en upplöst kombination som fungerar mycket bra, men är inte extremt analytisk.

 

Link to comment
Share on other sites

Spännande, det börjar hända rätt mycket på USB sidan känns det som. Om din DAC's USB kort inte behöver ström via USB kabeln så kan du få låna min Sablon Audio 2020 USB kabel och testa med. Det är den absolut bästa USB kabel jag själv haft, men det finns ju mycket kablar där ute som bekant. Den är dock "unpowered", vilket fungerar med bland annat LampizatOr, T+A, Nagra och DAC:ar som använder Amanero USB kort, men kan eventuellt bli problem annars.

 

Edit: Det där felmeddelandet om att nåt drog för mkt ström är väl dock inget bra tecken angående min kabel ovan....

 

Edited by VoicesInMyHead
Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte verka som en fanboy för Purist Audio men om du har möjlighet så skulle jag tipsa dig att testa deras Diamond revision 30th anniversary USB kabel. Eitan är otroligt nöjd när han bytte USB från ett annat premium märke till Puristen. Men som sagt det finns en hel del bra märken där ute och det gäller bara hitta guldkornet till sin anläggning som fungerar!

Link to comment
Share on other sites

Tack för input! Varför inte @VoicesInMyHead? Jag kanske tar ditt erbjudande på allvar? Jag tänker mig att nästa runda blir med ngn Vertere, Anzus, Heimdall och kanske din Sablon mellan min Aries och Nagra? 

@Sammy, jag tror Eitan också kör Nagra HD DAC så det kanske vore en intressant kombattant med PAD! 

 

Jag vill även tydliggöra att de skillnader jag upplever i dessa sammanhang är små, betydelsefulla i jämförande syfte, men totalt sett små. Jag inbillar mig att välbyggda USB-mottagare (och kanske i någon mån källor) kan hantera och förmedla en USB Audio-ström relativt obemärkt av kabeln som nyttjas för själva överföringen?

 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, AlfaGTV said:

Varför inte @VoicesInMyHead? Jag kanske tar ditt erbjudande på allvar?

 

Det tycker jag, jag tycker det är lite extra kul med med just USB kablar av nån anledning och jag ser gärna "second opinions" på mina egna favoriter. Sen kan det ju såklart vara väldigt systemberoende och en massa andra parametrar vad man föredrar osv, som vanligt.

 

Jag tänkte testa en Coax kabel framöver, men just nu är det min enda USB kabel så du kanske får vänta nån vecka innan jag kan avvara den. Helst skulle jag ju haft en Coax och USB kabel av samma tillverkare för att göra ett sådant test fulländat, men men...

Link to comment
Share on other sites

Kul att du provat lite olika usb. Klipper in min redogörelse från i våras, hoppas OK:)

 

Det tog lite tid det här, men det beror på att skillnaderna inte heller är jättestora. 

Summering av lyssningar på olika usb hos mig.
Skillnaderna är inte enorma men de finns, kanske? Ska bli kul att senare se om jag kan ta dem i ett blindtest, men det får bli efter öring- och mtb-säsongen. 

Mina intryck:
Supra är en bra kabel, mjuk, böjlig, bra kontaktdon, lite dov eller mörk i framtoningen. Jag får en känsla av att Anettes röst är mer här i rummet än att jag är i inspelningsrummet.
Nordost Blue Heaven, styvare kabel, bra kontakter, ljusare, öppnare, jag hör mer detaljer tydligare
Nordost Heimdall2, lika styv som släktingen, bra kontakter, accentuerar de faktorer som Blue Heaven har, men större ljudbild. Här får jag mer en känsla av att jag är i inspelningsrummet än med Supra, hör mer reverb från inspelningsrummet och mer 3D. 
Oyaide, styv kabel, bra kontakter, den har en komponent av ”trasighet” eller vasshet i sig. Spelar mer i mitt rum än ger intryck av att jag befinner vid inspelningen.

