Jump to content

Hemma hos Daniel


Apexorca

Recommended Posts

26 minutes ago, Apexorca said:

Det är inte renodlat enskilda egenskaper och delar i konstruktionen

Även rummet. Daniel har stort rum, ungefär som ditt om jag minns rätt. Det är lite av min akilleshäl. I mitt tidigare hus hade jag 75 m2 i mitt lyssningsrum. Det lät mycket bra där. Här har jag fått kompensera med diffussorer för att närma den känslan jag hade där.

 

Det slutsteget jag hade där fick jag spela med volympotten på kl 13.00 men i mitt i detta huset ungefär ca kl 11:30 för samma upplevda volym.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Apexorca said:

Men ett stort headroom vad gäller kraft och effekt är en del som kan ha en mycket bra effekt på återgivningen i system med stora högtalare i stora rum och med högtalare som har känslighet runt 90db. Det har jag hört många fler gånger än motsatsen. Jag skulle bli mycket förvånad om inte Mephisto spelar på en annan nivå än Essence (som också spelar riktigt bra i systemet) trots att Mephisto har mer Watt... :winking:

 

 

5 minutes ago, Bebop said:

Även rummet. Daniel har stort rum, ungefär som ditt om jag minns rätt. Det är lite av min akilleshäl. I mitt tidigare hus hade jag 75 m2 i mitt lyssningsrum. Det lät mycket bra där. Här har jag fått kompensera med diffussorer för att närma den känslan jag hade där.

 

Det slutsteget jag hade där fick jag spela med volympotten på kl 13.00 men i mitt i detta huset ungefär ca kl 11:30 för samma upplevda volym.

 

 

Yes!:grinsmilingeyes: Vi är överens. 

Link to comment
Share on other sites

för det första; oerhört läckra bilder👍. Och den där low, medium, high funktionen verkar perfekt att ha. Som sagt, vid olika typer av lyssning. 
 

Watt är väl egentligen bara arbetseffekten förstärkaren klarar innan signalen får en given % distorsion. Tror man får skilja på antal watt och gainstruktur. Watten är inte alltid i korrelation till gainen i en konstruktion. Om jag förstått rätt så är det spänningen som ligger mot effektförstärkaren som avgör hur hög gain, eller hur hög volym som levereras ut mot lasten(högtalarna). Och strömstyrkan ger kraft/dynamik etc. Vid låg last(färre ohm) måste mer ström till och därför fler watt. Högre watt ger inte per definition bättre ljud. Men en förstärkare som kan lämna högre ström vi samma spänning och last utan för hög distorsion har då högre watt/effekt utan för hög distorsion. 
 

men då skulle jag vilja fråga någon mer påläst; enligt ohms lag så ger en viss spänning mot en viss last en given strömstyrka. Vad gör att en ”kraftigare” förstärkare kan ge mer kraft vid samma spänning och last?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Daniel said:

 

Ber om ursäkt för det. Det finns dessvärre annat att gör ibland. Hämta barn, laga mat, tvätta "skivor" :grinsmilingeyes: och så. Jag kommer att bli tvungen att portionera ut det hela. Men det kommer.

 

Det var ju givetvis inte så att jag valde just den här grisen i en säck, jag har hört Mephisto flera gånger i andra system. Och jag har pratat länge med både Gryphon och folk i branschen jag litar på. När jag frågade Björn på Nordost om vad han tycket om Mephisto i andra system så så han bara "Gåshud varje gång." Och Björn har i egenskap av sin roll på Nordost hört en otrolig mängd olika system i hela världen. Och jag vet vad han gillar. Att Mephisto dessutom är den Gryphon förstärkare som enligt Gryphon själva och en massa tester är mest lik Essence gjorde valet enkelt. Jag älskar Essence nämligen. 

 

Men låt mig återkomma. 

