Jump to content

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Posted

När vänner ropar på Vinyldoktorn, så ställer jag upp utan tvekan! 

I detta fall gällde det en önskan att kunna spela en samling skivor som inte längre nyttjades. Anläggningen kommer stå i ett garage och tanken är att kunna spela vinyl när andan faller på, men även Spotify. Det kommer bli en ett par rejäla PA-horn med 15" i botten och JBL-kompressorer. Ett par Crest-steg sitter i racket och ger uteffekt till dessa så det räcker till!

Jag fick förfrågan om jag kunde hjälpa till att luska fram en snurra till det hela och min spontana tanke gick mot en Technics SL-1200 av ngn variant. Men jag tänkte ett varv till och en svarv som spelar med minst lika mycket glädje och entusiasm (för mina öron) är ju de gamla klassiska Lenco L-75. 

Som av en händelse sprang jag på en sådan som stod o dammade i ett annat garage för några veckor sedan. Jag tog kontakt och fick köpa den för en spottstyver. Den var ruskigt skitig då den stått oskyddad under en längre tid.

Men, de som känner mig vet att jag är rätt enveten när det kommer till vissa typer av städning och puts! 🤓

Och under lorten hittade jag en riktigt, riktigt fin gammal Schweizisk L-75:a.

Ett par nya tonarmslager från Svalander, en återbrukad RCA-kabel från "förrådet", en av de 150:- Audio Technica AT-3600L jag köpte tidigare. Någon timmes arbete på rengöring och uppsmörjning av lager och andra kritiska punkter så är det nu provspelning:

1B3A38A4-28E3-4C28-AD9D-9BB74B4B6A9B.jpeg

Exemplarisk farthållning, och besvärande välspelande! 😳 För totalt en lusentapp?!!?

Edit, Aktuell hastighetsmätning:

IMG_0860.jpeg

Den enda spelare i min ägo som är konsekvent bättre är AMG Viella, det är imponerande för en sån hör åldring!

Posted

Jag hämtade hem en till Lenco L75 idag, denna till mig själv! Något år nyare, men även denna i väldigt fint skick. Bilder kommer!

Men, jag har även fått chansen att prova en riktigt fin renodlad streamer, från en tillverkare jag byggt förtroende för:

IMG_1780.jpeg
Den är antitesen till de flesta streamers idag, ingen display, ingen app, inget lull eller krimskrams. Men, den pratar Roon Ready och även UPnP. Dessutom ska den prata Diretta men det var tamesjutton inte helt enkelt att få det att fungera. Jodå, om man bara gör rätt, men det står typ ett ord i manualen om hur det ska implementeras! Nu fungerar det utmärkt med Diretta, även för mig!

Man ansluter den till nätverket med en Ethernet eller SFP via en miniGBIC. En ethernet-GBIC medföljer om jag förstått rätt. Jag använder ethernet, so far.

På utgångssidan kan man häkta på en DAC via ZeroLink eller USB och jag har bara stöd för det senare, vilket antagligen begränsar mina möjligheter. Med det sagt, verkar det inte vara så hindrande iaf, för det låter väldigt bra. Och jag har inte lagt manken till med finare kablar och förutsättningar ännu. Anledningen är att jag vill lära känna den och förstår hur den kan trivas bäst först. 
Just det, ZeroLink är en I2S-variant som nyttjar DVI-kablar, och finns på Soulnote D-3 och S-3 och möjligen flera apperater. Min D-2 har inte det gränssnittet.

Givetvis pratar jag om Soulnote Z-3 Network Transport:

IMG_1783.jpeg

En rejäl kloss med (i vanlig ordning) en helt sjuk nätdel för en streamer. Och om det är det det sitter i kan jag inte säga, men basen, jösses! Min D-2 är ingen blyg viol i vanliga fall, men det här var nåt annat.

Jag lånar en bild från Soulnotes hemsida:

IMG_0307.jpeg
20Kg streamer!

Soulnote själva har gått ut med att de släpper samarbetet med Diretta och kommer ersätta det stödet med ett annat protokoll, som bygger på liknande idéer.

Det nya samrbetet är med Sforzato, som utvecklat ZeroLink, och det nya protokollet som kommer ersätta Diretta kallas USS. Lite tråkigt att det kommer kräva en åtgärd på själva streamerkortet och en kostnad (ej avslöjad ännu)

Jag struntar det så länge och nyttjar den som Roon Ready-enhet oavsett. 
Fortsättning följer, med lite fler leksaker som följde med hem!

Posted
8 hours ago, AlfaGTV said:

Jag hämtade hem en till Lenco L75 idag, denna till mig själv! Något år nyare, men även denna i väldigt fint skick. Bilder kommer!

Men, jag har även fått chansen att prova en riktigt fin renodlad streamer, från en tillverkare jag byggt förtroende för:

IMG_1780.jpeg
Den är antitesen till de flesta streamers idag, ingen display, ingen app, inget lull eller krimskrams. Men, den pratar Roon Ready och även UPnP. Dessutom ska den prata Diretta men det var tamesjutton inte helt enkelt att få det att fungera.

Man ansluter den till nätverket med en Ethernet eller SFP via en miniGBIC. En ethernet-GBIC medföljer om jag förstått rätt. Jag använder ethernet, so far.

På utgångssidan kan man häkta på en DAC via ZeroLink eller USB och jag har bara stöd för det senare, vilket antagligen begränsar mina möjligheter. Med det sagt, verkar det inte vara så hindrande iaf, för det låter väldigt bra. Och jag har inte lagt manken till med finare kablar och förutsättningar ännu. Anledningen är att jag vill lära känna den och förstår hur den kan trivas bäst först. 
Just det, ZeroLink är en I2S-variant som nyttjar DVI-kablar, och finns på Soulnote D-3 och S-3 och möjligen flera apperater. Min D-2 har inte det gränssnittet.

IMG_1783.jpeg

En rejäl kloss med (i vanlig ordning) en helt sjuk nätdel för en streamer. Och om det är det det sitter i kan jag inte säga, men basen, jösses! Min D-2 är ingen blyg viol i vanliga fall, men det här var nåt annat.

IMG_0307.jpeg
20Kg streamer!