Har på sista tiden spelat en och samma låt för att verkligen lyssna in mig, nämligen ”Without permission” från Anette Askviks album ”Liberty”. Det är bra låt, går an att lyssna på men nu är jag ganska less på den.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-08-01 at 22:04, AlfaGTV said:

Jag tänker mig att nästa runda blir med ngn Vertere, Anzus, Heimdall 

 

Skulle vilja tipsa om den rätt billiga Vovox Vocalis IC som jag tycker låter naturligare med både mer kropp och mer "rätt format" på instrument/röster än både tex AQ Carbon och Tarfala USB. I mitt fall har jag den kopplad mellan en Aries femto och Mytek Brooklyn...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har fortfarande planer på ett utförligare USB-kabeltest, men jag har en del andra åtaganden just nu som gör det lite roddigt att synka ihop. :)

Men, jag har en likasinnad vän som var väldigt nyfiken på Innuos Phoenix, alltså deras USB reclocker. Han har varit i kontakt med Marcus på @Perfect sense som mycket generöst skickat en apparat för utvärdering. Jag var väl inte direkt förberedd på att han skulle dumpa den hos mig direkt, kan vi säga, men nu står den i mitt rack:
InnuosPhoenix.jpg.7883add3dfe1011a64cf5538f1ebf63b.jpg

Den var kall och mer eller mindre direkt från fraktbilen när den kopplades in. 

Hur utvärderar man en sån här apparat då? Det är ju inte helt enkelt att lita på sitt ljudminne eftersom det tar en liten stund att koppla in och ur apparaten...

Jo, jag har försökt att ha en "referens" valbar hela tiden. För det här syftet har jag hittills prova Phoenix i dessa konstellationer:
648965672_SystemskissPhoenix_001.png.f9877dae28fdc1f3e54add8c7c899d83.png

Jag har alltså provat sätta in Phoenix i USB-kedjan i alla dessa tre fall. De båda analoga utgångarna har alltså varit valbara via fjärr hela tiden och en av DAC har fått vara referens.

Den första plats jag kopplade in Phoenix på var vid A. i bilden ovan, alltså mellan Aries G1 och Nagra HD DAC. Det här är det bästa ljudet jag kan uppbringa i min anläggning i vanliga fall, och jag tycker mig känna det ljudet väl. Jag upplevde en aning tydligare ljudbild med en förbättrad djup-förnimmelse med Innuos Phoenix i kedjan, men jag kan inte påstå att det var någon natt och dag-skillnad. 

 

Roon spelade samma ljudström via C. vilket låter mig växla med fjärrkontrollen på Moon 740P mellan de båda volymkalibrerade ingångarna. Audiobyte Black Dragon saknar ett uns upplösning och har en milt "fyllig" bas jämfört med Nagra men håller extremt hög klass i sammanhanget, vill jag påstå. När man växlade till Black Dragon minskade omfånget på "scenen" och ljudet tappade sitt djup.

 

Okej, nästa prov var att sticka in Innuos Phoenix vid C. istället för A. Här blev då Aries/Nagra referens, och det ljud jag känner bäst. Men... :) Med Phoenix mellan min ROCK-server och Audiobyte blev det med ens mycket svårt att skilja ljudet mellan Nagra och Audiobyte?!?! Ljudet släppte från högtalarna och basen vann definition och stuns, men utan att förlora pondusen. Nagra är fortfarande snäppet tydligare och det är lite lättare att uttyda texter t.ex. i Orbit Culture - Nija:
MafIA0f.png
Det handlar om growl-sång alltså, inte för den försiktige lyssnaren! :D 

Både jag och S var ense om att det skulle vara nästan omöjligt att identifiera vilken kedja som spelade i ett blint test.

Och det är väl ett oerhört bra betyg till Phoenix om den kan få en DAC prisklass 15Tkr att konkurrera med en streamer/DAC-kombination som kostar mångdubbelt mera.

 

Nästa prov blev huruvida Phoenix kunde lyfta en budget-streamer, i form av Auralic Aries Mini, med Auralics egen lågbrusiga nätdel. Den lilla Minin är en riktigt budget-dräpare vill jag hävda, med dessutom otroligt många strängar på sin lyra med både serverfunktionerna, möjlighet att husera en rejäl hårddisk internt, både analoga och digitala utgångar, men framför allt en av de bättre mjukvarorna på marknaden.

