Jump to content

Hemma hos Daniel

Apexorca
 Share

Recommended Posts

Vilken härlig em/kväll värdparet bjöd på, god mat som jag tog om en gång och klev sedan in i matkoma och musik från två vinylspelare och några dac’ar, inte samtidigt utan var för sig och alla hade sina olika färdigheter vilket vi var ense om. När @Daniel under kvällen kom igång och stundtals bjöd på musik från sådant jag själv sällan lyssnar till så fortsatte fötterna att stampa takten, en rolig upplevelse på ett system som kan prestera så att man lätt fastnar i musiken och blir sittandes. Mitt ljudminne från den förra lyssningen vs. denna har jag ingen kommentar till. tror värden kan redogöra för det med egna ord, men attans bra låter det om än lite annorlunda mot hemma. Jag skulle vilja ha ett större rum, men det konstaterar jag jämt när jag varit i sådana, det blir liksom en liten annan presentation som jag har svårt för de första låtarna men sedan växer behovet att få testa egna grejer i ett större rum.

Hur som så var det lika trevligt som förra gången, minst lika bra ljudmässigt och trevliga gäster från Falun varav den ena bjöd på lite digtala presentationer från en medhavd dac och en streamer som inte gjorde bort sig bland de som redan fanns.

Avslutar med att tacka för att jag fick vara med smågrabbarna och samtidigt få lära mig mer om det digitala så som …………äh det är redan glömt så håll er fortsättningsvis vid telefonerna:winking:

/byZan

14 hours ago, byZan said:

Vilken härlig em/kväll värdparet bjöd på...

Visst var det en härlig kväll med underbart god mat :tongue:

Musikåtergivningen var väl "rätt" okej den också...

Kraftpaket_217.JPG

Inget att hymla om att det trots allt var Gryphon Mephisto som lockade mest denna afton... eller... alltså... jag menar... förutom sällskapet då förstås :winking:

Kraftpaket_218.JPG 

On 2021-10-24 at 08:20, byZan said:

Vilken härlig em/kväll värdparet bjöd på, god mat som jag tog om en gång och klev sedan in i matkoma och musik från två vinylspelare och några dac’ar, inte samtidigt utan var för sig och alla hade sina olika färdigheter vilket vi var ense om. När @Daniel under kvällen kom igång och stundtals bjöd på musik från sådant jag själv sällan lyssnar till så fortsatte fötterna att stampa takten, en rolig upplevelse på ett system som kan prestera så att man lätt fastnar i musiken och blir sittandes. Mitt ljudminne från den förra lyssningen vs. denna har jag ingen kommentar till. tror värden kan redogöra för det med egna ord, men attans bra låter det om än lite annorlunda mot hemma. Jag skulle vilja ha ett större rum, men det konstaterar jag jämt när jag varit i sådana, det blir liksom en liten annan presentation som jag har svårt för de första låtarna men sedan växer behovet att få testa egna grejer i ett större rum.

Hur som så var det lika trevligt som förra gången, minst lika bra ljudmässigt och trevliga gäster från Falun varav den ena bjöd på lite digtala presentationer från en medhavd dac och en streamer som inte gjorde bort sig bland de som redan fanns.

Avslutar med att tacka för att jag fick vara med smågrabbarna och samtidigt få lära mig mer om det digitala så som …………äh det är redan glömt så håll er fortsättningsvis vid telefonerna:winking:

/byZan

Kul att du hängde med. Egentligen behöver man ju bara en DAC för att leta ny musik som man sen köper på LP. ;-) 

Angående rum. Jag kommer från ett litet rum, innan jag flyttade hit. Rummet är ju det som sätter mest prägel på slutresultatet. Små rum har sina utmaningar, stora rum helt andra. Jag hade en del utmaningar med reflexer och trycksättning i det här huset. Så att hitta en bra högtalarplacering samt lite akustikfix var nödvändigt. Men jag kommer aldrig att få mitt rum att låta som litet rum. Tur att jag gillar stora scener, mycket luft, attack och driv. Men jag hade inte tackat nej till ett litet system i ett litet rum, där man kan lyssna på rökig jazz. 

Jag har ju lyssnat hos dig och tycker att det låter jättebra! Och är säker på ett din anläggning skulle må precis lika bra i ett stort rum. Det är bara att ta TAD'arna under armen och komma över så provar vi!

