Jump to content

Hemma hos Daniel


Apexorca

Recommended Posts

On 2018-02-07 at 16:45, calle_jr said:

Tack Engelholm, då klarnade det vad du menade med "stela". Jag förstod det som att högtalarna är fysiskt stela :D men du menar som jag nu förstår att de är rigida dvs har väldigt små variationsmöjligheter för rumsanpassning, tycke o smak.

Instämmer om det, men det är nånting med att antingen gillar man ett märke eller inte. För mycket valmöjligheter innebär oftast fler kompromisser. Kan vara svår balansgång, men för bashantering tycker jag definitivt det borde finnas mer justermån hos högtalare.

Att ge valmöjligheter för högtalarjustering är svårt...men sett till några hundra tusen för ett högtalarpar kan man ju ändå kräva lite! ;) Det måste inte innebära kompromisser men det kräver merarbete och kanske lite mer teknisk kompetens.

 

Jag påstår inte att jag har nån lösning på det, men som högtalarkonstruktör stör det mig hur strikt och stelt det är med högtalare och hur lite som hade behövts i respektive unika (kund-) fall.

 

Att gilla eller inte gilla ett märke, är en intressant poäng. Kräver kanske en öl och en kvälls diskussion. :)

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Engelholm Audio said:

Fast Daniel, är det verkligen värt att repetera detta 2018?

 

Ja, det behöver nog repeteras även 2018. ? Inte till en högtalarkonstruktör och akustiker som du själv. Men jag, och vi på Stylus hamnar ofta i sådana diskussiner med ”vanliga” människor som vill veta varför vissa konstruktioner är så extrema. Och jag vill kunna svara dem öppet och ärligt utan att patronisera dem. Annars blir man lätt som sketschen ”grammophone grand dad”. Och dessvärre är just frekvenskurveprat något som många kan relatera till och har hört. Det var ju så CD tekniken såldes. 

 

Sen måste jag erkänna att jag inte på något vis har förmågan att relatera nedanstående prat till hur de skulle kunna tänkas låta. ;-) Men det är ett härligt och attraktivt sätt att attrahera musikälskare till vår älskade hobby/livsstil. Man älskar ju lite cumulative spectral-decay plot. ;-)

 

Fig.2 Sonus Faber Amati Futura, cumulative spectral-decay plot calculated from output of accelerometer fastened to sidewall adjacent to midrange unit (MLS driving voltage to speaker, 7.55V; measurement bandwidth, 2kHz).

Edited by Daniel
Link to comment
Share on other sites

On 2/12/2018 at 19:15, Engelholm Audio said:

Ja att bara kunna justera diskant-nivån till "samma" generella nivå vore spännande men kanske inte varje liten knyckla hit eller dit. Sen kommer spridningen in och dessa olika högtalare har olika stora diskantmembran så dom sprider olika bra/mycket - det går inte EQ'a.

Och att bara generellt höja diskant-nivån borde gå att göra utan påverkan på fas. Klangen däremot, lär ändras så att dessa högtalare tonalt låter mer lika varandra.

 

Ja, speciellt diskanter är väldigt olika. Helt olika material och konstruktionsprinciper där mekaniska fenomen ska omvandlas till naturliga högfrekventa ljud av alla slag bara med luftens inblandning. Försök få en katt att låta som en hund...

Många av oss har vad som skulle diagnostiseras som ljudöverkänslighet, och tycker direkt illa om vissa helt naturliga diskantljud. Det kan man ju inte gärna klandra högtalaren för :) Därför skulle det vara intressant att hitta ett mått på en diskants naturtrohet, tex baserat på förmåga att efterlikna hela klangfärger. Olika ljud kommer tveklöst återges olika bra av de olika diskanttyperna.

 

Jag tänkte enbart på svårigheten att sänka diskantnivån vid resonans utan faspåverkan.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Ja, speciellt diskanter är väldigt olika. Helt olika material och konstruktionsprinciper där mekaniska fenomen ska omvandlas till naturliga högfrekventa ljud av alla slag bara med luftens inblandning. Försök få en katt att låta som en hund...