Ingen brådska , jag har fullt förståelse för att det du beskriver tar sin tid (lever med detta själv).Sen betvivlar jag inte att du kände dig trygg innan inköpet , klok som du verkar vara!

 

Så portionera ut dina upplevelser när det passar bara , I`ll be waiting.....

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lite kul det här med watten. Jag kör sedan kort tid med Devialet 1000, vilka lämnar just 1000 watt (i 6 ohm). Eftersom man får detta genom att endast tillsätta ytterligare en 250, vilket då fyrdubblar effekten, så visste jag inte riktigt vad jag hade att förvänta mig. Att det skulle kunna spela starkare rimligen, men det påverkar inte mig alls då jag håller mig till ganska precis samma volymer som tidigare. Det låter dock annorlunda, kanske bättre separation och punch kanske? Bredare ljudbild skulle jag tro med. Fast det är ju inte så jag ramlar baklänges direkt...

Link to comment
Share on other sites

Som Bebop skrev:

 

"Det får vara vad det vill. I slutändan har vi ju öron att höra med"

 

Jag kan bara hålla med och det är egentligen det enda som räknas.

 

Sen tror jag det blir svårt att komma i mål i detta ämne med effekt , alla har sina "upplevelser" och det står ju för var o en vad den upplevelsen betyder. Upplevelser o ljudkvalitet kan vara olika saker men kan även hänga ihop utifrån vilken utgångspunkt man har och vad som betyder något för en. 

 

Några saker jag dock tycker är intressanta här med tanke på vad som skrivs är tex det här med "headroom" och "bra dynamik". Hur mycket "headroom" behövs egentligen? 

 

Liknelse:

 

En 125cc racer motorcykel har i många fall snabbare varvtid en en 500cc dito , konstigt kan tyckas men sant. 500:an har mer effekt (headroom) men 125:ans effekt (headroom) är uppenbarligen fullt tillräcklig. 

 

Jag tror att många (har själv varit där) har en bild av att "mycket" eller "större" alltid är bättre än tvärtom.  Jag tror det kan vara värt att tänka lite annorlunda där för att framför allt inte förstöra för sig själv i onödan. Lyssna först o främst o släpp dom förutfattade meningarna.

 

Som jag tidigare beskrev , min förstärkare ligger o puttrar ur sig väldigt få watt på normal behaglig lyssningsnivå men har 20-30ggr mer att förfoga över. Hur mycket mer headroom behövs? Jag hade tidigare mer än dubbel effekt att tillgå på mitt förra slutsteg och känner idag ingen brist på det området alls trots lägre effekt på nuvarande slutsteg. 

 

En annan sak som ofta beskrivs är "bra dynamik" , vad innebär det? Jag tycker det ganska oftast nämns i samband med hög effekt på en förstärkare.

 

Finns det en stor korrelation mellan hög effekt hos en förstärkare o bra dynamik ? I min värld inte alls faktiskt utan det är framför allt högtalarens förmåga att leverera bra dynamik som är avgörande och effekten höjer bara nivån på högt o låg i presentationen.

 

Nu vill jag inte belasta Daniels tråd i onödan med mitt babbel men det är bara några reflektioner av vad som skrivs här o på andra håll.

 

Är man nöjd med sin "upplevelse" så är man oavsett storlek på förstärkaren. Gott nog för mig:sunglasses:!

 

/hrk

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, hrk said:

Som Bebop skrev:

 

"Det får vara vad det vill. I slutändan har vi ju öron att höra med"

 

Jag kan bara hålla med och det är egentligen det enda som räknas.

