Apexorca Posted February 2, 2018 Posted February 2, 2018 (edited) Jag var hemma hos Jan-Eric Persson som ÄR Opus 3. Opus 3 är ett High-End skivbolag. De har rönt de bästa omdömen världen över för sin osedvanligt musikaliska och välljudande inspelningsresultat. Jag tror det var Ken Kessler som nyligen gav ett osedvanligt gott betyg för ljudet på Opus3's inspelningar. Studiovärlden har folk från olika bakgrund. Dels de som kommer från musikernas sida och rena tekniker och så finns de som kommer från avspelningssidan. Alltså från Hifi. Det finns så klart fördelar på båda håll men jag har varit i några studios och det skiljer sig kanske mycket åt i hur de tänker. Jan- Eric kan HiFi. Han har jobba med det också. Det har nog en stor del i att han vet hur det skall låta hemma hos folk. För att förutspå detta krävas inte bara ett bra mixer-rum med bra akustik så så att det är ordning på frekvenser och efterklanger utan också bra förutsättningar från de prylar som spelar upp ljudet i sig. Vad gäller akustiken har Jan-Eric haft hjälp av en av Sveriges erkänna stora på området och som också rönt framgång internationellt. Han heter Lennart Nilsson och förespråkar "dead end" och "lively end" när man lyssnar. Så är det byggt hos Jan- Eric. En hälsosam blandning av absorption och diffussion. Den "döda"sidan härbärgerar högtalarna och den "livliga"sidan är där man lyssnar. Vi började med att lyssna på detta via en 2 vägare med basreflex från Totem (tror prisklassen var runt 50 tusen för ett par). OJ... lät bättre kan man säga... Det var faktiskt ett otroligt bra ljud. Helt annat än från studioljud jag tidigare hört. Ofta har det då varit med Genelec tex. Det stod lite högtalare på golvet som jag var säker på spelade basen men det var bara 2 vägarna. Jag tittade på Listen to Music och fattade ingenting. Sjukt bra ljud. Med tanke på den mellan tummen och pekfingret kalkulerade kostnaden för systemet (Quad electronik mm) så var det makalöst. Jag vet at jag höjt många system senaste tiden till skyarna, men det är ingen inflation i detta, de har verkligen presterat i absoluta toppklass. Detta system gör det också men till en lägre kostnad... (shit). Jan-Eric vet vad han gör med uppspelningsljudet, utan tvekan. Vi fick också en verklig bra genomgång av den röda tråden av hans mixnings utrustning men det är svårt att hänga i alla delar med eftersom jag inte kan dessa produkter så bra, men som sagt en röd tråd funkar. Det finns många olika produkter som är specialiserade på olika saker i ljudet och vart man val komma. Att jan- Eric kan hantverket och inte nöjer sig med "ganska bra" blir omedelbart tydligt. DAC: När Jan-Eric fixade fika en våning upp gick vi loss lite på reglagen. "Kan själ" Vi vred så mycket vi kunde och tycker nog det blev ännu bättre. Listen To Music var riktigt nöjd. The Beatles är husgudarna... och ffa Paul McCartney... Vi har ju en diskussion om analogt och digitalt. Jan-Eric menar att det digitala kan bli riktigt bra och i klass med det analoga vid inspelning. DSD är bra. Han har mycket noga testat DSD128 mot 256 och menar att han och hans gelikar som varit med i utvärderingen inte kan höra skillnad. Således räcker det at spela in på DSD128. AD omvandlingen är också mycket viktigt, ffa tror jag at få ner gittret så vi slipper så mycket det går av oharmoniska övertonsdistorsionen som gör att våran tolkning av det vi hör känns ovan för hjärnan och vi blir trötta i öronen och tycker det är något som inte stämmer. Detta har nu, enligt Jan-Eric