Recommended Posts

3 hours ago, calle_jr said:

Jag trodde det inbegrep transport, eller egentligen ett komplett protokoll för dataöverföring mellan två enheter.

Det är inget som definieras av UPnP-standarden, allt bygger på väldefinierad och säker paketbaserad IP-trafik. (IP=Internet Protocol, grunden för kommunikation mellan system, även över nätverksgränser). 

För den nyfikne rekommenderar jag en titt på nåt som kallas OSI-modellen, det beskriver på ett bra sätt hur man definierar hur nätverk fungerar i olika skikt, från rent elektriska egenskaper i botten, och sedan mera abstrakta och logiska lager längre upp i strukturen. :) 

Efter att ha jobbat med datorer i olika positioner från komponent-nivån till övergripande ansvar i nästan 40 år så känns det extremt skönt att totalt skita i alla förkortningar och framförallt fimpa alla windows-datorer för all framtid... vägrar ta i något mer datorlikt än min iPad Pro numera.  :64:

3 hours ago, AlfaGTV said:

Det är inget som definieras av UPnP-standarden, allt bygger på väldefinierad och säker paketbaserad IP-trafik. (IP=Internet Protocol, grunden för kommunikation mellan system, även över nätverksgränser). 

Ok.

UPnP är som TCP specialanpassat för media då alltså?

48 minutes ago, calle_jr said:

Ok.

UPnP är som TCP specialanpassat för media då alltså?

Inte riktigt, UPnP ligger uppe i applikationslagret, vilket bygger på de underliggande förmågorna i OSI-modellen. Alltså, jag kallar UPnP för ett nätverksprotokoll vilket är lite nonchalant för egentligen är det en tillämpning av de underliggande nätverksprotokollen TCP och UDP vilka i sin tur är beroende av det underliggande IP. (Som i sin tur är beroende av de lager som kallas media-lager, och sträcker sig ner till elektrisk signalering)

13 hours ago, AlfaGTV said:

UPnP ligger uppe i applikationslagret, vilket bygger på de underliggande förmågorna i OSI-modellen. 

Ok.

Jag ser att standarden för UPnP består av 70 delar där audio beskrivs i del 3-1, 3-10, 4-4 och 4-10. Tänker inte läsa dem :)

Det främsta syftet med OSI verkar vara att förklara och strukturera datakommunikation, alltmedan utvecklare gör sitt bästa för att vända upp och ner på det :D

Borde man inte strippa ner antalet protokoll och teknologier innan det gått för långt med IoT ?

@AlfaGTV - jag såg i en annan tråd lite om många hörlurar som jag också har sett med egna ögon bland dina lagerhyllor;)

Som du vet så är jag ingen ”hörlursmänniska”! Men man ska ju aldrig säga aldrig sägs det.

I o m att jag är i ett läge där musik hemma endast kommer via radion eller laptop/Ipad/iphone och med de medföljande in-ear från Apple så är jag lite nyfiken på att testa lurar, men vad? Har inte en susning vad som skulle kunna passa mig idag, har du några förslag? När eller om jag köper ny elektronik hemma så kommer de eventuella lurarna bli liggandes är jag rädd för, men några som går att använda till mina Appleprodukter skulle kunna vara alternativ och skulle säkert kunna användas vid några passande tillfällen, vad finns det för några märken i klassen?

/byZan

10 hours ago, byZan said:

några som går att använda till mina Appleprodukter skulle kunna vara alternativ och skulle säkert kunna användas vid några passande tillfällen,

Det finns ett flertal som ger så mycket större upplevelse än pluttar, men samtidigt är hyfsat lättdrivna och plockar ut så mycket det nu går ur iProdukternas lurutgångar. Vilket är OK, men ganska enkelt bättrat.. ;) 

Om jag själv planerar att enbart köra med telefonen/paddan eller den bärbara föredrar jag mina Hifiman Edt X v2. Jag har, här i stugan, även samma lurar som jag kör med på jobbet, Philips Fidelio X2. De senare är sjukt prisvärda, och dessutom släpps snart en X3 som iaf jag är väldigt nyfiken på.

Men Audeze har också en "lättdriven" lur för bärbart bruk, tror den modellen kallas LCD-X, liksom även de flesta andra tillverkare. Focal Utopia funkar OK med enklare förstärkning, men de förtjänar bättre hård- och mjukvara än vad inbyggda utrag erbjuder. Sennheiser tycker jag personligen är de som funkar sämst med bärbara enheters begränsade kraft. Men, dessa är givetvis de jag har provsmakat själv, dock inte Audeze, ännu... ;)