 

 

Håller med. Jag bedömer hur bra det är genom upplevelsen där jag sitter och lyssnar. Dock kan jag ibland se samband med upplevelse och konstruktion. 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, AlfaGTV said:

 Egentligen vill jag inte dra det här längre, men det stå var och en fritt att dra slutsatser :D 

Anderstorp banrekord:

125cc 1990, Stefan Prein Honda RSR125 - 1:41.909

500cc 1990, Wayne Rainey Yamaha YZR500 - 1:31.107

Det beror säkert på banans storlek och utformning också (läs rummet). Hemma hos mig skulle en 125cc vinna för en 500cc skulle inte ens komma runt i musikrummet, skoja bara:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

🦁 🦅 Mephisto Stereo

 

Både @Bebop och @Apexorca har varit inne på det, stora slutsteg med större motor spelar med en nästan otäck lätthet. Det är så att man blir lite rädd att använda gaspedalen i början. Visst ger Mephisto lite mer av allt, en större ljudbild, en enorm bas, med både stadga och djup. Men inget av det där är ju så viktigt egentligen. Inte i längden. Det som betyder något är hur vi naglas fast framför musiken och försvinner in i upplevelsen. Det var helt uppenbart att Mephisto hade de kvaliteterna från dag ett. Så först några ord om inspelning. Mephisto och Essence uppförde sig mer eller mindre likadant. Första dygnet lät de båda bra men lite beslöjade och ofokuserade. Lite murrigt, Efter ytterligare några dygn försvann murrigheten och ett tydligare fokus började träda fram, som att en dimma försvinner. Vid det laget har en viss vasshet börjat infinna sig. Det låter jättebra, men det är lite stökigt i toppen. Det är nu man inte ska bli förtvivlad och börja försöka tweaka bort detta. Det är bra, för det betyder att det finns energi även uppåt, det är alltså bara att spela på. Efter en vecka är det så gott som helt borta.

 

Jag är ingen bas-junkie, eller rättare sagt, jag tycker att för mycket lådbas ofta skadar mer än det tillför. Därför är det kul att höra när basen blir så där knasdjup, men med stadga och textur. Jag har vid flera tillfällen vänt mig om för att jag trott att det varit något i rummet bakom mig, men det har varit inspelat material, ofta akustiska inspelningar med mikrofoner i rum. Inte den där knasiga basen som finns på tex Hans Zimmers senaste verk Dune. Den ligger under parketten och morrar. Det är ofta denna baskontroll som jag tycker gör att inspelningsrummet blir så mycket större med en stor förstärkare. Den bara blåser upp rummet, utan att blåsa upp instrumentkropparna så att de blir oproportionerliga, det är bara rummet, och luften runt instrumenten som upplevs luftiga. Vidare spelas allt med ett otroligt lugn och med en Italiensk mammas stadga och trygghet.  I de övre registren får cymbaler en tydlig metallkaraktär, tung metall, inte ett vimsigt fnissel i fjärran. Jag gillar när det finns energi i toppen, så som det gör live, och en avrullad förlåtande diskant är inte min grej. På konserthuset är det drag och det låter inte alltid smooth, viss musik är skapad för att skrämma publiken oavsett om det är Beethovens idé om Napoleon, eller Berlioz March to the Scaffold. Då vill jag bli skrämd. Hifi är inget för fegisar!

 

Men en av de mest slående effekterna av Mephisto är att den fullständigt trollar bort högtalarna från rummet, det är bara att bära ut dem helt enkelt. De spelar bakom, framför, utanför, under och över rummet på ett väldigt odramatiskt vis. En god vän som är moderat hifi-intresserad, men som brukar lyssna ofta kommenterade detta fenomen direkt. Han så att jag bara kunde ta bort dem, Musiken kommer att vara där ändå. Nästa sak ha sa var att vi aldrig pratat så lite som när vi satt sent och lyssnade i lördags, vi bara vände skivor och var tysta. Och det har aldrig varit tydligare att den största skillnaden mellan filmen Bladerunner och Bladerunner 2046, illustrerat via respektive soundtrack på vinyl är att det i allt mörker och all melankoli finns något otroligt vackert och hoppfullt som alltid är närvarande i Vangelis mästerverk, och som också lyser igenom i filmen mer eller mindre okommenterat av berättelsen. 

