Recommended Posts

3 hours ago, AlfaGTV said:

Borde det inte vara: "Även en digitaltupp hittar ibland ett analogt korn.."? :D

Du är väl redan väldigt analog i jämförelse med många andra här på forumet, med flera skivspelare, PU och RIAA?

49 minutes ago, calle_jr said:

Det används lite nedsättande i samhället att vara digital, men som vi vet är det inte bara ettor och nollor.

Det slog mig i samma sekund som jag tryckte in ett "tack" till @figge... :) 

Märkligt? Digitalisering har ju inneburit så oerhört mycket positivt också. 

Nämen? :sherlok:En uppmärksam läsare som även följer annonsmarknaden kanske? :D

Visst är det en Miyajima Takumi med sitt nålrör i aluminium och med en elliptisk diamant (bonded)! Huset i mpingo (African Blackwood) är väldigt likt de övriga i producentens katalog, men den här är lite lättare och har lite mer rimlig VTF (2.3gr). Tycker om det jag hör, men behöver mera tid på mig för att hitta dess egenskaper!

22 minutes ago, AlfaGTV said:

Nämen? :sherlok:En uppmärksam läsare som även följer annonsmarknaden kanske? :D

Precis så! :D Synd att jag förstörde gissningsleken så fort bara! :cool:

Ser onekligen ut som en intressant produkt, ska bli kul att få höra mer om den. 

@JWE Jo, det gick ju lite fortare än vad jag tänkt mig! :)

Har spelat en del,  men inte lyssnat så noga ännu. En rätt krävande utbildning på jobbet denna vecka, fjättrad till dator(erna) med en avancerad säkerhetsutbildning på engelska!
Lite mör i hjärnan, och inte så analytiskt lyssnande men jag tycker den spelar fint! Har precis lastat den något mindre typ 200 Ohm (började runt hundra) och jag tycker det låter toppen! Först tyckte jag den var lite "loj" i brist på bättre uttryck. Nu är det annorlunda, och den är minst lika detaljerad som Lyra (Delos) men med lite mera tryck i "färgerna". Kanske en blivande favvo?

MT_2.JPG

28876433-4DC5-466E-8FF3-EE2A36FB8EE3.jpeg.1f2fa1a3582cbe248b7f7273242a8fb5.jpeg

Portabel setup i stugan! 

Idag var faktiskt första gången på länge som det var aktuellt att lyssna lite på musik, med tanke på vädret. Trots de enkla lurarna (Philips Fidelio X2) så tycker jag det låter mycket bra!

Min MacBook Pro ansluts alltså till en LaCie 5Tb portabel hårddisk och tillika via en Audioquest Forest USB-C till USB-B. Sen är det bara att dra igång Roon och njuta. Jag måste av oförklarliga skäl ha internetanslutning för att Roon ska kunna skapa ljudanslutningar men sedan är det bara koppla bort nätet och njuta mit lokala bibliotek.

19 minutes ago, AlfaGTV said:

Portabel setup i stugan! 

Jag ser att den är med hjul och därmed går den ju att rulla;) 

Håller med om att vädret har varit alldeles för bra för att sitta och lyssna på musik inomhus så portabla grejer fyller verkligen sin funktion under sådana omständigheter. 

Om du har semester så önskar jag dig en skön sådan, själv är det sista dagen i morgon och sedan pensionär (en sanning med lite modifikation).  Så passa er då jag kanske kommer till Falun under hösten, man vet aldrig!

/byZan

On 2020-06-29 at 19:06, byZan said:

Så passa er då jag kanske kommer till Falun under hösten, man vet aldrig!

Det är snarare obligatoriskt! :) 

Jag har haft ett par dagar hemmavid då vädret var måttligt kul för stug-vistelse, och då finns ju tillfällen att prova en del saker!

2E587324-DC4A-41D5-9436-88A03BB99642.thumb.jpeg.0d4601bffb1c00fce65b80e0f3412c0c.jpeg
Oppo BDP-103:an är min sedan ett tag tillbaka, och den håller vid fototillfället på att rippa en SACD med en BIS upptagning av Ottorino Respighis Rom-trilogi. Men den kommer få tjäna som jämförelseobjekt med den apparat jag lånat av Lasse (Lasses Hifi).

