Jump to content

AlfaGTV

Recommended Posts

OK, tack!

 

Tydligen är cache-memory dubbelt så stort  (1GB) på Aries G1 jämfört med Aries (femto), vilket väl förbättrar funktionen. Att man på G1 dessutom får bättre inbyggd strömförsörjning och kan se vad som spelas på display på själva apparaten (och inte bara på iPad) kanske kan motivera det högre priset.... Fortfarande är jag dock nyfiken hur streaming (Tidal) upplevs förbättras vad gäller ljudkvalitet ...

Link to comment
Share on other sites

Ja med bla mer minne och snabbare processor så bör väl G1 slå sin föregångare. Till gamla Aries är det en skaplig extern linjär strömförsörjning men de har kanske bättrat på det hela även om man flyttat in den, färre burkar om inte annat. Som sagt så upplevde jag ganska stor förbättring (Tidal) när man introducerade sk memory playback på gamla Aries. Hade förresten själv en SB Touch innan Aries, trevlig burk som fortfarande lever i garage-systemet.

Link to comment
Share on other sites

Ingen fara, jag följde er konversation med intresse! :)

Jag har mycket svårare att höra någon skillnad mellan Roon och Lightning DS efter firmware 5.6, i denna så uppdaterade man RAAT-implementationen.

I firmware 6.0 kommer man att göra förändringar i ingångsväxlandet vilket Mr Wang hävdar skall förbättra ljudkvaliteten på alla "strömmar", dvs Roon (RAAT), Internetradio, Bluetooth och Airplay. Jag var så stursk att jag aktiverade beta-programmet och installerade denna i morse! Vågar inte lämna några omdömen dock.

Jag är inte så övertygad om att det handlar om buffring av ljudströmmen, för det ingår ju även i RAAT-protokollet på egen hand. (drar man ur nätverkskabeln så spelar det i 3-4sekunder oavsett) 

 

Ta det för vad det är värt, men för snart 5 år sedan gjorde jag och min kompis Jojje66 en utvärdering av Squeeze Classic/Touch och Sonos (med kort inhopp av min dåvarande Bluesound Node 1) Det är noterat här för den nyfikne, mitt på sidan ungefär. Med det sagt så vill jag ändå hävda att du kommer uppleva en ganska tydlig förbättring @ulfsan, framför allt om du kör Roon och din streamer kan prata RAAT (det gör inte Squeeze). 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej AlfaGTV, du har rätt i att buffring sker i alla fall men inte till RAM utan till buffertminne. Jag har förstått det såhär: Vanliga bufferten ska ju användas av alla pågående processer och prioriteten kan inte styras. När man däremot använder system-minne så kan man styra prioriteringen och bestämma hur mycket resurser som läggs på just det jobbet vilket resulterar i bättre ljud. Finns ju fler tillverkare som kör liknande koncept tex borde PSAudios lösning vara åt det hållet. Har inte nagelfarit kommande firmware men det kan ju hända att Wang styr över mer buffring, tex Roon, till RAM.

Link to comment
Share on other sites

Det finns inget separat "buffertminne" på någon Roon RAAT implementation jag kommit i kontakt med. Samtliga är varianter på SBC'er, där RAM-minnet allokeras av RAAT-processen. Den kommer att dela detta fysiska minne med alla andra processer, kernel, tjänster etc. Däremot allokeringsmängd kan man säkerligen styra i proprietära lösningar som Lightning DS/Server.

Men, jag ser mig gärna korrigerad? :)

 

Link to comment
Share on other sites

Måste erkänna att jag är helt okunnig om RAAT och hur det ser ut på Aries som klient. Vad jag däremot vet är att alla lokala ”applikationer” på Aries, typ Radio och Airplay buffras i vanlig buffertminne (SSD och FIFO vad jag förstår) innan det spelas upp men att lokalt lagrad musik och tex Tidal buffras i RAM om man använder Lightning DS, inte annars. Så nä jag kan inte korrigera dig med avseende på RAAT annat än att jag sett en kommentar nånstans (Wang) att den strömmen hanteras på samma vis som tex Radio och i så fall passerar lokal buffert i Aries. Men jag kan ha fel, definitivt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I slutet av förra veckan dök en intressant annons upp på hifitorget.se, och jag råkade se den i princip omgående. Det gällde en intressant pickup, som jag gärna skulle lära känna bättre.

