figge Posted October 23, 2021 Share Posted October 23, 2021 F5, F5, F5.đ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted October 23, 2021 Share Posted October 23, 2021 2 hours ago, figge said: F5, F5, F5.đ Â Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted October 23, 2021 Share Posted October 23, 2021 34 minutes ago, P-pan said: Â Redan?đđ AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted October 23, 2021 Share Posted October 23, 2021 Strömavbrott? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted October 24, 2021 Share Posted October 24, 2021 Vilken hĂ€rlig em/kvĂ€ll vĂ€rdparet bjöd pĂ„, god mat som jag tog om en gĂ„ng och klev sedan in i matkoma och musik frĂ„n tvĂ„ vinylspelare och nĂ„gra dacâar, inte samtidigt utan var för sig och alla hade sina olika fĂ€rdigheter vilket vi var ense om. NĂ€r @Daniel under kvĂ€llen kom igĂ„ng och stundtals bjöd pĂ„ musik frĂ„n sĂ„dant jag sjĂ€lv sĂ€llan lyssnar till sĂ„ fortsatte fötterna att stampa takten, en rolig upplevelse pĂ„ ett system som kan prestera sĂ„ att man lĂ€tt fastnar i musiken och blir sittandes. Mitt ljudminne frĂ„n den förra lyssningen vs. denna har jag ingen kommentar till. tror vĂ€rden kan redogöra för det med egna ord, men attans bra lĂ„ter det om Ă€n lite annorlunda mot hemma. Jag skulle vilja ha ett större rum, men det konstaterar jag jĂ€mt nĂ€r jag varit i sĂ„dana, det blir liksom en liten annan presentation som jag har svĂ„rt för de första lĂ„tarna men sedan vĂ€xer behovet att fĂ„ testa egna grejer i ett större rum.  Hur som sĂ„ var det lika trevligt som förra gĂ„ngen, minst lika bra ljudmĂ€ssigt och trevliga gĂ€ster frĂ„n Falun varav den ena bjöd pĂ„ lite digtala presentationer frĂ„n en medhavd dac och en streamer som inte gjorde bort sig bland de som redan fanns.  Avslutar med att tacka för att jag fick vara med smĂ„grabbarna och samtidigt fĂ„ lĂ€ra mig mer om det digitala sĂ„ som âŠâŠâŠâŠĂ€h det Ă€r redan glömt sĂ„ hĂ„ll er fortsĂ€ttningsvis vid telefonerna  /byZan Josaa, Gryphon300, Bebop and 3 others 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted October 24, 2021 Share Posted October 24, 2021 14 hours ago, byZan said: Vilken hÀrlig em/kvÀll vÀrdparet bjöd pÄ...  Visst var det en hÀrlig kvÀll med underbart god mat MusikÄtergivningen var vÀl "rÀtt" okej den ocksÄ...   Inget att hymla om att det trots allt var Gryphon Mephisto som lockade mest denna afton... eller... alltsÄ... jag menar... förutom sÀllskapet dÄ förstÄs    Neve, Terminator, byZan and 7 others 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted October 25, 2021 Share Posted October 25, 2021 On 2021-10-24 at 08:20, byZan said: Vilken hĂ€rlig em/kvĂ€ll vĂ€rdparet bjöd pĂ„, god mat som jag tog om en gĂ„ng och klev sedan in i matkoma och musik frĂ„n tvĂ„ vinylspelare och nĂ„gra dacâar, inte samtidigt utan var för sig och alla hade sina olika fĂ€rdigheter vilket vi var ense om. NĂ€r @Daniel under kvĂ€llen kom igĂ„ng och stundtals bjöd pĂ„ musik frĂ„n sĂ„dant jag sjĂ€lv sĂ€llan lyssnar till sĂ„ fortsatte fötterna att stampa takten, en rolig upplevelse pĂ„ ett system som kan prestera sĂ„ att man lĂ€tt fastnar i musiken och blir sittandes. Mitt ljudminne frĂ„n den förra lyssningen vs. denna har jag ingen kommentar till. tror vĂ€rden kan redogöra för det med egna ord, men attans bra lĂ„ter det om Ă€n lite annorlunda mot hemma. Jag skulle vilja ha ett större rum, men det konstaterar jag jĂ€mt nĂ€r jag varit i sĂ„dana, det blir liksom en liten annan presentation som jag har svĂ„rt för de första lĂ„tarna men sedan vĂ€xer behovet att fĂ„ testa egna grejer i ett större rum.  