Många av oss har vad som skulle diagnostiseras som ljudöverkänslighet, och tycker direkt illa om vissa helt naturliga diskantljud. Det kan man ju inte gärna klandra högtalaren för :) Därför skulle det vara intressant att hitta ett mått på en diskants naturtrohet, tex baserat på förmåga att efterlikna hela klangfärger. Olika ljud kommer tveklöst återges olika bra av de olika diskanttyperna.

 

Jag tänkte enbart på svårigheten att sänka diskantnivån vid resonans utan faspåverkan.

 

Intressant betraktelse! Kan tycka att just diskanten konstituerar skillnader mellan olika högtalares klang och förmåga att framställa ljud på ett naturligt sätt. Betoning och överbetoning kan möjligen vara en förklaring. Alla som har hört livemusik vet rimligen att vissa instrument kan låta på gränsen till distortion eller ringning som t.ex. en högstämd flöjt eller högsta diskantoktaven på ett piano. Längre ned t.ex saxofoner som låter på gränsen till illa. Men skillnaden med en högtalare kan vara att det kan råda obalans mellan styrkan mellan olika tonområden som då kan överbetona diskanten på bekostnad av andra områden. På samma sätt som en bumling bas kan maskera uppåt kan en överbetonad diskant rubba balansen nedåt. Kombinerat med upplösning och transparens i moderna signalkällor kan detta bli på bekostnad av övertonsbalans och harmoni. Instrumenten framstår som solitärer i ljudbilden. Musik handlar mycket samklang mellan olika instrument och hur de harmonierar med varandra och skapar nya klangstrukturer. Detta  kan gå förlorat i ett alltför diskantöverbetonat system. Och handlar inte om ljudöverkänslighet, möjligen på bristen på livereferenser. för den som tycker att detta detta låter naturligt.

 

Calm 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calm said:

Intressant betraktelse! Kan tycka att just diskanten konstituerar skillnader mellan olika högtalares klang och förmåga att framställa ljud på ett naturligt sätt. Betoning och överbetoning kan möjligen vara en förklaring. Alla som har hört livemusik vet rimligen att vissa instrument kan låta på gränsen till distortion eller ringning som t.ex. en högstämd flöjt eller högsta diskantoktaven på ett piano. Längre ned t.ex saxofoner som låter på gränsen till illa. Men skillnaden med en högtalare kan vara att det kan råda obalans mellan styrkan mellan olika tonområden som då kan överbetona diskanten på bekostnad av andra områden. På samma sätt som en bumling bas kan maskera uppåt kan en överbetonad diskant rubba balansen nedåt. Kombinerat med upplösning och transparens i moderna signalkällor kan detta bli på bekostnad av övertonsbalans och harmoni. Instrumenten framstår som solitärer i ljudbilden. Musik handlar mycket samklang mellan olika instrument och hur de harmonierar med varandra och skapar nya klangstrukturer. Detta  kan gå förlorat i ett alltför diskantöverbetonat system. Och handlar inte om ljudöverkänslighet, möjligen på bristen på livereferenser. för den som tycker att detta detta låter naturligt.

Ja! Med under- och överbetoning antar jag att du avser nivån. Rimligtvis är ett diskantelement med korrekt betoning det som har samma nivå som bas- och mellanregister. Om man helt allmänt är känslig för högfrekventa ljud så är det naturligt att man gillar en avrullad diskant.

 

Jag själv avsåg dock inte nivån alls utan klangfärgen. Det är helt naturligt att vissa typer av diskantelement är bättre på att modulera vissa ljud än andra, och vice versa. Typiska skillnader finns i metalliska eller keramiska diskantljud. Om man då är känslig för dessa så är det troligt att man gillar diskanter som inte är så bra på att återge dem.

 

Observera att jag inte tycker varken det ena eller andra är rätt/fel. Jag är bara ute efter en begriplig förklaring till att vi kan tycka ganska olika.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calle_jr said:

Ja! Med under- och överbetoning antar jag att du avser nivån. Rimligtvis är ett diskantelement med korrekt betoning det som har samma nivå som bas- och mellanregister. Om man helt allmänt är känslig för högfrekventa ljud så är det naturligt att man gillar en avrullad diskant.

