Jump to content

Veckans Artist Album


Govinda

Recommended Posts

Ett Musikaliskt Tema varje vecka? Artist Album

 

Jag fick en ide för att odla musiken lite till och skapa en rolig gemensam diskutionspunkt genom att vi skapar en tråd som löper vecka för vecka med en artist eller ett specifikt album!

Så kan alla lyssna in sig och vara nyligen uppdaterade vilket gynnar deltagandet i diskutionen :-)

 

Är det någon mer som tycker det kan vara värt att pröva?

 

mvh

 

Link to comment
Share on other sites

Ja! Roligt tycker jag och påminns av en liknande tråd på ett engelskt fora jag besöker. Jag föredrar ”Veckans Album” då det blir lättare att avgränsa sig. (menar att det kan vara svårt att lyssna in sig på en artist eller kompositör under bara en vecka). Tänker du dig att stafettpinnen skall cirkulera inom en grupp med intressenter eller bland alla som deltar eller liknande?

Bra initiativ! :)

Link to comment
Share on other sites

Så ungefär en bokklubb där man recenserar albumet efter en vecka? 
Vilken plattform ska det vara på? Enklast borde vara med Tidal, vet ju dock att det finns de som inte har det här. Om så fallet kanske det finns någon tjänst där man kan prenumerera på skivor.

Link to comment
Share on other sites

Material brukar finnas på youtube eller spotify också utan kostnad. Så det borde oftast inte behövas någon ekonomisk insats för att delta. Jag skulle till och med kunna tänka mig att man delar material diskret och person till person om det är något mera obskyrt. Lite som en bokklubb, ja. Lånar helt enkelt plattan.

 

PS, så här funkar det ibland:

http://theartofsound.net/forum/showthread.php?33571-Album-Club-Week-155-but-late-very-very-late-Traveling-Wilburys-Vol-I

 

Edited by AlfaGTV
Lade till länk.
Link to comment
Share on other sites

En skiva jag inte vill vara utan :-)

WillyDeVilleLive.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Willy_DeVille_Live

Jag skall göra en lite mer personlig introduktion till Willy deVille han är en sångare som utav musiker som mark knopfler Jack Nietzsche rankas som en av världens främsta sångare.

 

Men på denna skiva är det inte bara Willy DeVille som är Världsartist! Dom är flera bland annat Steve Douglas på saxophone och David J.Kinberh Percussion och Bröderna Billy Johny Valentines samt än rad andra!

 

Den här live-inspelningen är underbar med en riktig live känsla och fantastiska musiker som skickligt väver ihop de ädlaste av latinska  toner som går att frambringa!

 

Skivan såldes bara på Europa marknaden men den är  mastrad i Los Angeles och inspelad i Paris. Något sista spår inspelat i New York.

 

Jag kan bara ge den varmaste rekommendationer för mig en klar 10

 

En låt som sticker ut mer än andra är klart Demasiado Corazon! Den beskrivs lättast med ett ord BOMBASTISK :-)

 

 

Edited by Govinda
Link to comment
Share on other sites

Jag är också på, kul att få nya tips på både bortglömda och ej tidigare upptäckta artister/album.

 

Men undrar eller kanske rättare sagt, har några frågor för att förstå det hela.

 

Hur ska tråden fungera?

Ska vi t ex lyssna in oss på Willy DeVille_Live och recensera våra omdömen inom den veckan?

Tar sedan tar någon och lägger upp ett nytt album till veckan därpå och så löper det på?

Ska den som lägger upp sitt album kommentera varför man gillar det, har betytt för en själv och kanske andra etc?

Kanske blir grötigt om fler lägger upp album samtidigt?

Turordning såg jag var en fråga, tanke om det?

 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Då börjar jag!

Lyckades hitta en spellista på Youtube (här) med framträdanden rippat från VHS (kvalitet därefter), borde vara samma versioner som på albumet då dessa är inspelade på The Bottom Line och The Olympia men Govinda får bekräfta.

Latinrock/Mariachi blandat med tidvis fylleskrål. Har faktiskt inte hört Willy DeVille tidigare men Ulf Lundell kan slänga sig i väggen under hans värre perioder - he's got nothing on Willy. Versionen av Hey Joe var en upplevelse.
Ge mig en lördagkväll och bättre inspelning så ger jag nog detta album 6/10 Eufonior.


