Jump to content

AlfaGTV

Recommended Posts

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/profile/10496-alfagtv/
Såg att du hade fler "needle-drops", bla med Benz Wood som jag tyvärr aldrig haft tillfälle att lyssna på... trots att den ligger med i min lista över tänkbara inköp framöver.
- Kan du tänka dig att dela med dig av en kort inspelning med Benz Wood så att jag äntligen kan stilla min nyfikenhet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I Mickes Musikrum har det skett några mindre förändringar, på den digitala sidan. Jag har byggt två nya Roon-servrar, båda i helt fläktlösa chassin som kan få bo i racket utan att störa. Jag skall presentera dem senare med lite av de val man ställs inför när man vill lagra och spela upp musik digitalt. 

Streacom.jpg.d3bff7b4aebe259b7b1de7acd733823d.jpg

Båda är inbyggda i Streacom-chassin FC5 Evo och Alpha, och den senaste ser ut som denna. Den andra är svart och har ingen slot för rippning.

 

Varför så många olika lösningar för detta då? De flesta av er vet ju att jag inte direkt saknar vare sig möjligheter att lagra eller spela upp digitala filer.

 

Givetvis tycker jag det är roligt att prova olika lösningar, dessutom tycker jag det är skoj att lösa problemen som uppstår emellanåt, innan man får fason på sina servrar. Mitt test av Innuos är för närvarande över då jag sålde min Zen Mini MkII igen. Inget fel på produkten, men den passade mig inte så bra.

 

Jag har ju också två NUC'ar med ROCK inbyggt och även dessa blir kompromisser i min situation. Med Aleutia R50 (Eg. en fläktlös NUC6i5) är jag låst vid externt lagringsmedia eller NAS och inget av dessa är nåot jag gillar. Med min Intel NUC8i3 har jag en "del" av mitt bibliotek inbyggt via den 4Tb SSD som monterats in. De delar som inte ryms hämtas från NAS.

 

Jag har min standard musikserver inbyggd i NASen, via dels Roon Server baserat på sitt QNAP-paket och dels via Minim som servar mitt Auralic bibliotek. Det fungerar utmärkt, men jag upplever ett mått av underhåll när det gäller min trådlösa länk till denna server och det skaver en smula.

 

Min ambition är alltså att ha en välljudande Roon Server (och möjligen Minim också?) med hela mitt bibliotek tillgängligt på gigabitnätverk med acceptabel ljudkvalitet. I detta ingår att den inte skall väsnas, i nåon form, och heller inte dra för mycket ström.

Jag vill alltså ha en lastbil med köregenskaperna hos en Lotus Elan som knappt kostar att försäkra och tanka!  We're getting there, kan jag säga!

 

Båda servrarna har 6Tb lagring på spinndisk och operativsystem på solid state. Den nyaste har operativet på m.2 NVMe, ett brutalt media med läs och skrivprestanda på runt 3GB/sekund, vilket också märks på starttider och liknande. Light-versionen som är lite äldre har operativet på en SSD med bara runt 0,5GB/sekund i prestanda men faktum är att det knappt märks då operativet på den är mycket mera slimmat.

Och vad som gör det är för mig oklart, men dessa båda låter förvånansvärt trevligt direkt till DAC, via helt vanliga USB-portar. Visst, de är inte lika kompakt byggda (mindre EMI/RFI eller andra störningar?) som NUCar eller Pi-varianter. 


Varför blev de två då? Jo, den första byggdes med tanken att vara strömsnål som en NUC men med större lagringskapacitet och tillräckligt goda prestanda för att hantera ett "stort" bibliotek. Och visst uppfylldes de önskemålen, men prestanda blev en smula lidande när det gäller förändringar i musikbiblioteket.


Så jag valde att bygga en till i det liknande chassi jag hade skaffat tidigare, men den här gången med fokus på prestanda, inom ramen för rimlig strömförbrukning. Det har resulterat i en server som just nu har Windows som operativ (jag vill ha koll på temperaturer och prestanda) där processor har valts för så goda prestanda som möjligt med tanke på Roon. Det blev en Intel Core i3 8100 där man uppfyller dels goda singel core prestanda för bra fart i sökning/filtrering och organisation av biblioteket men också har fyra kärnor för att kunna uppsampla eller tillämpa annan typ av DSP vid önskemål utan att krokna. Intels i3 8100 är en fyrkärnig propp med en klockfrekvens på 3.6Ghz. Med den generationen av moderkort och CPU hanteras prestandakraven av moderkortet genom att manipulera de olika bussarnas hastigheter och den multipel av dessa som styr CPU. Så, när maskinen enbart strömmar musik till en endpoint utan bearbetning drar den ca 15W och CPU'n rullar runt på 800Mhz (100Mhz x 8). När alla fyra kärnor bearbetar musikfiler med analysjobb och jag samtidigt strömmar filer uppsamplat från RedBook till DSD512 drar den knappt 60W. CPU'n jobbar då med 100Mhz x 36, alltså 3.6Ghz på alla fyra kärnor och utvecklar en hel del värme som tas om hand av den passiva kylaren i Streacom-chassit. (Tempen går upp till ca 70-72°C då, annars ligger den under 40°C)

Jag har även kört den med Roon ROCK och det är troligen det som kommer väljas senare, som operativ. Jag har ännu inte provat men det sitter en bluray optisk läsare innanför slot’en som kan rippa de CD man eventuellt skaffar. Det blir med ROCK rätt rudimentära rippar som inte har varken metadata eller filnamn i vettigt format vilket kommer kräva efterbearbetning med någon dator. Det handlar dock inte om några mängder och kan därmed vara en trevlig bonusfunktion!