 

Aries Mini låter utan assistans av Phoenix ganska likt den direkta USB-anslutningen från ROCK-servern men här växer även den betydligt och låter inte alls som den lilla "mask-burk" man kan missta den för! ;) Det låter, liksom med Phoenix mellan ROCK och Audiobyte, väldigt bra. Jag har även här svårt att skilja från AriesG1/Nagra vid direkta byten, men jag tycker ändå att ROCK låter bättre än Minin som transport in i Phoenix.

 

Jag avslutar kvällens övning med att koppla bort Innuos helt, för att försöka identifiera om skillnaderna fortfarande är minimala mellan G1/Nagra och ROCK/Audiobyte. Det är de inte alls...

Audiobyte tappar fotfästet en smula och ljudbilden kollapsar samtidigt som den lite ulliga basen kommer tillbaks, men utan den spänst och kraft den hade tidigare.

 

Emiliana Torrini låter genast mera förtroendeingivande och närvarande via Nagra och G2.

pb0fikA.png

Äsch, jag är nyfiken, jag vill höra Phoenix igen mellan Aries G1 och Nagra HD DAC!

Och några minuter senare har jag krånglat med kontakterna bakom racket och Emiliana sjunger återigen för mig i den närmickade inspelningen från Tookah, Autumn Sun. Jag upplever skillnadernas i stort likadana som utan Phoenix...

 

Efter några blandade låtar ytterligare så tycker jag ändå att Phoenix tillför ett behagligt lugn som får att lessna på att lyssna efter skillnader och bara njuta av framförandena i den musik jag spelar. Även om jag uppfattar Phoenix som mera tydligt förbättrande tillsammans med min Audiobyte Black Dragon så är det ingen tvekan om att den gör något positivt här också. Frågan är bara, kan jag motivera kostnaden för den relativt lilla skillnaden jag upplevde mellan Aries G1 och Nagra?

 

Den spellista som nyttjades för jämförelser kallar jag Reference 2020 och den ser ut så här:
Reference.thumb.jpg.e88ec533228a6c8e649c99aace7d800c.jpg

 

 

Slutligen, ett stort tack för lånet! 

 

 

 

 

  

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Tack för kommentarer! :)

 

@octavia rs, jag är osäker på det men ska ta en titt på hur mycket ström de drar senare. Jag tror att Audiobyte använde en XMOS USB reciever av god kvalitet och Nagra har iaf en Amanero Combo 384.

 

Jag kom på att jag inte provat Nagra kopplad direkt till min Roon Core (alltså via USB) med Innuos Phoenix emellan. Sagt och gjort, att koppla bort Aries-prylarna gick kvickt.

 

Schemat för detta blir alltså nåt sånt här:

E2A1656A-F326-4CEC-B5D8-8F90BCF6389D.jpeg.9a3b050f174605dc5f7daa61d2572308.jpeg

Frågeställningen här blir alltså åt hållet; Fyller Aries någon funktion eller gör Phoenix att ljudströmmen blir mera oberoende av källa och kan tas direkt från server?

 

För tillfället spelar det med Phoenix i kedjan vid A. på den här skissen. Funkar det bra? Ja, utan mankemang, men jag upplever (tycker jag) att jag tappar en del finess vid direkt anslutning. Skillnaden mellan Nagra och Black Dragon kvarstår dock till största delen. Jag skall lyssna vidare senare och peta in Innuos vid B. också.

 

Link to comment
Share on other sites

Eftersom vädret inte lämpade sig för utomhusaktiviteter på eftermiddan har jag laborerat ytterligare med Innuos Phoenix USB Reclocker.

Och det här var ju inte helt enkelt att bena ut vad den gör och inte gör. För det första så har jag ju inte en full hand med identiska USB-kablar, inte heller strömkablar eller XLR interconnects. Så, är du av uppfattningen att hyfsat välkonstruerade, men olika, kablar gör markant skillnad så är hela den här textmassan poänglös.

 

För, hur vi än vrider och vänder på det hela är skillnaderna ganska små, både mellan de båda DAC'ar jag använt, och huruvida Phoenix varit inkopplad eller inte.