48 minutes ago, Daniel said:

Egentligen behöver man ju bara en DAC för att leta ny musik som man sen köper på LP. ;-)

Hahaha! Det jävliga är att du har helt rätt! :D Närå, jag njöt minsann av det också, och omväxling förnöjer, eller hur? :)

Ett tokstort Tack! till värd och värdinna för en trevlig eftermiddag/kväll! Fantastiskt käk o dryck, otroligt härligt ljud och givetvis massor med givande "surr" om allt!

Välkomna på "returmatch" närhelst det passar!

1 hour ago, AlfaGTV said:

Hahaha! Det jävliga är att du har helt rätt! :D Närå, jag njöt minsann av det också, och omväxling förnöjer, eller hur? :)

Ett tokstort Tack! till värd och värdinna för en trevlig eftermiddag/kväll! Fantastiskt käk o dryck, otroligt härligt ljud och givetvis massor med givande "surr" om allt!

Välkomna på "returmatch" närhelst det passar!

Ja, jag njuter också av det digitala. :-) Och kul att få lyssna på Nagra DAC. Jag förstod dess storhet när vi kopplade bort batteridriften. Större ljudbild och mer attack med nätdrift helt enkelt. Och även om anslaget är lite lugnare än mina andra DAC'ar så låter den analogt, färgrikt och mycket nyanserat. Sättet den lyckas mejsla ut textur och färg i varje instrument var nog bäst i klassen helt enkelt. 

Vi får ses i dalarna nästa gång. Tack för ett trevligt häng. 

Jag har lite fler bilder om det skulle passa... ?

Passar det inte... så får ni helt enkelt byta kanal... det kan ju var sportnyheter någonstans.

Jag får nästan känslan av att här ligger en stor kraftig vakthund och lurar i sin koja...

Mephisto_239.JPG

Gott om böcker har han att tugga på också.

Skulle jag få gissa så heter han nog Otto:NailBiting:

Mephisto_238.JPG

Bänken är helt i min smak både design och materialmässigt... såååå snygg :thumbsup:

Mephisto_240.JPG

16 hours ago, P-pan said:

Jag har lite fler bilder om det skulle passa... ?

Passar det inte... så får ni helt enkelt byta kanal... det kan ju var sportnyheter någonstans.

Jag får nästan känslan av att här ligger en stor kraftig vakthund och lurar i sin koja...

Mephisto_239.JPG

Gott om böcker har han att tugga på också.

Skulle jag få gissa så heter han nog Otto:NailBiting:

Mephisto_238.JPG

Bänken är helt i min smak både design och materialmässigt... såååå snygg :thumbsup:

Mephisto_240.JPG

Otto på hugget som vanligt?😉

3 hours ago, figge said:

Otto på hugget som vanligt?😉

Vi klarade oss rätt bra den här gången för han var inte med in :63:

Jag klarar inte riktigt hålla på den här längre...

Aviator_257.JPG

Han är inte bara otroligt duktig på matlagning vår gode Daniel, även om han hade god hjälp i köket denna gång.

Hans kunskaper inom modellbyggen har jag då aldrig tidigare sett maken till :shocked:

Aviator_258.JPG

Aviator_259.JPG

40 minutes ago, P-pan said:

Hans kunskaper inom modellbyggen har jag då aldrig tidigare sett maken till :shocked:

Jag har också kikat lite extra på Daniels modeller. Håller med dig. Helt klart extra fina modeller. Inte som de jag byggde nar jag var 10-12år. Senare hängdes de upp med fiskelinor i olika träd på tomten och jag sköt prick på dem från terassen med mitt luftgevär. De fick autentiska skador i vart fall... :rolllaughing:

18 minutes ago, Apexorca said:

Senare hängdes de upp med fiskelinor i olika träd på tomten och jag sköt prick på dem från terassen med mitt luftgevär. De fick autentiska skador i vart fall... :rolllaughing:

Känns igen med fiskelinorna! Jag och storebrorsan sprängde våra med nyårssmällare, det gick också bra :warning:

1 hour ago, P-pan said:

Han är inte bara otroligt duktig på matlagning vår gode Daniel, även om han hade god hjälp i köket denna gång.

Det var väldigt snällt sagt. Tack tack. ❤️

1 hour ago, j_bloom said:

... eller det är en chromecast från tv:n? Kjell o Co sladd rakt in i Mephiston? 

Nä, det var en Byzan rakt in i mikrofonen, visste faktiskt inte att han kunde sjunga så bra :65:

Men oavsett hans sångkunskaper så var det bra att du förde det på tal.