 

Det som kvarstår är kabeldragning och montage av hårddiskarna i mjuka bussningar för att de inte skall låta/vibrera. Då kommer lite bilder också om det är någon som är nyfiken på dessa byggen.

 

Men sanning att säga så är det vinyl som gäller för närvarande, det nya RIAA-steget är ett makalöst bygge som verkligen får mig att vilja lyssna igenom alla vinyler på nytt, för att verkligen höra hur de bör låta! Det som får mig att förvånas kanske mest är upplevelsen av att ljudet ”bara uppstår” i rummet. En konsekvens av detta är att jag inte uppfattar någon speciell tonbalans med Mastergroove, ljudet och musiken som spelar är bara som… naturliga? Alltså i betydelsen att de inte låter som återgivna. Mastergroove spelar fortfarande med Lyra Delos och jag är lite oroad över att jag kommer att ”bryta förtrollningen” om något förändras. Nåväl, jag vill givetvis prova de andra kombattanterna vad det lider! Har en tro att Denon DL-103SA kommer bli en höjdare i den här setupen!

Edited by AlfaGTV
Fixat litet!
Link to comment
Share on other sites

Intressanta projekt och kul att du testar att optimera både för låg energiförbruknig och prestanda. Hur ser du på intern lagring med SSD vs NAS när du inte kan köra någon form av RAID? Gör du manuella backuper på diskarna eller hur tänker du där?

 

Jag inser att jag börjar sitta med teknik som börjar bli till åren med en 10 år gammal NAS, kanske vore det på tiden att förenkla litegrann. Intern lagring kanske inte vore så dumt trots allt och mindre burkar är ju aldrig fel, oavsett var de står nånstans.

 

Har under morgonen följt diskussionerna på WBF och Roon forumen angående Taiko Audio's SGM Extreme server och hur den senaste Roon uppdateringen påstås ha försämrat ljudkvalitén avsevärt för användare av dessa servrar som går direkt mot DAC, där Taiko tydligen omfördelat last mellan cores och nått nya ljudliga höjdpunkter. Jag förstår dock inte varför de envisas med att ha en server i anläggningen och inte kör med Core/Endpoint lösning.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Har under morgonen följt diskussionerna på WBF och Roon forumen angående Taiko Audio's SGM Extreme server och hur den senaste Roon uppdateringen påstås ha försämrat ljudkvalitén avsevärt för användare av dessa servrar som går direkt mot DAC, där Taiko tydligen omfördelat last mellan cores och nått nya ljudliga höjdpunkter. Jag förstår dock inte varför de envisas med att ha en server i anläggningen och inte kör med Core/Endpoint lösning.


Tack! Och jag har också läst en del kring Taiko och deras Extreme. För mig är den motsvarigheten till att köpa en superbil med manuell växellåda, lägga en tegelsten på gaspedalen och sedan reglera farten med kopplingen. :) 
Och om man kör Server/Endpoint i samma enhet, på uppemot 24 processorkärnor med extrema laster och energibehov, och sedan anklagar Roon-teamet för att ha fördärvat ljudkvaliteten genom att snabba upp laddning av album-info(?!?!?) så är det något fel på konstruktionen. De "rättade" ju till detta detta genom att fördela om lasten mellan kärnorna vilket minskade påverkan av RFI enligt vissa insatta. 

 

Nu har jag inte hört Taiko, men visst kan den säkert låta bra. Oavsett är det precis tvärtemot min uppfattning om hur digitaluppspelning bör designas och utföras.

Om det utöver detta är rimligt att lägga hundratusentals kronor på en musikspelare, som kommer vara gammal om ett par år, kan vi säkert ha olika uppfattning om. :D

Link to comment
Share on other sites

@VoicesInMyHead tror inte du behöver lägga så mycket energi på den diskussionen om att de olika versionerna av Roon gör si och så. De är en liten skara på WBF forumet som har Taiko och en del av dem har gått hela kretsloppet med massa olika lösningar och föga otroligt så är ju den absolut dyraste apparaten bäst....för att dyrt är lika med bäst där de säljs mest av de här uber dyra lösningarna (Asien).

 

Taiko är kanske alldeles alldeles fantastiskt vad vet jag :blush:

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Just now, octavia rs said:

@VoicesInMyHead tror inte du behöver lägga så mycket energi på den diskussionen om att de olika versionerna av Roon gör si och så. De är en liten skara på WBF forumet som har Taiko och en del av dem har gått hela kretsloppet med massa olika lösningar och föga otroligt så är ju den absolut dyraste apparaten bäst....för att dyrt är lika med bäst där de säljs mest av de hör uber dyra lösningarna.