Soulnote själva har gått ut med att de släpper samarbetet med Diretta och kommer ersätta det stödet med ett annat protokoll, som bygger på liknande idéer.

Det nya samrbetet är med Sforzato, som utvecklat ZeroLink, och det nya protokollet som kommer ersätta Diretta kallas USS. Lite tråkigt att det kommer kräva en åtgärd på själva streamerkortet och en kostnad (ej avslöjad ännu)

Vilken j-ä best!!!

Är det transformatorns storlek som gör den så hög, det ser ut så på bilden men vinkeln gör det svårt att avgöra?

Posted
8 hours ago, AlfaGTV said:

IMG_1780.jpeg
Den är antitesen till de flesta streamers idag, ingen display, ingen app, inget lull eller krimskrams. Men, den pratar Roon Ready och även UPnP. Dessutom ska den prata Diretta men det var tamesjutton inte helt enkelt att få det att fungera.

IMG_1783.jpeg

IMG_0307.jpeg
20Kg streamer!

Äntligen. Stylus själva har varit återhållsamma med demo och marknadsföring av streamer Soulnote Z-3. Kanske dags för dig att överge smågrisar och sladdinferno och gå över till mer rejäla doningar :grinsmilingeyes:

Posted
15 hours ago, AlfaGTV said:

Dessutom ska den prata Diretta men det var tamesjutton inte helt enkelt att få det att fungera.

Operator error! 😇 
Det verkar vara ett krav att Diretta-drivrutinen skall vara den från Soulnote själva. Den är klart "stympad" i gränssnittet, men verkar ha betydligt lättare att "kroka fast" vid Z-3'ans Diretta-möjlighet!

IMG_3307.jpeg

Jag förutsatte att drivaren inte var låst till tillverkare, men det verkar inte varit rätt antagande.

6 hours ago, Richard said:

Är det transformatorns storlek som gör den så hög, det ser ut så på bilden men vinkeln gör det svårt att avgöra?

Det kan jag inte svara på, men de har ju en gemensam chassidesign/storlek för varje serie i produktutbudet. 3-serien erbjuder ju även den fina resonans-plattan som skymtas. Utan den är det inte mer ön ett par centimeter som skiljer i höjd från mina apparter från serie 2

5 hours ago, Tobias said:

Bra fokus på ström där! :thumbsup:

Det kan man lugnt säga! Lite av Soulnotes käpphäst!

6 hours ago, Muffin said:

smågrisar och sladdinferno

Hhaha!😅 Det är en annan väg att prova ut, helt klart!

Posted

Idag är det inte så mycket välljud, mest syrsor och grekisk trafik. Men det är rätt skönt att slappa på stranden eller hotellet i några dar osså:

IMG_0913.jpeg
Vi bor på det hotell som är mitt i bilden. Men jag ville utforska omgivningen litet, så jag tog en promenad upp mot bergen. Runt 32-34°C idag = svettig gubbe😁

• 2 weeks later...
Posted

På hemmaplan igen för en arbetsvecka, inför huvuddelen av semestern! Det gav ju möjlighet till att gå vidare med de digitala övningarna!

IMG_1797.jpeg

Så, nu har min Soulnote D-2 fått den bästa streamer tillverkaren kan uppbringa (Soulnote Z-3) tillsammans med den bästa klockan Soulnote bygger idag, Soulnote X-3.

Upptill skymtar konkurrerande streamer IAN Canada StationPi Pro CM5 med FiFoPi Q7 III och TransportPi AES II, strömförsörjd av iFi iPower X Elite. FifoPi och AES via UcPure III 3.3V.

Den andra streamer-konkurrenten, min SOtM sMS-200 Ultra Neo i Diretta-config utanför bild, till vänster (sPS-500 med Y-kabel till sMS-200 Ultra Neo samt txUSB Ultra).

Alla dessa kombinationer låter för mina öron riktigt, riktigt fint. Jag saknar inget och ser dessa som ett fullgott alternativ till vinylspelning, utan tvekan. Jag tycker fortfarande att lokala filer har ett litet övertag över det som streamas från Qobuz, men det är så marginellt att det är lite analt att bry sig...

Något jag reagerar positivt på är att Soulnote Z-3 (streamer) är nästan oberörd av vilken USB-kabel jag använder för signalen till D-2. Jag har inte längre kvar Valhalla 2 som i de flesta situationer gick från fajten med knappt en skrynkla på slipsen, men jag har en Bertram Reference som jag håller väldigt högt och på i stort sett samma nivå som NO. Jag hör knappt skillnad om jag växlar med den Bertram och den USB jag har som kan låta ganska mediokert, Audioquest Cinnamon.

Med det sagt är den ju i första hand byggd för ZeroLink-koppling till D-3 eller S-3, så jag kanske inte vrider ur det sista den är kapabel till. 

Och klockan X-3 då? Jadu, den är är en riktig ninja! 🥷 Låt mig först erkänna att jag är ganska skeptisk till externa klockor, det är lite tossigt att flytta bort klockor från förbrukaren, för varje centimeter introducerar du nya, icke önskvärda, fenomen som är svåra att navigera runt. Det kräver ju att precisionen hos den externa enheten måste vara signifikant mycket högre för att inte vattnas ur innan signalen når sitt mål. Hör jag skillnad? Ja, det gör jag! Är det en positiv skillnad? För mig, inte nödvändigtvis... 

Jag upplever en mera fokuserad (centrerad) ljudbild, lite större djup, en skarpare definierad bas med mindre "ooomph!". Är det mer rätt? Det är fullt möjligt, men jag föredrar ljudet av min D-2 med intern klocka. Den matiga presentationen och den nära på surround-liknande återgivning jag åtnjuter då, tycker jag lite bättre om. Men... X-3 har bara varit strömsatt i 6-7 timmar ännu, så det här är inte klart ännu! To be continued!

Men, det var så intressant att jag beställde"superklockor" till min IAN Canada-transport, så de kommer dyka upp under veckan förhoppningsvis. Alltså IAN Canada SC-Pure, de OCXO-baserade klockor som har lägst fasbrus av de som är "köpbara" utan att göra livet riktigt komplicerat. De bygger på SC Cut-kristaller som tagits fram för att köras i ugnstempade oscillatorer. Här körs de istället i rumstemp, men bibehåller den goda stabiliteten, dock med en ngt långsammare oscillation (kompenserat för).