 

Jag själv avsåg dock inte nivån alls utan klangfärgen. Det är helt naturligt att vissa typer av diskantelement är bättre på att modulera vissa ljud än andra, och vice versa. Typiska skillnader finns i metalliska eller keramiska diskantljud. Om man då är känslig för dessa så är det troligt att man gillar diskanter som inte är så bra på att återge dem.

 

Observera att jag inte tycker varken det ena eller andra är rätt/fel. Jag är bara ute efter en begriplig förklaring till att vi kan tycka ganska olika.

 

Jag kanske uttryckte mig oklart men jag avsåg klangfärg när jag talar om överbetoning dvs en kall och hård diskant på gränsen till ringning. Den får större negativ effekt än att nivåmässigt fel inställd diskant. Kombinerat med högupplöst signalkälla blir detta outhärdligt att lyssna på. Lite som jag tidigare jämfört med UHD-tv som i sin färgbrillians överträffar verklighetens färger. Det är ibland svårt med nomenklaturen. :D:)

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calm said:

Kombinerat med högupplöst signalkälla blir detta outhärdligt att lyssna på.

Ja.

Det får ju också en effekt att för modulering av diskantljud som inte är metalliska/keramiska så vill jag mena att "metalliska/keramiska diskanter" är sämre på att modulera dessa ljud.

 

Oj vad svårt det var att förklara :D:black: men det finns ett engelst uttryck "inherent" som beskriver det bra och det betyder att en katt helst låter som en katt och inte som en hund. Det är svårt att få en plåt att låta som gummi, trä eller skinn.

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, calle_jr said:

det finns ett engelst uttryck "inherent" som beskriver det bra och det betyder att en katt helst låter som en katt och inte som en hund.

 

Inneboende ljud kanske? Jag brukar använda ordet "egenljud" för fenomenet att diskantelement låter t.ex metalliskt när det inte ska göra det. Som flera varit inne på kan det vara svårt att se egenljuden i frekvenskurvor och andra mätningar men det hindrar inte att de påverkar en hel del. Det är ett intressant ämne och trots allt är det lite imponerande att ett litet textilmembran (eller något annat material) kan imitera metalliska och andra klanger så bra som de ofta kan.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, MatsT said:

Det är ett intressant ämne och trots allt är det lite imponerande att ett litet textilmembran (eller något annat material) kan imitera metalliska och andra klanger så bra som de ofta kan.

 

Jo det är verkligen märkligt. Och det är bara en del i det märkliga som bra hifi kan leverera.

Jag är fascinerad av det, förundrad och inspirerad.

 

Daniels anläggning är just en sådan. Den flyttar gränser och skapar njutning. 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, MatsT said:

 

Inneboende ljud kanske? Jag brukar använda ordet "egenljud" för fenomenet att diskantelement låter t.ex metalliskt när det inte ska göra det. Som flera varit inne på kan det vara svårt att se egenljuden i frekvenskurvor och andra mätningar men det hindrar inte att de påverkar en hel del. Det är ett intressant ämne och trots allt är det lite imponerande att ett litet textilmembran (eller något annat material) kan imitera metalliska och andra klanger så bra som de ofta kan.

I vissa fall är det bättre att importera utländska begrepp eftersom de mer exakt beskriver vad man menar.

Man förstår inte exakt vad någon menar om han kallar en baguette för långfranska.

Varken inneboende eller egenljud är exakt vad jag menar. Det är inte en komplimang om man säger till en sopran att man gillar hennes egenljud. 

Det är alltså inte en artefakt och det är inte något som flyttar in, utan det finns i konstruktionen från början. Materialets byggstenar och hur dessa är formade skapar de klanger som materialet inherent vill låta som, givetvis inkl övertoner och dess nivå i förhållande till varandra.

 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, calle_jr said:

Det är alltså inte en artefakt och det är inte något som flyttar in, utan det finns i konstruktionen från början. Materialets byggstenar och hur dessa är formade skapar de klanger som materialet inherent vill låta som, givetvis inkl övertoner och dess nivå i förhållande till varandra.