 

nej verkligen inte, det kanske inte var tydligt att jag mest roade mig med att läsa denna diskussion och mer eller mindre skakade på huvudet hela tiden... precis som @AlfaGTV så är jag också helt oförstående till denna supermaskin och varför man väljer att använda en sådan istället för en Core/Endpoint lösning som Roon också är väldigt tydliga med att det är deras rekommendation.

 

Det roliga var att det som ledde in mig i den diskussionen var att i en annan tråd så var det flera som hävdade att de hörde en förbättring i ljudkvalitét med den nya versionen. Tänk så olika saker och ting kan uppfattas... :) 

 

9 minutes ago, AlfaGTV said:

Nu har jag inte hört Taiko, men visst kan den säkert låta bra. Oavsett är det precis tvärtemot min uppfattning om hur digitaluppspelning bör designas och utföras.

 

Håller med i allt. SGM servern var ett sidospår från dina byggen dock som var dte intressanta här. Jag kör med NUC/NAS kombo, men blir lite sugen på att kanske köra med en intern SSD disk trots allt när jag läser om dina byggen. För mig personligen blir filer allt mindre förekommande när det kommer till ny musik, men man blir ju inte av med allt gammal man har liggandes....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Hur ser du på intern lagring med SSD vs NAS när du inte kan köra någon form av RAID? Gör du manuella backuper på diskarna eller hur tänker du där?

Sorry, missade där! :) 

Min NAS är fortfarande masterdatabas, och de interna eller externa hårddiskar som håller en kopia av biblioteket är just detta, backuper.

Jag gillar interna diskar anslutna med SATA, det är ett effektivt och väl etablerat gränssnitt som enligt mig inte påverkar vare sig processor eller I/O (alltså, t.ex. USB) nämnvärt. Och det är riktigt snabbt! Jag har inga stora problem med USB-anslutna diskar heller eg. Men det gäller enbart då USB-disken är ansluten till en separat server, aldrig till samma maskin som agerar host för en USB DAC. 
 

Om det krävs så fungerar det oftast, men det är viktigt att ha USB DAC och USB lagring anslutna till olika "hub"ar så att de inte behöver dela/konkurrera om samma interrupts. Det är enklare att säkerställa om det finns ett operativ man kan ansluta till, givetvis. 
Har t.ex. inte provat ansluta ett USB musikbibliotek till min Aries G1 samtidigt som den spelar till USB DAC. Troligen fungerar det bra då USB ut till DAC är separat klockad och antagligen inte delar hårdvara med HDD-uttaget. (Killgissar här...)

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Men sanning att säga så är det vinyl som gäller

 

Vad skönt att läsa om något man kan lite om - men ni verkar ha kul iaf! så fortsätt skriv så kanske man kan snappa upp något som jag kan stuva ner i ryggsäcken för att kunna ta fram vid tillfälle, fast föga troligt va?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Det roliga var att det som ledde in mig i den diskussionen var att i en annan tråd så var det flera som hävdade att de hörde en förbättring i ljudkvalitét med den nya versionen. Tänk så olika saker och ting kan uppfattas... :) 

 

Så här är det nog varje gång någon tillverkare släpper en ny mjukvara oavsett vad det än sägs att den här mjukvaran ska göra kommer det röster som säger det låter bättre, de låter sämre jag tror personligen att om du släppt exakt samma mjukvara som redan fanns innan men sagt att den ska tex förbättra basen så hade flera sagt att basen blivit bättre :)

 

Under de åren jag hade Devialet var det vid varje ny mjukvara världens skriverier på Devialet chaten hur den nya lät även om de tex endast rättat till en bugg som troligtvis inte påverka något med ljudet.

 

Jag följer en del trådar på Audiophile forumet och WBF men de är ett hamsterhjul som alltid snurrar runt och med ett par månaders mellanrum skiftar det fokus ifrån olika lösningar där de går ifrån separata lösningar, allt i ett servers med olika OS, Roon, Eophony, Stylus på Linux och nerskalade Windows osv osv de tar aldrig slut så till slut får man hoppa av och sluta bry sig :blush: tråden på 651 sidor hur man ska optimera sitt dator bygge på AS forumet säger en del :blush:

 

Jag kör primärt nästan alltid ifrån min NUC med Roon ROCK (intern SSD och Qobuz) och min dCS Network Bridge med AES till min TAD dac. Jag kan dock spela med dCS egna Mosaic app där man då streamar Qobuz direkt eller hämtar filerna ifrån min NAS med Minimserver kan ju även slänga på en CD skiva i min TAD då de ju är en kombomaskin. Av det jag testat fram och tillbaka med en fysisk skiva som jag även rippat till NAS och SSD men även samma skiva via Qobuz så om där är skillnader så är de obetydliga i mina öron.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AlfaGTV said:

 

Men sanning att säga så är det vinyl som gäller för närvarande, det nya RIAA-steget är ett makalöst bygge som verkligen får mig att vilja lyssna igenom alla vinyler på nytt, för att verkligen höra hur de bör låta! Det som får mig att förvånas kanske mest är upplevelsen av att ljudet ”bara uppstår” i rummet. 

