Jump to content

AlfaGTV

Recommended Posts

1 hour ago, triomio said:

Det är ju så omodernt det kan bli  ...men otroligt praktiskt om jag får säga det själv :satisfied:

Ja, visst är det bitvis en "förlorad konst" det här med användarvänlighet. Och man har en tendens att förändra för förändrandets skull i vissa fall. Dessutom tror jag inte jag har en enda fjärrkontroll i samlingen där alla knappar nyttjas, ja, det skulle va Apple-fjärrarna då, men då är de ju åt andra hållet istället.

2 hours ago, byZan said:

Men undrar i mitt stilla sinne hur f*n du kan hålla reda på allt?

Man måste bara låta sig "bli streaming" lixom! :zany: Nä, men skämt åsido så är det lite uppförsbacke innan man börjar se likheter och skillnader i olika apparater och mjukvaror. När man har uppfattat helheten med filspelning är det ganska enkelt se igenom det stora flödet med olika begrepp och produktnamn. Du är på god väg. ska du se! ;) 

 

3 hours ago, figge said:

The Groove vs. Röcklinger

Jag är ju så tråkig som jag antydde ovan, alltså att jag kan gilla dem båda. Men om jag skulle tvingas välja en, så blir det Tom Evans. 

Den dynamik och "närvaro" som The Groove erbjuder är nästan kuslig. Det kommer sig nog mycket av att det är så fantastiskt tyst. Inte bara brusfritt utan det har också egenskapen att INTE förstärka vinylsus, knaster och andra bieffekter av LP-uppspelning.

Röckliger är lättsammare, inte lika kritisk på material, otroligt flexibelt och spelar med värme och lite mera "hull". Det här hullet kan vara charmigt, men det döljer andra aspekter i återgivningen som djup, bredd, dynamik, detaljer. Sen är flexibiliteten en stoor fördel kan jag tycka!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag hade ju bestämt mig att 6Tb var en form av gräns för hur mycket man behövde lagra på en musikserver. Det är runt 150K låtar i varierande upplösning och god marginal för växande i min normala takt. Men det här coronaåret som passerat har orsakat en kraftig ökning av bibliotekets innehåll! Det är både inköp, rippar och jag har även fått ta del av vänners bibliotek. (Poängterar att jag alltid köper minst en utgåva av det jag lyssnar till återkommande!)

 

Eftersom hårddiskar är ganska billigt numera så har det inte gjort så mycket att jag fått köpa någon ny disk till mina servrar då och då. Jag har ju gjort det enkelt för mig genom att välja intern lagring på de allra flesta av mina Roon (och annat) servrar som jag nyttjar. Det finns goda anledningar till det! Om man vill ha ett eget musikbibliotek med rippar och downloads så måste det lagras någonstans.

Tre vanliga alternativ:

  • NAS/Share på nätverket - Händigt och skalbart, inga störningar (pga strömförbrukning) i själva musikservern. Uppdateras mer eller mindre automatiskt när förändringar sker. Långsamt vid större förändringar!
  • USB-enhet via någon av portarna på musikservern - Ja, det fungerar men jag upplever detta som en ljudmässig kompromiss. Egen strömförsörjning minskar påverkan på servern, men du går via USB-bussen och då blir en samtidigt USB-koppling till DAC en dålig kompromiss ljudmässigt. Det är dock snabbt och smidigt att flytta disken för komplettering, om man inte vill göra det via nätverket. Indexering går fort och smidigt, prestanda är bra på nyare enheter. (Något segt med 2.5" portabla enheter)
  • Intern disk via SATA - Klart snabbast, låg prestandapåverkan vid trafik, men en viss störning innebär dock strömförbrukningen. Meckigt att byta disk, men oftast är den ganska stationär. Ett helt annat gränssnitt så en evt USB-anslutning till DAC påverkas inte negativt, vad jag upplever. Brukar inte vara något bekymmer att uppdatera innehållet via nätverket.

Jag hade hittat en bra hårddisk som uppfyllde mina krav, och det var (är) WD Red 6Tb, WD60EFAX. En disk som är byggd för lagring, inte blixtrande hastighet.