 

Det här är Mephistos storhet. Trots alla häftiga saker som den klarar av när den ställs under luppen, så är det vad som hände för länge sedan som är intressant, ögonblicket då musiken spelades in. Man vill bara veta mer, höra mer och spela mer, och efter man lyssnat så stannar de stycken man spelade kvar i huvudet. Och det brukar för mig vara ett gott tecken, när man fortsätter lyssna när musiken är avstängd.

 

En av akilleshälarna med en del stora förstärkare brukar vara att de blir lite av Mike Tyson på konståkningsskridskor. Även om jag tycker att det var ett problem från förr och att många tillverkare lyckats bygga bort det problemet idag, särskilt i de övre prissegmenten, så är Mephisto en av de mest dansanta förstärkarna jag hört. Får många år sedan diskuterade jag med en handlare i San Fransisco det då nya släppet av Wilson Watt Puppy 8. Han ville veta hur jag upplevde skillnaderna mellan 7'an och 8'an. Jag kommer inte ihåg vad jag svarade, men jag kommer ihåg hans svar. "They really moved it down on this one". Vad menar du sa jag. Att den går djupare i basen?. "No, they moved the center of gravity from the chest to the hips!" En skön beskrivning tycker jag. WP8 var mycket mer boogie an WP7. Kanske den roligaste Wilson vid sidan av Sophia 2 i min mening. Den beskrivningen stämmer otroligt bra på Mephisto. det är en boogie-maskin av rang. På nya Billie Eilish plattan finns spåret My Future. Det är så sagolikt svängigt att det till och med skulle kunna få en inbiten audiofil att börja spontandansa. Vi är trots allt ett släkte som gärna sitter ner och ser allvarliga ut. Det funkar inte med Mephisto. :grinsmilingeyes:

 

Det sista jag vill säga är en varning till mig själv att inte spela för högt, även efter några glas vin. Distorsionen är så låg och kontrollen så hög att man gärna vevar på. Högt i kombination med att man gärna sitter länge är inte bra för öronen har doktorn sagt. Vet i fan hur det ska gå med det. Jag lär ligga i riskzonen. 

 

Tack för allt visat intresse så här långt. @Apexorca jag tar den under armen och cyklar ner till västkusten. Klart vi måste kolla vilken som blir varmast. 

 

Mephisto_35.thumb.jpg.2c1ab1cca827acc0c6eb70b7213d7dd6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stort dynamiskt omfång med låg distortion och hög effekt är viktigt om man lyssnar på högdynamisk musik. Vill man höra de tystaste av partier i musiken och samtidigt de starkaste delarna så får inte vare sig de små variationerna distorderas bort eller de stora variationerna komprimeras. Det är ju inte heller säkert att det blir bra att sänka volymen heller. Man brukar märka vid vilken volym det "lossnar" så att säga. Skulle tro det handlar om både anläggningen och ens hörsel. Mer tinnitus, högre volym ... 😁 eller inte. 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, AlfaGTV said:

 Egentligen vill jag inte dra det här längre, men det stå var och en fritt att dra slutsatser :D 

Anderstorp banrekord:

125cc 1990, Stefan Prein Honda RSR125 - 1:41.909

500cc 1990, Wayne Rainey Yamaha YZR500 - 1:31.107

 

Här är en som har koll på sina tvåhjulingar:thumbsup:!

 

Mitt påstående var ingen absolut sanning och bandragningen spelar såklart in väldigt mycket. Men jag vart själv väldigt förvånad att just en 125:a kunde i många fall ha snabbare varvtid än en starkare maskin. Vill minnas att jag vart varse detta vid ett tillfälle när jag satt och kikade på ett lopp där "experterna" för sändningen hade just detta uppe på bordet.

 

Ville bara belysa att vi nog i många fall har en bild av saker som inte alltid stämmer överens med verkligheten och jag tror/hoppas att det framgick:winking:?

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, hrk said:

En annan sak som ofta beskrivs är "bra dynamik" , vad innebär det?

 

9 hours ago, conan said:

Stort dynamiskt omfång med låg distortion och hög effekt är viktigt om man lyssnar på högdynamisk musik.

Det låter som en bra konklusion. Förutsättningen för detta är även förstegets kvalitet,  förstärkarens effekt, högtalarens och källans, t ex pickupens, förmåga att plocka upp dynamiken. Hela länken måste funka tillsammans och så är det långt ifrån alltid. Den måste ju också finnas mjukvara med god eller hög dynamik. Det är också skiftande. Överlag tycker jag det har blivit sämre under senare år, framför allt på hitlistemusik men även på återutgivningar som förr hade högre dynamik. Ett exempel som ibland lyfts fram är Dire Straits och Deep Purple där man komprimerat ihop dynamiken på återutgåvor för att bättre anpassas till hur "massorna" lyssnar idag (antar jag). Klassisk musik och viss jazz har klarat sig bättre. 

 

Musik som t ex Stravinskys "Våroffer" fungerar inte utan dynamik. Det är en del av musiken. Komprimerade mixningar av Mozart är lika upphetsande som nylagd asfalt. Det händer ingenting. Just på Mozart är det extra viktigt eftersom de dynamiska förloppen är så subtila. Långt ifrån alla hifikombinationer klarar detta.

 

Jag hör och läser ofta att många blandar ihop "hög volym" med "hög dynamik". När man pratar om dynamik på en inspelning menar man hur stor skillnad det finns mellan svaga och starka ljud oavsett vilken volym man spelar på. När detta gjorts med kvalitet ställer det höga krav på hela anläggning för att plocka ut denna dynamik ren och utan distorsion över hela registret. Att hitta en förstärkare som kan spela högt är ingen större utmaning.

11 hours ago, Daniel said:

De spelar bakom, framför, utanför, under och över rummet på ett väldigt odramatiskt vis.

Yeah man... det är den upplevelsen som gör mödan värd.:satisfied:

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Daniel said:

🦁 🦅 Mephisto Stereo

 

Både @Bebop och @Apexorca har varit inne på det, stora slutsteg med större motor spelar med en nästan otäck lätthet. Det är så att man blir lite rädd att använda gaspedalen i början. Visst ger Mephisto lite mer av allt, en större ljudbild, en enorm bas, med både stadga och djup. Men inget av det där är ju så viktigt egentligen. Inte i längden. Det som betyder något är hur vi naglas fast framför musiken och försvinner in i upplevelsen. Det var helt uppenbart att Mephisto hade de kvaliteterna från dag ett. Så först några ord om inspelning. Mephisto och Essence uppförde sig mer eller mindre likadant. Första dygnet lät de båda bra men lite beslöjade och ofokuserade. Lite murrigt, Efter ytterligare några dygn försvann murrigheten och ett tydligare fokus började träda fram, som att en dimma försvinner. Vid det laget har en viss vasshet börjat infinna sig. Det låter jättebra, men det är lite stökigt i toppen. Det är nu man inte ska bli förtvivlad och börja försöka tweaka bort detta. Det är bra, för det betyder att det finns energi även uppåt, det är alltså bara att spela på. Efter en vecka är det så gott som helt borta.

 

