Jump to content

Hemma hos Daniel


Apexorca
 Share

Recommended Posts

Kan bara instämma i det som @Apexorca redan beskrivit när det gäller den musikaliska leveransen från produkter i den absoluta toppen.

Som alltid är det ingen garanti för att resultatet blir det önskade men här är synergin fenomenal - om mina öron får säga sitt. 

Detta vara första gången som jag hade förmånen att lyssna på systemet, så jag kan inte uttala mig om hur det har utvecklats när Mephisto gjorde entré.

Men den basåtergivning som levererades var något av det bästa jag någonsin hört och jag kom på mig själv vid flera tillfällen bara skaka på huvudet åt uppvisningen. 

Allt andades pondus och presens på ett nästan kusligt sätt och det gällde inte minst när vi spelade på relativt låga nivåer. 

 

Lägg därtill ett förstklassigt värdskap av @Daniel där samtal om delningsfilter och tonarmskonstruktrioner mixades föredömligt med härlig musik och god mat. 

För mig är detta en av hifi-hobbyns stora behållningar. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag minns när jag köade utanför bolaget något år när DRC släpptes på beställningssortimentet och någon stackars alkis frågade om han fick gå före mig i kön. Tror han blev ganska förvånad över mitt extremt bestämda nej. Tyvärr var de så jäkla slöa på att öppna just det bolaget i tid så allt hade redan gått...

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, thli72 said:

Kommer inte ihåg vad den hette, men vet att 28+ köpte den och en gäng unga Norrmän drack upp den på krogen.

 

Louis XIII sålde vi ganska många, oftast tillsammans med en något billigare Remy som vi ofta misstänkte man hade för att dryga ut Louis XIII flaskan med.

 

Skall du ha nått riktigt kul är den denna Louis som gäller

 

7Q5A9322_2.jpg

 

En skvätt Louis XIII ser ju inte fel ut... förutom priset då får jag antaga ?

 

Vad kan tänkas skilja den från en Remy Martin Centaure XO i "smak och komplexitet" ?

Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, bigblue said:

Lägg därtill ett förstklassigt värdskap av @Daniel där samtal om delningsfilter och tonarmskonstruktrioner mixades föredömligt med härlig musik och god mat. 

För mig är detta en av hifi-hobbyns stora behållningar. 

 

 

Jag håller med @bigblue.  Förstklassig upplevelser för olika sinnen hela kvällen. En mycket bra kväll att minnas. Stort tack @Daniel :6:

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-pan said:

 

En skvätt Louis XIII ser ju inte fel ut... förutom priset då får jag antaga ?

 

Vad kan tänkas skilja den från en Remy Martin Centaure XO i "smak och komplexitet" ?

Den vanliga Louis XIII kostar 31450:- på bolaget . . . en "rare cask 42,6" kostar från en kvarts miljon och upp

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, bigblue said:

Kan bara instämma i det som @Apexorca redan beskrivit när det gäller den musikaliska leveransen från produkter i den absoluta toppen.

Som alltid är det ingen garanti för att resultatet blir det önskade men här är synergin fenomenal - om mina öron får säga sitt. 

Detta vara första gången som jag hade förmånen att lyssna på systemet, så jag kan inte uttala mig om hur det har utvecklats när Mephisto gjorde entré.

Men den basåtergivning som levererades var något av det bästa jag någonsin hört och jag kom på mig själv vid flera tillfällen bara skaka på huvudet åt uppvisningen. 

Allt andades pondus och presens på ett nästan kusligt sätt och det gällde inte minst när vi spelade på relativt låga nivåer. 

 

Lägg därtill ett förstklassigt värdskap av @Daniel där samtal om delningsfilter och tonarmskonstruktrioner mixades föredömligt med härlig musik och god mat. 

För mig är detta en av hifi-hobbyns stora behållningar. 

 

 

 

 

Tack för det fina orden. Jag tycker det är otroligt spännande med den här hobbyn, och som humanist har jag fått kämpa mig till lite kunskaper om de tekniska bitarna. Men det är kul när man verkligen förstår hur en designprincip översätter till hur det faktiskt låter. Som att Helmut Brinkmann justerar lagret i sina tonarmar beroende på hur långa de är. 