  1. Tillräcklig kapacitet
  2. Lågt mekaniskt oljud
  3. Tillräckligt snabb
  4. Låg strömförbrukning

Länken ovan hintar om att det varit lite turbulent kring WDs Red-serie och det faktum att de nyttjar SMR (Shingled Magnetic Recording) vilket får konsekvenser för NAS-bruk i avancerade RAID-konfigurationer. SMR handlar om utnyttja den magnetiska lagringens yta mera effektivt genom att man låter skrivning ske bredare än spårvidden, skrivningen överlappar alltså de intilliggande spåren. Läshuvudet är smalare och kan läsa korrekt men vid skrivning så måste man skriva om både det aktuella spåret och de intilliggande. CMR är den traditionella metoden, Conventional Magnetic Recording och där behöver man inte skriva om spåren intill, och det går därmed snabbare.

Det här har inte varit ett bekymmer för mig, utan SMR har medfört en mycket låg ljudnivå, låg strömförbrukning och låg värmeutveckling. Samt givetvis stor lagring till förhållandevis låg kostnad.

 

När min 6Tb disk inte längre räckte till gick jag på en 8Tb WD Red ur samma serie, och även denna var en av de ursprungliga SMR-diskarna. Jag var jättenöjd, den var tyst, strömsnål, sval och mer än kvick. Tyvärr havererade mitt moderkort och nätdel och tog den ursprungliga 8Tb med sig. Av randiga skäl o rutiga orsaker ersattes den först med en 6Tb men när jag senare beställde en ny 8Tb så fick jag en WD Red Plus 8Tb... Den heter WD80EFRX och är en CMR-disk... 

Jag tänkte inte på att det var en annan modell utan den monterades i chassit, locket på och kopiering påbörjades. Snabb, jamän, det var inget bekymmer. Jag noterade givetvis att det väsnades litet mera än den förra disken, men jag kopierade ju med typ 100MB per sekund. Jag har min huvudsaklig server i racket numera, och jag har inte förmått höra hårddiskens surr från lyssningsposition med de tidigare diskarna, men med WD Red Plus 8Tb var det ett evigt surr som störde, tydligt hörbart mellan låtar och vid lugna partier/låga volymnivåer... :lying: Jag noterade dessutom att den genererade markant med värme! Jag engagerade mig i att förbättra den mekaniska avkopplingen, pallade upp chassit på sorbotankuddar, detta hjälpte men inte tillräckligt.

 

Kontentan var att disken fick åka tillbaka, den var oanvändbar för mitt syfte. Tillbaka igen med WD Red 6Tb WD60EFAX SMR, markant sänkt ljudnivå, betydligt svalare, men tyvärr inte tillräckligt med lagringsutrymme. Det sista löstes genom att peka ut de dela som inte rymdes, på min NAS istället. Ja, jag hade kunna levt med denna lösningen, utan allt för mycket skav.

 

Den 6Tb som återmonterades:

BD1F6501-E2FD-4336-A698-66BE87A33161.jpeg.4abeee4edcf496430f58f9787811194c.jpeg

Lägg märke till strömförbrukningsspecarna, 5V DC 0,5A (2,5W) och 12V DC 0,30A (ca 3.5W)

Den nya 8Tb-disken drog det dubbla på 5V railen det tredubbla på 12V!!

 

Nederst till vänster syns min uppdaterade mekaniska avkoppling, snodd från HP.

 

Den fungerar väl, men inte hälften så bra som nästa logiska steg:

A3DBC0AB-B61C-4988-9740-6A263DAA18EC.jpeg.e46abe6d4fe9a8dec177ff8eb4eaccbc.jpeg

Disken ersattes med en 8Tb SSD, en Samsung 970 QVO. Den drar en bråkdel av strömmen från de stora diskarna, ffa när datat är skrivet. Värmeutvecklingen är nästan noll och min server är numera helt tyst! (när man inte rippar en CD då :) )

 

Möjligen blandar jag orsaker och verkan här, men det digitala låter verkligen riktigt bra nu. Även med 6Tb fanns ett oidentifierbart mekaniskt sus mellan låtarna, men nu är det HELT TYST! Förmodligen mer en konsekvens av att vara nöjd, men bra låter det oavsett! :D 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, AlfaGTV said:

nu är det HELT TYST!

Jag har WD Red 4TB i min NAS 20 meter från Lumin streamern. Jag hör inget som helst mellan låtarna. Är 4TB tystare än 6 TB tro? 
 

Jag har ca 5,000 album rippade/nerladdade och ungefär 50,000 spår i Flac 3-5 och jag ligger nära 2TB lagrat. Jag räknar med att jag klar mig livet ut med 4TB, inte minst med så få nya utgåvor som kommer med min musik. Ändock blir jag lite nyfiken på SSD. Innan jag köpte NASen var jag inne på att köpa en 4-6 TB SSD men då avråddes jag då det inte fungerade så bra som extern HD. Är det skillnad att ha sådana i Linux NAS-miljö? Tydligen så sas det vara svårt i Windows eller är det USB-gränssnittet som är problemet (vilket jag lämnat idag liksom pc-miljön).
 

Kan du tydliggöra under vilka förutsättningar man kan ha en kraftfull SSD?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Kan du tydliggöra under vilka förutsättningar man kan ha en kraftfull SSD?

 

Jag börjar med att förtydliga, det surr och oljud jag irriterades av med 8Tb-disken (den nyare) var enbart av mekanisk karaktär. Och jag har servern ca 3m ifrån lyssningsposition. Ljudet i högtalarna kan jag inte med säkerhet säga att det har påverkats, inte mer än jag antydde i det sista stycket. :) 

 

Man kan givetvis använda SSD-enheter istället för hårddiskar samtliga fall där man prioriterar låg värmeutveckling, snabb läsning/skrivning över kostnaden per gigabyte. Om du har för avsikt att placera dem i en NAS 20m från lyssningsposition skulle jag fortfarande avråda, och peka mot traditionella diskar. De är fullt tillräckligt snabba, och kyls effektivt av fläktar och kostar uppskattningsvis en fjärdedel av vad motsvarande SSD kostar.

En 8Tb WD Red WD80EFRX kostade 2.500:- (det är alltså den senare, stimmiga varianten) medan Samsung 8Tb QVO SSD kostar runt 8.500:- 

 

I min NAS har jag tre st WD Red 6Tb i en RAID5 konfig, det ger mig 12TB användbar yta och en hyfsad kompromiss mellan säkerhet och prestanda. Jag skulle lätt kunnat välja 8Tb-varianterna till denna.

Link to comment
Share on other sites

Kan man ha för många skivspelare? Jag har inte märkt någon begränsning iaf, annat än en o annan fnysning från min kära. :)

Jag har haft en liknande på långlån tidigare, nämligen @David_33rpm's. Och jag gillade den, den var trevlig att hantera, lät bra och är lite imponerande i utseendet.

9F1C054F-1757-4CAE-A4E1-F4ADD6166FCD.thumb.jpeg.b650bfdafc7553b181a7c245fcaa42b3.jpeg

Lovar att ta några bättre bilder senare! Men det syns säkert att det är en Clearaudio Master Solution, med en rejäl SME M2-12R arm på. (David har en SME309 på sin) Tror den här är lite nyare än Davids, den har bl.a. ett motortorn med en lite blå diod vid strömknappen och en lite plattform att ställa motorn på. Men den saknar lite täcklock för de rostfria klumparna som jag ställt förfrågan om, till tillverkaren. På armen satt en Ortofon SPU, den ligger i förgrunden på bilden. Min första, och en sådan skall man väl ha bockat av på sin bucket list. va? ;) 

 

SPU'n visade sig vara en GT, alltså en komplett (med tonarmsskal) bajonett-lösning, G, med inbyggd step-up, T. Efter att jag justerat in tonarm, vtf, och allt det nödvändiga kopplades alltihopa in i Röcklinger PHA1. Jäklar i min. låda, det här låter ju toppen! :D Men, hur jag än placerade tonarmskabeln (RCA-RCA i det här fallet, tyvärr) så hade jag ett märkbart brum. 🔌 😒

Jag trodde först det var tonarmen eller kablaget, eller Röcklinger som jag inte nyttjat så mycket med dessa inställningar. Men, efter test med en DL-103 (MC, 0,3mV) och även en Ortofon 2M Silver(MM, 5.5mV) som båda lirade fint utan hörbart brum konstaterade jag att det nog var SPU'n, och dess step-up som trilskas. Någon som har erfarenhet av dessa, och om det finns något trix för att kväsa brummet? Jag lutar mot att kortsluta/koppla bort step-up'en, då den verkar bidra väldigt mycket.

 

Den andra åtgärden som behövs är ett bättre underlag än bara MDF'en i min Solid Tech Duo-bänk. Jag tänker antingen två sammanfogade IKEA slaktarblock i bambu, med någon typ av sylomer under. Eller att beställa en Nero Assoluto i anpassadstorlek av stenhuggar'n? Vad tror ni? Den är ju lite skrymmande med utriggar-motor och sitt rejäla "footprint"...

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, JWE said:

Inte dags att ändra titeln på tråden till ”Mickes Dac & Skivspelarrum”? :rolllaughing:

 

Ser ut att vara en fin spelare det där också, tråkigt med brummet på SPU’n bara!

 

Det vore att förminska alla andra kategorier som cirkulerar! :D 

 

2 hours ago, figge said:

Här står både Dacar och vinylspelare på kö

Jomän! Men, det blir dock ett bekymmer när produkterna in har ett högre flöde än utfarten! Det börjar bli trångt! ;) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1362ED40-688A-417C-A76C-A68614DC5390.jpeg.c30740d5b0100113ec412810da9b890e.jpeg

Vi tar upp tråden, eller kanske sladden snarare, där den lämnades för någon vecka sedan, nämligen tonarmskablar!

 Lådan här ovan skulle kunna vara min egen, men det är en "låne-lådda"!

 

Jag fick tillfälle att prova två ytterligare tonarmskablar, utöver de jag nyttjar dagligdags:

FE66AC5F-7354-4955-9382-E866FAB60F1D.jpeg.78ba46df1a9dc1b8dbf163d4ec130f1b.jpeg

Dessa är alltså "Plus"-versionerna, de allra senaste från Nordost. Plus betyder i det här fallet ganska omfattande förändringar avseende både kabelns geometri samt ett finurligt sätt att kunna jorda kabelns skärm om jag fattat det hela rätt. 

 

Jag hyllade ju min Cardas med XLR-kontakter och balanserad överföring sist, och nu fick den tillfälle att jämföras med en Tyr2 Plus balanserad. Inte nog med det, min gamla Heimdall2 fick tampas med motsvarande Frey2 Plus, dessa båda med RCA-kontakter, av en vettig konsteuktion med fjädrande signaljordshylsa. Alltså, jorden kommer i kontakt med RCA-honan först och fjädrar in i hylsan när kontakten trycks i position. Detta minskar brum och kan eliminera skadliga spänningspotentialer när man kopplar och meckar.

 

AA44D49B-3064-4961-9DFD-878F5EEAF2E9.jpeg.bd0f9b6efb6d2161007975e602286262.jpeg

Nordost nyttjar Neutrik på den här prisnivån, och de är välbyggda kontakter ur ett användarperspektiv. I den andra änden sitter i Tyr-fallet en rak DIN och i Frey en 90° DIN. Här använder Nordost ett märke som heter Moonglo.

 

I min Viella sitter min gamla egna Nordost Tyr, där jag bytt 90° DIN mot en Furutech rak, och den är i original terminerad med WBT RCA-kontakter i den andra änden. Men jag kunde med ganska snabb verkan skifta mellan min gamla Tyr och den nya 2Plus vid min inledande lyssningar. Det här var en manöver som dock var lite bökig och jag skiftade till att lyssna till Cardas Golden Cross (XLR), min egen Heimdall2 (RCA, lika som på Frey2 Plus) samt de båda nyare Nordost-kablarna via Technics SL-1000 MkII med SME V och Ortofon Cadenza Bronze. Röcklinger fick agera RIAA eftersom det accepterar både balanserad och "vanliga" anslutningar, även samtidiga.

 

Men istället för att ta bladet från munnen så gjorde jag som sist, jag spelade in de spår som användes som test och erbjuder er att själva bilda er en uppfattning! Här hittar du en zip-fil på 1.3GB med de båda spåren, och de fyra olika kablarna.

Det vore kul om ni provade dessa i egen anläggning! Ni behöver inte posta era eventuella synpunkter i tråden om ni inte vill, PM går givetvis fint.

 

Jag skall tala om vad jag själv tyckte om några dagar tänkte jag! 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är glad att meddela att jag fått ett par intryck via PM, ang de olika tonarmskablarna. Jag spar någon dag till så ni hinner prova filerna (se länk ovan) om ni vill!

 

Men, jag har vunnit slaget mot brummet, nu hoppas jag att jag inte "kastat ut ungen med badvattnet" bara. En SPU GT ska väl helst vara i original konfiguration, men nu är det alltså "bara" en SPU Classic G. Däremot är det helt säkert att den kommer nyttjas som en riktigt trevlig bekantskap, vilket inte skulle hänt om den varit orörd.