 

Då förstår jag bättre vad du menar och inbyggd materialklang skulle jag kanske kalla det på svenska. Min användning av ordet egenljud syftar förstås på artefakter som uppstår bland annat pga inbyggd materialklang men jag tycker att ordet fungerar bra och folk verkar förstå vad jag menar men säker kan man förstås aldrig vara.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, MatsT said:

Då förstår jag bättre vad du menar och inbyggd materialklang skulle jag kanske kalla det på svenska. Min användning av ordet egenljud syftar förstås på artefakter som uppstår bland annat pga inbyggd materialklang men jag tycker att ordet fungerar bra och folk verkar förstå vad jag menar men säker kan man förstås aldrig vara.

Ja och Ja! :) Instämmer.

 

Nedan är ett exempel på ett avancerat instrument som ju inte är så enkelt att stämma så det låter som tex ett piano.

"- Självklart. Det begriper jag väl att man inte kan få en trattfiol att låta som ett piano!". Och det är självklart men det ju är vad det handlar om. Alltså att få ett diskantelement att härma alla tänkbara instrument. Man hjälper ju elementet en bra bit på vägen genom att mata det med en färdig modulering, men det kan inte anta vilka spagatformer som helst utan att blotta sin inbyggda materialklang.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-02-17 at 08:51, calle_jr said:

men det kan inte anta vilka spagatformer som helst utan att blotta sin inbyggda materialklang.

 

 

 

 

Intressant diskussion. Blir smått filosofisk. Jag undrar lite hur nära man kan komma. Har levt med både metalldomer, metallkoner och silkdome. Ibland från samma tillverkare. När det gäller Wilson så tycker jag fortfarande att den inverterade titandomen var bäst och lät mest naturligt. Audio Physics senaste keramik-coatade metallkon låter väldigt snyggt, upplöst och samtidigt naturligt och fint. 

 

Så frågan är hur mycket egenljud materialet ger? Hur man jobbar med dem är kanske viktigare? Eller kombinationen av de båda förstås. Drar man det till sin spets så kanske en metallkonstruktion återger metalliska ljud bättre. Fast som sagt...

Link to comment
Share on other sites

On 2018-02-19 at 11:34, Daniel said:

 

Intressant diskussion. Blir smått filosofisk. Jag undrar lite hur nära man kan komma. Har levt med både metalldomer, metallkoner och silkdome. Ibland från samma tillverkare. När det gäller Wilson så tycker jag fortfarande att den inverterade titandomen var bäst och lät mest naturligt. Audio Physics senaste keramik-coatade metallkon låter väldigt snyggt, upplöst och samtidigt naturligt och fint. 

 

Så frågan är hur mycket egenljud materialet ger? Hur man jobbar med dem är kanske viktigare? Eller kombinationen av de båda förstås. Drar man det till sin spets så kanske en metallkonstruktion återger metalliska ljud bättre. Fast som sagt...

 

Det blir ju ett mått av personlig smak. Jag tycker generellt silkdomer låter mer naturligt och mjukare än hårda material generellt... men inte alltid. Jag har hört hård diskande låta bra, liksom sikdomer låta dåligt. Allt är inte svart eller vitt. Banddiskanter kan låte fantastiskt men de har i många högtalare problem ibland om man vill spela högt. Då tappar de ofta skärpan och den magiska luften och blir platta och pressade. Alla diskanter har sina för och nackdelar. Finns den perfekt diskanten??? Njae! Tror inte det.

 

Något jag hörde av en tillverkare en gång var att fördelar finns med många material ffa teoretiskt. Jag hoppas jag återger detta ganska rätt nu. Om en silkdome utsätts för stark acceleration "bryter den upp" (formen står inte emot utan ändras) och hela membranet spelar inte med i alla frekvenser uppåt. Men det gör inget... hmmm. När den "bryter upp" blir massan mindre på den delen som återger dessa frekvenser och kan då låta lättare luftigare och mer naturligt. Ett mycket styvt och lätt membran spelar med i dessa accelerationer utan att bryta upp varpå all massa är med hela tiden även om den är lätt, men kanske ändå för tung... vilket kan ge en nackdel i höga frekvenser samt att de kan bli "metalliska" resonanser som ringer med. Detta var en synpunkt jag inte funderat över själv och det kanske ligger något i det, för denna producents ljud var ruggigt bra och diskanten var så silkeslen, mjuk och upplöst jag kunde önska. Om hans anpassade förklaring till en novis som jag var hela orsaken till detta vet jag inte, men kanske en stor del?

