Jump to content

AlfaGTV

Recommended Posts

Jajemän, det har faktiskt varit ett par trivsamma dagar då jag både vidgat vyerna och även lärt känna nyinvesteringarna ytterligare!

Jag har terrat dem på Auralic-forumet med ett par frågor kring irriterande egenskaper och även lite förtydliganden. 

För att vara lite mera konkret, jag är verkligen helsåld på Roon och vad det gör för mitt musikintresse. Det låter så bra som jag någonsin hört mina filer prestera!

Dessutom upplever jag Aries G1 som synnerligen stabil och väl fungerande.

Vad Aries G1/G2 har gemensamt är streaming-plattformen och sitt cache-minne på 1Gb som buffrar musik som spelas upp via ditt lokala bibliotek. 

Aries G1 har ingen möjlighet att husera en intern disk med filer (till skillnad från G2), men den tar emot filer på extern USB, via UPnP bibliotek eller genom att hämta dem från nätverksshares. 

Nyfiken som jag är ville jag givetvis prova även detta sätt att navigera 8-10tusen album vilket faktiskt fungerar bättre än tänkt. 

 

Programvaran som bygger ett musikbibliotek kallas Lightning DS eller Lightning Server och den bygger ett bibliotek som lagras på din Aries. Alla fjärrkontroller (iOS endast, både iPad och iPhone) du ansluter tolkar detta bibliotek och bygger en lokal cache som ackas i respektive enhet. Det gör att bläddrandet går superkvickt och appen är responsiv och riktigt "på tå".  Vad som fick mig att reagera dock var det faktum att jag råkade spela en låt via Lightning DS, på låg volym utan att lyssna aktivt, men jag reagerade på ljudbilden som byggdes upp, dynamiken och den homogena återgivningen. En platta som jag spelat relativt mycket i olika filspelningssammanhang men först nu regerade på den otroliga ljudbilden som presenterades, Jean Michel Jarre - Aero och ett av spåren som hämtats från Equinoxe. Jag blev nyfiken och provade spela upp samma spår via Roon, till Aries. Men nej, den där känslan av äkthet, närhet, dynamik och 3D uteblev. Först var jag ytterst tveksam till att jag valt samma spår via Roon, men det hade jag.

 

Nu låter det som att jag tycker Roon låter dåligt, men det gör det verkligen inte. Det var bara det att filer uppspelade via Lightning DS, där bufferten på 1Gb lagrar filerna som skall spelas härnäst, målade upp en så mycket mera trovärdig scen att jag blev helt paff... Kanske Roon-implementationen i Aries G1 är medioker men i så fall matchar den och bättrar Allo USBridge, SOtM sMS-200 och definitivt alla pajer jag provat. 

Oavsett, nu har jag både kakan kvar och kan äta den! Roon för att utforska och inventera biblioteket och Lightning DS för när jag vill spela nåt med högsta möjliga kvalitet. Växlingen däremellan är helt friktionsfri.

 

Appen i iOS erbjuder dig två sätt att bygga musikbiblioteket som sedan lagras i Aries, dels kan du lägga upp sökvägar till nätverk-shares. Galet irriterande att dessa måste delges användarnamn o lösen, men att de uppgifterna sedan måste ge skrivrättigheter på shares'en betraktar jag som ett rent programmeringsfel. Auralic håller inte med fullt, men jag ger mig inte på den fronten. Det andra sättet är att peka ut en UPnP server i ditt nätverk, i mitt fall en Twonky på NASen som även huserar min Roon-server. Det fungerar klockrent och kräver inga konstiga rättigheter, Aries vittjar din UPnP server på information och bygger biblioteket på bara någon minut, runt 100K låtar.

 

Jag ska se om jag kan dumpa lite bilder i morrn!

 

Men kontentan är att Aries G1 gör ett strålande jobb som ren streamer men att inte utnyttja den som server också vore ett misstag enligt mina öron. Och då har vi inte ens nämnt den högklassiga Internetradio-funktionen eller de inbyggda musiktjänsterns eller MQA-uppackningen av både Tidal och lokala filer. 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Du sätter fingret på funderingar som har börjat att dyka upp i mina tankar. Ljudkvaliteten genom Roon, är det något som kommer att adresseras i framtida Roon uppgraderingar. Ser mer och mer de som upplever att den inte når upp till alternativa uppspelare. Jag vill ju gärna ha Roon kvar då jag precis som du upplever att den berikar mig och får mig att utöka mitt musiksökande. 

Link to comment
Share on other sites

Några konkreta frågor om Aries G1:

 

Klarar Lightning DS att köra RadioParadise i flac-versionen? Det klarar tyvärr inte Roon, som jag tidigare skrev....