 

0D96B82F-A74B-495D-A49E-026DAF2D0686.jpeg.a171f28baeb770c6d4f6fa79751303ac.jpeg

Så här såg den ut före. Jag lödade bort kablarna på själva SPU'n, och kopplade bort clipsen från pinnarna på bajonetten.

 

Istället klämde jag dit en uppsättning kablar som kommit med ngn pickup i historien. En bit hushållstejp håller stepup-kablarna på plats.

68D2F4BA-3E79-4FEE-A3CE-8096F156154E.jpeg.fc099e15c4343d79c491ce3811d4b415.jpeg

Jädrar vilken rolig pickup det blev! :) Den är mjuk och dynamisk och detaljerad på en o samma gång! 

Jag får inte samma grepp om djupet och möjligen maskeras en del detaljering, men utan tvekan riktigt, riktigt bra!

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Den lilla trafon är väl annars den stora grejen med den puppan.

Jo, jag håller med. Men avvägningen blir ju som sagt, att inte använda den alls pga brum, eller utnyttja den som en SPU Classic. Jag kan inte hitta någon SPU med trafo i dagens utbud från Ortofon för övrigt.

 

1 hour ago, David_33rpm said:

step-up'en lagad så pickupen blir original?

Jag tror inte den är trasig alls, bara en olycklig kombination av omständigheter som orsakar brummet. Jag har t.ex. ingen "bra" skärmad tonarmskabel. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Hur är det med kåpan på step-up'en?

Kåpan på den lilla step-upen är jordad till signaljord på ena kanalen. Jag har för mig att det här var en av de saker som folk haft bekymmer med på Röcklinger, men jag har ju aldrig haft anledning att köra den i kombination med en stepup.

Jag kan prova med en "in line-stepup" iofs.

 

Edit: Jag har provat koppla in en Coral in line StepUp i Röcklinger. Det brummar gott på egen hand, och när jag ansluter kablaget från SME/SPU brummar det på minst lika friskt. Det lutar åt att Röcklinger inte alls gillar StepUp'er på ingången... Nån som har teorier om varför? 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AlfaGTV said:

Det lutar åt att Röcklinger inte alls gillar StepUp'er på ingången... Nån som har teorier om varför? 

Jag hade samma problem hos med Ortofon SUT ST80RE. Jag öppnade den och tog bort den ena jordkabeln som, om jag minns rätt kom från transformatorerna. Nu är bara chassit jordat och det är helt brumfritt. Är det det som heter flytande jord tro? Problemet var inte riaat utan SUTen. Det kan ju i och för sig ha en koppling till riaats uppbyggnad, men problemet försvann, vilket var det viktiga.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, AlfaGTV said:

Kåpan på den lilla step-upen är jordad till signaljord på ena kanalen.

Det bästa hade nog varit med en separat kabel mellan kåpan på step-up'en och chassit på Röcklingern. Går väl att prova ansluta en separat kabel mellan höljet på din Coral och chassijord på Röcklingern om det blir någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat att koppla kåpan direkt till tonarmen, som jag är rätt säker på står i direktkontakt med jordkabeln på interconnect (Nagaoka) och sedermera chassits jordskruv på Röcklinger. Men det hade tyvärr ingen som helst effekt.

 

Däremot kan jag se att jag borde provat "lyfta" SUT-kåpans anslutning till en kanalens signaljord, som @Bebop var inne på.

 

Nåväl, det låter fint nu och jag är nöjd! :) 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, AlfaGTV said:

Däremot kan jag se att jag borde provat "lyfta" SUT-kåpans anslutning till en kanalens signaljord, som @Bebop var inne på.

 

Det var det jag menade med separat kabel, alltså att kåpan bara har kontakt till chassi på Riaan, inte till transformatorn:smile:

 

Det kan ju vara ett lite projekt när du har för lite att göra, är tonarmen jordad blir det nog en ganska enkel operation.

Link to comment
Share on other sites

Dags att ta bladet från munnen ang. tonarmskablarna! 

Jag har fått några intressanta rapporter via PM också, men jag presenterar bara mina egna tankar här.