kommit, ner till en nivå som börjar bli bra och jämförbar med det analoga i upplevelse även om det ändå kan skilja sig åt i karaktären. När vi jämförde olika nivåer av den digitala musiken så när ju DSD128 mastern helt överlägsen allt vad som spelades som anpassats till CD spelaren med SACD etc. Det lät jättebra med DSD 128. Så klart jämförde vi rätt många olika band från rullbandaren också. Jag vill inte kora någon vinnare. Men det låter otroligt bra. Undrade var hans legendarisk Telefunken var någonstans. Den har tjänat honom sedan slutet på 70 talet. Det var en oväntat liten rullbandare. På hela den tiden hade han haft 3 fel på den. En motor trasig. En fjäder utmattad. En kondensator slut... Rätt bra kvalitet. Men maskinen saknar finesser. Stoppar man spolningen med PLAY-knappen kan bandet gå av. Oups! Jaja bara man vet om det. Telefunken Magnetophon 28. Han visade en, som han förklarade, unikt hållbar konstruktion. Det är alltså denna maskin som spelar in Opus3's analoga master. Den spelar också in all kopiering Jan-Eric gör. Den har burits några gånger under alla år. Det han spelar upp ifrån är denna Technich's bandare. 2 Track 1500. Riktigt snygg produkt. Men den är ombyggd lite... Vi hörde ju en del från den denna dag. Technics har en unik bandföring som vi kanske kan kalla brant och snäv?? Den står på dämpfötter. Gillar vi HiFi nördar det eller? Så klart gör vi det. ... och RCA görs om till balanserad signal i en specialbyggd produkt här.. En Ampex fanns också. Men den användes som förvaringshylla... Här fick vi lära oss lite om hur man sköter en rullbandare. Som vanligt finns lika många skötselråd som rullbandsägare. "Avmagnetisera?" - Några gånger om året!! Tvätta med detta på gummidelarna säger Jan-Eric. Andra säger ma skall tvätta med väl utspätt diskmedel i vatten. Jag har druckit te ur en The Beatles mugg och ätit kaka på en Ampex. Slå det ni! ... men inte en Studer så långt ögat når... hmm.. det kanske finns andra bra spelare? Så är det så klart. Man skall bra hitta en spelare som man har kunnigt folk i närheten som kan laga dem. Men har man Telefunken verka det inte speciellt nödvändigt eftersom de uppenbarligen inte går sönder. I alla fall inte denna. Naturligtvis berättade Jan-Eric mycket om sina åsikter om hur det skall spelas in och varför han får till det så bra. Det är ingen slump. Visionen är klar. Klart naturligt ljud. Här ligger det mycket kunskap och mycket träning för att få till hantverket i detta. Mikrofoner diskuterades mycket och här måste man veta vad man gör och vilka som skall användas när och hur. Detsamma var det hos Nilento. Microfonerna är viktiga och inte billiga. Nytt är inte heller alltid bäst, så gamla kan få priser som skenar eftersom tillgången är så begränsad. Jag tror jag hörde 150.000kr för någon bra variant som många vill ha. Finns inga genvägar... Klart Opus3 har sådana. Jan-Eric visade också hur handarbetade med kanalerna. Han spelade en låt när han la på mikrofon efter mikrofon. Han har ofta en mikrofon över tex trummorna och sedan olika typer vid Hi-Hat, bastrumma och en under pukan som ger mer botten och karaktär i ljudet. Otroligt spännande att höra vad som hände när olika microfoner kompletterade varandra och gjorde ljudet mer trovärdigt. Här stryr han detta. Jan-Eric hade förberett lite musik som visar vad han menar. Vi fick höra ett album med Eric Clapton mot en av Jan-Eric's nyare album "Blues Barn" (riktigt bra för övrigt). Liknade instrumentering, typ av musik och