Jag är ingen bas-junkie, eller rättare sagt, jag tycker att för mycket lådbas ofta skadar mer än det tillför. Därför är det kul att höra när basen blir så där knasdjup, men med stadga och textur. Jag har vid flera tillfällen vänt mig om för att jag trott att det varit något i rummet bakom mig, men det har varit inspelat material, ofta akustiska inspelningar med mikrofoner i rum. Inte den där knasiga basen som finns på tex Hans Zimmers senaste verk Dune. Den ligger under parketten och morrar. Det är ofta denna baskontroll som jag tycker gör att inspelningsrummet blir så mycket större med en stor förstärkare. Den bara blåser upp rummet, utan att blåsa upp instrumentkropparna så att de blir oproportionerliga, det är bara rummet, och luften runt instrumenten som upplevs luftiga. Vidare spelas allt med ett otroligt lugn och med en Italiensk mammas stadga och trygghet.  I de övre registren får cymbaler en tydlig metallkaraktär, tung metall, inte ett vimsigt fnissel i fjärran. Jag gillar när det finns energi i toppen, så som det gör live, och en avrullad förlåtande diskant är inte min grej. På konserthuset är det drag och det låter inte alltid smooth, viss musik är skapad för att skrämma publiken oavsett om det är Beethovens idé om Napoleon, eller Berlioz March to the Scaffold. Då vill jag bli skrämd. Hifi är inget för fegisar!

 

Men en av de mest slående effekterna av Mephisto är att den fullständigt trollar bort högtalarna från rummet, det är bara att bära ut dem helt enkelt. De spelar bakom, framför, utanför, under och över rummet på ett väldigt odramatiskt vis. En god vän som är moderat hifi-intresserad, men som brukar lyssna ofta kommenterade detta fenomen direkt. Han så att jag bara kunde ta bort dem, Musiken kommer att vara där ändå. Nästa sak ha sa var att vi aldrig pratat så lite som när vi satt sent och lyssnade i lördags, vi bara vände skivor och var tysta. Och det har aldrig varit tydligare att den största skillnaden mellan filmen Bladerunner och Bladerunner 2046, illustrerat via respektive soundtrack på vinyl är att det i allt mörker och all melankoli finns något otroligt vackert och hoppfullt som alltid är närvarande i Vangelis mästerverk, och som också lyser igenom i filmen mer eller mindre okommenterat av berättelsen. 

 

Det här är Mephistos storhet. Trots alla häftiga saker som den klarar av när den ställs under luppen, så är det vad som hände för länge sedan som är intressant, ögonblicket då musiken spelades in. Man vill bara veta mer, höra mer och spela mer, och efter man lyssnat så stannar de stycken man spelade kvar i huvudet. Och det brukar för mig vara ett gott tecken, när man fortsätter lyssna när musiken är avstängd.

 

En av akilleshälarna med en del stora förstärkare brukar vara att de blir lite av Mike Tyson på konståkningsskridskor. Även om jag tycker att det var ett problem från förr och att många tillverkare lyckats bygga bort det problemet idag, särskilt i de övre prissegmenten, så är Mephisto en av de mest dansanta förstärkarna jag hört. Får många år sedan diskuterade jag med en handlare i San Fransisco det då nya släppet av Wilson Watt Puppy 8. Han ville veta hur jag upplevde skillnaderna mellan 7'an och 8'an. Jag kommer inte ihåg vad jag svarade, men jag kommer ihåg hans svar. "They really moved it down on this one". Vad menar du sa jag. Att den går djupare i basen?. "No, they moved the center of gravity from the chest to the hips!" En skön beskrivning tycker jag. WP8 var mycket mer boogie an WP7. Kanske den roligaste Wilson vid sidan av Sophia 2 i min mening. Den beskrivningen stämmer otroligt bra på Mephisto. det är en boogie-maskin av rang. På nya Billie Eilish plattan finns spåret My Future. Det är så sagolikt svängigt att det till och med skulle kunna få en inbiten audiofil att börja spontandansa. Vi är trots allt ett släkte som gärna sitter ner och ser allvarliga ut. Det funkar inte med Mephisto. :grinsmilingeyes:

 

Det sista jag vill säga är en varning till mig själv att inte spela för högt, även efter några glas vin. Distorsionen är så låg och kontrollen så hög att man gärna vevar på. Högt i kombination med att man gärna sitter länge är inte bra för öronen har doktorn sagt. Vet i fan hur det ska gå med det. Jag lär ligga i riskzonen. 