 

Känner igen mig i beskrivningen. När jag lägger min Lyra på plattan så bjuds jag på en upplevelse som jag "tror på". Mina öron (och hjärna) köper helt enkelt det som kommer ur högtalarna. Allt känns äkta. Därmed är det en baggis att låta sig bli förflyttad till det aktuella inspelningstillfället :-)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, byZan said:

 

Vad skönt att läsa om något man kan lite om - men ni verkar ha kul iaf! så fortsätt skriv så kanske man kan snappa upp något som jag kan stuva ner i ryggsäcken för att kunna ta fram vid tillfälle, fast föga troligt va?

 

/byZan

Du är nog kunnigare än vad du tror (om än du helst inte erkänner det!)! :) 

Om man inte är speciellt intresserad av pysslandet och pillandet med datorer så är det förmodligen rätt ointressant läsning, det inser även jag! Och det här handlar väldigt lite om ljudkvalitet, de små skillnader man upplever tycker inte jag är värt att  skylta med. Nej, det här handlar om att hitta rätt verktyg till rätt uppgift och anpassa det hela utifrån syftet.

 

Jag har fått intrycket att @octavia rs är inne på samma spår, det viktiga är att det fungerar mycket väl och låter tillräckligt bra. Och tillräckligt bra, på hans nivå (och min, vill jag påstå), är nog good enough för de flesta av oss ljudofiler!

 

 

1 hour ago, bigblue said:

Mina öron (och hjärna) köper helt enkelt det som kommer ur högtalarna. Allt känns äkta. rmed är det en baggis att låta sig bli förflyttad till det aktuella inspelningstillfället :-)

Yes, precis så! Och jag tror att upplevelsen är liknande den man upplever med rullband, väldigt naturligt upplöst utan att för en sekund bli påfrestande. Det knepiga är att även plattor av tvivelaktig kvalitet också lyfts och avnjuts med ökad behållning. :) 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, AlfaGTV said:

Jag har fått intrycket att @octavia rs är inne på samma spår, det viktiga är att det fungerar mycket väl och låter tillräckligt bra. Och tillräckligt bra, på hans nivå (och min, vill jag påstå), är nog good enough för de flesta av oss ljudofiler!

 

Vi spelar nog mot samma mål så att säga utan att de går till överdrift :)

 

Det är sånt här som får mig till att fundera på om de inte gått lite för långt :39:

 

"I believe 100Mbps port always have a house sound that similar to low performance server, soft and quiet, lack of dynamic and extension compared to the 1000Mbps.

Just change the Lan card configuration in any server from 1000Mbps full duplex to 100Mbps would also yield similar result."

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

Vi spelar nog mot samma mål så att säga utan att de går till överdrift :)

 

Det är sånt här som får mig till att fundera på om de inte gått lite för långt :39:

 

En bra väg och sunt tänkt!

 

Hur många ggr har jag inte tänkt den tanken och delvis bara kört på ändå, men nu är det slut med det, eller?;)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten preview på min nya Roon Server kan jag nu bjuda på efter lite pyssel i "verkstan" (ja, köket alltså ;) )

Eller, förresten det bidde ju två! Hursom, den kraftfullare får presenteras först, och den får väl versionsnumrering 0.3 beta än så länge.

680AAFDD-BF8D-4CC1-9E34-E5101A20BBFD.thumb.jpeg.939af26b5d2037e47d2db73c24fa11ea.jpeg

Hmm, va kul! Nu funkar det att editera bilder i iPad! :) Tack Admins och Moderatorer! 

 

Det är alltså ett passivt kylt Streacom FC5 Alpha chassi med optisk slot för att stödja rippning när så behagas. Hårddisken gömmer sig i form av en Samsung 970 Evo m.2 NVMe under täckplåten med R.O.G.-loggan (mellan processor och hårddisk).  Hårddisken för mediafiler är nu monterad med gummi-muffar i en bit L-profil från bauhaus. Det fungerar utmärkt och var en ganska enkel övning med bågfil och borr. Resultatet är en absolut tyst maskin som inte kan höras annat än om man lägger huvudet alldeles intill maskinen.

96545F0B-5B6F-4888-9414-611C734C1436.thumb.jpeg.907861c0195ea3a3e5df988df0a79a54.jpeg

Apparaten rullar just nu med lite temporära lösningar som t.ex. Windows operativsystem och en 12V "brick" som hör till min ena Vault! Jag ville kunna provköra ordentligt och hålla koll på temperaturer och sådant via kända gränssnitt. Men, som sagt, den är snabb som en kobra och drar knappt 15W vid normal uppspelning! Lovande inför test av Roon ROCK framledes!

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Tackar för "tummar" & kommentarer! :) Visst, det är lite smalt kanske, men jag hoppas någon/några kan fylla på sin idé-samling vartefter det framskrider.

 

Idag har jag hämtat en phonokabel för test, hos min lokale handlare. Det är en modifierad "one off" från Tarfala och även om den var spritt ny uppfattade jag den som trevligare än den första utgåvan. (Hade den hemma i februari och skrev några korta ord om den då) Den ska få några timmar och sedan sätter jag tillbaka Heimdal 2 och gör ett försök att hitta nån skillnad. :blush: 
 

Av praktiska skäl så fick Technics SL-1000 MkII agera testbänk, och den har fortfarande Ortofon Cadenza Bronze monterad. Så då fick jag höra den pickupen med Mastergroove också. Skillnaderna mellan verken (och sina armar o nålmikrofoner) är tydlig och rolig att avnjuta. Cadenza har marginellt lägre utnivå än Delos men jag fastnade tidigare för lite mindre last och denna gång fick den runt 170Ohm. 