 

Jag trodde inte Auralic hade stöd för MQA.... Packas MQA upp hela väg i Aries G1, så att man sedan kan ha en "vanlig DAC" (i mitt fall förra versionen av Auralic Vega) utan MQA-uppackning (sista steget) och ändå få full hires MQA-uppackning från Tidal?

 

/ Ulf

Edited by ulfsan
Tillägg
Link to comment
Share on other sites

Stort tack för kommentarer och input! :) 

7 hours ago, Audionet said:

den berikar mig och får mig att utöka mitt musiksökande. 

Precis! Och jag tycker det låter kanon, men Lightning DS låter ännu bättre vid ren filspelning.

 

8 hours ago, calm said:

Blev sedermera en CD7 med rör.

Är det en Reference, eller finns det en allmoge-CD7 också? Tycker du att de låter lika varann eller är det ett stort steg med Cd-7?

 

7 hours ago, ulfsan said:

Klarar Lightning DS att köra RadioParadise i flac-versionen?

Lesen @ulfsan, har inte lyckats med det ännu. Det är inga problem att lägga till FLAC-baserad radio, men Radio Paradise version är lite annorlunda och bygger inte på en vanlig "ström", tyvärr...

 

Och vad gäller MQA så finns lite olika val att göra i inställningarna men det är lite tvetydigt om det är är "full" MQA rendering eller bara vanlig "unfold" till 88.2/96Khz och sedan uppsampling. (det är oklart om det inkluderar filtrering eller vad det eventuellt gör)

Se skärmdumpen med förklaringar, men som du ser så packar den upp t.ex. 2Ls MQA till sin ursprungliga upplösning.

 

7 hours ago, Hans-Tommy said:

hur är ljudet i förhållande till Vaulten?

Du funderade aldrig på vega G1 istället, då får du ju både DAC och streamer?

Hur trivsam Vault än är så konkurrerar den inte med Aries, varken som komplett streamer med analog ut eller som transport med optisk ut. Den låter (analogt) väldigt avslappnat och lite laidback och tillåter de varierande kvaliteterna på strömningstjänster och internetradio att vara lyssningsbart, även de i komprimerad form.

Jag var inne på Vega G2 ett tag, men tycker ändå att möjligheten att välja andra DACar tilltalade. Ljudmässigt vet jag inte om det skiljer sig mellan en Aries G1+Vega G1 eller enbart Vega G1. Det skiljer sig lite i buffertstorlekar och möjligheter och med tanke på vad jag beskrev i en tidigare post om upplevelsen att spela via bufferten och Lightning DS så känns valet rätt! :)

Vi får se vad framtiden bör med sig när det gäller digital omvandling till analog! :)

 

 

7C6A63D2-DB37-4B7A-9225-6217393E0152.png

59522F83-748D-45B6-8F83-4AA29C82CE08.png

Link to comment
Share on other sites

Min var nog en vanlig CD7 vad jag kommer ihåg. Det kom nog en CD8 också.

Jo jag tyckte det var ett tydligt steg från 3 till 7. Mer analog vad jag minns.

Kompletterade denna med en Weiss-DAC som gav ett ytterligare snäpp mer rymd och upplösning.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ny fråga:

Är det bara de egna musikbibliotekens filer som avspelas via buffert med den högre ljudkvaliteten som följd? Gäller detta inte streamingtjänsternas musik - t ex Tidal eller internetradio. 

 

Tankar:

Jag har sett på Roons forum att RadioParadise i flac finns där som önskemål (även om radiostationen har en speciell lösning på att skicka ut sin flac-musik). Om Roon har problem kan jag förstå att samma problemkan finnas även för Lightning DS. Men det är ju konstigt att LMS (Squeezeboxserver), som ju jobbar med öppenkod helt på frivilligbasis (och egentligen borde vara dött för längesedan) klarar av att avkoda ljudet perfekt....

 

MQA hanteras tydligen med en speciell lösning av Auralic. Man har inte - vad jag förstår - velat anamma MQA-kodning med de rättighetskrav (patent) mm som tydligen finns, utan föredrar att jobba fram en egen lösning på att ta emot högupplöst musik streaming/MQA (med de begränsningar som ju ändå finns på bandbredden via internet hela vägen från källa till uppspelning). Möjligen låter Auralics lösning lika bra, men det ör ju inte "äkta MQA-avkodning" fullt ut.