IMG_3317.jpeg

Det här är en fantastiskt trevlig övning att få prova så här fina apparater i eget lyssningrum, utan press och bara låta eget tyckande och tänkande bedöma effekterna! 

Ett gigantiskt tack till @Stylus Audio för den här möjligheten! 

Och jag fick ju med mig lite fler "toys" också! 🥰

Edit:

Jag har använt mer musik än så här för utvärdering, men det här var extra skoj i sommarkvällen:

https://open.qobuz.com/playlist/66430953

Nåt för @lindome med flera kan jag tro! 

Posted

Ska bli väldigt spännande att höra om du gillar SC-klockorna bättre än Accusilicon som du väl nu har på Ian Canada-landaren.
Jag tyckte faktiskt att det blev bättre men ibland går man ju vilse när bytet tar en stund att göra… 

Posted
14 minutes ago, Richard said:

Ska bli väldigt spännande att höra om du gillar SC-klockorna bättre än Accusilicon som du väl nu har på Ian Canada-landaren.
Jag tyckte faktiskt att det blev bättre men ibland går man ju vilse när bytet tar en stund att göra… 

Nej, faktiskt inte. Jag använder de "nya" skärmade som medföljer FiFoPi Q7 II och III och även TransportPi Digi II:

IMG_1798.jpeg

Jag har kört med Accusilicon också, men jag tycker helt ärligt inte att de är "bättre" än Ian's.

Så det ska bli spännande att prova SC Pure!

Posted
2 hours ago, AlfaGTV said:

ganska skeptisk till externa klockor, det är lite tossigt att flytta bort klockor från förbrukaren, för varje centimeter introducerar du nya, icke önskvärda, fenomen som är svåra att navigera runt

Det måste inte bli svårare eller sämre heller. Med en transmissionslänk (coax och rätt kontakter) kan det bli hur bra som helst. Om man inte anpassar enheterna är det fullkomligt slöseri att använda en extern klocka.

Posted
9 hours ago, conan said:

Det måste inte bli svårare eller sämre heller. Med en transmissionslänk (coax och rätt kontakter) kan det bli hur bra som helst. Om man inte anpassar enheterna är det fullkomligt slöseri att använda en extern klocka.

Visst, det finns såklart fördelar också, om hygienkraven är uppfyllda med strikta impedanskrav, skärmning etc.

Det jag ser som största fördel är om klockan kan vara masterklocka för flera enheter som delar behovet av synkron överföring, som exempelvis streamer-uppsampler-dac eller komplicerade studio-uppsättningar med andra typer av konsumenter.

Den fördel jag ser för en singel-klocka som Soulnote X-3 är att den kan dedikeras en helt egen nätdel. När Soulnote gör nätdelar görs detta ordentligt, det har vi sett tidigare.

I X-3 sitter 200VA ringtrafo, ungefär som i en mellanklass 100W-förstärkare! (Strömförbrukning enligt CE märkning är 2W!)

IMG_3319.jpeg(lånad från fidelity-online.de)

Och, det är en ugnstempad klocka vilket ställer lite större krav, men som helhet är det ingen tvekan om att dedikerad ström till klockor och buffertar är tydliggjort. (min 6000 Farad-nätdel imånlandaren matar ju i huvudsak klockorna)

Här finns lite läsvärt om X-3 i kombination med D-3 förresten:

https://www.fidelity-online.de/soulnote-d-3-mit-x-3/

Posted
14 hours ago, AlfaGTV said:

Det här är en fantastiskt trevlig övning att få prova så här fina apparater i eget lyssningrum, utan press och bara låta eget tyckande och tänkande bedöma effekterna! 

Ett gigantiskt tack till @Stylus Audio för den här möjligheten! 

Edit:

Jag har använt mer musik än så här för utvärdering, men det här var extra skoj i sommarkvällen:

https://open.qobuz.com/playlist/66430953

Nåt för @lindome med flera kan jag tro! 

Intressanta iakttagelser. Angående klockan så är 6 timmar för lite. Den gillar att bli riktigt varm (bokstavligen) innan den är på topp. Jag har inte märkt ett minskat ooumph, med en varm X-3 nämligen. 

Även kul att du märkt att USB-kablar inte är lika viktiga. Soulnote själva rekommenderar förvisso AIM värsting USB (UA3) som de tycker är bäst ihop med deras saker. 

Posted
1 hour ago, lindome said:

alla plattorna i din lista står tryggt i LP hyllan, några finns även på tape:biceps:

Hade inte väntat mig annat! :grinsmilingeyes: Såna här spellistor får man uppskattning av gumman för osså! :thumbsup:

36 minutes ago, Daniel said:

med en varm X-3

Nä, misstänkte det, den ska få stå o "puttra" lite mera. 

Faktum är att jag gjorde en liten ommöblering på morronkvisten, med lite annat underlag för fossingarna. Det gjorde en förhållandevis tydlig skillnad i presentationen tyckte jag mig uppleva. 

Soulnote har ju jättetydliga principer för både hur chassit ska vara konstruerat (se anekdot i fidelity-online.de) och hur mekaniskt förankring ska ske mot underlag. Jag använder inte spikes för mitt RIAA eller DAC, det blir för trångt och känns inte rätt i magen med mitt Solidtech racks hyllplan. Jag monterade inte heller spikes på vare sig Z-3 eller X-3 där klockan placerades på min Nero Assoluto bänkskiva om ca 35Kg. Det blir en "slippery little bastard" som nästan sladdar runt självmant...

Posted
On 2026-06-30 at 18:58, AlfaGTV said:

För att testa Soulnote B-3 USB zero link brygga mellan streamer och dac hade du behövt en D-3. D-2 verkar sakna uttag för zero link?

Posted
26 minutes ago, Muffin said:

För att testa Soulnote B-3 USB zero link brygga mellan streamer och dac hade du behövt en D-3. D-2 verkar sakna uttag för zero link?

Jepp, det stämmer bra.

Min egen DAC, Soulnote D-2 erbjuder ingångar för USB, AES/EBU (*2) och Coax SPDIF (*2).

