Shift hifi Posted April 6 Posted April 6 Låter alldeles säkert utmärkt! Echoes är ju en otrolig låt som i en bra anläggning blir mer av en resa för sinnet.. kanske man får lyssna på den nästa gång man dyker förbi 🤩 AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted April 7 Author Posted April 7 16 hours ago, Shift hifi said: lyssna på den nästa gång man dyker förbi 🤩 Närsomhelst! Välkommen! Shift hifi 1 Quote
AlfaGTV Posted April 8 Author Posted April 8 Jag postade en bild från B's vardags/musikrum i en annan tråd nyligen: Det här har både fungerat väl och orsakat huvudbry, för grunden i anläggningen är likvärdig server, konfiguration och transportmetod som jag själv avnjuter dagligen med stor behållning. Jag uppsamplar i Roon, för mina NOS-DAC'ar verkar trivas bra med detta, jag gillar det jag hör och har hittat rätt. Eftersom B lirar på en Marantz SA-10S1 som i slutänden uppsamplar internt till DSD256 var ju önskemålet att kunna servera detta "färdiglagat", så att säga. Men serru, det var inte lätt att få Direttas buffertar att vara medgörliga och inte orsaka konstigheter. (Smattrande reläer då mute-signal skickas vid otillräcklig buffert) Vi har trilskats en hel del men lyckades inte få till det hemma hos B, så då får väl Mohammed bege sig till berget istället: Så, i mitt rack fick Soulnote flytta ut en stund på "bänken" och ersattes av denna, en Marantz SA-10S1. Detta var klargörande, det är inga problem att köra DSD256 uppsampling med likvärdig server här hemma? Men nu fick jag låna den i några dagar för att säkerställa stabilitet och funktion (hittills inte en oväntad glitch...) Det positiva är att vi har klargjort att DAC'en klarar det fint. Det är ju dock högst oklart varför det strular hemma hos B... Vi har givetvis lika inställningar för Diretta. Hmm. lite att klura på! David_33rpm, triomio, Ivery and 1 other 4 Quote
Gryphon300 Posted April 9 Posted April 9 Hmm är det nått jag kan hjälpa dig lösa @AlfaGTV😀😅✅ AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted April 12 Author Posted April 12 On 2026-04-09 at 15:36, Gryphon300 said: hjälpa dig lösa Du är välkommen att ge det en chans! 🤗 Här hemma har jag fått chansen att bekanta mig lite med en spelare jag bara hört i andra miljöer tidigare: Det är en Gold Note Mediterraneo som jag utrustat med en Audio Technica AT-OC9XML och putsat till lite grann. Jag tycker den är vacker med sin plint i valnöt/alu/akryl och de avancerade vågformer som ger den en organisk känsla. Den liksom "svävar"! 😊 Jag har inte pillat med Gold Note så många gånger, men den känns gedigen och välkonstruerad, men på italienskt manér finns alltid saker man själv skulle önska gjorts lite annorlunda! 😁 Ingen allvarlig kritik, men fingerlyften t.ex. är väldigt lätt att "tappa" och skruvarna för att fixera tonarmen i höjdled är onödigt små och ämliga, samt att de placerats på den minst lämpliga platsen? Kanske detta är ett montage-bekymmer iofs, men att sätta låsskruvar under tonarmens viloläge är ju snudd på brittiskt?! Det är nära på likvärdigt på straffskalan som att montera pickupen med muttrar uppepå! 🫣 Bortsett från dessa småsaker upplever jag den som riktigt välljudande, det är en riktigt trevlig pjäs att spela vinylerna med! MatsT, Håkan64, YYZ and 7 others 10 Quote
byZan Posted April 12 Posted April 12 Håller med om att den är estetiskt tilltalande😎 AlfaGTV 1 Quote
triomio Posted April 12 Posted April 12 Ja, tonarmen är ett sorgebarn. Lyckligtvis gå de att byta, vilket jag starkt rekommenderar. AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted Tuesday at 08:24 Author Posted Tuesday at 08:24 On 2026-04-12 at 21:48, triomio said: Lyckligtvis gå de att byta Riktigt så illa tyckte jag inte att det upplevdes, inte just nu iaf. Spelaren har nu installerats hos en entusiast i trakten!. Supertrevlig liten "grotta" med musik och umgänge som fokus! Frun i huset hade till och med ordnat med skylten! triomio, Labbe, conan and 4 others 7 Quote
Lasse Posted Tuesday at 08:46 Posted Tuesday at 08:46 Spännande anläggning, hur funkar det med snedtaket och har det gjorts några mer akustiska åtgärder annat än väggen bakom högtalarna? AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted Tuesday at 09:25 Author Posted Tuesday at 09:25 Det fungerar okej, men snedtaket över vänster högtalare ger en naturlig förstärkning vilket man bör kompensera med balanskontrollen. Alla väggar är klädd med liknande ribbväggar och det fungerade väl här. Det är ett loft, i ett maskingarage så golvet flexar en smula, men Gold Note upplevdes helt stabil trots "klumpfot"! 😊 Lyssning sker från fåtöljer med gott om plats bakom LP, och det var en helt behaglig upplevelse, men jag satt aldrig i ngn absolut sweetspot. Lasse and lindvall 2 Quote
Recommended Posts