tempo. Claptonplattan var i jämförelse rörig och mindre i ljudbilden. Jan-Eric's hade mycket tydligare upplösning mellan instrumenten och hade mycket större ljudbild. Bättre dynamik också på alla håll och kanter. Jag frågade hur DSD128 mastern låter som bäst. Fick svaret. "Spela in den på rullband och kör den från det." Fick höra på en del nyinspelat material. Mycket bra musik samt som vanligt kalasljud. Jan-Eric har ju varit först i världen med att släppa riktigt högupplöst digital musik och han spelar numera in med DSD128 som standard. Jan-Eric har precis fyllt 70år. Det märker man inte. Om man nu skulle ha förutfattade meningar om hur en 70-åring är så kommer de på skam. Det vanliga är nog att det är en pensionär som börjar trappa ner och tar det lugnt. Här är det fortsatt full fart framåt med massa nya idéer och project. Arbetsam, begåvad och dedikerad är vad som krävs för att komma hit. Inga genvägar. Vi kan nog räkna med fortsatt nya prisbelönta inspelningar från Opus3. Får tacka för ett stort engagemang från Jan-Eric i denna träff med en väl genomtänkt demonstration som verkligen var lärorik. Min respekt för Jan-Eric både som person och yrkesman är stor särskilt efter detta möte. Stort tack! Edited February 3, 2018 by Apexorca Mr. D, calle_jr, plind and 10 others 13 Quote
LISTEN TO MUSIC Posted February 2, 2018 Posted February 2, 2018 (edited) Denna träff med Jan-Eric Persson var väldig efterlängtat, både att få träffa Jan-Eric och att få se hans studio och höra hans berättelse om Opus 3:s mission. Jan-Eric är en väldigt duktig berättare som målar upp härliga scenario, miljöer och levandegör personer på ett spännande och entusiastisk sätt. Vissa av dessa personer fick jag nästan en relation till utan att någonsin träffat dem. Han känner verkligen många av världens studioproducenter och musiker. Precis som Apexorca skriver så var ljudet makalöst bra. Nästan chockerande bra, ser man till priset så var det en ren chock ? Helt klart vet Jan-Eric vad han håller på med både när det gäller inspelningar, akustik och att få till en grymt bra ljudanläggning. Han bevisar verkligen att han behärskar alla dessa områden med bravur! Det är kanske för han just förstår dessa områden inom inspelningsteknik och akustikiska förhållande så bra som han på ett så klokt sätt kan få till en musikanläggning som kan mäta sig med långt, långt dyrare High End anläggningar. Hans studio hade inte alls den där ”döda” känsla som jag trodde den skulle ha, utan ljudet var lagom balans mellan efterklang, torrhet och livfullhet. Var lite torrare och dödare vid mixerbordet. Men jag sätta i Live End delen på rummet vid lyssningen och där upplevde jag en superb klangbalans. Vill också passa på att tacka Jan-Eric för att han tog emot oss och gjorde besöket så minnesvärt! Här kommer ett par länkar på reviewer från Opus 3 https://theaudiophileman.com/opus-3/ https://positive-feedback.com/Issue63/opus3.htm https://www.inner-magazines.com/music/jan-eric-persson-surrounding-opus-3/ https://positive-feedback.com/audio-discourse/really-reel-greg-beron-tape-part-2-opus3-records-sampler-tape-6/ PS. Varför har inte våra svenska hifi tidskrifter gjort ett besök hos Jan-Eric Persson och förmedlat denna kulturskatt som vi har tackvare Opus 3 Records? Mvh Claes Edited February 2, 2018 by LISTEN TO MUSIC UffeZ and bigblue 2 Quote
LISTEN TO MUSIC Posted February 2, 2018 Posted February 2, 2018 Fina bilder som alltid Apexorca. Tack för du delar med dig dessa bilder och reportage och jag fick följa med på denna resa till Stockholm. Mvh Claes Fosse, UffeZ and Apexorca 3 Quote