ZeroLink ingång erbjuds på S-3 (SACD/DAC) och D-3 (DAC). Och, jag läste någonstans att ZeroLink är ett SPDIF-baserat interface, inte I2S som jag trodde?

Och klockan jag har på lån, X-3, är ett krav för D-3 (ingen inbyggd) men en option för S-3 och min D-2. Denna har för övrigt försetts med spikes och en träskiva i bambu som underlag. Den svarar tydligt på underlag, vill jag påstå, och nu börjar jag hitta dess goda egenskaper. 

Posted

Se där, då får "månlandar'n" stå och puttra tills på onsdag eftermiddag iaf, så får den vara med o leka med "de stora grabbarna"!

IMG_1040.jpeg

Det fungerar fint och låter toppen direkt, men de ska väl få komma upp i jobbtemp° iaf!

(Nyheten är de båda klockorna av SC Cut-typ, IAN Canada SC-Pure)

Posted

Jag hade lite gubar över på en pils och en macka med tonfiskröra, "Caribbean lunch" häromkvällen. Vi spelade i huvudsak digitalt denna gång, ganska ovanligt även om jag ser att det tillåts ta plats även hemma hos mig.

Orsaken till det är helt enkelt att det uppskattas så mycket mera på senare tid. Jag njuter av musiken och återgivningen oavsett om det är en vinyl eller en fil/ström som spelas upp. Orsaken till detta ligger mycket i mjukvaruförändringar, från tillverkarna av de produkter jag valt, av fler skäl än ljudkvalitet.

Jag valde Roon hösten 2015, det var ett oerhört välkommet sätt att hantera både ett TIDAL-abbonemang och ett rejält lokalt mediautbud och ensa detta i ett personlig bibliotek. Där och då var det fullt möjligt att få både en acceptabel ljudkvalitet men också ett användbart och informativt gränssnitt för biblioteket. Roon blev väldigt populärt och många tillverkare av ljudprylar ville ha en del av kakan genom att hävda Roon-kompatibilitet. Redan från början kunde man certifiera hårdvara genom att låta Roon testa av och godkänna implementationen av Roon-mjukvaran i streamers från t.ex. Auralic och Lümin.

Den certifieringen utgörs i första hand av att funktionella krav uppfylls, inte kopplat till absolut ljudkvalitet. Inte alla tillämpningar av Roon's protokoll var helt optimala, och det var relativt enkelt att föredra exempelvis Auralics Lightning DS (OpenHome DLNA-baserat) i de första mjukvaruversionerna.

Mycket vatten har flutit under broarna, Auralic är ett minne blott, många nya aktörer har dykt upp och vill ha en del av Roon-kakan och även de som hävdar sig kunna göra något bättre än de andra aktörerna (konstigt va?😯) Men framför allt tycker jag att det blir allt mer sällsynt att jag personligen upplever en signifikant skillnad i ljudkvalitet mellan t.ex. en streamer som kan prata Squeeze, UPnP och Roon. Det bygger dock på att en Squeeze/Roon/UPnP-server sätts upp klokt på lämplig hårdvara och att inte samma processor används för att rendera ljudströmmen, som att "sända" den. 

För mig har gränssnittet så pass stor vikt att inget alternativ varit nära att konkurrera ut Roon, och därför har jag sedan hösten 2015 också provat mig fram i hur man får till en vettig Roon-infrastruktur. Min egen prioritet har i princip alltid lutat mot små strömsnåla renderare/endpoints där så lite bearbetning som möjligt bör ske, i princip bara att växla fram en digital ljudström som låter DAC'en få jobba med att sätta samman en realtidsström av de paket som levereras till den. Jag har provat nyttja samma fysiska "PC" som streamer också, dvs att lämna USB-signal (möjligen ngn SPDIF-variant) men för mig har det kostat mer även om det går att få till även det med respektabel ljudkvalitet. 

Från början nyttjade jag RaspberryPi och liknande som ethernet->USB-bryggor och hittade mer välljud genom att förse dessa med med en god strömförsörjning. Jag har haft en bunt Auralic-apparater, men även SOtM, Allo, Lümin, Innuos och även Squeeze-prylar. (Jag har fortfarande en Transporter och en Squeezebox Duet!)

Jag tyckte att Raspberry och andra smådatorer nådde sin kapacitetsgräns och gick vidare till en Auralic Aries men även en SOtM sMS-200. Egentligen bygger ju dessa på liknande arkitektur, men de har getts lite bättre förutsättningar med dedikerad USB-hårdvara och strömförsörjning. 

Vid någon mjukvaruuppdatering gavs Roon-implementationen i min Auralic Aries G1 samma förutsättningar som den proprietära Lightning DS-versionen och plötsligt lät Roon tydligt bättre. Jag kunde inte längre uppfatta ngn betydande skillnad mellan Lightning DS och Roon, med samma fysiska server i bakkant, och samma DAC på utgången.

Nästa tydliga steg i utvecklingen var när Aries G1 ersattes hemmavid av Aries G2.1, där mera avancerad strömförsörjning, galvanisk avskiljning mellan kritiska delar i arkitekturen och andra konstruktionsval gjorde ett starkt intryck. 

Parallellt har jag sedan många år nästan alltid haft minst en SOtM sMS-200 och de har alltid uppfattats av mig som nära likvärdiga med de dyrare Aries och/eller Lümin. Ungefär samtidigt som jag började experimentera med IAN Canada-produkterna släppte SOtM en ny firmware som i ett ögonblick höjde prestandan avsevärt, när den agerade Roon endpoint. Ett antagande från min sida är att den processoroptimering som gjordes då påverkar andra sätt att nyttja den också, som t.ex. Qobuz Connect, Squeezelite eller DLNA Renderer, men dessa har inte jag utvärderat i ngn större omfattning.

Och med IAN Canadas produkter har även de små enkortsdatorerna, som RaspberryPi's, blivit väldigt konkurrenskraftiga. För mig började det med strömförsörjningen till Pi, där en rejäl och stabil strömförsörjning plötsligt möjliggjorde en ny nivå av ljudkvalitet. Eller egentligen, det började nog med den där ESS Sabre HAT'en, som dels hade en DAC med trevlig ton, en ES9038Q2M, men den hade även inbyggd strömreglering till Pi'en.