Som alltid är det en rå-chansning att köpa begagnad pickup över nätet, att betala i förskott utan någon annan garanti än säljarens ord. Jag pratade i alla fall med denne trevlige man och fick förtroende för honom, swishade mitt femsiffriga belopp och höll tummarna. 

I princip medan jag och sambo satte oss på planet till Rom i lördags så trillade det in mail om bokad försändelse etc. I går eftermiddag när vi kommit tillbaka skyndade jag mig till mitt DHL-ombud och hämtade en våldsamt stor kartong (för att innehålla en pickup). 

Innan jag riskerar några plattor vill jag göra en besiktning under USB-mikroskopet och detta är vad jag såg:

Lyra_Etna_Diamond.jpg

Symmetrisk och vad jag kan avgöra, i mycket gott skick. Den är inte ny, utan nyttjad till och från under något år. Tonaliteten föll inte förre husse på läppen riktigt och så kan det väl vara... Lite kul att en limrest blivit kvar! Jag vet dock inte hur jag skulle kunna få bort den heller?

 

Hursom, jag har installerat och provspelat under dagen med mycket gott resultat, det här är en fantastisk puppa!
Och det var väl passande att vi var till Italien medan den levererades? :D

 

Lyra_Etna.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter lite experimenterande med inställningar tycker jag mig ha fått till Etna riktigt bra i Viellans tonarm. Det handlar inte så mycket om pickupen som att jag lär mig AMG 12J2-armen och dess möjligheter, begränsningar och egenheter. Att pickupen är nyttjad märks framför allt genom en känslighet för skivornas kvalitet, slitna skivor uppvisar en proportionellt större mängd brus o knaster än nyare plattor som kan upplevas helt tysta. Efter lite Tune-Dem med azimuth, nåltryck och VTA tycker jag dock att knastret inte stör nämnvärt.

Och vilken otrolig klarsynt återgivning av innehållet på det svarta guldet! Separation, djup och en stenhård bas med den bästa struktur jag någonsin hört gör att det här kommer bli riktigt bra! :D

Link to comment
Share on other sites

On 2018-11-16 at 20:18, AlfaGTV said:

I slutet av förra veckan dök en intressant annons upp på hifitorget.se, och jag råkade se den i princip omgående. Det gällde en intressant pickup, som jag gärna skulle lära känna bättre.

Som alltid är det en rå-chansning att köpa begagnad pickup över nätet, att betala i förskott utan någon annan garanti än säljarens ord. Jag pratade i alla fall med denne trevlige man och fick förtroende för honom, swishade mitt femsiffriga belopp och höll tummarna. 

I princip medan jag och sambo satte oss på planet till Rom i lördags så trillade det in mail om bokad försändelse etc. I går eftermiddag när vi kommit tillbaka skyndade jag mig till mitt DHL-ombud och hämtade en våldsamt stor kartong (för att innehålla en pickup). 

Innan jag riskerar några plattor vill jag göra en besiktning under USB-mikroskopet och detta är vad jag såg:

Lyra_Etna_Diamond.jpg

Symmetrisk och vad jag kan avgöra, i mycket gott skick. Den är inte ny, utan nyttjad till och från under något år. Tonaliteten föll inte förre husse på läppen riktigt och så kan det väl vara... Lite kul att en limrest blivit kvar! Jag vet dock inte hur jag skulle kunna få bort den heller?

 

Hursom, jag har installerat och provspelat under dagen med mycket gott resultat, det här är en fantastisk puppa!
Och det var väl passande att vi var till Italien medan den levererades? :D

 

Lyra_Etna.jpg

 

Skit att jag missade den annonsen. Makalöst bra bris. Jag hade krigat på ett tag för att få tag i den om jag vetat. Grattis! 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

...

Har du provat med en pincett?

 

 

Nej, det har jag inte, men kanske det enklaste uppenbara alternativet är det som gäller. Jag fattar bara inte hur jag ska lyckas nypa fast denna lilla tråd? Även om jag bedömer mig själv se riktigt bra på nära håll (utan brillor) så är diamant och nålrör vansinnigt små. Jag tänkte prova med nålborste och/eller grönt slippapper i mild åverkan, men det kanske är att riskera för mycket?1

Link to comment
Share on other sites

On 2018-11-16 at 20:18, AlfaGTV said:

I slutet av förra veckan dök en intressant annons upp på hifitorget.se, och jag råkade se den i princip omgående. Det gällde en intressant pickup, som jag gärna skulle lära känna bättre.

Som alltid är det en rå-chansning att köpa begagnad pickup över nätet, att betala i förskott utan någon annan garanti än säljarens ord. Jag pratade i alla fall med denne trevlige man och fick förtroende för honom, swishade mitt femsiffriga belopp och höll tummarna. 

I princip medan jag och sambo satte oss på planet till Rom i lördags så trillade det in mail om bokad försändelse etc. I går eftermiddag när vi kommit tillbaka skyndade jag mig till mitt DHL-ombud och hämtade en våldsamt stor kartong (för att innehålla en pickup). 

Innan jag riskerar några plattor vill jag göra en besiktning under USB-mikroskopet och detta är vad jag såg:

Lyra_Etna_Diamond.jpg

Symmetrisk och vad jag kan avgöra, i mycket gott skick. Den är inte ny, utan nyttjad till och från under något år. Tonaliteten föll inte förre husse på läppen riktigt och så kan det väl vara... Lite kul att en limrest blivit kvar! Jag vet dock inte hur jag skulle kunna få bort den heller?

 

Hursom, jag har installerat och provspelat under dagen med mycket gott resultat, det här är en fantastisk puppa!
Och det var väl passande att vi var till Italien medan den levererades? :D

 

Lyra_Etna.jpg

Laserkirurgi.:D

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, AlfaGTV said:

 

Nej, det har jag inte, men kanske det enklaste uppenbara alternativet är det som gäller. Jag fattar bara inte hur jag ska lyckas nypa fast denna lilla tråd? Även om jag bedömer mig själv se riktigt bra på nära håll (utan brillor) så är diamant och nålrör vansinnigt små. Jag tänkte prova med nålborste och/eller grönt slippapper i mild åverkan, men det kanske är att riskera för mycket?1

Jag minns inte vilket mikroskop du har, dvs om du kan se bilden momentant på en skärm. Med tanke på att du kan ta så enastående skarpa bilder så borde det gå att ta limmet med pincett.

Link to comment
Share on other sites

Som @calm uttryckte det i sin tråd om kvalitet på nätströmmen, så påverkas även jag idag av lite extra THD på grund av gårdagskvällen. En vän hade sin årliga vinylkväll som inkluderar mat o dryck! Det här gänget gubbar är en blandad samling musikentusiaster varav några har en fin anläggning som utvecklas och är i högsta grad välljudande. Värden är grannforats Jojje66, inte medlem här. Gästerna tar med sig lite trevlig musik på vinyl och sedan lagas o äts det välsmakande spis och avnjuts öl i respektabla mängder! ;) Igår var det fläsklägg o rotmos, vansinnigt gott!

Hursom, Jojje har en riktigt trevlig anläggning som består av JBL Ti250 Jubilee drivna av en Plinius-klump (SA-100 MkII) med min gamla Embla Classic som försteg och mediaspelare. Skivsnurra för kvällen var hans gamla trotjänare, en Kenwood KD-550 med en Jelco-tonarm och en Midas/DL103. (just det, för kvällen var RIAAt ett Tom Evans The Groove 20th Anni MkII, Jojje kör vanligtvis ett microGroove Plus X MkII) Riktigt rolig tillställning med mycket musik, garv och härlig stämning!