 

Sen har jag ju Karl att luta mig på. Han förstår på riktigt hur det tekniska fungerar, och inte bara på specifikationsnivå som alla kan rabbla. Vi väljer också de produkter vi arbetar med noga. Kriteriet för våra val är oftast - skulle jag vilja ha den här produkten hemma? Även om våra produkter har lite olika förtjänster och olika pris så är det alltid någon i firman som ska brinna för dem. Sen är det ju viktigt med starka och stabila varumärken som har hängt med ett tag, inte minst för de som köper våra produkter. Service och andrahandsvärde är viktigt för alla. 

 

Men visst är det musiken, maten och roliga samtal som förgyller livet på riktigt. Det var jättekul att ses. 🥂

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi var på Berwaldhallen och såg Harding dirigera Mahler igår. Det var en dirigent och orkester i högform, det bästa framförandet jag hört från Radiosymfonikerna faktiskt. Det var passion, precision och ett djävla samspel. Fotbollsälskarna får säga vad de vill, Men en symfonisk orkester är mänsklighetens största bedrift avseende team-work. 

 

Jag blir alltid lika imponerad över hur skickligt det görs och hur svårt det måsta vara att få 80 personer att låta som en tanke styr dem. Bravo! helt enkelt.

 

 

2078056472_MahlerHarding.thumb.jpg.1f4412f81de445585a0be40e618217e2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Perfekt blanding av musik det :thumbsup:

 

Funkadelicen får du skvallra om när du lyssnat.

Inte många återutgåvor som håller måttet rent ljudmässigt vad jag har förstått.

Skulle gärna köpa ett ex jag med men har avvaktat då det dessutom verkar svårt att hitta ett original i bra skick.

 

Enigman där... vem-var-hur har pressat/gett ut den ?

Link to comment
Share on other sites

On 2021-12-11 at 19:01, P-pan said:

Perfekt blanding av musik det :thumbsup:

 

Funkadelicen får du skvallra om när du lyssnat.

Inte många återutgåvor som håller måttet rent ljudmässigt vad jag har förstått.

Skulle gärna köpa ett ex jag med men har avvaktat då det dessutom verkar svårt att hitta ett original i bra skick.

 

Enigman där... vem-var-hur har pressat/gett ut den ?


Har inte lyssnat ännu. Enigman kommer från JPC. 

 

https://www.jpc.de/jpcng/classic/detail/-/art/enigma-variationen-cockaigne-overt/hnum/9412888

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, lindome said:

@P-pan jag har alla Funkadelic och Patliament på originalpressar.

Maggot Brain har jag även på Safety master. Det är en ruffig inspelning som svänger hårt mellan psykedelisk rock och P-Funk.

Titelspåret på hög volym är ett mästerverk!

 

Lite knaster får man stå ut med på en gammal LP, bandet är en annan sak:sunglasses:

 

Går nästan inte att hitta Maggot brain på gammelpress längre. Håller med titelspåret är ett mästerverk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
On 2021-12-31 at 14:46, Apexorca said:

Såg den precis. Men han verkar inte fattat allt än. Jag tror den är sjukt bra, men Jay får nog försöka Tri-Ampa med den så att han kommer nå nästa nivå. :grin:

6 st Gryphon Mephisto Solo kommer nog vara det bästa han kan göra. :rolllaughing:

 

Jag ändrar mig.

6 st Gryphon Mephisto Apex mono kommer nog vara det bästa han kan göra.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

Jag ändrar mig.

6 st Gryphon Mephisto Apex mono kommer nog vara det bästa han kan göra.

 

Helt galet stor! HughP3 på WBF har beställt Apex, Commando och Kodo efter ett besök hos Gryphon. Bild på Apex med en person bredvid finns.