Hur som sĂ„ var det lika trevligt som förra gĂ„ngen, minst lika bra ljudmĂ€ssigt och trevliga gĂ€ster frĂ„n Falun varav den ena bjöd pĂ„ lite digtala presentationer frĂ„n en medhavd dac och en streamer som inte gjorde bort sig bland de som redan fanns.  Avslutar med att tacka för att jag fick vara med smĂ„grabbarna och samtidigt fĂ„ lĂ€ra mig mer om det digitala sĂ„ som âŠâŠâŠâŠĂ€h det Ă€r redan glömt sĂ„ hĂ„ll er fortsĂ€ttningsvis vid telefonerna  /byZan  Kul att du hĂ€ngde med. Egentligen behöver man ju bara en DAC för att leta ny musik som man sen köper pĂ„ LP. ;-)  AngĂ„ende rum. Jag kommer frĂ„n ett litet rum, innan jag flyttade hit. Rummet Ă€r ju det som sĂ€tter mest prĂ€gel pĂ„ slutresultatet. SmĂ„ rum har sina utmaningar, stora rum helt andra. Jag hade en del utmaningar med reflexer och trycksĂ€ttning i det hĂ€r huset. SĂ„ att hitta en bra högtalarplacering samt lite akustikfix var nödvĂ€ndigt. Men jag kommer aldrig att fĂ„ mitt rum att lĂ„ta som litet rum. Tur att jag gillar stora scener, mycket luft, attack och driv. Men jag hade inte tackat nej till ett litet system i ett litet rum, dĂ€r man kan lyssna pĂ„ rökig jazz.  Jag har ju lyssnat hos dig och tycker att det lĂ„ter jĂ€ttebra! Och Ă€r sĂ€ker pĂ„ ett din anlĂ€ggning skulle mĂ„ precis lika bra i ett stort rum. Det Ă€r bara att ta TAD'arna under armen och komma över sĂ„ provar vi! byZan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted October 25, 2021 Share Posted October 25, 2021 48 minutes ago, Daniel said: Egentligen behöver man ju bara en DAC för att leta ny musik som man sen köper pÄ LP. ;-) Hahaha! Det jÀvliga Àr att du har helt rÀtt!  NÀrÄ, jag njöt minsann av det ocksÄ, och omvÀxling förnöjer, eller hur? Ett tokstort Tack! till vÀrd och vÀrdinna för en trevlig eftermiddag/kvÀll! Fantastiskt kÀk o dryck, otroligt hÀrligt ljud och givetvis massor med givande "surr" om allt! VÀlkomna pÄ "returmatch" nÀrhelst det passar! byZan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted October 25, 2021 Share Posted October 25, 2021 1 hour ago, AlfaGTV said: Hahaha! Det jÀvliga Àr att du har helt rÀtt!  NÀrÄ, jag njöt minsann av det ocksÄ, och omvÀxling förnöjer, eller hur? Ett tokstort Tack! till vÀrd och vÀrdinna för en trevlig eftermiddag/kvÀll! Fantastiskt kÀk o dryck, otroligt hÀrligt ljud och givetvis massor med givande "surr" om allt! VÀlkomna pÄ "returmatch" nÀrhelst det passar!  Ja, jag njuter ocksÄ av det digitala. :-) Och kul att fÄ lyssna pÄ Nagra DAC. Jag förstod dess storhet nÀr vi kopplade bort batteridriften. Större ljudbild och mer attack med nÀtdrift helt enkelt. Och Àven om anslaget Àr lite lugnare Àn mina andra DAC'ar sÄ lÄter den analogt, fÀrgrikt och mycket nyanserat. SÀttet den lyckas mejsla ut textur och fÀrg i varje instrument var nog bÀst i klassen helt enkelt.  Vi fÄr ses i dalarna nÀsta gÄng. Tack för ett trevligt hÀng. byZan, calle_jr, P-pan and 3 others 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted October 25, 2021 Share Posted October 25, 2021 Jag har lite fler bilder om det skulle passa... ? Passar det inte... sÄ fÄr ni helt enkelt byta kanal... det kan ju var sportnyheter nÄgonstans.  