En av gästerna är en entusiast som säkert flera känner till, nämligen Janne S som är grundpelare i P-Floyd tillika arrangör av festivalen i Skog, strax utanför Falun. Han hjälpte till att kalibrera tomgångsström på en annan gästs Tsakiridis Devices EL34 PP monoblock, gitarrtekniker och entusiast som han är. Vi fick tillfälle att lyssna till lite råmaterial från P-Floyds senaste inspelningar i sin helt okomprimerade och orörda version. Trots en tveksam överföring till Emblan med en Bluetooth-dongel var detta kvällens klart trevligaste ljudupplevelse. Vilket otroligt klipp och naturlighet dessa låtar hade! Referensmaterial, helt klart, och åter ett bevis på att det viktigaste är  källmaterialet, inte media eller överföringsmetoder.

 

Så idag har jag haft en stillsam förmiddag och middag... ;) Det är dock behagligt att ligga på soffan och läsa, lyssna på musik och ha söndag. Jag passade på att skruva lite och flytta Nagra MPS till en position en bit ifrån själva HD DAC vilket jag tyckte förbättrade ljudet ett snäpp ytterligare. Jag återvände också till manualerna och gjorde en upptäckt, jag hade missat en instruktion! I min iver att få igång prylarna tidigare så fick jag uppfattningen att läge On på MPS skulle tilldela batteriström till uttag 1och skifta till nätström vid behov.

Men så är inte fallet, det är i läge Bat som detta sker så nu lyssnar jag på batteridriven DAC-del! Detta gjorde upplevelsen ännu bättre, trodde inte det var möjligt. Och nu har HD DAC och MPS gått i runt 100h totalt, så nu börjar vi komma nån vart med inspelningen också!

Helt galet vilken apparat detta är, jag är otroligt nöjd med denna! :)

 

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, AlfaGTV said:

Men så är inte fallet, det är i läge Bat som detta sker så nu lyssnar jag på batteridriven DAC-del! Detta gjorde upplevelsen ännu bättre, trodde inte det var möjligt. Och nu har HD DAC och MPS gått i runt 100h totalt, så nu börjar vi komma nån vart med inspelningen också!

Helt galet vilken apparat detta är, jag är otroligt nöjd med denna! :)

 

Nagra verkar vara riktigt fina prylar har dock aldrig lyssnat nått på dem möjligtvis i Munchen men de har jag nog förträngt  :)

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Apexorca said:

@AlfaGTV

 

Som jag skrivit tidigare misstänker jag starkt att Nagra kan vara med i matchen om världens bästa DAC. :)

Det tror jag också, men har ingen aning om hur startfältet ser ut eller ens om alla deltagare deltar i samma gren! Med detta menar jag att det finns nog många bud för vad som ska kunna anses "bäst", om de prioriterar någon egenskap eller kanske prioriterar att INTE framhäva någon enskild egenskap.

Det som slår mig oftast när jag skiftar mellan olika digitala källor i mitt system idag, är att när Nagran står för omvandlingen så låter det alltid väldigt "rätt" för mina öron. Ett slags lugn infinner sig och jag upplever inte heller någon saknad om jag skiftar från vinyl till filer. Däremot kommer den aldrig att hoppa på lyssnaren och försöka "sälja på dig musiken" med någon viss smaksättning eller så, och det är väl kanske det som gör den så trevlig! :)

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, AlfaGTV said:

Det tror jag också, men har ingen aning om hur startfältet ser ut eller ens om alla deltagare deltar i samma gren! Med detta menar jag att det finns nog många bud för vad som ska kunna anses "bäst", om de prioriterar någon egenskap eller kanske prioriterar att INTE framhäva någon enskild egenskap.

Det som slår mig oftast när jag skiftar mellan olika digitala källor i mitt system idag, är att när Nagran står för omvandlingen så låter det alltid väldigt "rätt" för mina öron. Ett slags lugn infinner sig och jag upplever inte heller någon saknad om jag skiftar från vinyl till filer. Däremot kommer den aldrig att hoppa på lyssnaren och försöka "sälja på dig musiken" med någon viss smaksättning eller så, och det är väl kanske det som gör den så trevlig! :)

 

 

Håller med dig i din beskrivning. Lugnet mm. Nagra och några till har fått mig att haja till lite extra.