Suveränt att få låna hem och prova dessa fina kablar, tack till alla som gjorde detta möjligt! :) 

 

Jag har alltså ett flertal spelare (eller tonarmar, om man så ser det) med möjlighet att byta tonarmskabel via en DIN-kontakt i botten på armen. För ett antal år sedan valde jag att prova en relativt dyr Nordost Tyr, som ersättare till den SME-kabel som följde med min SME V. Det var ingen tvekan om att det var en tydlig uppgradering och den har varit med mig sedan dess. När jag sedermera köpte AMG Viella spelades den första tiden med en one off Jorma Prime vilket fungerade väldigt fint. Men, den skulle återvända till sin husse när dennes nya spelare anlände, och jag fick välja mellan att manipulera min Tyr eller köpa en ersättare med "rak" DIN. Jag valde båda alternativen!

Jag köpte en Heimdall2 med rak DIN som passar fint i Viellans tonarmsbas likväl som att jag beställde en rak Furutech DIN-kontakt, som sedermera ersatte den 90° som Tyr var utrustad med. Mina spontana omdömen om Tyr resp Heimdall 2 är att jag föredrar Tyr för fin svärta, dynamik och utklingning. Heimdall 2 är bra också, den upplever jag som ganska snäll och mildare i sin förmedling av signalen, men inte riktigt samma klipp.

 

Med möjligheten att koppla pickupen balanserat till Röcklinger PHA1 kom suget att prova detta också, vilket ledde till ett inköp av en Cardas Golden Cross med en riktigt smidig 90° DIN till Neutrik XLR. Det här gav ju mersmak, att köra fullt balanserat via Röcklinger, ljudbilden växte i alla ledder, och jag upplever en väldigt fin närvaro som samtidigt tillhandahålls med ett stort lugn.

 

 

För att komma till pudelns kärna då, @Daniel roddade och såg till att jag fick prova ett par av Nordosts Plus-generation kablar, en Frey2 Plus och en Tyr2 Plus.

Den zip-fil som fortfarande är tillgänglig är inspelningar från dessa nyare Nordost, min egen Cardas och Heimdall 2.

 

För mina öron (som också har lyssnat till dem i "realtid" så att säga) så blir det här spel i två olika divisioner, Balanserad och Single Ended. Om vi börjar med den senare så är definitivt Frey den friskare och livligare av de båda, den lite snälla karaktären hos Heimdall är ibland en tillgång, ibland ett handikapp. Det ska sägas att jag inte vet hur många timmar Frey gått heller, vilket kan påverka intrycken en smula. Däremot är rymd och djup mera påtagligt med Frey, men jag kunde också uppfatta den som en smula grovkornig i de övre registren, i sammanhanget.

 

Jag lyssnade ju och spelade in med Röcklinger vilken jag gillar, men ändå håller ansvarig för en viss "likriktning" av intrycken. Med en balanserad anslutning lever dock PHA1 upp betydligt och erbjuder mera av den utklingning, ljudbild och rappa dynamik som jag gillar hos Tom Evans. Och det är här det blir riktigt spännande! Om jag börjar med jämförelserna mellan Tyr 2 Plus och Cardas så föredrar jag Tyr, den har mera "jävlar anamma" utan att vara besvärlig, en charmör på många sätt med generös scen och ett myller av detaljer. Vad jag reagerade på direkt var att den förmår kombinera det här med pondus och värme. Cardas tycker jag är korrekt, saklig och "hel o ren" som mamsen sa att man skulle vara i skolan. Den gör inget fel, men lockar inte heller riktigt lika mycket som Tyr2. Det är dock för mig helt klart att Cardas ligger steget före sina single ended-konkurrenter.

 

Slutligen, eftersom jag INTE har balanserade ingångar på Tom Evans blir det här lite stolpe ut... Jag gillar definitivt Tyr2 och kommer antagligen söka upp en sådan framledes. Men frågan är om jag då ska leta en med RCA-kontakter eller prova med adapter till TEAD, för att behålla möjligheten att koppla balanserat till Röckligner.

 

Aj, oj, dessa beslut.. Jag är otroligt glad att jag kan älta dessa petitesser, det betyder att jag har det rätt bra i slutänden. :) 

Nä, jag vänder nog på vinylplattan så länge och funderar vidare!

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Jag gillar definitivt Tyr2 och kommer antagligen söka upp en sådan framledes. Men frågan är om jag då ska leta en med RCA-kontakter eller prova med adapter till TEAD, för att behålla möjligheten att koppla balanserat till Röckligner.

Du köper väl en av varje:rollingeyes:

 

Ett alternativ skulle väl annars kunna vara att experimentera med balanserad SUT?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...