Shoppade en platta på ICA Maxi häromdagen som fick agera testplatta:

Johnny Cash - The Legend of... Back To Black
Jag är väl inte nån superfantast av country, men lite nosar jag gärna på detta. Han har ju en härlig rock-attityd och låtarna är ju en del av den miljö man tatt del av under åren. En av mina favoriter, Hurt, från Trent Reznors penna är bra, även här. Men som den distar i slutet...

Jag har den även på en annan av Cash American Recordings-plattor och den distar även där. 
 

Jag tycker den låter illa även digitalt dock. Servrarna har också fått lite ytterligare omvårdnad, nämligen en rejäl jordskruv, för att chassijorda men även ytterligare knyta ihop det "skräpiga" moderkortet med jordplanet. 

RoonUX Core
Denna ansluts sedan till en Entreq Minimus med en Konstantin Infinity-kabel.

Konstantin Infinity Entreq Minimus
I mitt sammanhang är jordning av digitala lortgrisar det som har allra mest påverkan, och även här erhåller jag ett lugn som jag inte får till genom jordning mot gemensam jordpost i min Nordost QB8 nätlist. Ska ni prova nånstans, prova en Minimus till er server eller router för den delen!

Link to comment
Share on other sites

Hade en liten konversation med en forumkollega som fick mig att fundera på om jag spridit förvirring, snarare än förklaringar när det gäller mina små favoritleksaker, de ljudbryggor som oftast går under smeknamnet "Pajer", alltså en försvenskning av det engelska namnet Raspberry Pi (hallonpaj).

Det här blir missvisande, för det som avses är oftast någon form av Single Board Computer, eller SBC. Det finns ett flertal tillverkare som gör dessa. oftast kreditkortsstora, smådatorer som alltså i princip innehåller alla komponenter som krävs för att erhålla en persondatorliknande förmåga.

 

Raspberry Pi är definitivt den mest kända i våra sammanhang. Raspberry Pi har sålts i ett flertal modeller genom åren från den ursprungliga via 2, 3 och idag är det 4 som gäller. De som vi oftast nyttjar har en tilläggsbeteckning, "B", vilket betyder att kortet är något större och utrustat med fler anslutningar. Jag har personligen en förkärlek för den gamla version 2B för att den  saknar Bluetooth och WLAN vilket innebär mindre radiofrekvenser i nära anslutning till mina kära ljudsignaler. Den har dock en egenhet, och det är att USB och Ethernet delar buss (kommunikationsväg) vilket tydligen kan orsaka dropouts och andra störningar då man matar en DAC via dess USB-portar. Jag har aldrig upplevt detta så jag hävdar att detta är en populär myt som har en tendens att överleva via forumposter och kollektivets "vetskap". Nästa generation som kom, 3:an, delar den egenskapen, med reservation för den allra sista varianten 3B+ som har en intern USB-implementation som ger den gigabit ethernet. Däremot har 3:orna både Bluetooth och WLAN ombord vilket givetvis kan avaktiveras i mjukvaran, men även ger möjlighet att ansluta dem utan kablar. 

Relativt nyligen kom Pi 4B, vilket är en rejält snabb dator, klart konkurrenskraftig med din ultrabärbara laptop, med mera minne, gigabit ethernet på egen buss, WLAN och en del andra egenskaper. Tyvärr har den en annan egenskap, nämligen värmeutveckling. Det gör den mindre lämpad för kvalitativ omvandling till ljudsignal i form av SPDIF eller analogt, eftersom det påhängskort man vill nyttja, täcker processorn och därmed gör det svårt att kyla den samtidigt.

Dessa påhängskort kallas med ett samlingsbegrepp för HAT (Hardware Attached on Top) och finns i massor av olika varianter med olika syften. I våra sammanhang handlar det oftast om att få en oförvanskad ljudsignal återskapad från de paket som skickas över nätverket. Denna signal byggs av Pi-datorn och levereras via I2S till det påhängskort vi valt (eller omvandlas till USB Audio och skjuts ut via USB-portarna direkt från pajen.). 

414CD051-8CFA-4E36-BFB9-DE0106CE17D5.thumb.jpeg.418394f1bc178e7fa246a09df0058ad6.jpeg

En bild lättar upp teorin! Från vänster;

1. Raspberry Pi 2B med en ES9023 HAT DAC. Alltså Ethernet (och ström) in och analog utsignal.

2. Raspberry Pi 3B+ med en Digi+ HAT. Ethernet in och SPDIF ut.

3. NanoPi Neo 2, en otroligt liten SBC med syfte att ta Ethernet-data och omvandla till USB Audio 2.0. USB adaptern låter den anslutas direkt i rumpan på den DAC du vill.

 

Jag har en Raspberry Pi 4B också som används på samma sätt som NanoPi, dvs den omvandlar från Ethernet till USB Audio 2.0, men den är på besök hos en annan forumkollega.