Vad jag provade efter förra posten, var att helt enkelt koppla exakt som skissen i post #767 visar för att hitta en "base" att utgå ifrån. Dvs både ABD och Nagra anslutna via Heimdall 2 och Audioquest Carbon direkt till två olika USB3.0-portar på min Roon Server. Det låter inte uppenbart dåligt, men ändå tappar jag fortare intresset, musiken upplevs tunn och tillbakadragen.

Med Phoenix mellan Roon Server och Nagra så är det ett märkbart lyft, men inte till samma nivå som Nagra matad från Aries G1. Knepigt, för Phoenix lyfte definitivt Black Dragon till en ny nivå när den var ansluten direkt till Roon Core.

 

Jag började bli rätt trött på jämförandet också, det är rätt ansträngande när skillnaderna måste letas fram. Men, jag grävde fram lite energi att prova en sista koppling.

Och det var helt enkelt att mata båda DACarna med varsin Aries, som anslutits via WLAN. Black Dragon anslöts nu med Heimdall2 till Aries (Femto) och Nagra fick Audioquest Carbon ansluten mellan sig och Aries G1. Jag upplever dessa båda kopplingar som likvärdiga, DAC'arna behåller sina respektive egenskaper. Och i det här läget har jag mycket svårt att uppfatta att Phoenix påverkar hörbart? Den har varit inkopplad både innan Nagran och Black Dragon, men de skillnader jag uppfattar mellan dem förändras inte av Phoenix.

 

Det här blev väldigt mycket text och förmodligen förbaskat svårt att hänga med i, men jag försöker sammanfatta mina intryck i ett sista stycke...

 

Är Innuos Phoenix en produkt som jag kommer investera i? Nej, i min setup (eller öron) uppfattar jag inte så tydliga skillnader att de motsvarar kostnaden. Min "topp-koppling" med Aries G1 till Nagra HD DAC förbättras inte markant. Men, om jag begränsat min setup till att direktansluta en Audiobyte Black Dragon till en Roon Server, då hade affären redan varit klar! I den situationen var skillnaden (och förbättringen) så påtaglig att det för min plånka varit prisvärt. (trots att priset för Phoenix är dubbelt upp mot DAC'en)

 

Nu får S ta över Phoenix och utvärdera om han tycker den gör större nytta mellan hand Aries G1 och Chord Qutest!

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, sprudel said:

Fortsättning följer alltså. Spännande!😊

 

Jag vet inte hur din hela situation ser ut Sprudel, men hos S upplevde jag att Innuos Phoenix gjorde markant skillnad, till det bättre. Vi provade koppla in och ur den ett par gånger och effekten när den plockades bort blev en lite rörigare presentation, där både jag och S hade svårare att följa musiken. 

 

Han har sin anläggning (Respons Baby Grand, Karan KA I180, Aries G1, Chord Qutest) vid TV'n med accesspunkter och ett flertal switchade nätdelar i samma uttag. Ett vanligt vardagsrum alltså, med vardagsrumskompromisser. Jag vet inte om det påverkar, men oavsett skäl upplevde jag inte liknande skillnader hos mig mellan Aries G1 och DAC.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, AlfaGTV said:

Han har sin anläggning (Respons Baby Grand, Karan KA I180, Aries G1, Chord Qutest)

 

Jag betvivlar inte att Innuos Phoenix är en bra produkt och att den gör skillnad i många anläggningar, det kan jag mycket väl tänka mig. Men jag funderar på kombinationen Chord Qutest och Phoenix, där den sistnämnda väl prismässigt ligger dubbelt upp mot vad en Qutest kostar? Blir kanske en liten snedfördelning där det kunde vara intressant att se vad en ny DAC för motsvarande pengar av dem båda skulle göra istället? 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

Jag betvivlar inte att Innuos Phoenix är en bra produkt och att den gör skillnad i många anläggningar, det kan jag mycket väl tänka mig. Men jag funderar på kombinationen Chord Qutest och Phoenix, där den sistnämnda väl prismässigt ligger dubbelt upp mot vad en Qutest kostar? Blir kanske en liten snedfördelning där det kunde vara intressant att se vad en ny DAC för motsvarande pengar av dem båda skulle göra istället? 