Apexorca Posted February 2, 2018 Author Posted February 2, 2018 (edited) 3 hours ago, byZan said: Trevligt reportage @Apexorca Men en stilla undran - när hinner du lyssna hemma? Du far ju som en vettvilling fram och tillbaka! Samt att skriva och modda och lägga upp bilderna är ju inte gjort i en handvändning, allt tar ju sin tid. /byZan Kul att du gillar reportaget. Jag gör en Quote i min tråd Mästarmöte har en vinnare och svarar dig där. Med full respekt för att folk kan undra saker om mig också så tycker jag denna tråd skall handla om Opus3 och inte om mig. Edited February 2, 2018 by Apexorca LISTEN TO MUSIC 1 Quote
Apexorca Posted February 2, 2018 Author Posted February 2, 2018 2 minutes ago, LISTEN TO MUSIC said: Fina bilder som alltid Apexorca. Tack för du delar med dig dessa bilder och reportage och jag fick följa med på denna resa till Stockholm. Mvh Claes Tack själv. Sociala begivenheter kryddad med musik och HiFi. Toppen! LISTEN TO MUSIC 1 Quote
Richard Posted February 2, 2018 Posted February 2, 2018 Tack för detta Apex. Man har ju träffat på Jan-Erik på åtskilliga mässor och han är alltid lika trevlig och har alltid något att säga om de plattor man köper vilket ger mervärde. UffeZ, LISTEN TO MUSIC and Apexorca 3 Quote
Apexorca Posted February 2, 2018 Author Posted February 2, 2018 (edited) 49 minutes ago, Richard said: Tack för detta Apex. Man har ju träffat på Jan-Erik på åtskilliga mässor och han är alltid lika trevlig och har alltid något att säga om de plattor man köper vilket ger mervärde. Hålla med dig. Jag tycker det är lite som med musiker eller kompositörer. Får de berätta om hur de tänker och man lär sig om dem och vilken vision de har så blir det mer förståligt varför det låter som det gör och det blir mer intressant. När Jan-Eric berättade om hur det var arrangerat och tänkt i produktionen samtidigt som han spelade sina album blev det än mer intressant. Helt klart ett mervärde som du skriver. Edited February 2, 2018 by Apexorca LISTEN TO MUSIC and Richard 2 Quote
LISTEN TO MUSIC Posted February 2, 2018 Posted February 2, 2018 3 minutes ago, Apexorca said: Hålla med dig. Jag tycker det är lite som med musiker eller kompositörer. Får de berätta om hur de tänker och man lär sig om dem och vilken vision de har så blir det mer förståligt varför det låter som det gör och mer intressant. När Jan-Eric berättade om hur det var arrangerat och tänkt i produktionen samtidigt som han spelade sina album blev det än mer intressant. Helt klart ett mervärde som du skriver. Håller med er till 100 % ‼️ Quote
JWE Posted February 2, 2018 Posted February 2, 2018 Det måste ha varit en riktig upplevelse, Cyndee Peters vinylen jag har är en väldigt bra produkt från Jan-Eric. Helt klart ett av de album jag värdesätter mest i min samling. Trevligt att se hur det ser ut bakom mixerbordet också. Ska kika in lite av hans nyare grejer då det är väldigt skralt av Opus 3 Records i backarna. Apexorca and calle_jr 2 Quote
LISTEN TO MUSIC Posted February 2, 2018 Posted February 2, 2018 Håller med dig om att Cyndee Peter albumet är mycket bra både musikaliskt och ljudmässigt. Hans samplers är ju alltid bra att köpa för få känsla över de olika musik genres och produktionerna Opus3 erbjuder. Mvh Claes Apexorca and JWE 2 Quote