Men det är inte stopp där, jag har också en Asus Tinkerboard, ytterligare ett alternativ till Raspberry Pi, där det är relativt enkelt att få tillgång till SPDIF direkt. Den har jag resolut anslutit en RCA chassihona på dess chassi och plockar ibland ut SPDIF och in i någon lämplig DAC. Ytterligare ett exempel på en enkortsdator med påhäng är den Allo USBridge som jag tidigare hade i min ägo, numera hos @Ampalang där Allo skapat en liknande enkortsdator som Pi, men med t.ex. en annan lösning för att separera USB från Ethernet. På denna Sparky har man sedan skapat ett dedikerat USB Audio interface i form av en HAT.

HAT'arna bygger på att enkortsdatorn har en kontakt som kallas GPIO (General Purpose In/Out) där pinnarna är kompatibla med syftet. Dessutom behövs stöd för de flesta påhängskort i mjukvaran (drivrutiner).

 

De flesta av dessa erbjuder någon form av analogt ljud ut redan från början, men det är knappast tjänligt för våra syfte, mera för röståtergivning och kommunikation. Asus håller faktiskt ganska hög nivå på sitt hörlursuttag.

 

När man väl valt dator och eventuellt påhängskort, så skall man dessutom välja ett operativsystem? Det är ingen måtta på valen här... ;) 

Jag har provat ett flertal olika Linuxbaserade distributioner för dessa men det jag tycker fungerar bäst är Dietpi som finns till alla de jag hittills nämnt. Det är nämligen så att man måste "bygga" ett Linux-operativ specifikt för hårdvarans egenskaper (lite som drivrutiner) och här har någon gjort det till dig redan! På Dietpi-sidan kan du dessutom se vilka andra hårdvaralternativ det finns och vad de har för egenskaper.

 

Frågor o funderingar? Kör på! Via PM eller här i tråden, som ni behagar!

 

Link to comment
Share on other sites

Den lilla Allon jag köpte är hur stabil som helst, det enda som krånglat är min egen hjärna vid felsökning och då var det inte ens bryggan som krånglade. 🤪

Väldigt diskret där den ligger i kabelhögen är den också. 


DF73230E-3689-4F2E-9D3C-E87874833D44.jpeg.5cc70df67ef8684d532ef196f295fd9d.jpeg
 

Edit: Det är alltså den lilla svarta lådan till vänster i bild som avses.

Edited by Ampalang
Förtydligande
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ampalang said:

det enda som krånglat är min egen hjärna vid felsökning

 

Skönt att det finns fler än jag som tänker fel och erkänner det:thumbsup:;)

 

Vilken tur att jag fick allt förklarat i inlägg #709 HAT’en av:65: Skönt att det finns hjälp att få då det behövs och att de som vill lära sig mer får det av de som kan, bra @AlfaGTV!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, byZan said:

Vilken tur att jag fick allt förklarat i inlägg #709 HAT’en av:65: 

 

Ja, det där gjorde det faktiskt en hel del enklare i min skalle också. Något som låter enkelt från början ("bara köpa Raspberry Pi och flasha ett kort med Ropieee") blir något helt annat än enkelt i slutänden. Det gick några rundor frågor till hjälpsamme AlfaGTV innan min förståelse blev bra nog. Och med det klargörande inlägget #709 så tror jag det hela blev kristallklart.

Edited by shifts
Flyttade innehåll till egen tråd där det hör hemma
Link to comment
Share on other sites

Gott att det verkar vara uppskattat!
Jag fortsätter lite med mjukvaran, som ju faktiskt är det som både ger möjligheter och sätter begränsningar för vad vi kan låta en sån här liten apparat uträtta.
 
Som jag nämnde, de operativsystem som körs på dessa Pi-varianter är Linuxbaserade, och dessa kräver att man "bygger" kärnan för den processorarkitektur som skall användas. Det finns två förhärskande processorarkitekturer inom vårat intresseområde. Den ena är den som baseras på Intels processorer och dess kompatibla varanter och den kallas för x86 (32bitars) eller AMDx64 (64bitars). Den andra, som används för dessa enkortsdatorer (och mobila enheter som telefoner och plattor) kallas för ARM i sina olika versioner.
 
Jag vågar lova att du har en av dessa processortyper i den manick du läser detta med! Har du en PC eller Mac har du ett operativsystem troligen baserat på det som kallas AMD X64 (eller möjligen x86, 32 bitars) och använder du en läsplatta eller telefon har du ett operativsystem anpassat för ARM-processorer.
I de allra flesta fall är Windows och Mac installerade på AMD X64-plattformar medan din läsplattas ARM-processor fungerar med ett Android- eller iOS-baserat operativsystem. Det finns undantag som bekräftar denna "regel"! :D 
 
Så, för att få din lilla enkortsdator att fungera och göra det du vill, bör den få ett operativsystem (grundläggande instruktioner om hur processorn skall styra informationsflödet mellan olika delar av hårdvaran). Och de flesta Linux-distributioner finns kompilerade (byggda) för ARM vilket betyder att urvalet är stort.
Men, vi fokuserar på några av de vanligaste.
1. Volumio - en komplett streaming-lösning som är tämligen flexibel och anpassningsbar. Tror @calle_jr beskrev det relativt nyligen?
2. Ropieee - en "konfigureringsfri" Roon Endpoint med lite extra möjligheter (t.ex. Spotify Connect om så önskas, eller tillägg för extern display) @octavia rs kör det i sin display-Pi, som han också 
3. DietPi - en mycket "light" miljö som enbart gör det du ber den om. Men den har många verktyg i sin låda och är lätt att hantera för ett "linux-blåbär". Här är det nog mest jag själv som botaniserar.
 