Jag kan personligen tycka att en del högtalare som annars är mycket bra kan få en viss onaturlig hårdhet i diskanten när de har extremt hårda membran. Jag har erfarenheter från det hemma själv från två par högtalare med två olika metalliska material i diskanten.  Båda hade lite jag ville förbättra i ffa diskanten. Det fanns en med mina öron onaturlig hårdhet i ljudet. Bytte till högtalare med silkdome och hårdheten försvann och jag gillade musiken bättre och blev inte trött i öronen. Ringradiatorn har vissa nackdelar men också en del ljudmässiga fördelar för mina öron helt klart. Men jag är inte fast i denna konstruktion många andra är också bra. De är dock en konstruktion som går att få till mycket bra tycker jag. 

 

När jag hörde YG prestera så bra, som jag tyckte att den gjorde hos Daniel, så kanske det är så att det är en riktigt bra kompromiss mellan det hårda av tex metaller  eftersom den bara är en tunn tråd och silkdomen som har just silkdomens mjukare fördelar. Det lät faktiskt så. Lite som det bästa av två världar.

kan det vara så att den har egenskaper som ringradiatorn också har. Att det styvar upp softdomen? Bara en tanke till någon som vet bättre?

 

Nu kommer jag in på något annat som blev mycket tydligt hos Daniel och när jag funderade över upplevelsen senare och sorterade intrycken. 

Tidigare när jag hört YG så lät det inte så här otroligt bra. Matchningen är ju självklart riktigt viktig på denna nivå, som alltid. 

Det är alltså ett stort ansvar hos demonstratörer som vill visa vad produkter går för. Ffa på denna nivån. Jag har respekt för att det inte är helt lätt, men ändå är det viktigt att man lägger ner lite tid på matchningen och funderar över vad man vill visa i en demonstration. Vill man bara visa upp prylarna eller visa vad de verkligen kan prestera. Jag vill höra prestandan, och tror många med mig som går på demonstrationer och mässor också vill höra hur bra det kan låta. Det är ju bra musikaliska prestationer i demonstrationer som väcker ha-begär. I alla fall för mig. Det är där det börjar.

Ibland styrs nog demonstrationer för mycket av vilka produkter som finns till hands mer än av vad som passar ihop. Det är säkert ingen lätt ekvation.

Det är väl därför musikstunder "hemma hos" folk ofta låter bättre. Har man lagt ner tid på sin anläggning vet man vad som funkar ihop.

Därför är min slutsats den jag varit inne på många gånger tidigare att enda vägen framåt för alla om man vill få till bra ljud är att lyssna mycket på många olika produkter i olika miljöer och prova en del i det egna invanda systemet hemma också. Ta reda på hurdant ljud och vilka egenskaper du gillar och ta det därifrån. Då slippa man onödiga omvägar. Jag har tagit en del själv, men det ingår väl i utbildningen antar jag.

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Apexorca said:

 

När jag hörde YG prestera så bra, som jag tyckte att den gjorde hos Daniel, så kanske det är så att det är en riktigt bra kompromiss mellan det hårda av tex metaller  eftersom den bara är en tunn tråd och silkdomen som har just silkdomens mjukare fördelar. Det lät faktiskt så. Lite som det bästa av två världar.

kan det vara så att den har egenskaper som ringradiatorn också har. Att det styvar upp softdomen? Bara en tanke till någon som vet bättre?

 

 

 

Tack för alla fina ord Apex. Ja, det är nog det man ville uppnå med ringradiatorn. Fast jag vet inte heller bättre. YG's lösning är ju enkel, men svår att realisera i praktiken av vad jag har förstått. Att fräsa ur den lilla lätta spindeln ur ett stycke aluminium är både tidskrävande och krångligt. Många får kasseras, för att de inte håller måttet. 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-02-19 at 11:34, Daniel said:

Blir smått filosofisk

Ja, men det måste inte vara så filosofiskt :)

Om jag lånar en bild från avsnitt 11 i vinyltråden, som visar samma not spelad på tre olika instrument:

 

modulering-13-.jpg

 

När man modulerar en sådan not med ett membran med inherent hög styvhet, låg massa och låg dämpning (metalliskt membran), så borde det vara rysligt svårt att få det att inte modulera egna övertoner. Dvs det borde vara svårt att få det att inte låta som metall eller keramik.

 

Om man omvänt har ett membran med låg styvhet och hög dämpning (textilmembran) så borde det vara svårt att få tillräcklig output när noten har mycket högfrekvent innehåll. Elementet vill helt enkelt (inherent) väsnas mer i sitt lägre register än i sitt högre register.

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, calle_jr said:

Ja, men det måste inte vara så filosofiskt :)

Om jag lånar en bild från avsnitt 11 i vinyltråden, som visar samma not spelad på tre olika instrument:

 

modulering-13-.jpg

 

När man modulerar en sådan not med ett membran med inherent hög styvhet, låg massa och låg dämpning (metalliskt membran), så borde det vara rysligt svårt att få det att inte modulera egna övertoner. Dvs det borde vara svårt att få det att inte låta som metall eller keramik.

 

Om man omvänt har ett membran med låg styvhet och hög dämpning (textilmembran) så borde det vara svårt att få tillräcklig output när noten har mycket högfrekvent innehåll. Elementet vill helt enkelt (inherent) väsnas mer i sitt lägre register än i sitt högre register.

 

Hejsan å vilken kul diskussion!

 

"Till eländet" kan man fundera på när ovan exempel har sin grundton och sina övertoner i två olika element, typiskt mellanregister och diskant!

Men om vi släpper den problematiken och funderar på ditt scenario en stund.

Jag tror du i grunden har rätt...men det gäller ju isf att värdera dina vaga påståenden/antaganden åt "rätt håll". :) Men typiskt sett håller jag med dig i ditt resonemang.

 

Ser vi oss om, så hittar vi flera tillverkare i flera olika prisklasser med resultat som både hit och dit. Börjar vi med en diskant jag personligen inte skulle bygga med så är detta ett "bra" exempel:

http://loudspeakerfreaks.com/datasheets/dayton/nd25ta.pdf

En rejäl resonans runt 15kHz som är extremt tydlig i frekvensregistret men också i impedansmätningen! :D Rätt coolt att se material och "system" ringa så pass att det blir påverkan också i impedansen - men det är ju inte bra, såklart. Denna mätning är ganska 1-dimensionell. Det hade varit intressant (eller vad man ska säga) att se CSD grafer.

 

Ett betydligt bättre alternativ för ganska lite mer pengar (vi pratar om nån hundring eller 2 hit eller dit) kommer från (ganska nystartade) SB Acoustics.

http://loudspeakerfreaks.com/datasheets/SBA/SB26ADC-C000-4.pdf

Här ligger resonansen över 20kHz och är mer modest. Syns inte lika tydligt/starkt i impedanssvaret.

Troels är en dansk snubbe som är rätt cool. Han har mätat på massa element och byggt en massa. Här går han in på just denna diskant:

http://www.troelsgravesen.dk/SBA-tweeters.htm

Här kan man se CSD

red-SB29RDC-C000-4_I-CSD.gif

...vilket väl va nåns (Daniels?) favorit-term? ;) Här ser man att det inom audioområdet inte är något skit som hänger kvar och ringer, när insignalen slutar att "spela". Man kan jämföra detta med efterklang i rum, även om analogin haltar lite. Och här är iaf inte jag alls sugen på efterklang (medan jag i rum ser Svanå-idealet).

 

En ny tillverkare som poppat upp bara nyligen är Blisma:

http://www.troelsgravesen.dk/BliSMa/T34A-4.pdf

Imponerande nog så är membranet större, bibehållen suverän spridning, hög känslighet, låg dist och metallringningen är höööögt upp i frekvens!

 

Med ditt resonemang, @calle_jr, så är det med STOR sannolikhet ett problem i första (dåliga) alternativet, men ett rejält mkt mindre problem i de följande (bättre) modellerna.