Den apparat jag tänkte skriva några rader om är alltså Gold Note DS-10, en streamer med måååånga strängar på sin lyra (nä, inte en sådan Lyra ;)
Jag lånade den lite spontant av Lasse som sagt, jag var nyfiken på vad man kan vänta sig av denna apparat som streamer, Roon Ready endpoint, DAC, hörlursförstärkare, Bluetooth audio-enhet, Spotify Connect, AirPlay och vad det nu kan vara mera... Jo, försteg! Eller förresten, kanske jag inte är så sugen på det sista.

Själva streamerdelen är baserad på den "generiska" streamingplattformen CDM-2121 från ConversDigital, som används av många andra också, t.ex. ReQuest och Melco(?) m.fl. Den nyttjar därmed den tidigare omnämnda mConnect appen för att styra och ställa med musikbibliotek och olika källor. Även Oppo BDP-103 kan styras med samma app även om inte den har samma streamingplatform. 

Jag tycker det verkar fungera helt OK med mConnect och ett hyfsat funktionellt bibliotek. Eller en lokalt ansluten hårddisk för den delen... Nu ska det sägas att Gold Notes egenbrandade mConnect-app, GN Control C8B6EF17-346E-48FA-9865-7AE976DCE600.jpeg.e8d94da81f19548b89b97e2b3234082e.jpeg, inte tillåter att musik spelas till andra UPnP-kompatibla apparater, bara Gold Note. 
Så här ser tjänsteutbudet ut innan man "skalat bort" det man inte nyttjar. Man kan alltså välja bort de tjänster och funktioner man inte vill slösa skärmyta på.

D9F99D76-B968-4AC3-8B34-7311D7B3074E.thumb.png.71bad7938b9b83c3d3c85e5a5029a943.png
Apppen är lite "träig" i brist på bättre uttryck, men det fungerar rätt smidigt och utan några mankemang. Nederst ser ni mina UPnP-servrar som kan skicka musik till DS-10 (eller Oppo). Det här ser identiskt ut med mConnect, den generiska. Däremot har Gold Note skrivit in en del konfigurationsmöjligheter i sin egen app GN Control.

15D331D7-6B4E-4C8A-80D3-79F9B5577D0B.thumb.jpeg.57b7c132125a5eb1d20edb0f3985e26d.jpeg
En av fördelarna med Gold Note DS-10 är möjligheten att anpassa DAC'ens ljudkaraktär efter tycke och smak eller kanske anläggningens övriga egenskaper.

Just den anpassningen kan man inte göra från appen? Det antyds att ska kunna det i manualen, men jag lyckas inte hitta dit. Däremot se ni en bit ner två alternativ som heter DF High/Low samt Booster Off/1/2, men de har ingen koppling till de filter som kan anpassas direkt på frontpanelen.

Där kan man spara sina favoritinställningar när det gäller PCM Equalization (lågpassfilter), De-emfas (högpass-anpassning) samt nåt så udda som mängden ström till DAC'en! Denna är för övrigt från Asahi Kasei och heter AKM AK4493.

Jag har några frågor på gång till importören som förhoppningsvis skall klargöra några funderingar. 

Nåväl, nu ska jag spela några låtar ytterligare innan jag återkommer!

Jag har spelat med Gold Note ytterligare idag, och jämfört den ljudmässigt med Oppo BDP-103 och efter ett par timmar kopplade jag in min Auralic Aries Mini som ju är betydligt mer lik DS-10 ur ett funktionsperspektiv. 

Den app som GoldNote tycker man ska styra DS-10 med heter som sagt GN Control och är en version av mConnect Control som låser betraktningsperspektivet till porträtt-läge och slösar enormt med utrymme på en iPad Pro 12.9":

2AA0A9A4-1074-47C4-B2E7-3BECA859AB4A.thumb.png.58a7d25afedb3097a3eb5fb7067e724f.png

Det lite tråkiga med appen är att den inte är så anpassad till just DS-10. Vissa funktioner som hade varit enklare att styra med en app, än med den rotera/tryck-knapp som fronten utrustats med, fungerar helt enkelt inte tillfredsställande.

Jag säger så här, kör den som nätverks-DAC till ett Roon-system och det kommer fungera alldeles utmärkt, och stabilt. Vill du ge dig in i mConnect/UPnP-djungeln rekommenderar jag både myggmedel, machete och ett rejält tålamod. ;) 

Jag har inte provat DS-10 som ren DAC (alltså med SPDIF-ingångarna) eller USB-DAC men i det läget kan den hantera de allra flesta ljudformat, av okänd anledning fungerar t.ex- inte DSD med Roon? Och från USB-ansluten disk kan den bara läsa DSD64, trots att den kan hantera DSD512 via USB med rätt drivrutiner.

