Jump to content

Hemma hos Daniel

Apexorca
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, shaft said:

Snyggt! Är det ögat/kameralinsen som lurar mig eller ser det ut som du kör "toe out" på högtalarna?

Tack! Det är vidvinkel, jag har exakt -2,8 cm toe-in sett från högtalarens bakkant till framkant, dvs några få grader. YG är konstruerade för att spela mer eller mindre rakt fram. Jag ställer bara sista fokuset och energin i toppen med liiite toe-in

20 minutes ago, Daniel said:

Tack. Du får komma förbi snart igen. :thumbsup:

Får ta en dag när nu jobbar hemma.

Han en överraskningstjänst att kunna hjälpa dig med. Fick leverans idag, måste öva lite innan bara.

1 hour ago, calm said:

@Daniel

Ditt lyssningsrum ser verkligen stort och trevligt ut och det låter säkert mkt bra, på ett ungefär hur stort är det? Vore kul att se en bild mot sweetspot också.

En nyfiken fråga om vad väggplattorna är för typ? Både absorption och diffusion?

Calm

Tack! Kan ta en bild vid tillfälle.

Väggplattorna är från Offecct, de gör både och, men är väl gjorda för kontor och likande. Tycker de funkar fint för att döda kala reflekterande ytor.

https://www.offecct.se/product/soundwave-scrunch-akustikpanel/

Nu har det kommit en homage till Frank Lloyd Wright, med hans mönster som gjordes odödligt i filmen Bladerunner. Väldigt coolt tycker jag :-)

https://www.offecct.se/product/soundwave-ennis-akustikpanel/

3 hours ago, Apexorca said:

I höstar såg det ut så här. Nu har det åkt ca 30 cm åt vänster vad jag förstår.

_49U9068-2.jpg.5053794bd0002159ca68e826b4c89024.jpg

Åt höger. 😃centrum ca 15 cm. Höger högtalare ca 30 cm

12 hours ago, LISTEN TO MUSIC said:

Kan bara gratulera dig till ett fantastiskt fint system och hem! Alltid så genomtänkt och då blir något utöver det vanliga! 👏🏼

Tack!

Det är 305 cm mellan högtalarna, CC mått. Jag sitter 308 cm mätt från centrum mellan högtalarna och baffelns nederkant, vid basen. Så lite längre till diskant/mellanregister.

Rummet är 6.70 m brett, 9,5 långt till höger på bilden och 8,5 m till vänster på bilden, väggen bakom tavlan döljer en trappa upp och allt är öppet. 

@calm @Terminator

IMG_4636.jpg.f02ccb789d46af2439e0ac4cd98fc874.jpg

11 minutes ago, Daniel said:

Det är 305 cm mellan högtalarna, CC mått. Jag sitter 308 cm mätt från centrum mellan högtalarna och baffelns nederkant, vid basen. Så lite längre till diskant/mellanregister.

Intressant. Jag har 302 cm mellan mina Audio Physic och sitter oftast ungefär 310 cm mätt från centrum mellan högtalarna (diskant/mellanregister). Det fungerar att sitta närmare men tycker nog att detta fungerar bäst. Får en riktig bredd i ljudbilden som jag kan sakna i andra system.

3 hours ago, Daniel said:

Rummet är 6.70 m brett, 9,5 långt till höger på bilden och 8,5 m till vänster på bilden, väggen bakom tavlan döljer en trappa upp och allt är öppet. 

@calm @Terminator

IMG_4636.jpg.f02ccb789d46af2439e0ac4cd98fc874.jpg

Ser trivsamt ut och en imponerande vinylsamling! Jag kan tänka mig att såna här öppna rum med begränsat med reflexer från väggen bakom lyssningspositionen överlag ger ett bra ljud. Jag minns själv från ungkarlstiden, i ett förvisso klart mindre rum, hur jag kunde få ut både högtalare och soffa från väggarna och hur ljudet påverkades positivt.  

Det Terminator säger. Det plus det hyfsat stora lyssningsavståndet. Det händer något positivt när man närmar sig tre meter och däröver. Det blir en annan mer avslappnad återgivning än när man hamnar i närfältet. Kan ju även handla om synintryck, men tror inte det är endast det.

7 hours ago, LPL said:

Intressant. Jag har 302 cm mellan mina Audio Physic och sitter oftast ungefär 310 cm mätt från centrum mellan högtalarna (diskant/mellanregister). Det fungerar att sitta närmare men tycker nog att detta fungerar bäst. Får en riktig bredd i ljudbilden som jag kan sakna i andra system.

Ja, Audio Physic är också fenomenala på att kunna stå brett. Jag gillar bredd om det är möjligt som sagt. 😀

3 hours ago, shifts said:

Det Terminator säger. Det plus det hyfsat stora lyssningsavståndet. Det händer något positivt när man närmar sig tre meter och däröver. Det blir en annan mer avslappnad återgivning än när man hamnar i närfältet. Kan ju även handla om synintryck, men tror inte det är endast det.

Kan bara instämma. 😀

On 2022-04-28 at 20:52, Daniel said:

har faktiskt provat med plattor framför. Det gjorde konstigt nog inte så stor skillnad. 😀

En liten SMT the Wing som man lyfter upp framför TVn vid kritisk lyssning vore nog rätt spännande…

18 hours ago, Josaa said:

En liten SMT the Wing som man lyfter upp framför TVn vid kritisk lyssning vore nog rätt spännande…

Visst.

Jag har testat att dämpa TV 'n med 2 st dacronskivor vid kritisk lyssning och det funkar toppen. Lätt att lyfta fram och ta bort.