Själva principen är enkel, det praktiska utförandet tenderar att vara lite bökigare.
Hämta hem en "avbildning" av det du vill prova, dessa är alla kostnadsfria, men erbjuder möjlighet att donera.
Med hjälp av ett verktygsprogram på din vanliga dator, "bränn" avbildningen till det minneskort/minnepinne du använda som "hårddisk"
Stoppa i minneskortet i Pi'en, tillför nätverk och ström och invänta uppstart.
I fallet Ropieee och Volumio så kommer du igång genom att besöka en webbsida, din router vet vilken adress apparaten har. I fallet DietPi börjar man genom att starta ett s.k. terminalfönster.
 
De har alla olika användningsområden och oftast väljer man operativsystem efter syftet. Har man Roon, så är Ropieee det självklara valet för sin enkelhet och flexibilitet (möjlighet till Spotify Connect, som nog många vill ha i sin Roon-infrastruktur?)
Volumio väljer man om man vill prova streaming utan att bekosta licenser och liknande, den låter bra men jag kan inte enas med gränssnittet på musikväljaren. Den kan också Spotify Connect och flera andra funktioner. 
Har man redan en Squeezebox kanske man också har en Logitech Media Server nånstans. Då kan man välja PiCore Player som mjukvara och operativ. Den kan agera både server och ljudbrygga i samma lilla apparat. 
Slutligen DietPi. valet för den ambivalente! ;) Roon Bridge är installerat på 20 sek, eller UPnP Endpoint, eller de olika Volumio-liknande spelare som baseras på MPD (Music Player Daemon). 
 
Som ni redan fattat handlar detta om att hitta rätt pusselbit för göra helheten i musikspelandet komplett. Och med en Pi kan man välja pusselbitens utseende nästan helt och hållet!
 
Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

504DC71B-20E1-4691-9E24-C81B4B953164.thumb.jpeg.18742a8f2698f2b81e4e2b75f05111d1.jpeg

Utvärdering pågår! Apparaten uppepå är min Roon Server men den är hyfsat känd redan. Nä, det är den svarta lådan under som är på utvärdering. Jag har hört så pass mycket om deras goda egenskaper och ljud så jag ville verkligen prova den på egen mark.

 

Det är alltså en Melco N1A/2 H60, vi kan kalla den för en "audiofil lagringsenhet" tills vidare. Jag tror att @sprudel har en likadan? 

Som lagringsenhet så är det egentligen inga konstigheter, det är bara det att den är anpassad för audiofil-bruk, med nätdel anpassad för låga störnivåer och stabilitet i åtanke. Den är åtkomlig via nätverket för att lyfta in dina musik filer, men den är även duktig att förstå en normalanvändares ambition; Anslut en USB-disk med musik på till en av dess USB3.0-portar och du får frågan på den lilla displayen - Vill du importera musiken eller spela innehållet? (Fast på engelska iofs) Du kan även konfigurera automatisk nedladdning av musik från ett fåtal download-sajter, highresaudio.com tror jag var den enda som är tillgänglig i Europa. Anslut en extern optisk läsare och den kommer låta dig importera de CD-skivor du matar in (eller spela upp dem).

 

Diskarna är 2 st 3Tb hårddiskar i en "spanned array" (JBOD) men man kan ställa om detta till RAID1 eller RAID0 om man önskar. I normalläge ger detta alltså en lagringsyta om runt 6Tb, tillräckligt för de flesta. Bra, check på mitt första krav; tillräcklig lagringsmöjlighet! :) 

 

Det är en rätt diskret och sober apparat som är gjord för att vistas i ditt rack med övriga hifi-komponenter. Displayen är hyfsat lättläst men inget under av upplösning. När man då laddat ned, importerat, anslutit eller kopierat in sitt media till Melco, så kan man välja en UPnP-server som sedan kan tillgängligöra din musik för dina spelare. Detta är inget krav, men om man har en kompatibel streamer så kan det vara allt som behövs. Två olika kan väljas (eller ingen alls) och det är Twonky eller MinimServer 2 i s.k Starter Edition.

Utan att gå in på detaljer så upplever jag väl närmast "pest eller kolera" i valet. Twonky har t.ex. egenheten att klumpa ihop ALLA Album med samma namn, iaf tidigare. Mina album "Anthology" och "Best of" t.ex. är ju hyfsade mish-mash av allt mellan Carly Simon, Muddy Waters och Bryan Adams.... :( 

Minim å andra sidan låter dig inte hitta en artists medverkan i samlingar och soundtracks via bläddring på Artist? Det kan säkert vara brist på kunskap om konfig av dessa men i standardläget bör ju inget av detta inträffa? De har givevis sina fördelar också, som t.ex. Twonkys "indexerade" visningar, vilket jag i någon mån lyckats återskapa i Minim. Ska försöka förklara bättre, men det handlar om att kunna välja bläddra efter Artist och där får du först välja en begynnelsebokstav på Artistnamnet. Alltså t.ex. "S" om du är sugen på att lyssna till Steven Wilson. När man valt S visas omgående en lista med Artister på S.