 

Svårt för mig att att se att jag ska kasta mig in i för dyra och avancerade lösningar kring uppspelning av digitala musikfiler eller streaming musik innan det hela har standardiserats på ett vettigt sett. Tur att den analoga vinylen finns som ett alternativ fortfarande när man vill finlyssna.... - även om jag nog för det mesta kan vara (mer än) nöjd med den digitala avspelningen jag har idag. Jag börjar kanske höra dåligt...:blush: ?

 

Tack för dina svar, AlfaGTV!

 

/ Ulf

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-08 at 23:38, ulfsan said:

Ny fråga:

Är det bara de egna musikbibliotekens filer som avspelas via buffert med den högre ljudkvaliteten som följd? Gäller detta inte streamingtjänsternas musik - t ex Tidal eller internetradio. 

Det är en intressant fråga och jag kunde inte hitta det beskrivet nånstans, så jag hänvisar till de svar jag fick av Auralics Mr Wang:

https://community.auralic.com/t/aries-g1-memory-cache-explained

Det kort svaret är Streamingtjänster och Filspelning, inte "stream"-baserad uppspelning som Spotify Connect, Roon RAAT, Internetradio etc.

Link to comment
Share on other sites

Jag antydde att Audiobyte Black Dragon skulle få stå till svars mot en utmanare, och nu börjar jag iaf komma till skott med de jämförelserna:

dac_wars.jpg

Liksom mina högtalare så kommer gynnaren till höger från vårat västra grannland. Fast denna gång skickades en bulvan på uppdrag i exklusivare delar av Oslo för upphämtning/betalning och sedermera leverans på denna sida gränsen.

Det handlar om en Chord Hugo TT, en mera stationärt anpassad variant på Chord Hugo. 

Rent feature-mässigt är den ganska lik Audiobyte BD, men I2S & AES/EBU-ingångar saknas, dock finns Bluetooth AptX för den som uppskattar sådant. Själva DA-omvandlingen är identisk med Hugo, dvs en FPGA-baserad mjukvaruDAC som filtrerar och omvandlar. Det betyder inte att de låter identiskt, långt därifrån. Däremot är strömförsörjning och analoga delarna helt annorlunda. 

Jag har framför allt nyttjat den hittills som hörlursförstärkare och det är inte tu tal om att den låter mycket, mycket bra med flera av mina lurar!

Link to comment
Share on other sites

Givetvis! Det var min ursprungliga avsikt att beskriva kort vad dessa apparater gör.

Jag slänger in Moon 430HAD i jämförelsen också, trots att den kanske inte i första hand bör betraktas som DAC.

 

Så, de tre produkterna har följande minsta gemensamma nämnare;

De kan ta digital insignal via USB, RCA(BNC) och Optisk och klarar DSD128 eller mera samt PCM i 32bit 384Khz. Ingen av dem kräver drivrutiner och kan därmed användas med t.ex. Aries G1/Allo USBridge eller liknande.

De har alla minst en väl fungerande hörlursutgång. Därmed har de också volymreglering, men ingen av dem kan reglera hörlursvolym separat från linjeutgångarna, tyvärr.

 

Chord Hugo TT är "separerad" från nätspänning via en klurig batteridrift som är byggd för att vara ansluten till laddaren ständigt. Audiobyte och Moon är utrustade med ansenliga nätdelar med rejält med reglering och buffring.

 

Chord Hugo TT använder mjukvarubaserad digitalomvandling (omvandlingen utförs i en s.k. FPGA), Audiobyte Black Dragon har en avancerad filtrering som utförs i en FPGA men den bearbetade signalen DA omvandlas av två stycken AK4396, en per kanal balanserat.

Moon 430HAD nyttjar ett "vanligt" DAC-chip, ett ESS Sabre 9018K2M.

 

Moon är den enda som har analoga ingångar, en XLR och tre RCA och därmed kvalificerar sig för mig som försteg. Däremot saknar den balanserade utgångar tråkigt nog, vilket jag upplever som någon form av kompromiss.

 

Trots att dessa tre har likande användningsområden för mig, är de ändå tillräckligt olika för att inte enkelt kunna bedömas på samma grunder. Därmed får det här raljerandet avvakta litet!

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-13 at 17:09, AlfaGTV said:

Det är en intressant fråga och jag kunde inte hitta det beskrivet nånstans, så jag hänvisar till de svar jag fick av Auralics Mr Wang:

https://community.auralic.com/t/aries-g1-memory-cache-explained

Det kort svaret är Streamingtjänster och Filspelning, inte "stream"-baserad uppspelning som Spotify Connect, Roon RAAT, Internetradio etc.