 

Jag funderar lite om man kan säga att det dåliga ljudet från metalldiskanter bland annat är kopplat till de problemartefakter du beskriver.

Omvänt gäller samma sak för såsiga, trötta softdomes.

 

Jag tror att hittar man en bra softdome och en bra metalldome, så är det inte helt lätt att höra skillnaderna - givet dom har flera andra aspekter samma, så att säga.

 

Link to comment
Share on other sites

Tack!

 

7 hours ago, Engelholm Audio said:

Jag tror att hittar man en bra softdome och en bra metalldome, så är det inte helt lätt att höra skillnaderna - givet dom har flera andra aspekter samma, så att säga.

Jag håller med.

Nu kan det framstå filosofiskt igen :) men jag menar att utgångsläget är att de två typerna har sina inherenta problem. En duktig konstruktör adresserar dessa problem och hittar lösningar för att hämma dess nackdelar. Ofta resulterar det i någon slags hybrider/kompositer, och då försvinner såklart de renodlade egenskaperna.

@Daniel gav ju ett exempel på det också, med YG Billetdome.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag skulle också kunna spela den där trattfiols låten fast något bättre tror jag, med tanke på att jag spelade fiol i 7 år på gehör :D Men numera spelar jag enbart på min mors ukulele då den var så lätt att lära sig, men enbart utefter noterna, fast utan att kika på noter. Alltså som det låter i huvudet när man hör en melodi eller enbart om nån säger att: "Den här vill jag höra!" och då fixar jag det. Men mest blir det såna där som imse vimse spindel och ekorren satt i granen och liknande :) Den där äppelbolåten som jag kan på fiolen, som numera inte går att spela på då den enbart har tre strängar istället för fyra och att om man stämmer en sträng så råkar just den strängen ha lagt sig över en annan och en tredje, i och med att det endast finns tre strängar numera, så då går det tyvärr inte spela på den, då den blir ostämd om man råkar stämma den, om man inte vill spela fel vill säga, och det vill man ju oftast inte. Nåja, nu har jag i varje fall hängt tillbaka den på väggen för en framtid där istället, men i och med att jag snart fyller år, så ska jag ge denna fiol till min mor, som kan ta med den till musik-affären och försöka få den renoverad, så att jag kan fortsätta att spela på den som förr i tiden skulle man kunna säga, runt 18 år sedan, eller närmare bestämt, 20 år blir det nu. :) 

 

Ungefär så. :) 

Link to comment
Share on other sites

Förresten den där Verner Panton lampan på bild nr: två har jag också tänkt att köpa på Severins fast i gul färg. Men sen efter ca: två år så glömde jag bort det av någon anledning. Men det var väl mer för att jag knappt aldrig har haft något riktigt skrivbord, då den mer är avsedd som en skrivbordslampa kan tänkas. Men är jag lite smart så kan jag ju tex ha den på mitt köksbord, eller som hifi-lampa att lysa upp stereon vintertid. Jag ser på bilden att just din verkar ha blivit en hifi-lampa.. Då vet jag att jag mer är på rätt kurs angående denna något annorlunda väg att gå. Tack! Nu kan jag äntligen börja handla Verner Panton igen! :D 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Nu har även jag tillsammans med @pärr varit och hälsat på @Daniel i ett smakfyllt smyckat rum och med en elektronik som jag inte alls är inlyssnad på och i o m det inga förutfattade meningar heller, vilket var en bra start på kvällen.

 

Streaming med musik från Tidal började vi med och det lät, sedan musik via vinyl och det lät också. Det avverkades några spår som jag kände igen och några för mig okända. Värden tog några stökiga och något imponator spår, allt lät bra och inget som stack ut i negativ mening. Klart imponerad av spridningen från högtalarna, vid första anblicken så trodde jag nog att det kunde bli tomt i mitten men tji fick jag - en härlig ljudbild presenterades. Luftigt och lätt lät det också, igen aning om vad som gjorde vad men värden är en rutinerad musiklyssnare som definitivt har fått ihop helheten. En trevlig afton med lite snack och kaffe (för info Daniel: jag tog ingen bulle och det p g a att jag slutat med onödigt socker) som slutade vid 21-tiden.