Jag fÄr nÀstan kÀnslan av att hÀr ligger en stor kraftig vakthund och lurar i sin koja...   Gott om böcker har han att tugga pÄ ocksÄ. Skulle jag fÄ gissa sÄ heter han nog Otto   BÀnken Àr helt i min smak bÄde design och materialmÀssigt... sÄÄÄÄ snygg  Gryphon300, LPL, Ampalang and 16 others 18 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted October 26, 2021 Share Posted October 26, 2021 16 hours ago, P-pan said: Jag har lite fler bilder om det skulle passa... ? Passar det inte... sĂ„ fĂ„r ni helt enkelt byta kanal... det kan ju var sportnyheter nĂ„gonstans.  Jag fĂ„r nĂ€stan kĂ€nslan av att hĂ€r ligger en stor kraftig vakthund och lurar i sin koja...   Gott om böcker har han att tugga pĂ„ ocksĂ„. Skulle jag fĂ„ gissa sĂ„ heter han nog Otto   BĂ€nken Ă€r helt i min smak bĂ„de design och materialmĂ€ssigt... sÄÄÄÄ snygg  Otto pĂ„ hugget som vanligt?đ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted October 26, 2021 Share Posted October 26, 2021 3 hours ago, figge said: Otto pĂ„ hugget som vanligt?đ  Vi klarade oss rĂ€tt bra den hĂ€r gĂ„ngen för han var inte med in  Jag klarar inte riktigt hĂ„lla pĂ„ den hĂ€r lĂ€ngre...   Han Ă€r inte bara otroligt duktig pĂ„ matlagning vĂ„r gode Daniel, Ă€ven om han hade god hjĂ€lp i köket denna gĂ„ng. Hans kunskaper inom modellbyggen har jag dĂ„ aldrig tidigare sett maken till     calle_jr, AlfaGTV, Josaa and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted October 26, 2021 Author Share Posted October 26, 2021 40 minutes ago, P-pan said: Hans kunskaper inom modellbyggen har jag dĂ„ aldrig tidigare sett maken till  Jag har ocksĂ„ kikat lite extra pĂ„ Daniels modeller. HĂ„ller med dig. Helt klart extra fina modeller. Inte som de jag byggde nar jag var 10-12Ă„r. Senare hĂ€ngdes de upp med fiskelinor i olika trĂ€d pĂ„ tomten och jag sköt prick pĂ„ dem frĂ„n terassen med mitt luftgevĂ€r. De fick autentiska skador i vart fall... Daniel, VoicesInMyHï»żeaï»żï»żï»żdï»żï»ż, P-pan and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 26, 2021 Share Posted October 26, 2021 9 minutes ago, Apexorca said: jag sköt prick pÄ dem frÄn terassen med mitt luftgevÀr. PÄ landsbygden sköt vi med hagelgevÀr och slangbella. Daniel and Apexorca 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terminator Posted October 26, 2021 Share Posted October 26, 2021 18 minutes ago, Apexorca said: Senare hÀngdes de upp med fiskelinor i olika trÀd pÄ tomten och jag sköt prick pÄ dem frÄn terassen med mitt luftgevÀr. De fick autentiska skador i vart fall... KÀnns igen med fiskelinorna! Jag och storebrorsan sprÀngde vÄra med nyÄrssmÀllare, det gick ocksÄ bra P-pan, Daniel and Apexorca 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted October 26, 2021 Share Posted October 26, 2021 1 hour ago, P-pan said: Han Ă€r inte bara otroligt duktig pĂ„ matlagning vĂ„r gode Daniel, Ă€ven om han hade god hjĂ€lp i köket denna gĂ„ng. Hans kunskaper inom modellbyggen har jag dĂ„ aldrig tidigare sett maken till  Det var vĂ€ldigt snĂ€llt sagt. Tack tack. â€ïž byZan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted October 26, 2021 Share Posted October 26, 2021 Tro mig. Jag har bombat min andel modeller under barndomen. đ Bomber Harris hade varit impad. Terminator 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