Den öppnade mina ögon för att Pajernas glastak inte längre var ett hinder.

sabre.JPG

(likadan som @figge njutit av ett antal år)

Givetvis lät den inte lika bra som en Nagra HD DAC med en Aries G2.1 som transport, men den kom obehagligt nära. Det gjorde att jag på sätt och vis gjorde en "reset" på min digitala uppspelning. Fortfarande Roon som bibliotek och mediahantering, men jag upplevde mer och mer att DAC'en inte var den mest betydelsefulla apparaten i en digital uppspelningskedja, så länge den uppfyllde hygienkraven. Nä, det var i transporten jag uppfattade de väsentliga skillnaderna låg. Och, det gick att få ut mer ur de gamla SPDIF-protokollen än med USB, till moderata kostnader.

Sedan kom Diretta licensierat till SOtM-apparaterna som jag redan hade på hyllan och plötsligt öppnades även möjligheten till USB-baserad överföring med en för mig oöverträffad kvalitet. De DAC'ar jag hade tillgång till då växte alla med en tydlighet som var svår att missa. Det började med en Marantz NA-8005 som gick från okej (med inbyggd streaming) till wow! (matad via en Diretta-länk).

För mig var ljudkvaliteten signifikant högre och behållningen likaså, jämfört med Nagra och Aries G2.1. Jag hittade lika tydlig kvalitetsökning i mina andra DAC'ar, Marantz NA-11S1 och Moon 280D när de fick Diretta-bearbetad USB-signal. 

Och nu börjar vi närma oss aktuell status i denna långa historik... Jag var nyfiken och valde att prova en DAC från Soulnote,eftersom jag dels fått chansen att provsmaka den hemmavid och förtroendet för både märke och handlare var väl etablerat. Jag hade ju redan ett väldigt trevligt RIAA från samma tillverkare som passade mig utmärkt.

Det kommer alltså ned till funderingarna om hur långt kan man ta en "bra" DAC med stöd av de bästa förutsättningar man kan ge den.

För mig innebar det att ge den stöd av en extern ugnstempererad klocka, Soulnote X-3 och Soulnotes bästa streamer, Z-3.

Jag tyckte ju att den lät fantastiskt och utan brister redan med mina egna lösningar för transporten, dvs min stora månlandare baserad på Raspberry Pi Compute Module 5, IAN Canadas Station Pi Pro samt strömförsörjning till FiFo-buffert/klockor genom UcPure, en löjligt överdimensionerad nätdel med kortslutningsströmmar på uppemot 15-12.000 ampere när förbrukaren drar runt 200mA normalt.

IMG_1798.jpeg

Denna lämnar PCM192 eller DSD64 i DoP över AES/EBU och den andra streamern jag nyttjar är Diretta-länken, genom en dedikerad anslutning fr server, till en SOtM sMS-200 Ultra Neo som får ström från en sPS-500 och USB-utgången klockas om och isoleras en ytterligare omgång av en txUSB Ultra.

Ett par filosofiska funderingar har såklart dykt upp här, och en av dem är såklart huruvida det är fåfänga som driver nyfikenheten, eller saknar jag något i min "vanliga" återgivning? Vilka känslor kan en ytterligare investering frambringa? Mer "ståpäls"? Frekventare tårar? Eller är det en välbehagskänsla av att jag "gjort allt" för att komma så långt det är möjligt med aktuella ekonomiska ramar? Tillfredsställd fåfänga?

Förmodligen lite av allt, skulle jag säga...

Om jag försöker angripa det här utvärderandet i två delar så väljer jag att börja med klockan Soulnote X-3. Jag antydde tidigare att jag tyckte jag tappade fundament med den inkopplad, men ett dygn senare kunde jag inte återskapa detta. Jag har på inrådan provat med olika underlag, och där vill jag hävda att skillnaderna (och därmed känsligheten) är tydlig! Först stod den på sina tre platta metalltassar direkt på min NeroAssoluto-platta, men serru det var inte optimalt. Med spikes monterade och en IKEA bambu-skiva som underlag blev det bokstavligt ett helt annat ljud i (s)källan. Till sist nöjde jag mig med tre gummi-plattor mellan bambu- och granitplattan, då stod allt på plats, och det lät bäst hittills.

Detta innebar att jag och mina medlyssnare upplevde en liten ökning av tydlighet i ljudbilden, allt var "fastare" och mer ordnat. Det hade även effekten av att den 3D-/Surroundupplevelse jag normalt erhåller minskade en smula. 

Min egen uppfattning summeras till att det handlar om en liten uppgradering, som inte är jättetydlig för mig, men kan väl vara viktig och positiv för andra.

IMG_1797.jpeg

Vad gör då en streamer i lyxklassen som mitt "hemma-klåp" inte klarar? Jo, Soulnote Z-3 utgör ju en topp-klass streamer som inte alls erbjuder någon "feedback" för lyssnaren som t.ex. vad det är för format på ljudströmmen eller artistnamn och låttitel. Endast några få LED'ar avslöjar om den jobbar med Roon, UPnP eller Diretta och vilka in-/utgångar som är aktiva. Nu är det inte så relevant, ffa inte för ljudkvaliteten och informationen finns ju i paddan via Roon.

Den är optimerad för att låta så bra tjänsterna tillåter det, och den gör det allra bäst om man har möjlighet att nyttja deras egna länk, Zerolink. Den möjligheten erbjuder inte min DAC dock, så jag tror inte jag upplevt det allra bästa enheten kan leverera.

Oavsett, den ökar klarheten, erbjuder en riktigt bra basåtergivning och utgör en mycket välljudande färdig lösning. De som lyssnade med mig uttryckte en viss favör för Z-3 jämfört med min månlandare vid direkt jämförelse, och jag instämmer. Som Roon Ready-enhet fungerar den mycket bra, och återgivningen  blir ett snäpp klarare än från "månlandaren", men det är inte någon stor skillnad. Jag upplever personligen att Soulnote Z-3 låter väldigt likt den balanserade och homogena återgivning jag åtnjuter från SOtM'arna när de agerar Diretta Target, till samma DAC. Månlandaren har lite mer muskler och upplevs lite mera pådrivande men möjligen inte lika elegant, enligt egen uppfattning.