Mitt förslag till nästa vecka: Solomon Burke - Don't Give Up On Me (Kanske lite väl poppis men då är det dags att lyssna på den igen ;) ).
Sen var det det med turordningen? Samla alla förslag i en lista och sedan slumpmässigt välja ut en per vecka tills listan tar slut, eller topdown som Govinda skriver.
Kommentarer tycker jag bör vara på respektive veckas album. 

Link to comment
Share on other sites

 

För veckans raket drar jag mer åt Govindas tycke än åt JWEs.

Willy Deville ska helst ses live, och i brist på det (han gick bort för snart 10 år sedan) så är hans live-inspelningar bästa surrogat.

Såklart, om han är kraftigt berusad är det ingen hit. Men det finns det nog ingen som är.

 

Mixed Up, Shook Up Girl;

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det var jäkligt länge sedan jag lyssnade på Willy DeVille/Mink DeVille och vill minnas att jag aldrig riktigt tog till mig då. Men har nu lyssnat igenom lite av Willy’s produktioner och måste säga att jag gillar mycket av det jag hört. Sköna arr av covers, bra musiker och en hel massa olika musikstilar som jag tycker han gör riktigt bra. 

 

Det får bli en hög 7/10.

 

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Det är just den här skivan som står i en klass för sig!

 

Han var ett stort fan av Van Morrison Det märker man när man lyssnar på hans sång, Han  jobbar mycket med frasering det blir aldrig tråkigt.

Steve Douglas saxophone jobbade med Ry Cooder bland annat.

 

Den kanske inte var den lättaste musiken att hitta men valde den för att fler skall få glädjas av den. Har själv 2 vinyl och 2 cd hittar jag den när jag är ute och kollar i backarna så åker den med hem:thumbsup:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Måste villigt erkänna att jag inte lyssnat på Willy de Ville tidigare, men kollade lite vad han gjort utöver skivan som Govida har som veckans album och artist och hittade denna inspelning av en av mina tidiga favorit blueslåtar.

 

 

 

Jämför denna gamla Robert Johnson-klassiker med en av mina egna favoriter Dust My Blues med John Mayall.

 

Konstaterar att Willy har fått till det riktigt ordentligt och det blir nog dött lopp. 10/10

 

Denna låt finns i ett otaliga versioner och alla har nog sina favoriter. Bara att bläddra på Youtube.

 

Johnny Winter

ZZ Top 

Spenser Davis Group

Canned Heat

Keith Richards med Small Faces och Rod Steward.

Eric Clapton

Peter Green

Gary Moore

mfl. mfl. listan kan göras hur lång som helst.

Och ny lägger jag till Willy som en ytterligare favorit!

 

Men den här versionen tycker jag också är rätt cool.

 

Bernard Allison som jag av någon anledning inte kan länka till, men som kan sökas på YouTube

 

Spela upp och njut.

 

Calm

 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har i mycket långsam takt kollat upp Eddie Harris under några års tid.

Min ingång till honom var en ren tillfällighet, en chansning för jag fick för mig att han jobbat med Zappa eller George Clinton eller nåt :)

Han har gjort många inspelningar, och det är lätt att få tag på bottennapp.

 

Här är en dubbel-LP som är allt annat än ett bottennapp :)

 

R-9636721-1483994252-3872.jpeg.jpg

 

Eddie Harris - Excursions
Atlantic - SD 2-311

2LP US 1973

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Anderson / Stolt - Invention Of Knowledge

2xLP, Inside Out Music ‎- IOMLP 460

 

En liten guldklimp som enkelt skulle kunna passera förbi i skivsläppsbruset. Jon Anderson har varit mycket sjuk och jag har inte ens följt honom de sista åren, även om jag aldrig slutar spela hans musik. Men så kommer Roine Stolt (Kaipa, Flower Kings, TransAtlantic) och ett gäng noga utvalda musiker och de gör ett album ihop. Vilken grej! Jag vill inte säga att detta är "Yes-influerat", snarare från tidiga alster av Jon Anderson (Olias, Seven, Animation) och Roine Stolt kan såklart den historiken. Det är snällt och melodiskt, men spännande, progressivt och ytterst stilsäkert. Inte övermycket ljudmattor och syntar, inte överproducerat och inte för finputsat. Bara att höra hans röst igen på rätt sätt i rätt sammanhang får mig att falla pladask. Detta är ett dubbelalbum som knockar åtminstone mig.

 

Får inte missas om man lyssnar på denna genre.

 

R-8685724-1466795988-5558.jpeg.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...