Hursom, den låter finemang i olika sammanhang och har en riktigt funktionell hörlursförstärkare som kan hantera även lite besvärligare lurar. Dock inte strömsugande planarmagnetostater, men t.ex. Focal Utopia och Sennheiser HD-800S låter fint. Den är helt stabil som Roon endpoint, med smolket att DSD inte kan hanteras, men i övrigt finemang. Airplay låter också finemang, men jag upplever en något större fördröjning i ljudet än vad jag är van vid. Tråkigt om man t.ex. kikar på någon musik-video på YouTube och vill peta ut ljudet i stereon. 

Jag hade trassel med den trådlösa uppkopplingen först, då den tydligen inte kunde komma ihåg uppgifterna till mitt trådlösa nätverk, men efter "gör om, gör rätt, igen" så har det funkat. Förvånande att den inte klarar 5Ghz-bandet dock? Här är det nog läge att rekommendera trådad anslutning i de flesta fall.

Jag tycker det är en vettig och mångsidig produkt, men det finns en del mjukvaruskavanker som behöver putsas på. Kan man undvika de fallgropar detta innebär, eller leva med dem, så tycker jag ändå att det är en vettig apparat. I rätt sammanhang är den dock helt optimal! 

Jag glömde jämförelseobjekten, och hur de låter i förhållande till denna. Oppo BDP-103 hänger inte riktigt med i svängarna ljudmässigt, men dess app är betydligt mera mogen och funktionell. Ljudskillnaden är dock så liten att jag utan Roon skulle välja Oppo, för sinnesfridens skull :(

När det gäller Auralic Aries Mini så kör den över de båda andra nämnda i perspektivet mjukvara, appstyrning och mognadsgrad. Lightning DS är en riktigt bra mjukvara. Ljudmässigt, med en linjär strömförsörjning, gillar jag Aries bäst. Här vill jag poängtera att Gold Note enligt uppgift skall fungera utmärkt som digitalt försteg, direkt anslutet till aktiva högtalare eller slutsteg. Jag provade inte detta tyvärr. Men som nätverks-DAC gillar jag Aries Mini bäst, med dess filter på Balanced blir den lite mjukare och passar min smak bättre. Men, det är enbart Gold Note som driver ett par hörlurar med gott resultat! 

Edited by AlfaGTV

On 2020-01-13 at 19:51, Perfect sense said:

Mot bakgrund av detta så har Innuos under snart två års tid jobbat på att utveckla sin egen tjänst för styrning, hantering och uppspelning. Ambitionerna är höga, där man själva menar att denna kommer att vara minst lika funktionell, användbar och attraktiv som Roons tjänst idag. Denna kommer också att vara "gratis" för Innuos-ägare, till skillnad emot Roon. Lansering planeras under våren.

Hej Marcus,

Det har visserligen varit en udda vår och gissar att det varit udda även för Innuos, men har du hört några fler viskningar om detta projekt? Har varit nyfiken sedan du delade detta på forumet i januari.

Bra fråga @shifts, det hade jag glömt bort!

En sak till kom jag på avseende Gold Note DS-10 och det är att det finns en "Plus"-version som även har analoga ingångar. Det finns även slutsteg (bryggkopplingsbara) i "samma" som möjliggör en kompaktanläggning av riktigt hög klass! Nyligen har Gold Note även släppt den externa linjära nätdel som byggs för just DS-10. Jag ska försöka få till en lyssning, om inte annat hos Lasse, för att försöka få ett grepp om ffa den externa strömförsörjningen.

För övrigt tror inte att jag nämnde det, men genom att ansluta en kompatibel USB-disk (inte alla typer och filsystem funkar) dyker det upp en ytterligare musikkälla i GN Control-appen. Den heter DS-10 Server och är en återspegling av filstrukturen på disken. Det går bra att spela de vanligast förekommande filtyper och format, DSD64 och upp till PCM384 (det senare är jag inte helt säker på).

Det här är exakt funktion som Oppo BDP-103 besitter, men den spelade gladeligen filer från min 2.5" 4Tb WD Elements med exFAT filsystem vilket GN inte gjorde.

6 hours ago, shifts said:

Hej Marcus,

Det har visserligen varit en udda vår och gissar att det varit udda även för Innuos, men har du hört några fler viskningar om detta projekt? Har varit nyfiken sedan du delade detta på forumet i januari.

Det enda jag vet är att lanseringen är uppskjuten till i höst, där Corona effekten är en del av förklaringen.

/ Marcus, www.perfect-sense.se