Det är precis samma funderingar som S uttryckte när vi lyssnat. Och samma kostnadsförhållande som med min Black Dragon. Han är inne på att försöka få prova en M-Scaler också för att försöka reda i vilken väg framåt som ger mest.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Men jag funderar på kombinationen

Samma här. Jag utgår ifrån att Innous haft sina egna produkter för ögonen när man tagit fram Phoenix. För mitt eget case tänker jag att Jim White har tänkt en helhet när han tog fram sin Aesthetix basdac som han sedan erbjuder uppgraderingskit i två steg - Signatur och Eclipse som innehåller rätt stora ingrepp, framför allt i Signature. Dessutom tycker jag att det låter magiskt bra. Att då gå in med prylar som inte har någon som helst koppling till det jag har känns för mig helt främmande. I min värld känns det som att köpa en Merca men byta grillen till en från Jaguar. Men då är det ingen Merca längre.
 

 Min tes är att hålla fingrarna borta och istället ha en bra dialog med tillverkaren. Ett exempel på en sådan har jag från VTL där jag frågade om nätfilter. Han menade att det blir tårta på tårta eftersom det finns i hans förstärkare. ”Ett nätfilter skall sitta i förstärkaren så nära kretsarna som möjligt för att inte riskera få in störningar i kabeln mellan extern nätrenare och förstärkaren.” Jag har ett ändå men inte till VTL.

 

Jag hade lite problem innan med ”pops” och ”klicks” i min dac. Jag tänkte att det försvinner med uppgradering. Det gjorde det inte. Jag läste om diverse prylar och åtgärder som man kunde få bort detta. Jag började tvivla på Aesthetix dac. Tog en kontakt med Jim White som gav mig tips och förklaringar. Det ledde i slutändan till köp av separat nätverksbrygga och problemen var borta. Det finns alltid en risk att få fel fokus, framför allt från sådana som mig som inte är tekniker. Därför är det extra intressant att läsa omdömen från sådana som @AlfaGTV och @octavia rs kring den digitala domänen. Jag vill gärna också se en logik innan jag provar något. Phoenix kommer jag inte att prova.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Phoenix kommer jag inte att prova.

 

Det blir nog lätt en filosofisk fråga också, vilket vi inte behöver etablera koncensus kring. :)

Däremot vill jag poängtera att i de sammanhang där Phoenix har haft tydlig inverkan, så har den upplevts som både prisvärd och en större uppgradering än t.ex. vad något kabelbyte någonsin kommer göra. Och jag vet att det säljs kablar för avsevärt större pengar än vad en Phoenix kostar :) 

 

Eller så kör man SPDIF istället och köper skivor för pengarna! :65:

Link to comment
Share on other sites

@Bebop jag ser mig kanske inte som någon expert på det digitala men tack för att du gillar det jag gör här på forumet :blush:

 

Vad jag vet så tog Innuos fram Phoenix först och främst som en add-on till deras enklare servers efter de släppt sin Statement server (usb re-clocker och psu del ifrån Sean Jacobs som sitter i Statement används även Phoenix).

 

Tror det var en del som köpt Zenith mk.2 SE nära inpå de släppte Statement som sakna just usb delen så det skapades ett behov av en ny produkt.

 

Huruvida en sådan här produkt fungerar eller inte är ju beroende av flera saker hur data signalen hanteras och hur 5vdc ifrån sändaren används av mottagaren så de är inte helt enkelt då det skiljer ifrån produkt till produkt.

 

Men som @AlfaGTV skriver de här är ju inget som är svart eller vitt och "what ever floats your boat" funkar för mig :)

 

Link to comment
Share on other sites

På AudiophileStyle forumet finns en test av Phoenix om man är intresserad av att läsa mer om den.

 

https://audiophilestyle.com/ca/reviews/review-innuos-phoenixusb-reclocker-r906/

 

Summary/Final Thoughts

 

As I said in the introduction, I was very interested to see how well the single-box PhoenixUSB Reclocker could perform in two scenarios. First, as an upgrade for Innuos ZENith SE users, and second, in comparison to my incrementally crafted, but terminally ugly, spaghetti solution.