Det jag tar med mig är såklart erfarenheterna och att rätt avancerade produkter kan ytterligare förbättra min fil- och streaming-upplevelse. Men jag klurar även på om min utrustning och setup i övrigt sätter gränser för hur mycket välljud jag kan/vill krama ur de digitala filerna och tjänsterna. Och framför allt om jag ör beredd att ta det sååå mycket längre, med allt det innebär?

Hur man än upplever det, så låter vinylen riktigt trevligt i jämförelse och ger ett mervärde génom den taktila upplevelsen. Tror @Lasse utbrast nåt i stil med "Sådär ja!" när den optiska pickupen började återge ett spår från vinylen, och visst är det en annan upplevelse, även ljudmässigt.

Posted

Jag har ju följt dina förehavanden genom åren och måste få säga att jag blivit imponerad av både ditt kunnande och ditt oförtrutna arbete med att både testa och delge dina framsteg, imponerande😎

Fattar inte att du kan hålla reda på allt som ingår i det digitala, själv är jag glad när jag vet hur on/off knappen fungerar😉

Min lilla paj i vinkällaren fungerar fortfarande i vinkällaren och gör jobbet den är tänkt för, dock inte så ofta som önskas. Kan kanske bero på att vinet är slut😜

I inlägget ovan så förstår jag att kunskapen är en förutsättning för att kunna testa såsom du har gjort och att den bidragit till egna funderingar över tid. Men i mitt fall så förlitar jag mig på mina öron men lyssnar mer än gärna på nya lösningar och innovationer etc.

Bra jobbat och kul läsning😎

Posted
4 hours ago, AlfaGTV said:

Jag hade lite gubar över på en pils och en macka med tonfiskröra, "Caribbean lunch" häromkvällen. Vi spelade i huvudsak digitalt denna gång, ganska ovanligt även om jag ser att det tillåts ta plats även hemma hos mig.

Orsaken till det är helt enkelt att det uppskattas så mycket mera på senare tid. Jag njuter av musiken och återgivningen oavsett om det är en vinyl eller en fil/ström som spelas upp. Orsaken till detta ligger mycket i mjukvaruförändringar, från tillverkarna av de produkter jag valt, av fler skäl än ljudkvalitet.

Jag valde Roon hösten 2015, det var ett oerhört välkommet sätt att hantera både ett TIDAL-abbonemang och ett rejält lokalt mediautbud och ensa detta i ett personlig bibliotek. Där och då var det fullt möjligt att få både en acceptabel ljudkvalitet men också ett användbart och informativt gränssnitt för biblioteket. Roon blev väldigt populärt och många tillverkare av ljudprylar ville ha en del av kakan genom att hävda Roon-kompatibilitet. Redan från början kunde man certifiera hårdvara genom att låta Roon testa av och godkänna implementationen av Roon-mjukvaran i streamers från t.ex. Auralic och Lümin.

Den certifieringen utgörs i första hand av att funktionella krav uppfylls, inte kopplat till absolut ljudkvalitet. Inte alla tillämpningar av Roon's protokoll var helt optimala, och det var relativt enkelt att föredra exempelvis Auralics Lightning DS (OpenHome DLNA-baserat) i de första mjukvaruversionerna.

Mycket vatten har flutit under broarna, Auralic är ett minne blott, många nya aktörer har dykt upp och vill ha en del av Roon-kakan och även de som hävdar sig kunna göra något bättre än de andra aktörerna (konstigt va?😯) Men framför allt tycker jag att det blir allt mer sällsynt att jag personligen upplever en signifikant skillnad i ljudkvalitet mellan t.ex. en streamer som kan prata Squeeze, UPnP och Roon. Det bygger dock på att en Squeeze/Roon/UPnP-server sätts upp klokt på lämplig hårdvara och att inte samma processor används för att rendera ljudströmmen, som att "sända" den. 

För mig har gränssnittet så pass stor vikt att inget alternativ varit nära att konkurrera ut Roon, och därför har jag sedan hösten 2015 också provat mig fram i hur man får till en vettig Roon-infrastruktur. Min egen prioritet har i princip alltid lutat mot små strömsnåla renderare/endpoints där så lite bearbetning som möjligt bör ske, i princip bara att växla fram en digital ljudström som låter DAC'en få jobba med att sätta samman en realtidsström av de paket som levereras till den. Jag har provat nyttja samma fysiska "PC" som streamer också, dvs att lämna USB-signal (möjligen ngn SPDIF-variant) men för mig har det kostat mer även om det går att få till även det med respektabel ljudkvalitet. 

Från början nyttjade jag RaspberryPi och liknande som ethernet->USB-bryggor och hittade mer välljud genom att förse dessa med med en god strömförsörjning. Jag har haft en bunt Auralic-apparater, men även SOtM, Allo, Lümin, Innuos och även Squeeze-prylar. (Jag har fortfarande en Transporter och en Squeezebox Duet!)

Jag tyckte att Raspberry och andra smådatorer nådde sin kapacitetsgräns och gick vidare till en Auralic Aries men även en SOtM sMS-200. Egentligen bygger ju dessa på liknande arkitektur, men de har getts lite bättre förutsättningar med dedikerad USB-hårdvara och strömförsörjning. 

Vid någon mjukvaruuppdatering gavs Roon-implementationen i min Auralic Aries G1 samma förutsättningar som den proprietära Lightning DS-versionen och plötsligt lät Roon tydligt bättre. Jag kunde inte längre uppfatta ngn betydande skillnad mellan Lightning DS och Roon, med samma fysiska server i bakkant, och samma DAC på utgången.

Nästa tydliga steg i utvecklingen var när Aries G1 ersattes hemmavid av Aries G2.1, där mera avancerad strömförsörjning, galvanisk avskiljning mellan kritiska delar i arkitekturen och andra konstruktionsval gjorde ett starkt intryck. 

Parallellt har jag sedan många år nästan alltid haft minst en SOtM sMS-200 och de har alltid uppfattats av mig som nära likvärdiga med de dyrare Aries och/eller Lümin. Ungefär samtidigt som jag började experimentera med IAN Canada-produkterna släppte SOtM en ny firmware som i ett ögonblick höjde prestandan avsevärt, när den agerade Roon endpoint. Ett antagande från min sida är att den processoroptimering som gjordes då påverkar andra sätt att nyttja den också, som t.ex. Qobuz Connect, Squeezelite eller DLNA Renderer, men dessa har inte jag utvärderat i ngn större omfattning.

Och med IAN Canadas produkter har även de små enkortsdatorerna, som RaspberryPi's, blivit väldigt konkurrenskraftiga. För mig började det med strömförsörjningen till Pi, där en rejäl och stabil strömförsörjning plötsligt möjliggjorde en ny nivå av ljudkvalitet. Eller egentligen, det började nog med den där ESS Sabre HAT'en, som dels hade en DAC med trevlig ton, en ES9038Q2M, men den hade även inbyggd strömreglering till Pi'en.

sabre.JPG

Givetvis lät den inte lika bra som en Nagra HD DAC med en Aries G2.1 som transport, men den kom obehagligt nära. Det gjorde att jag på sätt och vis gjorde en "reset" på min digitala uppspelning. Fortfarande Roon som bibliotek och mediahantering, men jag upplevde mer och mer att DAC'en inte var den mest betydelsefulla apparaten i en digital uppspelningskedja, så länge den uppfyllde hygienkraven. Nä, det var i transporten jag uppfattade de väsentliga skillnaderna låg. Och, det gick att få ut mer ur de gamla SPDIF-protokollen än med USB, till moderata kostnader.

Sedan kom Diretta licensierat till SOtM-apparaterna som jag redan hade på hyllan och plötsligt öppnades även möjligheten till USB-baserad överföring med en för mig oöverträffad kvalitet. De DAC'ar jag hade tillgång till då växte alla med en tydlighet som var svår att missa. Det började med en Marantz NA-8005 som gick från okej (med inbyggd streaming) till wow! (matad via en Diretta-länk).

För mig var ljudkvaliteten signifikant högre och behållningen likaså, jämfört med Nagra och Aries G2.1. Jag hittade lika tydlig kvalitetsökning i mina andra DAC'ar, Marantz NA-11S1 och Moon 280D när de fick Diretta-bearbetad USB-signal. 

Och nu börjar vi närma oss aktuell status i denna långa historik... Jag var nyfiken och valde att prova en DAC från Soulnote,eftersom jag dels fått chansen att provsmaka den hemmavid och förtroendet för både märke och handlare var väl etablerat. Jag hade ju redan ett väldigt trevligt RIAA från samma tillverkare som passade mig utmärkt.

Det kommer alltså ned till funderingarna om hur långt kan man ta en "bra" DAC med stöd av de bästa förutsättningar man kan ge den.

För mig innebar det att ge den stöd av en extern ugnstempererad klocka, Soulnote X-3 och Soulnotes bästa streamer, Z-3.

Jag tyckte ju att den lät fantastiskt och utan brister redan med mina egna lösningar för transporten, dvs min stora månlandare baserad på Raspberry Pi Compute Module 5, IAN Canadas Station Pi Pro samt strömförsörjning till FiFo-buffert/klockor genom UcPure, en löjligt överdimensionerad nätdel med kortslutningsströmmar på uppemot 15-12.000 ampere när förbrukaren drar runt 200mA normalt.

IMG_1798.jpeg

Denna lämnar PCM192 eller DSD64 i DoP över AES/EBU och den andra streamern jag nyttjar är Diretta-länken, genom en dedikerad anslutning fr server, till en SOtM sMS-200 Ultra Neo som får ström från en sPS-500 och USB-utgången klockas om och isoleras en ytterligare omgång av en txUSB Ultra.

Ett par filosofiska funderingar har såklart dykt upp här, och en av dem är såklart huruvida det är fåfänga som driver nyfikenheten, eller saknar jag något i min "vanliga" återgivning? Vilka känslor kan en ytterligare investering frambringa? Mer "ståpäls"? Frekventare tårar? Eller är det en välbehagskänsla av att jag "gjort allt" för att komma så långt det är möjligt med aktuella ekonomiska ramar? Tillfredsställd fåfänga?

Om jag försöker angripa det här utvärderandet i två delar så väljer jag att börja med klockan Soulnote X-3. Jag antydde tidigare att jag tyckte jag tappade fundament med den inkopplad, men ett dygn senare kunde jag inte återskapa detta. Jag har på inrådan provat med olika underlag, och där vill jag hävda att skillnaderna (och därmed känsligheten) är tydlig! Först stod den på sina tre platta metalltassar direkt på min NeroAssoluto-platta, men serru det var inte optimalt. Med spikes monterade och en IKEA bambu-skiva som underlag blev det bokstavligt ett helt annat ljud i (s)källan. Till sist nöjde jag mig med tre gummi-plattor mellan bambu- och granitplattan, då stod allt på plats, och det lät bäst hittills.

Detta innebar att jag och mina medlyssnare upplevde en liten ökning av tydlighet i ljudbilden, allt var "fastare" och mer ordnat. Det hade även effekten av att den 3D-/Surroundupplevelse jag normalt erhåller minskade en smula. 

Min egen uppfattning summeras till att det handlar om en liten uppgradering, som inte är jättetydlig för mig, men kan väl vara viktig och positiv för andra.

IMG_1797.jpeg

Vad gör då en streamer i lyxklassen som mitt "hemma-klåp" inte klarar? Jo, Soulnote Z-3 utgör ju en topp-klass streamer som inte alls erbjuder någon "feedback" för lyssnaren som t.ex. vad det är för format på ljudströmmen eller artistnamn och låttitel. Endast några få LED'ar avslöjar om den jobbar med Roon, UPnP eller Diretta och vilka in-/utgångar som är aktiva. Nu är det inte så relevant, ffa inte för ljudkvaliteten och informationen finns ju i paddan via Roon.

Den är optimerad för att låta så bra tjänsterna tillåter det, och den gör det allra bäst om man har möjlighet att nyttja deras egna länk, Zerolink. Den möjligheten erbjuder inte min DAC dock, så jag tror inte jag upplevt det allra bästa enheten kan leverera.