calm Posted February 3, 2018 Posted February 3, 2018 Kul att få se rakt in i lejonets kula! Jag har nu ett antal OPUS 3 inspelningar som jag kör regelbundet på min bandare och kan i jämförelse konstatera att de håller mycket hög klass, vilket också tillerkänts internationellt. Det lär bli fler inköp och fick lite tips vid övningen hos Stylus. I fråga om skillnaden mellan original R2R inspelnings och dito DSD så kan jag konstatera att de senare kommer upp i en klass där det blir svårt att avgöra vilket som är vilket. Är inte ens säker på att jag skulle klara ett blindtest, vilket normalt inte är så svårt vad gäller "vanlig" digital återgivning. I grunden handlar allt om omsorgen om inspelningens kvalitet i alla avseenden både tekniskt och musikaliskt, inte minst studiomässigt och hur mikrofoner placeras och hur dessa mikrofoner är anpassade. Kul reportage som ger lite sug efter ett eget besök! Calm LISTEN TO MUSIC, Fosse and Apexorca 3 Quote
lemanfan Posted February 3, 2018 Posted February 3, 2018 Tack för den här tråden - mycket intressant. Apexorca 1 Quote
calm Posted February 3, 2018 Posted February 3, 2018 Finns det två trådar med samma innehåll och namn? Visste att jag lagt ett inpass och letade efter det men kunde inte hitta det i denna tråd varför jag skrev på nytt. Trodde ett tag att jag blivit gaggig, men konstaterar i vart fall att jag inte bytt uppfattning mellan inläggen. Puh! Calm Quote
byZan Posted February 3, 2018 Posted February 3, 2018 11 hours ago, Apexorca said: Med full respekt för att folk kan undra saker om mig också så tycker jag denna tråd skall handla om Opus3 och inte om mig @ApexorcaHar nu strukit den opassande texten. Åter till Opus 3 och huvudpersonen som verkligen är en man med kompetens. /byZan LISTEN TO MUSIC 1 Quote
calle_jr Posted February 3, 2018 Posted February 3, 2018 On 2/2/2018 at 18:48, Apexorca said: Vi fick höra ett album med Eric Clapton mot en av Jan-Eric's nyare album "Blues Barn" (riktigt bra för övrigt). Liknade instrumentering, typ av musik och tempo. Claptonplattan var i jämförelse rörig och mindre i ljudbilden. Jan-Eric's hade mycket tydligare upplösning mellan instrumenten och hade mycket större ljudbild. Bättre dynamik också på alla håll och kanter. Om man då jämför vilka möjligheter Blues Barn har jämfört med Eric fucking Clapton så blir denna jämförelse extra intressant. Vad håller de på med??? Jag har hört Opus3-utgåvan och den är osedvanligt fint inspelad och mastrad (det är dsd jag hört) och den atmosfär man (Janeric?) skapat där är kanske i särklass. Men kunnandet finns ju att åtminstone komma i närheten, så jag förstår inte hur musikaliska giganter som Clapton och många många många andra kan nöja sig med halvbra eller rentav dåligt studioarbete. Varför? LISTEN TO MUSIC, Vinylcalle and Fosse 3 Quote
LISTEN TO MUSIC Posted February 3, 2018 Posted February 3, 2018 (edited) Man frågar sig varför skall så många inspelningar vara så undermåliga. Artisterna borde vilja att arvet efter dom borde vara både konstnärligt och ljudmässigt i högsta klass. Men ljudet verkar vara ointressant för de flesta artister. Artisterna är ofta multimiljonärer men ingen verkar ha en egen High End anläggning hemma, för då skulle dom skämmas över sina produktioner och ställa krav på inspelningen. Varför var så många inspelningar bra i slutet av 50 och 60 talet. Då framförallt jazz och klassiska inspelningar. Då verkar kvalitet och hantverk gå före kvantitet och tid. Idag är tiden så dyr att allt skall ses som “good enough” oavsett kvalitet. Tråkig utveckling! Som tur är så finns personer som Jan-Eric Persson och David och Norman Chesky mfl. Dessa personer