 

Kanske måste skriva i klartext att det lät förbaskat bra, trevligt och att dina förklaringar till varför du valt just detta system klargjordes framförallt när vinylen spelades, jag fick mycket erfarenhet att stoppa ner i min ryggsäck och lite musiktips, tack för det:)

 

Kul att det äntligen blev av och tack för en trevlig och givande kväll:app:

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Roligt att ni kom förbi @byZan och @pärr

 

Angående vinyl så har det varit min främsta passion sedan jag som student byggde om en billig Ariston mitt under den brinnande CD-revolutionen. :-) För mig är en LP det ultimata formatet, fysiskt, vackert, enkelt (relativt sett) och framförallt välljudande. Streaming är praktiskt när allt flyter, men jag har startat om datorer så många gånger i mitt yrkesverksamma liv, att jag vill ha något mer pålitligt hemma. Rullband låter givetvis bättre, men jag är lite för mycket av en musikallätare för att det ska vara ekonomiskt försvarbart. En bra skivspelare med en Lyra Atlas och ett 70 kg riaa-steg kommer tillräckligt nära tycker jag. :-)

 

Att det blev Aesthetix för mig handlar om att de förmedlar den nerv jag söker. Jag vill hellre bli engagerad i musiken än imponerad av ljudeffekter, även om jag spelade James Blake för frekvensunderhållningssyfte. ;) Sen vill jag att inspelningen låter som den var tänkt. Jag söker inte efter "1" ljud ideal, snarare efter det som producenten var ute efter. Inspelningen måste få komma ut ur systemet så att säga, oavsett om den är kall, varm, eller något annat. Sen är Jim White på Aesthetix en av de smartaste, trevligaste och mest ödmjuka personer man kan hitta i den här branschen.

 

Som sagt, trevligt att mötet äntligen blev av. :) 

Link to comment
Share on other sites

Är inte vän med datorer heller, men idag fungerar det nästintill problemfritt i hem och stuga och jag streamar mest för att ha som bakgrundsmusik vid middagar, arbete o s v, men absolut mest för att leta för mig nya artister, James Blake skulle kunna vara kul att testa hemma bara för att se om huset står kvar eller rasar ihop av den basen som du presenterade, vilken skiva/låt var det?

 

Jag förstår nu precis varför du sitter på den setup du nu har och att musiken spelas som tänkt. Jo, rullband är i en annan division men de andra medierna duger bra de oxå;)

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

James Blake skulle kunna vara kul att testa hemma bara för att se om huset står kvar eller rasar ihop av den basen som du presenterade, vilken skiva/låt var det

Jag tippar på att det skulle kunna vara "Limit to Your Love" eller kanske The Wilhelm Scream. Oavsett, skön artist med väldigt eget uttryck.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Jag tippar på att det skulle kunna vara "Limit to Your Love" eller kanske The Wilhelm Scream. Oavsett, skön artist med väldigt eget uttryck.

 

Jepp. Ja, använder just den låten till att kolla vad i huset som behöver skruvas fast eller fogas. :-) Annars finns det några spår han gjort som är bra. Brukar rulla Joni Mitchells "A case of you" med James Blake, Prince och Joni Mitchell. Bara för att påminna mig om vilket geni Prince var. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, byZan said:

Är inte vän med datorer heller, men idag fungerar det nästintill problemfritt i hem och stuga och jag streamar mest för att ha som bakgrundsmusik vid middagar, arbete o s v, men absolut mest för att leta för mig nya artister, James Blake skulle kunna vara kul att testa hemma bara för att se om huset står kvar eller rasar ihop av den basen som du presenterade, vilken skiva/låt var det?

 

Jag förstår nu precis varför du sitter på den setup du nu har och att musiken spelas som tänkt. Jo, rullband är i en annan division men de andra medierna duger bra de oxå;)

 

/byZan

 

 

Håller med. Det funkar oftast bra. Ibland tappar jag kontakten med ROON från min Iphone. Med paddan funkar det bättre. Annars har jag ju mina Nakamichi som backup. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...