Oavsett, den ökar klarheten, erbjuder en riktigt bra basåtergivning och utgör en mycket välljudande färdig lösning. De som lyssnade med mig uttryckte en viss favör för Z-3 jämfört med min månlandare vid direkt jämförelse, och jag instämmer. Som Roon Ready-enhet fungerar den mycket bra, och återgivningen  blir ett snäpp klarare än från "månlandaren", men det är inte någon stor skillnad. Jag upplever personligen att Soulnote Z-3 låter väldigt likt den balanserade och homogena återgivning jag åtnjuter från SOtM'arna när de agerar Diretta Target, till samma DAC. Månlandaren har lite mer muskler och upplevs lite mera pådrivande men möjligen inte lika elegant, enligt egen uppfattning.

Det jag tar med mig är såklart erfarenheterna och att rätt avancerade produkter kan ytterligare förbättra min fil- och streaming-upplevelse. Men jag klurar även på om min utrustning och setup i övrigt sätter gränser för hur mycket välljud jag kan/vill krama ur de digitala filerna och tjänsterna. Och framför allt om jag ör beredd att ta det sååå mycket längre, med allt det innebär?

Hur man än upplever det, så låter vinylen riktigt trevligt i jämförelse och ger ett mervärde génom den taktila upplevelsen. Tror @Lasse utbrast nåt i stil med "Sådär ja!" när den optiska pickupen började återge ett spår från vinylen, och visst är det en annan upplevelse, även ljudmässigt.

Tack för en mycket intressant redogörelse!!
Ska läsa om i lugn och ro så jag är med på allt. :smile:

Posted
18 hours ago, AlfaGTV said:

"Sådär ja!"

Sätter gärna musiken i fokus men visst känner jag något extra när det spelas analogt.

En väldigt intressant afton och de olika varianterna av Paj i kombination med IanCanadas produkter går från klarhet till klarhet.

I mitt tycker kommer man nog så långt med ovan nämnda kombinationer om man initialt kan tänka sig att pilla lite själv (eller be en vän pilla lite).

Sedan är det inte annat än att jag också drömmer om produkter med själsliga noter, kanske bara inte en streamer eller en klocka.

Posted
On 2026-07-11 at 18:23, AlfaGTV said:

sabre.JPG

IMG_1798.jpeg

IMG_1797.jpeg

Appropå vibrationskontrol under streamern, som du ju visar är viktigt.

Jag skulle verkligen rekomendera att prova Stack Audio Auva EQ fötter under det digitala, som ju är dubbelverkande.

Det är ju ett rejält wakeup-call för hur känsligt det digitala är och tar ju faktiskt det digitala till nya höjder, vilket först känns väldigt tveksamt, jag vet.

Med tanke på hur otroligt långt du redan tagit allt så känns det synd att hålla tillbaka grejerna på den punkten. 

Jag var själv extremt skeptisk och väntade alldeles för länge...

Posted
1 hour ago, Tobias said:

Appropå vibrationskontrol under streamern, som du ju visar är viktigt.

Tack för tipset! Det var många ord i mitt inlägg och det är möjligt att det blev lite rörigt.

Den apparat som jag upplevde extra känslig för underlag och koppling var faktiskt klockan, Soulnote X-3.

Streamern från Soulnote, Z-3, kommer med egen plattform som är i trä, ngt som densitetsmässigt känns som att det skulle vara ganska likt furu, men möjligen lite mjukare ändå, som gran.

Det du pekar mot är ändå ngn form av isolering av digitala komponenter och visst kan jag hålla med om att det finns anledning att experimentera. Min server står t.ex. på IsoAcoustics-tassar, de är ju rätt lika Stack Audios lösningar. Och, de flesta av mina månlandare har en upphängning i o-ringar eller små dragfjädrar.

Samtidigt är det lite kontroversiellt, när tillverkare som Soulnote lägger stor vikt vid både rätt underlag och "mekanisk jordning". Jag följer alltid i första hand tillverkarens råd, och kan ibland förfasas över de dagobert-mackor man ser på forum.

Det är inte så många år sedan alla hade Cerabase, Stillpoints, Sort Cone och liknande på alla möjliga och omöjliga ställen under apparatlådorna. Jag tror de flesta upplevt skillnader där, men det är definitivt ett område där förändring ≠ förbättring

Posted
17 minutes ago, AlfaGTV said:

Tack för tipset! Det var många ord i mitt inlägg och det är möjligt att det blev lite rörigt.

Den apparat som jag upplevde extra känslig för underlag och koppling var faktiskt klockan, Soulnote X-3.

Streamern från Soulnote, Z-3, kommer med egen plattform som är i trä, ngt som densitetsmässigt känns som att det skulle vara ganska likt furu, men möjligen lite mjukare ändå, som gran.

Det du pekar mot är ändå ngn form av isolering av digitala komponenter och visst kan jag hålla med om att det finns anledning att experimentera. Min server står t.ex. på IsoAcoustics-tassar, de är ju rätt lika Stack Audios lösningar. Och, de flesta av mina månlandare har en upphängning i o-ringar eller små dragfjädrar.

Samtidigt är det lite kontroversiellt, när tillverkare som Soulnote lägger stor vikt vid både rätt underlag och "mekanisk jordning". Jag följer alltid i första hand tillverkarens råd, och kan ibland förfasas över de dagobert-mackor man ser på forum.

Det är inte så många år sedan alla hade Cerabase, Stillpoints, Sort Cone och liknande på alla möjliga och omöjliga ställen under apparatlådorna. Jag tror de flesta upplevt skillnader där, men det är definitivt ett område där förändring ≠ förbättring

Kul att du säger klockan för det är precis det jag själv misstänker också.

Auva EQ under min streamer och WiFi router blev haktapp och fågelholk utseende för mig.

Man hörde förbättringen direkt, efter några sekunder in i första låten.

Stack Audio har ju rört om lite i vibrationsträsket med sina lite banbrytande produkter som tar saker till en ny nivå, vad det verkar.

Har själv ett gäng EQ till på ingång i veckan (hoppas jag) som jag ska testa under mina PS och strömlist också, eftersom det rapporteras funka bra även där, framförallt till digitala domänen.