 

Tack för allt visat intresse så här långt. @Apexorca jag tar den under armen och cyklar ner till västkusten. Klart vi måste kolla vilken som blir varmast. 

 

Mephisto_35.thumb.jpg.2c1ab1cca827acc0c6eb70b7213d7dd6.jpg

Jag uppfattar det som att utfallet av bytet till Mephisto överträffade dina förväntningar. 

 

Kan bara gratulera och jag känner igen mig lite i din beskrivning från när jag själv bytte från Callisto 2200 till den nyare Diablon (250). En klar förbättring till Diablons fördel tyckte jag då. Även där va det en effektökning från 200 till 250w :openmouth::winking: men jag tror knappast det var det avgörande för det ljudmässiga och jag vill även minnas att jag såg en intervju med Flemming ang den nyare Diablo 300 där han nämner effektökningen från 250 (första Diablon) till 300w men att det inte va det som gör den nya 300:an bättre ljudmässigt utan det ligger någon annanstans i konstruktionen.

 

Oavsett kul att det verkar blivit en fullträff för dig!

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Bebop said:

 

Det låter som en bra konklusion. Förutsättningen för detta är även förstegets kvalitet,  förstärkarens effekt, högtalarens och källans, t ex pickupens, förmåga att plocka upp dynamiken. Hela länken måste funka tillsammans och så är det långt ifrån alltid. Den måste ju också finnas mjukvara med god eller hög dynamik. Det är också skiftande. Överlag tycker jag det har blivit sämre under senare år, framför allt på hitlistemusik men även på återutgivningar som förr hade högre dynamik. Ett exempel som ibland lyfts fram är Dire Straits och Deep Purple där man komprimerat ihop dynamiken på återutgåvor för att bättre anpassas till hur "massorna" lyssnar idag (antar jag). Klassisk musik och viss jazz har klarat sig bättre. 

 

Musik som t ex Stravinskys "Våroffer" fungerar inte utan dynamik. Det är en del av musiken. Komprimerade mixningar av Mozart är lika upphetsande som nylagd asfalt. Det händer ingenting. Just på Mozart är det extra viktigt eftersom de dynamiska förloppen är så subtila. Långt ifrån alla hifikombinationer klarar detta.

 

Jag hör och läser ofta att många blandar ihop "hög volym" med "hög dynamik". När man pratar om dynamik på en inspelning menar man hur stor skillnad det finns mellan svaga och starka ljud oavsett vilken volym man spelar på. När detta gjorts med kvalitet ställer det höga krav på hela anläggning för att plocka ut denna dynamik ren och utan distorsion över hela registret. Att hitta en förstärkare som kan spela högt är ingen större utmaning.

Yeah man... det är den upplevelsen som gör mödan värd.:satisfied:

Håller med i stora drag här. 

 

Hade själv just en Dire Staits skiva som jag även köpte som remastrad och undrade nästan om högtalaren hade gått sönder när jag satte på den .Det lät riktigt uselt och det går utanför mitt förstånd att man förstör musiken på det sättet. Sorgligt kort o gott!

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, conan said:

Stort dynamiskt omfång med låg distortion och hög effekt är viktigt om man lyssnar på högdynamisk musik. Vill man höra de tystaste av partier i musiken och samtidigt de starkaste delarna så får inte vare sig de små variationerna distorderas bort eller de stora variationerna komprimeras. Det är ju inte heller säkert att det blir bra att sänka volymen heller. Man brukar märka vid vilken volym det "lossnar" så att säga. Skulle tro det handlar om både anläggningen och ens hörsel. Mer tinnitus, högre volym ... 😁 eller inte. 

 

Bra dynamik för mig är inte avhängt förstärkarens effekt , dock viktigt att det är en bra förstärkare. Spelar "systemet" med bra dynamik ska det uppfattas oavsett låg eller hög volym. Dock kanske många kan uppfatta dynamiken tydligare vid förhöjd volym framför allt om man har tinnitus , vad vet jag :winking:!