strävan efter ett perfekt ljud och räddar oss. Dessa bolag får oss att avnjuta våra system med ett så nära live ljud som det är idag möjlig att uppnå. Utan dessa inspelningar så skulle hårdvaran vara helt onödig att investera i. Ny musik måste också komma med högta kvalitet för att inte döda High End branschen. Denna bransch lever tackvare gentlemen som Jan-Eric Persson! Vi behöver fler av dessa entusiaster som ser på ljudkvalitet framför tid och pengar! Mvh Claes Edited February 4, 2018 by LISTEN TO MUSIC plind 1 Quote
Taxmannen Posted February 3, 2018 Posted February 3, 2018 On 2018-02-02 at 21:02, LISTEN TO MUSIC said: PS. Varför har inte våra svenska hifi tidskrifter gjort ett besök hos Jan-Eric Persson och förmedlat denna kulturskatt som vi har tackvare Opus 3 Records? Åjo, det har man faktiskt även om reportaget i H&M 4/2016 inte är i närheten av Apexorcas dito LISTEN TO MUSIC, Fosse and Apexorca 3 Quote
LISTEN TO MUSIC Posted February 3, 2018 Posted February 3, 2018 (edited) Tack TAXMANNEN! Denna artikel har jag missat. Hoppas på ett längre uppföljningsreportage från HIFI & Musik. Gärna ett reportage om hans (Opus3) Masterbandsutbud. Mvh Claes Edited February 3, 2018 by LISTEN TO MUSIC Taxmannen 1 Quote
LISTEN TO MUSIC Posted February 3, 2018 Posted February 3, 2018 Tack för detta inlägg TAXMANNEN, detta H&M reportage var ett bra komplement till Apexorcas fina reportage. Mvh Claes Apexorca 1 Quote
Apexorca Posted February 3, 2018 Author Posted February 3, 2018 (edited) 5 hours ago, calle_jr said: Om man då jämför vilka möjligheter Blues Barn har jämfört med Eric fucking Clapton så blir denna jämförelse extra intressant. Vad håller de på med??? Jag har hört Opus3-utgåvan och den är osedvanligt fint inspelad och mastrad (det är dsd jag hört) och den atmosfär man (Janeric?) skapat där är kanske i särklass. Men kunnandet finns ju att åtminstone komma i närheten, så jag förstår inte hur musikaliska giganter som Clapton och många många många andra kan nöja sig med halvbra eller rentav dåligt studioarbete. Varför? Ja. Hade Jan-Eric gjort samma jämförelse för mr Clapton själv så skulle Clapton (om han är rätt vaccinerad) välja att spela in hos Opus3. Edited February 3, 2018 by Apexorca Quote
calle_jr Posted February 4, 2018 Posted February 4, 2018 23 hours ago, calm said: Finns det två trådar med samma innehåll och namn? Den andra är nu borttagen. Förstainlägget var en kopia av förstainlägget här, och det har väl blivit en inceptioninspirerad glitch vid postningen. Quote
MatsT Posted February 4, 2018 Posted February 4, 2018 Det framgår i texten att Jan-Eric numera spelar in i DSD-format och det visas också en bild med flera kanaler som mixas ihop. Då undrar jag om någon vet hur mixen går till, är det analog mixning av DSD-kanaler? Quote
Apexorca Posted February 4, 2018 Author Posted February 4, 2018 33 minutes ago, MatsT said: Det framgår i texten att Jan-Eric numera spelar in i DSD-format och det visas också en bild med flera kanaler som mixas ihop. Då undrar jag om någon vet hur mixen går till, är det analog mixning av DSD-kanaler? Jag vet inte det, men något Jan-Eric betonar flera gånger är hur noggrant han gör inspelningen för att det skall bli så lite jobb som möjligt med mixen. Quote