Jag som bara är måttligt intresserad av streaming, än så länge, uppskattade ju kvällens vinylspelandet lite mer...

Aviator_260.JPG

Aviator_261.JPG

Aviator_262.JPG

On 2021-10-27 at 10:32, figge said:

Då missade jag tre attraktioner i helgen:

Att få tämja Otto

Njuta av Daniels matlagning 

Sist men inte minst lyssna på ”Djävulens tjänare på jorden”

Varför är det så att mat, vin, musik och att tämja odjur hänger ihop? Det är livets goda ting! 🤪

Om man dessutom har väldigt mycket mat på bordet så kanske odjuret nöjer sig med det och låter bli att tugga i sig övriga gäster.

Man kan ju föresten tugga på olika sätt... hifi-snack tänker jag mig här.

Det blev ju en hel del sådant under kvällen och testandet av dacarna var ju riktigt intressant får jag lov att säga.

Kollar man noga i lampans spegelbild så ser man prov på vilka som "tuggade" mest ...

Lampa_274.JPG

Fotografen tog skydd vid sidan om högtalaren... för säkerhetsskull.

Annars såg det ut som att en av föregående gäster hade blivit ordentligt skinnad...

Skalle_275.JPG

Det är kanske så där man känner sig när man investerat i ett par Nordost Odin Gold ?

On 2021-10-27 at 10:32, figge said:

Då missade jag tre attraktioner i helgen:

Att få tämja Otto

Njuta av Daniels matlagning 

Sist men inte minst lyssna på ”Djävulens tjänare på jorden”

Men på en liten allvarligare not, så tycker jag att det nästan är för nördigt att så många ord och liknelser kan användas för både ljud och smakupplevelser. Vi pratade lite om det sist under middagen. Det här vinet saknar bas, eller har för mycket diskant. Även mognad hos konsumenten spelar in. Den otränade kan bli impad över en fet bas, likväl som ett alkoholstarkt överdrivet italienskt vin för 100:- . Medans den som varit med ett tag börjat uppskatta elegansen och det det sublima i en Bourgogne. Precis som med ljud. Det finns betydligt mer microdetaljer och information i en bra Bourgogne eller Sassicaia. Detaljer och information som man kan smaka på i timmar utan att tröttna. Och som blir bättre med inspelning (luftning)

5 minutes ago, Daniel said:

Medans den som varit med ett tag börjat uppskatta elegansen och det det sublima i en Bourgogne.

Jag inser att jag är där och är tokförtjust i Bourgogne, just det sublima går jag igång på.

Snacka om utveckling, förr (länge sedan) dög en vit vinare för 4 spänn för att behaga:winking:

/byZan

1 minute ago, byZan said:

Jag inser att jag är där och är tokförtjust i Bourgogne, just det sublima går jag igång på.

Snacka om utveckling, förr (länge sedan) dög en vit vinare för 4 spänn för att behaga:winking:

/byZan

Haha, jag känner igen mig i det. :winking: Tur att vi utvecklas. och kul att det fortfarande finns saker man kan utveckla och finna magi i. Tänk vad världen skulle vara tråkig utan de där upplevelserna där det krävs lite av både tillverkaren och brukaren för att nå de absoluta höjderna.

4 minutes ago, byZan said:

det måste ändå varit ett tag sedan man kunde köpa en vit vinare för 4 spänn? :think:

7 minutes ago, VoicesInMyHead said:

det måste ändå varit ett tag sedan man kunde köpa en vit vinare för 4 spänn? :think:

I Helsingör på 80-talet, eller Frankrike fram till 2000. De var inte så goda, levern hoppade ur kroppen, men de gjorde jobbet.

3 minutes ago, Daniel said:

I Helsingör på 80-talet, eller Frankrike fram till 2000. De var inte så goda, levern hoppade ur kroppen, men de gjorde jobbet.

ahh, utomlands såklart... jag tänkte att byZan menade något sånt här ställe...

image.png.2a8c0d97b870e604607fa35fd1a48758.png

AB Stockholmssystemets utminuteringsställe på Grev Turegatan i Stockholm, 1915.

Bild lånad högaktningsfullt ifrån handelnshistoria.se

12 minutes ago, byZan said:

Detta inlägg får mig att inse hur gammal jag är

äsch. man är inte äldre än vad man gör sig... så länge man har hörseln i behåll och leker med HiFi så har man barnasinnet kvar och är inte för gammal!