 

Klarar anläggningen inte att spela med bra dynamik på låg volym (hur ofta har man inte upplevt det) så vill jag påstå att det finns vissa brister i systemet.

 

Det är min uppfattning grundat på min egen erfarenhet och även kopplat till diskussioner i ämnet med personer som kan detta betydligt bättre än jag själv.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-15 at 09:19, Bebop said:

 

Yeah man... det är den upplevelsen som gör mödan värd.:satisfied:

 

Ja, det är det faktiskt. :foldedhands:

On 2021-10-15 at 09:29, hrk said:

 

 

Oavsett kul att det verkar blivit en fullträff för dig!

 

Tack!  Ja, så är det. Man måste kanske bara mäta förstärkare i kilogram.  :winking: För jag har mindre effekt nu än med Aesthetix Atlas. Men mer än med Essence. Och jag kan inte dra några slutsatser. Mephisto låter störst, men de andra 2 är ju sjukt bra förstärkare också. Essence är nog den som imponerat mest i förhållande till priset. 

 

Här är en snubbe som testar det mesta. Han drygar ut sin hifi-budget med att locka till sig en stor följargrupp på Youtube och måste precis som hifi-journalister ha en rätt hög omsättning på prylarna för att folk ska titta på hans filmer. Men han har ägt alla Gryphon slutsteg mer eller mindre. 

 

Här listar hen dem utifrån sina förutsättningar:

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

När man pratar om dynamik på en inspelning menar man hur stor skillnad det finns mellan svaga och starka ljud oavsett vilken volym man spelar på. När detta gjorts med kvalitet ställer det höga krav på hela anläggning för att plocka ut denna dynamik ren och utan distorsion över hela registret. Att hitta en förstärkare som kan spela högt är ingen större utmaning.

Håller med. Då det pratas om stora förstärkare och slutsteg relateras det ofta till hur många watt som förstärkaren klarar av att lämna. Att öka effekten gör man enkelt genom att skruva på spänning och ström. Det pratas inte lika ofta om förstärkares förmåga att bromsa upp högtalarelementen och dess impulssvar. I min värld är dessa parametrar viktigare än produkten av spänning och ström.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, figge said:

Daniel här kan du se hur kroppen blir efter ha lyft många tunga slutsteg. Övningar ger denna kropp.😉

Sen blev ju inte suget att lyssna på Gryphon mindre efter videon.😎

 

De som hjälpte mig är så där välbyggda. :grinsmilingeyes: Det är bara jag som inte blir så där krallig av att lyfta tung hifi.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

De som hjälpte mig

A6F2889C-0A00-4498-B60D-ED0C4A66E07B.jpeg Inte de grabbarna va? ;)

 

Stort tack för den snygga uppsummeringen! Det är ju tämligen lockande att provlyssna!

Håller tummarna för att inga mansförkylningar ska sätta käppar i hjulen denna gång!

 

Inte för att jag påstår mig minnas exakt hur det lät med Aestethix, men minnet av upplevelsen är hyfsat intakt! Jag kan tänka mig att du njuter fullt ut! :) 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, conan said:

Stort dynamiskt omfång med låg distortion och hög effekt är viktigt om man lyssnar på högdynamisk musik. Vill man höra de tystaste av partier i musiken och samtidigt de starkaste delarna så får inte vare sig de små variationerna distorderas bort eller de stora variationerna komprimeras. Det är ju inte heller säkert att det blir bra att sänka volymen heller. Man brukar märka vid vilken volym det "lossnar" så att säga. Skulle tro det handlar om både anläggningen och ens hörsel. Mer tinnitus, högre volym ... 😁 eller inte. 

 

 

Vid ca 85db blir hörseln mer linjär frekvensmässigt. Först då börjar musik låta som mer riktig. Därför låter det bättre när man kommit upp i den volymen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...