parsifal Posted October 26, 2021 Share Posted October 26, 2021 Var stĂ„r resten av anlĂ€ggningen? FörstĂ„r att det Ă€r Otto som Ă€r i centrum nu men jag hade gĂ€rna sett nĂ„gon bild pĂ„ anlĂ€ggningens front end ocksĂ„ đ eller det Ă€r en chromecast frĂ„n tv:n? Kjell o Co sladd rakt in i Mephiston? VoicesInMyHï»żeaï»żï»żï»żdï»żï»ż, AlfaGTV and Daniel 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted October 26, 2021 Share Posted October 26, 2021 1 hour ago, j_bloom said: ... eller det Àr en chromecast frÄn tv:n? Kjell o Co sladd rakt in i Mephiston?  NÀ, det var en Byzan rakt in i mikrofonen, visste faktiskt inte att han kunde sjunga sÄ bra  Men oavsett hans sÄngkunskaper sÄ var det bra att du förde det pÄ tal. Jag som bara Àr mÄttligt intresserad av streaming, Àn sÄ lÀnge, uppskattade ju kvÀllens vinylspelandet lite mer...    figge, AlfaGTV, parsifal and 7 others 8 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted October 26, 2021 Share Posted October 26, 2021 Grymma bilder @P-pan! En fröjd att fÄ ta del av dessa! byZan, P-pan, figge and 3 others 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted October 27, 2021 Share Posted October 27, 2021 DĂ„ missade jag tre attraktioner i helgen: Att fĂ„ tĂ€mja Otto Njuta av Daniels matlagning Sist men inte minst lyssna pĂ„ âDjĂ€vulens tjĂ€nare pĂ„ jordenâ byZan and Daniel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted October 28, 2021 Share Posted October 28, 2021 On 2021-10-27 at 10:32, figge said: DĂ„ missade jag tre attraktioner i helgen: Att fĂ„ tĂ€mja Otto Njuta av Daniels matlagning Sist men inte minst lyssna pĂ„ âDjĂ€vulens tjĂ€nare pĂ„ jordenâ  Varför Ă€r det sĂ„ att mat, vin, musik och att tĂ€mja odjur hĂ€nger ihop? Det Ă€r livets goda ting! đ€Ș Apexorca, P-pan, figge and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted October 28, 2021 Share Posted October 28, 2021 Om man dessutom har vÀldigt mycket mat pÄ bordet sÄ kanske odjuret nöjer sig med det och lÄter bli att tugga i sig övriga gÀster.  Man kan ju föresten tugga pÄ olika sÀtt... hifi-snack tÀnker jag mig hÀr. Det blev ju en hel del sÄdant under kvÀllen och testandet av dacarna var ju riktigt intressant fÄr jag lov att sÀga.  Kollar man noga i lampans spegelbild sÄ ser man prov pÄ vilka som "tuggade" mest ...   Fotografen tog skydd vid sidan om högtalaren... för sÀkerhetsskull.  Annars sÄg det ut som att en av föregÄende gÀster hade blivit ordentligt skinnad...   Det Àr kanske sÄ dÀr man kÀnner sig nÀr man investerat i ett par Nordost Odin Gold ?   Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted October 29, 2021 Share Posted October 29, 2021 On 2021-10-27 at 10:32, figge said: DĂ„ missade jag tre attraktioner i helgen: Att fĂ„ tĂ€mja Otto Njuta av Daniels matlagning Sist men inte minst lyssna pĂ„ âDjĂ€vulens tjĂ€nare pĂ„ jordenâ  Men pĂ„ en liten allvarligare not, sĂ„ tycker jag att det nĂ€stan Ă€r för nördigt att sĂ„ mĂ„nga ord och liknelser kan anvĂ€ndas för bĂ„de ljud och smakupplevelser. Vi pratade lite om det sist under middagen. Det hĂ€r vinet saknar bas, eller har för mycket diskant. Ăven mognad hos konsumenten spelar in. Den otrĂ€nade kan bli impad över en fet bas, likvĂ€l som ett alkoholstarkt överdrivet italienskt vin för 100:- . Medans den som varit med ett tag börjat uppskatta elegansen och det det sublima i en