The reason DIY tinkerers like me end up with spaghetti digital chains is not because we love the clutter, but because manufacturers have not (yet) offered components that deliver the SQ we are able to achieve. I’m happy to report that the Phoenix addresses this gap for USB. It delivers outstanding improvement to ZENith SE owners, allowing them to approach the sound quality of the much-more-expensive Statement server, while preserving their investment. Even more impressive is the fact that the Phoenix outperforms my already-pricier spaghetti chain, providing sound quality that is richer, denser, and with more bass depth. It was only with the REF 10 SE 120 in the chain that I could improve upon the Phoenix, but this was at almost double the cost.


USB reclockers are an important element of a highly optimized digital audio chain. If your budget allows it, forget the spaghetti, and get yourself a Phoenix. Its addition in your USB chain will bring a huge grin on your face!

 

Vad som är en "outstanding" förbättring av en produkt de känns ju som det är väldigt personligt och även beroende av vad som kommer efter i kedjan.

 

 

Phoenix insida (PSU delen byggs av Sean Jacobs i England man hittar hans produkter hos företaget Custom hifi cables och han säljer alla prylar på lösa kort om man vill DIY). Ifrån transformatorn har man två sekundärer och separata likriktarbryggor (kortet ovan trafon) och sen två separata regulator där en matar USB delen med 5V och en matar klockan på USB kortet. Priser på saker och ting kan man diskutera i det oändliga men här är jämfört med mycket annat av dessa "magiska" lådor som kommer ut på marknaden rätt mycket prylar i den. Jag frågade Sean för ett tag sedan om delar till DIY och likriktarkortet med en in/ut kostar 180GBP och en regulator som klarar 1,5A kostar 200GBP, finns även en boost modul som man kopplar parallellt med regulatorn för 80GBP som då höjer strömmen till 5A.

 

2059762618_PhoenixUSBInternalv2.thumb.jpg.ce45a7999e072af48a653c11edefb7bf.jpg.9c7b3d0ec3294cda698be1d6e4ac92c5.jpg

 

 

Just själva USB kortet kommer ifrån början ifrån Statement servern och där använder man samma PSU grund med två separata sekundärer i trafon till regulatorer som driver USB och klocka, trafon har totalt 8 sekundärer för de olika delarna i servern. I PSU lådan har man trafo och likriktarbryggor den oreglerade DC spänningen går sedan via 2 kablar upp till server delen där man har 8 regulatorer på 2 kretskort i respektive sida.

 

Innuos Statement server delen.

 

statement-main-internal-2.jpg.7cb4c754c62a90333bad92f686a3bb68.jpg

 

 

PSU delen.

 

statement-PSU-internal-2.jpg.e56a90b89a4973260cda17c8057cdd49.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, AlfaGTV said:

 

Jag vet inte hur din hela situation ser ut Sprudel, men hos S upplevde jag att Innuos Phoenix gjorde markant skillnad, till det bättre. Vi provade koppla in och ur den ett par gånger och effekten när den plockades bort blev en lite rörigare presentation, där både jag och S hade svårare att följa musiken. 

 

Han har sin anläggning (Respons Baby Grand, Karan KA I180, Aries G1, Chord Qutest) vid TV'n med accesspunkter och ett flertal switchade nätdelar i samma uttag. Ett vanligt vardagsrum alltså, med vardagsrumskompromisser. Jag vet inte om det påverkar, men oavsett skäl upplevde jag inte liknande skillnader hos mig mellan Aries G1 och DAC.

Närmast till hands är väl att prova m-scaler till Qutest så jag läser gärna om upplevelserna här i tråden.😊

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, AlfaGTV said:

Pratade en stund med min vän S häromkvällen. Det visade sig att han fick plötslig abstinens utan Innuos Phoenix mellan sin Aries G1 och Chord Qutest, så den enda lösningen på det bekymret var att bereda permanent plats i riggen för Phoenix... ;)

 

haha, välljud kan vara beroendeframkallande. Det GÅR ju liksom inte pröva saker hemma och sen lämna tillbaka om det nu faktiskt förbättrar saker och ting.... bara att bita i äpplet! :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...