De egenskaper jag tycker är sämst med det digitala gör de bästa digitala system ganska bra. Nagra hör dit. Det finns mycket som det digitala gör bra, men några av de dåliga egenskaperna är en klinisk artificiell renhet.  Det kan liknas vid när scener är gjorda digitalt på filmer, snyggt men ändå inte rätt. Detta gör Nagra riktigt bra, med en analog verklig och naturlig känsla. En annan sak jag alltid lyssnar efter för att avgöra om det är något för mig är kvinnoröster. Här kan i alla fall jag höra detta mest tydligt. När de tar i och ligger lite högt i frekvenserna händer ofta något jag inte trivs med. Det gäller även elgitarrer och cymbaler och andra instrument med dessa register, särskilt när det blir starka i inspelningen. Det kan störa magin i musiken för mig. Om vi då tar kvinnan som sjunger och som tar i från tårna och låter tonen gå upp i frekvens med kraft så slutar ofta rösten att ha karaktär och går över i en frasig pixlig ton som är allt annat än naturlig och den låter inte längre som en röst. Den låter artificiell. Detta kan man höra i olika grad på riktigt dyra DAC'ar, nästan alla faktiskt, men inte på analoga medier. Där finns röstens karaktär kvar. Naturligt. Detta var en faktor som gjorde att jag slutade jaga bättre digitalljud för många år sedan eftersom jag ser detta som ett problem som digitaltekniken inte riktigt är nära att lösa jämfört med nästan allt analogt. Hög upplösning hjälper inte vad jag hört. Det är något annat i mediet som behöver bli bättre helt enkelt. När jag testade billig vinylspelare mot digitala "state of the art" DACar blev just denna egenskap uppenbar och i mina öron så kan jag lyssna mer avslappnat med större inlevelse när detta blir rätt (i mina öron). Det finns andra egenskaper i digitalljudet som är jättebra, men de är inte lika avgörande för min musikupplevelse. 

Åter igen, Nagra har imponerat mer på mig än andra som digital källa. 

Link to comment
Share on other sites

Intressant Apex att du lyfter fenomemet med ”frasiga” kvinnoröster. Jag har diskuterat detta på andra forum och det finns på erkänt fina inspelningar också. Det är inte fel på uppspelningen, eller inspelningen, enligt mig. Jag har hört prcis samma fenomen live vid ett flertal tillfällen i olika körer. Hör du det inte via vinyluppspelning men vid CD-uppspelning så är nog CDn mer korrekt att återge verkligheten vid inspelningstillfället. 

Jag brukar likna fenomenet vid papper som framkallar ett frasigt, hårt ljud om man blåser på det från sidan, mot kanten på pappret.

Varför och hur kvinnor kan få till detta obhagliga ljud vet jag inte, men det låter förfärligt.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, sprudel said:

Intressant Apex att du lyfter fenomemet med ”frasiga” kvinnoröster. Jag har diskuterat detta på andra forum och det finns på erkänt fina inspelningar också. Det är inte fel på uppspelningen, eller inspelningen, enligt mig. Jag har hört prcis samma fenomen live vid ett flertal tillfällen i olika körer. Hör du det inte via vinyluppspelning men vid CD-uppspelning så är nog CDn mer korrekt att återge verkligheten vid inspelningstillfället. 

Jag brukar likna fenomenet vid papper som framkallar ett frasigt, hårt ljud om man blåser på det från sidan, mot kanten på pappret.

Varför och hur kvinnor kan få till detta obhagliga ljud vet jag inte, men det låter förfärligt.

 

Jag har aldrig hört detta live dock. Skulle tro vi menar olika saker faktiskt. Alltid svårt att beskriva och tolka i text. Det jag menar är inte likt verklighetens/live röster och ljud.

För mig är det en digital artefakt.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...