 

https://www.whatsbestforum.com/threads/dedicated-audio-room-build-thread-aka-the-big-dig.28408/page-17#post-771733

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kände att jag var tvungen att grotta runt lite mer i @SeqPro1 fina insikter kring streaming och testa runt lite mer med olika konfigurationer. Jag jobbar ju mest med färdiga kommersiella produkter. Och när jag körde Brinkmann Nyquist mk.2 som är både dac och streamer så kom jag fram till vissa slutsatser kring ROON Rock (NUC i7) och Rasberry Pie med VitOS. Landade i att jag helst körde NUC direkt in i Nyquist via USB, det gav den mest organiska och musikaliska presentationen, Ethernet gav en lite prydligare och öppnare presentation, men med en oerhört liten marginal föredrog jag USB. Med Pie inkopplad blev det alldeles för kyligt och antiseptiskt. Så jag stekte den lösningen. Och det är så jag har kört mest ett tag med andra dac:ar. Det tillåter mig att köra bra kablar, som jag tycker är jätteviktigt för att minimera det jag inte gillar med de digitala formaten, samt att jag kan ta bort väggbulor helt och inte få in något annat stök via jord. Systemet är isolerat till en enda väggkontakt, vilket jag gillar. Bra jord och strömförsörjning gör det ännu bättre. För mig är de digitala nackdelarna främst en nervös och lite oharmonisk presentation som kan imponera, men som är lite stökig och att det sällan blir det sömlösa djupet som analoga källor har, jag vill gärna ha en simbassängsupplevelse där hela rummet är aktiverat och inte bara en stereo-kanvas som är i och lite bakom högtalarnas plan. När toner och instrument får klinga ut som solitära ting, precis som i verkligheten blir jag glad. När ett piano får sin klang och sitt rum i rummet. 

 

Men som sagt, jag blev nyfiken på att introducera Pie igen och även prova nya Ropiee. Men först ut blev Pie med befintligt VitOS. Märkligt nog blev presentationen nu tvärtom sen tidigare. Kopplat till en Gryphon DAC fick jag en köttigare presentation med betydligt mer tryck i basen och mer värme i rummet. Det var lita som att luftfuktigheten och värmen gick upp i rummet. Bra driv och rätt skojigt, men lite otransparent och rätt dåligt inblick längst bak i inspelningarna. Jag saknar lite detaljer och upplösning som gör musiken levande. Det var lite dött som @SeqPro1 också konstaterade. 

 

Så med lite assistans av @AlfaGTV lyckades jag installera nya Ropiee till ett MicroSD via min MAC. Nu bleb det helt annorlunda, öppnare, krispigare och ännu mer tung och definierad djup bas. Löjligt definierad faktiskt. Betydligt mer insikt i inspelningen, djupet börjar faktiskt sträcka ut sig på riktigt i bredd, höjd och djup och rummet är med, betydligt närmare mina analog-riggar i det avseendet. En nackdel för vissa kan vara att toppen nu blev energisk och upplöst på riktigt. Nu låter det live i alla register, ingen blöt och bumlig bas och ingen avrullad och energifattig topp som kan vara snäll för örat eller som kan hjälpa vissa obalanserade system att bli uthärdliga. Men som ofta beror på distortion inte på en hissad diskant. Snarare är toppen nu mer som det låter i Berwaldhallen. Jag gillar verkligen inte filter och saker som suger energi, det är en livsfilosofi. :-) Och genom att tynga ner Rasberryn med en tung hifi-fot, försvann en liten ringning i toppen och allt blev riktigt bra. Jag har sett att det finns ett lite rejälare aluminium-chassi till Pie, det får kanske bli ett sådant.

 

images?q=tbn:ANd9GcSRAw2Y5m1x_kvPoaPlOwjimage.png.cd9fd4e1b83d5ab477b3f447d464c33e.png

 

Tack för inspiration ovan nämnda, nu vet jag mer om vad man kan göra och förvänta sig av egenbyggda lösningar, och kan mäta det mot de kommersiella produkter som finns. Det är oerhört värdefullt för mig att ha koll. Och veta hur man kan prioritera. Sen gillar jag enkelheten och flexibiliteten när jag provar olika dac:ar. 

 

Det känns som att byta OS i Rasberry Pie är den nya rörrullningen! Man kan byta efter humör. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...