 

Jag försöker tolka och förstå kedjan Tidal-> Roon-> Auralic...:

 

Tidal är ju en source/input till Roon (liksom egna lagrade ljudfiler) om man vill och hanteras då av Roon med deras RAAT (Roon Advanced Audio Transport), som känner av vad det sedan kommer för output och skickar dit "så bra ljud som möjligt". Om då Auralic är output (och ju en Roon Ready Endpoint), så skickas en ljudström dit som sedan INTE Auralic kan buffra (i sitt Lightning DS-system). Om däremot Auralic direkt får ta emot Tidal utan att passera Roon, så kan buffring ske (eftersom den digitala strömmen inte förändrats av RAAT) och ljudet kan då bli bättre.... Är det så? Roon som input till Auralic/Lightning DS funkar väl, men då utan buffert? Kan (tvärtom) Auralic vara input till Roon? Vad händer då i så fall?

 

Har jag begripit någonting (förenklat) rätt överhuvudtaget ?

 

Fortsatt nyfiken :39:

 

/ Ulf

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du begripit rätt! Att spela ett album från Tidal via Roon kommer förvisso att buffra låtarna i Roon, men Aries kan inte buffra den strömmen. Spelar du däremot albumet via Tidal-klienten i Lightning DS så kommer Aries att förladda hela låten och spela från minnet.

 

Däremot kan jag inte se någon metod idag att låta Aries vara 'källa' till Roon. Eller orsak heller? :)

 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, AlfaGTV said:

 

Däremot kan jag inte se någon metod idag att låta Aries vara 'källa' till Roon. Eller orsak heller? :)

 

 

Nej, men den teoretiska tanken ville jag testa... :blush: (...och man kunde ju tänka sig att man ville utnyttja bufferten i Aries för att slippa avbrott i spelningen i senare skede i Roon - eller nåt.....)

 

Men skönt att jag kanske är på rätt spår att begripa. Tycker du jag ska skaffa en Auralic Aries G1 som ersättning till min Squeezebox Touch, eller tror du det lönar sig att avvakta utvecklingen?

 

/ Ulf :)

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, ulfsan said:

 

Nej, men den teoretiska tanken ville jag testa... :blush: (...och man kunde ju tänka sig att man ville utnyttja bufferten i Aries för att slippa avbrott i spelningen i senare skede i Roon - eller nåt.....)

 

Men skönt att jag kanske är på rätt spår att begripa. Tycker du jag ska skaffa en Auralic Aries G1 som ersättning till min Squeezebox Touch, eller tror du det lönar sig att avvakta utvecklingen?

 

/ Ulf :)

 

Teorin att kunna tillföra annan signal till Roon än filer på ditt nätverk eller Tidal är både önskad och förväntad. :thumbsup: Vet inte när den ligger i roadmap dock.

 

Däremot behöver du alls inte oroa dig för att Roon+RAAT skulle vara så medioker kvalitet att man upplever avbrott, knäppar eller andra störningar. Ingen av mina endpoints/dacar uppvisar någonsin sådana egenheter. (Okej då, Chord Mojo brukar inte gilla 768Khz samplerates från någon av mina Pi-varianter! :) ) Både Roon och Lightning spelar lokala filer utan hörbar övergång när materialet önskar. Vissa album från Tidal kan dock ge en hörbar effekt när spåren växlar har jag märkt.

 

Om du gör rätt i att skaffa en Aries G1 nu? Ojojoj! Det är svårt att svara på. Passar den dina behov? Det den gör, gör den förbenat bra och jag upplever den som en mycket välljudande streamer. Kompromissen du gör ljudmässigt om du kör den som Roon endpoint tycker  jag är klart överkomlig. Men, jag tror jag måste lyfta ett par förbehåll.

1. Du bör ha tillgång till en iPad. (Den kan kontrolleras med andra OpenHome mjukvaror dock)

2. Om du har dina filer på share måste du kunna tilldela användarnamn/lösenord samt skrivrättigheter för att Lightning ska kunna ansluta. Om inte, kan du vittja en UPnP-server som Twonky eller Minim på bibliotekets innehåll. (Ingår i de flesta NAS)

3. Du kan inte utnyttja både USB & SPDIF utgångar samtidigt.

 

Ljudmässigt?

Jag tycker en SOtM sMS-200 eller Allo USBridge kommer ganska långt i jämförelsen (Som Roon endpoints), mellan tummen och pekfingret kanske 80%... Aries som Roon Ready enhet bumpar detta till 90-95% Med lokala filer och Lightning DS kommer jag till de 100% jag kan uppnå för närvarande. Är det ekonomiskt försvarbart? För mig var det värt det. Men en NanoPi Neo med batteridrift kostar under 200:- inkl batteripack. Vill påstå att den når 65-70%... :Thinking:

 

Nu är det en helt annan byggkvalitet och du behöver inte mickla med linux-distributioner och krångla, dessutom får du en snygg display som visar omslagen och du kan återanvända vilken fjärk som helst för att kunna stoppa/pausa, hoppa/spola och utföra en del konfig om du inte vill öppna en padda. Och den verkar helt stabil! Inga omstarter, uppdateringar eller annat krångel, lika enkel att använda som en CD-spelare faktiskt! 

 

Skulle jag rekommendera den till någon som har en bra DAC redan och kanske lite filer på en NAS och vill ha en välljudande streamer? Absolut! :) 

 

Jag har provat lite här på kvällen att spela via de digitala utgångarna och jag tror faktiskt jag hittade en ny favoritkombination med coaxial SPDIF ut från Aries in i Chord Hugo TT. Hmm, det här kommer ta lite tid att prova sig fram! Tur att det närmar sig en lång vinter! :6:

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-08 at 00:14, AlfaGTV said:

 

Vad Aries G1/G2 har gemensamt är streaming-plattformen och sitt cache-minne på 1Gb som buffrar musik som spelas upp via ditt lokala bibliotek. 

 

Vad som fick mig att reagera dock var det faktum att jag råkade spela en låt via Lightning DS, på låg volym utan att lyssna aktivt, men jag reagerade på ljudbilden som byggdes upp, dynamiken och den homogena återgivningen. En platta som jag spelat relativt mycket i olika filspelningssammanhang men först nu regerade på den otroliga ljudbilden som presenterades, Jean Michel Jarre - Aero och ett av spåren som hämtats från Equinoxe. Jag blev nyfiken och provade spela upp samma spår via Roon, till Aries. Men nej, den där känslan av äkthet, närhet, dynamik och 3D uteblev. Först var jag ytterst tveksam till att jag valt samma spår via Roon, men det hade jag.

 

 

Det skulle vara intressant om du kunde hitta denna platta (eller någon annan du har i ditt eget lokala filbibliotek) hos Tidal och spela upp den direkt via Aries/Lightning DS och se om det ger samma aha-upplevelse. Dvs kolla att buffert-funktionen i Aries verkligen hanterar Tidal (direkt utan att gå via Roon) så att "en bättre ljudbild/återgivning" uppnås.

 

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, AlfaGTV said:

 

Teorin att kunna tillföra annan signal till Roon än filer på ditt nätverk eller Tidal är både önskad och förväntad. :thumbsup: Vet inte när den ligger i roadmap dock.

 

Däremot behöver du alls inte oroa dig för att Roon+RAAT skulle vara så medioker kvalitet att man upplever avbrott, knäppar eller andra störningar. Ingen av mina endpoints/dacar uppvisar någonsin sådana egenheter. (Okej då, Chord Mojo brukar inte gilla 768Khz samplerates från någon av mina Pi-varianter! :) ) Både Roon och Lightning spelar lokala filer utan hörbar övergång när materialet önskar. Vissa album från Tidal kan dock ge en hörbar effekt när spåren växlar har jag märkt.

 

Om du gör rätt i att skaffa en Aries G1 nu? Ojojoj! Det är svårt att svara på. Passar den dina behov? Det den gör, gör den förbenat bra och jag upplever den som en mycket välljudande streamer. Kompromissen du gör ljudmässigt om du kör den som Roon endpoint tycker  jag är klart överkomlig. Men, jag tror jag måste lyfta ett par förbehåll.

1. Du bör ha tillgång till en iPad. (Den kan kontrolleras med andra OpenHome mjukvaror dock)

2. Om du har dina filer på share måste du kunna tilldela användarnamn/lösenord samt skrivrättigheter för att Lightning ska kunna ansluta. Om inte, kan du vittja en UPnP-server som Twonky eller Minim på bibliotekets innehåll. (Ingår i de flesta NAS)

3. Du kan inte utnyttja både USB & SPDIF utgångar samtidigt.

 

Ljudmässigt?

Jag tycker en SOtM sMS-200 eller Allo USBridge kommer ganska långt i jämförelsen (Som Roon endpoints), mellan tummen och pekfingret kanske 80%... Aries som Roon Ready enhet bumpar detta till 90-95% Med lokala filer och Lightning DS kommer jag till de 100% jag kan uppnå för närvarande. Är det ekonomiskt försvarbart? För mig var det värt det. Men en NanoPi Neo med batteridrift kostar under 200:- inkl batteripack. Vill påstå att den når 65-70%... :Thinking:

 

Nu är det en helt annan byggkvalitet och du behöver inte mickla med linux-distributioner och krångla, dessutom får du en snygg display som visar omslagen och du kan återanvända vilken fjärk som helst för att kunna stoppa/pausa, hoppa/spola och utföra en del konfig om du inte vill öppna en padda. Och den verkar helt stabil! Inga omstarter, uppdateringar eller annat krångel, lika enkel att använda som en CD-spelare faktiskt! 

 

Skulle jag rekommendera den till någon som har en bra DAC redan och kanske lite filer på en NAS och vill ha en välljudande streamer? Absolut! :) 

 

Jag har provat lite här på kvällen att spela via de digitala utgångarna och jag tror faktiskt jag hittade en ny favoritkombination med coaxial SPDIF ut från Aries in i Chord Hugo TT. Hmm, det här kommer ta lite tid att prova sig fram! Tur att det närmar sig en lång vinter! :6:

Jag föredrog usb mellan den gamla Aries och min Chord 2 Qute.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2018-08-17 at 12:54, AlfaGTV said:
On 2018-08-17 at 06:52, calle_jr said:

Playback Designs är inte ett mindre steg, så vad bidde det?

Nej, helt riktigt! Jag tog någon form av beslut att lägga en hyfsad slant på en, vad jag tror, vettig streamer utan DAC. Därmed kan jag leva vidare med Audiobyte Black Dragon som jag fortfarande tycker mycket om eller välja en annan DAC senare.

Det är tydligen senare nu! :)

Och på sätt och vis så blev det faktiskt en DAC där Playback Designs haft stort inflytande, även om produkten inte är märkt med deras logga. :26:

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-15 at 16:46, sprudel said:

Jag föredrog usb mellan den gamla Aries och min Chord 2 Qute.

Jo, även jag har oftast föredragit USB Audio som slutgiltigt överföringsprotokoll. Rob Watts på Chord brukar oftast förorda optiskt signal, men jag har tydligen inga bra transporter för jag brukar inte gilla vad jag hör med denna överföring.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har äntligen vidtagit en åtgärd som väntat... Nämligen att byta ut grendosan till en med fler uttag. Var kommer alla apparater ifrån? ?

Grejen är att vi har mycket DC på nätet i detta hus, vilket får mitt slutsteg att dansa samba när gumman blåser håret! :D

Det föranledde mig att köpa ett PCB från Sjöström Audio som jag dekorerade med komponenter från Elfa. Klockrent, gjorde precis det som utlovades! Dvs. inga brumljud från det stora slutsteget, oavsett tid på dygnet eller vilka förbrukare som nyttjas.

Första bilden visar det färdiga kortet. Men, när jag nu skulle byta list ville jag prova med färre dioder, jag har ju tidigare mätt upp ca 0,45V DC över fällan som byggdes med tre dioder. Varje diod tar ca 0,7V så jag ville prova med bara en i varje riktning. 

Dessutom vore det skönt att gömma öppen 230V AC i någon form av petskydd. En Kulodosa funkade utmärkt och förseddes med ett IEC chassiuttag.

Komponenterna direktlöddes och resultatet blev faktiskt minst lika bra som den ursprungliga. Smältlim är DIYarens välsignelse!

 

 

8AC73BDF-4EC2-4CDE-BE3D-DB4BE15B6642.jpeg

A9023ED2-04AA-4655-B208-04AE0D041B55.jpeg

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-14 at 16:02, AlfaGTV said:

Trots att dessa tre har likande användningsområden för mig, är de ändå tillräckligt olika för att inte enkelt kunna bedömas på samma grunder. Därmed får det här raljerandet avvakta litet!

Jag tar upp mitt raljerande kring olika DAC’ar igen! Jag har bestämt mig för att försöka sammanfatta mina tankar kring dessa märkliga tingestar då de är och kommer förbli en väldigt stor påverkande faktor i framtiden. Det gäller givetvis inte bara mig utan de flesta som, till skillnad mot konsensus på euphonia :33:, nöjer sig med att spela digital musik i någon form.

 

Jag ställer mig själv bakom idén att digital återgivning, oavsett vad vi tycker om den, är en teknologi som kan göras med acceptabel nivå för väldigt små slantar. Och att skillnaderna när man siktar på den mera tårframkallande delen av prisskalan är ganska små?

 

Jag har själv tagit ett makabert stort steg (egen uppfattning) när det gäller prisklass på digital-till-analog-omvandling. Därför är jag lite nyfiken på vad man får när man kliver uppåt på prisskalan. Var börjar en begynnande audiofil då? Jo, kanske att häkta på en ljudförbättrande grej på sin mobiltelefon för att få bättre ljud i lurarna, eller möjligen att koppla en sladd till sin lilla stereorigg i hemmet.

 

Är detta så billigt man kommer undan, undrar då kanske vän av ordning. Nej, du kan förmodligen komma undan ännu billigare, men för mig börjar kvalitativ återgivning här:

dac_wars_06.JPG

Det här är alltså en Audioquest Dragonfly Red, en mycket enkel men välljudande, portabel DAC som tar sin ström från USB-porten på sin värd. Den bygger på ett ESS9016 DAC-chip, ett av de som jag personligen uppfattar som ganska mycket bättre än många andra ”off the shelf”-chip i rimliga prisklasser. Eftersom jag vill också beskriva kostnaderna utan att egentligen nämna pengar, med tanke på att denna och många andra kan hittas begagnade för en bråkdel av nypriset så beskriver jag aktuellt listpris, lite ungefär genom att ange hur många Biggor man får ge för en ny. (Ni kan säkerligen räkna ut vad jag menar med antal Birgit Nilsson om ni är nyfikna)

 

Så, vad får man då för knappt 4 prasslande Biggor? Jo, man får en mycket bärbar DAC som via sin USB-anslutning kan driva hörlurar med ett välljudande resultat. De kommande apparaterna delar grundfunktionalitet med denna men utökar användningsområdena genom att erbjuda fler in- och utgångar, men de har alla som grundsyfte att omvandla från USB Audio till analog musik.

Eftersom de har så olika prisklass och även syftar att driva helt olika typer av hörlurar har jag valt att i huvudsak resonera om hur de låter och fungerar som DAC i sterobänken, alltså att peta in USB och plocka ut linje-signal.

 

Transport kommer i samtliga fall vara min streamer Auralic Aries G1, den har ett bra urval av funktioner och framför allt en välljudande USB-port som enbart har till uppgift att förse USB-dacar med bra signal.

 

Tanken är att presentera varje DAC på egen hand, lite vad den gör, vad tillverkaren prioriterat och vilket användningsområde dem lämpar sig bäst för. Slutligen tänker jag mig en shoot-out då de flesta får presenteras för mina ljudintresserade vänner och så tycker vi till om vad vi gillar och slutligen om verkligen får vad man betalar för när det gäller digitalt! :)

 

Kan detta vara värt att läsa om? Jag vet givetvis att de flesta av er här har redan gjort sina val och är nöjda med dem oavsett vilka dessa är.

 

Nåväl, jag kör på med Audioquest Dragonfly Red! 

Som sagt, ett litet blänke som skulle kunna passa i fiskelådan nästan! Ganska rejäl och tyngre än förväntat, är den lille rackaren som kommer med ett skyddsfodral för att man inte ska skava bort den fina lacken (Röda lacket?) mot nycklarna i fickan när den är med på resan. Med den USB reciever som Audioquest byggde denna kring lyckades man få ned strömförbrukningen dramatiskt, jämfört med tidigare modeller av Dragonfly. Den har även en något enklare lillebror som heter Black, men den har jag inte provat.

Med låg strömförbrukning kommer möjligheten att klara sig utan yttre strömförsörjning och därmed litet format, portabilitet och möjlighet att drivas av moderna mobiltelefoner. (Eller digitala filspelare) Den har beskrivits i många olika sammanhang och ni är säkert väl medvetna om dess goda rykte. Jag håller med, dess ESS9016 DAC gör ett väldigt bra jobb och just nu spelar den ut i min stereo. 

Jag hävdar att den spelar detaljerat, mjukt och med hyfsad dynamik. Ljudbilden har bättre bredd än djup men uppfattas av mig som trovärdig. När den får spela till linjeingång lastas den inte speciellt och har en god portion pondus och mer värme än vad jag uppfattar den tillsammans med lurar. Kort sagt, jag tror inte att någon skulle reagera negativt om de satte sig i min soffa och valde musik de tycker om och fick denna uppspelad via denna. Den är dock nästa omöjlig att upptäcka då den sitter i baksidan på Aries med en 3.5mm-till-StereoRCA adapter. Denna är sedan kopplad till ett par Jorma No.2 RCA in i Karan KA L försteget.

Nackdelar? Jag har hört lenare ljud, det kan bli lite knastrigt i övre register och här kan jag faktiskt uppfatta en mindre ”svart bakgrund” som vi ju ofta pratar om.

 

Prisvärd? Absolut! Användbar? Ja, för sitt syfte! 

Link to comment
Share on other sites

Tack för feedback! :)

 

Vad är det då för mervärde man får om man kliver upp snäpp på skalan? Ja, det kan man fråga sig men för mig handlar det om att Dragonfly låter bra, men engagemanget fallerar, för mig. Jag tror att det också beror på att man ändå har hört så pass många olika ljudförmedlare genom åren. Men för att bättra på de positiva egenskaper som Dragonfly har kostar det lite mera, här går det åt 12 Biggor, alltså tre ggr så mycket. (Jag ville påvisa skillnader i kostnad för desssa grunkor utan att koppla det till vår vanliga valuta, där iaf jag har lätt bli selektivt blind)

 

dac_wars_07.JPG

Chord Electronics Mojo, få eller inga av er har missat denna lilla apparat? Vad gör då denna bättre än AQ DFR?

Ja, storleksmässigt är den klumpigare och den har ett inbyggt batteri för att strömförsörja USB-mottagare, digitalomvandling, filtrering och utgångssteg. Med andra ord har vi redan här börjat kompromissa med storlek, praktikalitet och bärbarhet.

Denna, som alla andra Chord DACar, använder mjukvarulogik för att omvandla ettor o nollor till musik. En FPGA utför instruktionerna i en rasande fart, då alla Chord översamplar digitalsignalerna internt 2048x. Denna har dessutom usbmottagare som tar emot PCM(flerbitars) musikströmmar i upp till 768Khz med ett bitdjup på 32bitar! Det är vansinnigt mycket om man betänker vad siffrorna betyder. Alltså nära 25 miljoner ettor och nollor per sekund...

Chord bearbetar alla strömmar i PCM, flerbitars ljudströmmar. Det betyder att den inte jobbar med oförvanskad DSD, alltså 1bitars ljudströmmar. Den tar dock emot sådana strömmar, i upp till 4x ursprunglig hastighet, det som kallas DSD256. Det krävs dock att dessa packas i paket med texten PCM på, alltså det vi kallar för DoP, DSD over PCM.

Designern av Chords digitalomvandlare, Rob Watts, talar ofta och gärna om antalet taps som krävs för att komma närmare den analoga ursprungssignalen. Taps är ett lite luddigt begrepp som jag inte vill ge mig in på att förklara, eller begripa fullt för den delen. Men det handlar enligt min förståelse om att man måste se mera av hela musiksignalens förlopp för att kunna få detaljerna rätt, och det är framför allt transientförlopp som vinner på större antal taps. Ett vanligt DAC-chip som man köper från ESS, Asahi Kasai eller Burr Brown etc. har motsvarande runt några hundra "taps" att tillgå. Rob Watts hävdar att runt en miljon krävs för att kunna återskapa en analog signal till "fullo". Mojo sägs (Darko) ha samma antal Taps som Hugo, dvs runt 26.000. Chords DAVE har runt 164.000.

 

Nog med tech-talk! 

Redan första låten med Massive Attack, Paradise Circus, från plattan Heligoland fångar mig, och ruskar om mig på ett helt annat sätt än vad Dragonfly mäktade med. Den släpiga, underbara sången av Hope Sandoval tar min uppmärksamhet och jag glömmer bort att jag skriver på paddan... 

Frekvensomfånget är märkbart större, dynamiken i detaljerna får dem att bli tydligare och givetvis blir bakgrunden svartare, avsevärt.

Dessutom vet jag sedan tidigare att Mojo driver lurar med avsevärt mycket större pondus än den icke strömförsörjda Dragonfly.

Vad gör den mindre bra då? En bekant från ett grannforum beskrev Mojo som möjligen lite "syntetisk" då vi sammanstrålade och lyssnade på olika hörlurar och förstärkare. Det är ingen stor kritik och det här är definitivt en good enough-nivå för de allra flesta.

 

Sammanfattning, 12 Biggor ger dig en större musikupplevelse, tveklöst. Låter det väldigt annorlunda?, nej det kan jag inte hävda, men jag fastnar mycket lättare i musiken.

55DDDDC2-FCC7-46CF-99EF-9C23AA353273.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Låter det väldigt annorlunda?, nej det kan jag inte hävda, men jag fastnar mycket lättare i musiken.

Det tolkar jag som att det trots allt låter ganska annorlunda. Kanske inte om man mäter frekvensomfång men musikens innersta väsen lyfts fram bättre, typ bredd, djup, luftighet...

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, AlfaGTV said:

Kan detta vara värt att läsa om? Jag vet givetvis att de flesta av er här har redan gjort sina val och är nöjda med dem oavsett vilka dessa är.

 

Absolut, superintressant! Som du säger, även om en del av oss redan gjort sina val så får i alla fall jag regelbundet frågor från "friends and family" om vad man skall satsa på. Att då kunna hänvisa till tankar om sådant man inte själv testat är värt hur mycket som helst så kör på :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...