Det är oerhört mycket snabbare än att scrolla i utbudet ned till Steven Wilson, i en lista på tusentals artister. Denna funktion har Twonky som standard men med gruppering på "ABC", "DEF" etc. 

 

Det jag nämner här är alltså hur bläddring går till när man använder en rudimentär UPnP-klient för musikval. Låter jag t.ex. min Aries och dess Lightning DS-app hämta upp biblioteket (Eller Lumin för den delen) så kommer den att bygga upp ett eget index, som är lättare att bläddra i och trevligare att titta på.

Men, man får med sig avvikelser som t.ex. tre album med namnet Anthology ihopslagna om man har Twonky bakom. 

 

Melco har några ess i ärmen för att vara en attraktiv produkt för oss audiofiler, bland annat möjligheten att spela upp filer lokalt med utdatat via en specifik USB2.0-port. Jag återkommer till porten lite senare. Urvalet kan man styra via knapparna på fronten (ingen fjärr, men det spelar mindre roll då displayen ändå inte är läsbar på mer än 1 meter) eller via en App på paddan: Melco Music Player HD. Det här ÄR en gris med smink på, men det gäller många av dessa sk. lösningar för musikval och uppspelning. 

Jag gillar dock grisar, de är ärliga på nåt sätt! :) Vad den kan är att spela upp internetradio via vTuner och det finns även inbyggd klient för Qobuz och Tidal. Utöver detta så är det en vanlig UPnP-kontroller. En sån där rudimentär apparat som inte gör nåt vettigt av utbudet utan förlitar sig på att UPnP-servern serverar en fullgod rätt ifrån början.  

 

Fortsättning följer!

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Haha, uppmärksamt @figge! Ja, jag postade det färdigskrivna materialet innan jag cyklade till jobbet för ett servicefönster! (Ca 04:10)

 

@sprudel är inne på det som gör Melco extra intressant för den som verkligen vill ge all utrustning bästa tänkbara förutsättningar!


Den har två inbyggda funktioner som är användbara även utanför dess lagrings-scope, och båda kan skönjas via denna baksidesbild:

CB052325-32EC-4758-AF9E-24FAE3F73412.jpeg.556f98492521bba65dbea86af837453e.jpeg
Längst till vänster ser vi en seriös Neutrik USB-A chassianslutning. Denna är anpassad för att förmedla de viktiga musiksignalerna över USB Audio2.0 till din DAC. Och det här låter bra, ingen tvekan! Ett direkt, ärligt och kraftfullt ljud med mycket god svärta och detaljering.

Men, man är fast i UPnP-träsket eftersom man måste utnyttja Melco Music HD-appen (det är samma som mConnect) eller en kompatibel sådan. Kan man leva med det, så har man en ytterst kompakt och välljudande lösning för att streama lokala filer.

 

Den andra finurligheten är en helt galvaniskt separerad och fristående nätverksanslutning som syns längst till höger bland anslutningarna. Det är den ethernetanslutning som man bör ansluta sin nätverksstreamer till. Jag har provat med några olika streamers, både Pi'er och min Aries G1. Alla fungerar utmärkt anslutna till denna port (när LAN porten är ansluten till ditt vanliga nät alltså) och ljudmässigt tycker jag det låter bra, men jag kan ärligt talat inte höra några betydande skillnader. Jag upplevde dock en del fördröjningar när jag t.ex. använde Lightning DS, mjukvaran som styr min Aries. Det ska sägas att min Aries normalt är kopplad trådlöst så den är redan galvaniskt skiljd från nätverket.

 

Melco N1A/2 H60 är snyggt uppbyggd och ger ett mycket gott intryck och jag kan helhjärtat rekommendera den till någon som vill prova streaming på mycket hög nivå, utan att dribbla med massor av olika hård och mjukvaror.

9DD0F8C0-4E00-4BE2-A575-25056BBB64CE.jpeg.6a05659a525ffe246b88dad5cbc88a40.jpeg
 

I min "framvärkta" infrastruktur för uppspelning av filer (och Qobuz m.m.) ökade komplexiteten med Melco. I någon mån trilskades uppspelning möjligen något också. Hade det enbart varit ljudkvalitet som styrde hade jag nog behållit Melco, men idag blev den en pusselbit som inte riktigt passade in.

 

För mig är filuppspelning/streaming nåt som i första hand ska fungera fläckfritt och låta riktigt bra, och det gör det. Hade Melco erbjudit Roon-kompatibilitet hade situationen varit helt annorlunda... Jag tror att produkter som denna har en kundkrets men den är liten och minskande. Innuos är i en liknande situation där man iofs erbjuder Roon, men med förbehåll. Jag säger inte att Roon är svaret på alla önskemål, långt därifrån. Men alternativen behöver vara jäkligt bra för att ens övervägas, iaf av mig. (Auralic Lightning DS...)

 

Slutligen, ett lokalt blocketfynd funktionstestas för närvarande!

4FCA05D1-FD08-4E20-8AA8-232809D710EC.thumb.jpeg.03367a6b7fe91366c839d58f6f8384e8.jpeg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...