calm Posted February 4, 2018 Posted February 4, 2018 (edited) Jag var lite nyfiken kring frågan om hur mixningen sker analogt och att den rimligen bör ske före inspelning. Vilket Jan-Eric bekräftade och berättade om den analoga och renoverade rörmixern som jag glömt namnet på. Eftersom man inte jobbar med multikanalbandspelare så är mixningen egentligen en balansering av ingående mikrofoner. Men jobbar man med endast två mikrofoner så handlar det kanske mera om "mixning i rummet" dvs utplacering av musiker utifrån instrumentens styrkeförhållande sinsemellan och inspelningsrummets akustik. Jan-Eric redogjorde för detta på Stylus-demon. Det är rimligt att därför utgå från att DSD spelas in multikanalvis och att mixningen sker efter upptagning digitalt och att fler mikrofoner är involverade som spelas in och sedan mixas ihop till två kanaler digitalt. Men som sagt detta är min minnesbild och bättre att Jan-Eric berättar själv. Calm Edited February 4, 2018 by calm Apexorca and LISTEN TO MUSIC 2 Quote
calle_jr Posted February 5, 2018 Posted February 5, 2018 20 hours ago, calm said: kring frågan om hur mixningen sker analogt och att den rimligen bör ske före inspelning Det är lite originellt att prata om mixning före inspelning, men man förstår vad du menar. Det förekommer alltså enbart en a/d-omvandling i hela kedjan. Quote
MatsT Posted February 5, 2018 Posted February 5, 2018 44 minutes ago, calle_jr said: Det förekommer alltså enbart en a/d-omvandling i hela kedjan. Det är detta jag undrar över med tanke på bilden som visar flera kanaler samtidigt, det borde vara svårt att göra med analoga signaler. "Gammaldags mixning" med flera mikrofoner och mixerbord till 2 kanaler fungerar förstås och det är nog ganska vanligt även i puristiska sammanhang att t.ex ambiens-mikrofoner eller stödmikrofoner mixas in. I äldre live-inspelningar av orkestermusik kan man ofta höra hur de mixar in olika mikrofonuppsättningar från olika delar av lokalen beroende på var i musikstycket man befinner sig. Svaga partier återges ofta relativt starkt och bakgrundsbuller och annat avslöjar höjningen av nivå i mixen ganska tydligt. "Ännu mer gammaldags mixning" förekommer förstås också och de äldre OPUS3-inspelningarna är väl gjorda med den tekniken där mikrofoner och musikanter ställs upp enligt framlyssnade positioner för att låta balanserat. Quote
calm Posted February 5, 2018 Posted February 5, 2018 50 minutes ago, calle_jr said: Det är lite originellt att prata om mixning före inspelning, men man förstår vad du menar. Det förekommer alltså enbart en a/d-omvandling i hela kedjan. Som jag fattade detta så gällde det bara den rent analoga kedjan, dvs där inte någon digital komponent var inblandad, men jag kan ha missuppfattat hans svar. Bandinspelningen gjordes då analogt rakt igenom med endast tvåspårsbandare, men rimligen med fler mikrofoner än den vanliga X-konfigurationen med två mikrofoner placerade högt över musikerna. Den senare kanske inte kräver mer än att ställa in stereobalansen? Calm Quote
Taxmannen Posted February 5, 2018 Posted February 5, 2018 Bilden visar fyra synkade D3000, alltså åtta kansler totalt. Det är väl formuleringen ”analog summering” som väcker frågor. Det blir att fråga på mässan! Quote
LISTEN TO MUSIC Posted February 15, 2018 Posted February 15, 2018 (edited) Fick mail igår från Opus 3 och nu har den nya skivan kommit. Se Jan-Erics nyhetsbrev. Se bild nedan. Finns redan nu som SACD. Kommer både som DSD-fil och Vinyl senare. Jan-Eric berättade att den går att beställa som R2R men ligger inte uppe på hans hemsida ännu. Men kontakta honom om ni redan nu önskar att beställa detta album som R2R. Edited February 15, 2018 by LISTEN TO MUSIC Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.