Bourgogne. Precis som med ljud. Det finns betydligt mer microdetaljer och information i en bra Bourgogne eller Sassicaia. Detaljer och information som man kan smaka pĂ„ i timmar utan att tröttna. Och som blir bĂ€ttre med inspelning (luftning) Bebop, Gryphon300, lindvall and 3 others 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted October 29, 2021 Share Posted October 29, 2021 5 minutes ago, Daniel said: Medans den som varit med ett tag börjat uppskatta elegansen och det det sublima i en Bourgogne. Jag inser att jag Àr dÀr och Àr tokförtjust i Bourgogne, just det sublima gÄr jag igÄng pÄ. Snacka om utveckling, förr (lÀnge sedan) dög en vit vinare för 4 spÀnn för att behaga  /byZan Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted October 29, 2021 Share Posted October 29, 2021 1 minute ago, byZan said: Jag inser att jag Àr dÀr och Àr tokförtjust i Bourgogne, just det sublima gÄr jag igÄng pÄ. Snacka om utveckling, förr (lÀnge sedan) dög en vit vinare för 4 spÀnn för att behaga  /byZan  Haha, jag kÀnner igen mig i det.  Tur att vi utvecklas. och kul att det fortfarande finns saker man kan utveckla och finna magi i. TÀnk vad vÀrlden skulle vara trÄkig utan de dÀr upplevelserna dÀr det krÀvs lite av bÄde tillverkaren och brukaren för att nÄ de absoluta höjderna. byZan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHï»żeaï»żï»żï»żdï»żï»ż Posted October 29, 2021 Share Posted October 29, 2021 4 minutes ago, byZan said: Jag inser att jag Ă€r dĂ€r och Ă€r tokförtjust i Bourgogne, just det sublima gĂ„r jag igĂ„ng pĂ„. Snacka om utveckling, förr (lĂ€nge sedan) dög en vit vinare för 4 spĂ€nn för att behaga  det mĂ„ste Ă€ndĂ„ varit ett tag sedan man kunde köpa en vit vinare för 4 spĂ€nn? Daniel, AlfaGTV and byZan 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted October 29, 2021 Share Posted October 29, 2021 1 minute ago, VoicesInMyHï»żeaï»żï»żï»żdï»żï»ż said: det mĂ„ste Ă€ndĂ„ varit ett tag sedan man kunde köpa en vit vinare för 4 spĂ€nn? Detta inlĂ€gg fĂ„r mig att inse hur gammal jag Ă€r  /byZan VoicesInMyHï»żeaï»żï»żï»żdï»żï»ż, AlfaGTV, Daniel and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted October 29, 2021 Share Posted October 29, 2021 7 minutes ago, VoicesInMyHï»żeaï»żï»żï»żdï»żï»ż said:  det mĂ„ste Ă€ndĂ„ varit ett tag sedan man kunde köpa en vit vinare för 4 spĂ€nn?  I Helsingör pĂ„ 80-talet, eller Frankrike fram till 2000. De var inte sĂ„ goda, levern hoppade ur kroppen, men de gjorde jobbet. AlfaGTV, VoicesInMyHï»żeaï»żï»żï»żdï»żï»ż, byZan and 1 other 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHï»żeaï»żï»żï»żdï»żï»ż Posted October 29, 2021 Share Posted October 29, 2021 3 minutes ago, Daniel said:  I Helsingör pĂ„ 80-talet, eller Frankrike fram till 2000. De var inte sĂ„ goda, levern hoppade ur kroppen, men de gjorde jobbet.  ahh, utomlands sĂ„klart... jag tĂ€nkte att byZan menade nĂ„got sĂ„nt hĂ€r stĂ€lle...  AB Stockholmssystemets utminuteringsstĂ€lle pĂ„ Grev Turegatan i Stockholm, 1915.  Bild lĂ„nad högaktningsfullt ifrĂ„n handelnshistoria.se  12 minutes ago, byZan said: Detta inlĂ€gg fĂ„r mig att inse hur gammal jag Ă€r  Àsch. man Ă€r inte Ă€ldre Ă€n vad man gör sig... sĂ„ lĂ€nge man har hörseln i behĂ„ll och leker med HiFi sĂ„ har man barnasinnet kvar och Ă€r inte för gammal! Neve and Daniel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts