Jump to content

Hemma hos Daniel


Apexorca

Recommended Posts

12 hours ago, Bebop said:

Det är också mitt mantra. Det där med stora förstärkare kontra mindre är intressant. Hur mycket av resultatet som beror på effekt eller något annat i konstruktionen som den högre effekten kräver, typ nätdel, lägre eller ingen motkoppling, vet jag inte. 

 

Jag har haft en VTL-förstärkare på 150 watt. Bytte till 185 Watts monoblock och fick ett ordentligt lyft. Varför? Kan knappast bero på de 35 extra watten. Sedan några år har jag VTL's monoblock på 450 watt per kanal. Och de har en helt annan kontroll på högtalarna och den känslan av lätthet som @Daniel beskriver. För mig och med VTL så har ökad effekt gått hand i hand med betydligt bättre upplevelse i den anläggning och rum som jag förfogar över.

 

 

 

Den där lättheten, självklarheten och inblicken i det musikaliska är otroligt trevligt. Men effekt säger inte allt förstås. Jag gick från Aesthetix Atlas Monoblock på 300w per kanal, till Gryphon Essence på 50 watt, vidare till Mephisto som har 175 watt. Alla dessa dessa är otroligt kompetenta, men presenterar musiken på lite olika sätt. Essence och Mephisto är mest lika, det är bara en fråga om det sista i mäktighet och att jag kommer nära musiken, in i det innersta känns det som. Aesthetix är svårslagen på att locka fam det där sista dammkornet i inspelningslokalen. 

 

Jag kommer att skriva mer om en vecka, då är den nog inspelad. Det tog lika lång tid för Essence att fullständigt blomma ut.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Man skapar ju sin sanning. Jag har slutat att tänka i banor om hur det lät då de spelade in eller vad som är neutral och går bara på det jag gillar när jag trimmar mitt system. Det är en samlad bedömning från massvis av inspelningar med olika sorters musik och jag vill att allt skall fungera bra. Jag kan dem väl och vet hur jag gillar att de skall låta.  Om det till slut blir någon som skulle bedöma mitt system som neutralt eller inte så är det inget jag haft i åtanke. För mig är det i vart fall numera nära mitt ideal. Jag gillar nog och prioriterar kraft, storlek och dynamik bland alla de egenskaper som är viktiga något mer än de flesta verkar det som. Jag tycker att instrument generellt låter mycket större, dynamisk och med kraft än HiFi-system kan prestera. Jag vill närma mig den förmågan.  

 

För mig tillhör Gryphons ljudideal det jag gillar och de presterar på ett bra sätt. 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Apexorca said:

Jag har slutat att tänka i banor om hur det lät då de spelade in

Ja, det är inte så fruktsamt. Om vi tänker oss en kedja från inspelning till utgivning så är det så många parametrar inblandade från teknik, utrustning från instrument, akustik, mickar, kablar, kompressorer, mixerbord, analogt och digitalt osv som vi inte har en susning om. Lägg till detta människor från tekniker, producenter, studiopersonal, musiker, mastringsingenjörer och mixare som var och en har sina mål och ideal och utrustning.

 

Att någon påstår att de har neutralt ljud eller kablar och förstärkare som är ofärgade är inte trovärdigt. Frågan är dock om man menar så bokstavligt. Man kan ju få en känsla av naturlig klang och en live-känsla. Men det är något annat.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Bebop said:

 

 

Att någon påstår att de har neutralt ljud eller kablar och förstärkare som är ofärgade är inte trovärdigt. Frågan är dock om man menar så bokstavligt. Man kan ju få en känsla av naturlig klang och en live-känsla. Men det är något annat.


Ja, så. I ordets rätta betydelse. Naturligt. Hur man subjktivt upplever naturlighet. Och det handlar även om det @Apexorcaskriver.  Instrumentens kraft, dynamik och storlek. 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Apexorca said:

 

Låga watt: Bättre?

Rör: Bättre?

Och så vidare...

 

Allt måste väljas med omsorg och matchas rätt.

Vad är den "riktiga ljudkvaliteten" som du ser det? Ingår storlek dynamik kraft transientsnabbhet driv och värme? Ingår detaljer, luft, perspektiv och tonalitet? Vem avgör? De flesta av de bästa musikupplevelser jag haft både hemma hos folk och på extrema demonstrationer har varit med riktigt stora slutsteg. Välgjorda sådana. Skall man spela med stora högtalare som kan spela stort på alla håll och kanter krävs stora slutsteg i de flesta fall för att det skall bli riktigt bra. 

Varför blir det så att när ett transistorsteg är riktigt bra så låter det som rör, säger man,  och när ett rörsteg är riktigt bra låter det som transistorsteg???

Bra är kort och gott BRA oavsätt vilket. 

 

 I min värld skulle jag bli förvånad om inte de flesta skulle tycka att Mephisto är extremt bra på allt jag kan komma på att man kan bedöma ett slutsteg på. 

 

 

Puuh vad skönt , var rädd för att späckhuggaren var ute på jakt och då brukar man få passa sig :winking:!

 

Man kan nog konstatera att ljud inte är lätt och ha viss respekt för det. Tänkt vad lätt det vore om ljudkvalitet var 100% mätbart!

 

Ja vad är ljudkvalitet?  

 

Jag kan bara beskriva vad det är för mig och ska försöka förtydliga det. Man kan ju börja med att fundera på vad alternativet till att återge det inspelade materialet så korrekt som möjligt är? Att inte göra det , är det ljudkvalitet? 

 

För mig är det rimligt att man måste utgå ifrån någon referens och hur får man den? Har man tex varit på en live konsert och lyssnat där dom spelat in den så är det en typ av referens. D v s då vill jag ha den presenterad så nära likadant i mitt lyssningsrum. Säg att du står ute i det fria med minimal yttre påverkan (inga reflektioner , störande ljud osv) och spelar in någon som tex bara pratar och spelar in det , då ska det presenteras likadant i lyssningsrummet. Låter  rösten annorlunda eller förvrängd är det dålig ljudkvalitet för mig. Har du då tex två olika högtalare brevid varandra vid uppspelning så lär du ganska enkelt kunna uppfatta vilken som är mest trogen det du hört där ute när du lyssnade.Det är exempel på att kunna avgöra ljudkvalitet för mig.

 

Har man inga sådana konkreta exempel är det lite knepigare men har man lyssnat på mycket genom åren (anläggningar , live musik osv ) så får man såklart bolla återgivningen mot detta. Sen tror jag vi många gånger försvårar för oss själva när vi ska avgöra vad som låter bra eller inte. Skulle vi sluta låta oss påverkas av alla dessa yttre faktorer som finns och bara lita på våran egen hörsel så tror jag vi kommer väldigt långt men det är inte så lätt och en konst i sig. Hörseln är ett känslig organ som lätt gör oss uppmärksam när något låter konstigt eller onaturligt.

 

Hoppas det klarnade lite hur min syn på ljudkvalitet definieras?

 

Sen kan vi ju prata om "specifika kvaliter" hos en förstärkare , högtalare men det är något helt annat för mig.Kvalitet kan ju för någon annan  vara just extra mycket bas eller extremt upplöst eller vad det nu må vara men det harmoniserar inte med ljudkvalitet för mig. Daniel tycker jag beskriver det bra med att man bara vill fortsätta sitta o lyssna utan att något stör , lita på den känslan är nog en bra utgångspunkt.

 

Sen vad gäller effekt hos en förstärkare. Det är ganska intressant att ett flertal märken/konstruktörer själva säger att om vi ökar på effekten hos våra förstärkare så låter dom totalt sett sämre! Detta är inget påhitt utan fakta. Detta i sin tur betyder inte att alla stora/starka förstärkare faller inom den ramen och jag har heller inte påstått att alla stora/starka förstärkare låter stumma/torra utan min redogörelse utgår från min egen upplevelse med framför allt dom förstärkarna jag själv har haft i min ägo men även hur jag upplevt det många gånger utanför mina väggar. Dock inte alla gånger är kanske bäst att tillägga. 

 

Hur är din egen syn på effekt vs ljudkvalitet? Dynamik , transient snabbhet etc går det att uppnå utan mycket effekt. , säg 50w på en högtalare med 86db verkningsgrad?

 

Sen kan jag också få gåshud när jag lyssnar på musik på olika anläggningar eller i bilen för den delen men det behöver inte vara direkt kopplat till ljudkvalitet för det.

 

/hrk

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, hrk said:

Sen tror jag vi många gånger försvårar för oss själva när vi ska avgöra vad som låter bra eller inte.

Är det inte det du gör? Räcker det inte med att sätta sig ner och låta sig omfamnas av det som strömmas ur högtalarna och som @Daniel skriver, att helt lägga ifrån sig mobil och andra störningsmoment som annars inte verkar så störande. När det sker är upplevelsen som störst av musik. Om man når detta med 20 eller 1,000 watt är tämligen ointressant. De flesta söker inte efter watt. Snarare söker vi upplevelser, inbillar jag mig - åtminstone de som sätter musiken i förgrunden och de tror jag de flesta gör här på forumet. Sen har en del också ett teknikintresse och vill förstå varför genom att tränga sig ner och förstå ”varför” och ”hur”. De har jag haft mycket hjälp av för att lättare hitta fram till allt bättre upplevelser.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Är det inte det du gör? Räcker det inte med att sätta sig ner och låta sig omfamnas av det som strömmas ur högtalarna och som @Daniel skriver, att helt lägga ifrån sig mobil och andra störningsmoment som annars inte verkar så störande. När det sker är upplevelsen som störst av musik. Om man når detta med 20 eller 1,000 watt är tämligen ointressant. De flesta söker inte efter watt. Snarare söker vi upplevelser, inbillar jag mig - åtminstone de som sätter musiken i förgrunden och de tror jag de flesta gör här på forumet. Sen har en del också ett teknikintresse och vill förstå varför genom att tränga sig ner och förstå ”varför” och ”hur”. De har jag haft mycket hjälp av för att lättare hitta fram till allt bättre upplevelser.

Försvårar?

 

Jag försöker bara förtydliga det som efterfrågades :think:

 

Om det tolkas som att jag försvårar något så beklagar jag det. Det räcker absolut att bara sätta sig ner och lyssna om det är rätt för en själv och det var väl delvis det jag skrev i min text kopplat till Daniels beskrivning.

 

"Daniel tycker jag beskriver det bra med att man bara vill fortsätta sitta o lyssna utan att något stör , lita på den känslan är nog en bra utgångspunkt"

 

Sen om folk bryr sig om ljudkvalitet eller inte lägger jag mig inte i men bjuds det upp till dans och man vill diskutera det så tycker jag det är intressant. Subjektiva upplevelser hit eller dit har jag själv mindre intresse av om jag inte känner personen i fråga väldigt väl och vet hur han uppskattar musik.

 

Effekt i sig hit o dit är för mig personligen relativt ointressant och har lite med just ljudkvalitet att göra som jag ser det men även det togs ju upp där textförfattaren verkar ha en tydlig uppfattning om det och då blir det bara intressant att höra hans resonemang kring det , inte svårare än så.

 

Learning by asking.....

 

/hrk

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, conan said:

Nån sa att transistorsteg är bäst om det inte har global feedback.

Sen sa nån annan att rör är bättre än transistorer.

Det var ju inte bra med push-pull och rör. Single ended ska det va.

Och sen hamnade man i "flea watt" och behövde fixa hornhögtalate ...

Livsfarligt att lyssna på andra mao. 😃

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-07 at 17:47, Daniel said:

Innan körde jag Gryphon Essence. Ett pyttelitet :winking: slutsteg på 50 kg, 50 watt och 440 000 microfarad i nätdelen. Högtalarna har en känslighet på 88db i ett stort rum och öppen planlösning. Jag saknade ingenting jämfört med de 300 watt jag hade tidigare. Jag trodde inte det innan jag provade. 


Så kan det vara. Att testa själv i sitt egna system är kul och inte alltid blir det uppenbara resultat.  Lärorikt! 😊

Link to comment
Share on other sites

Efter ca en veckas hårdkörning har det visat sig att hålen i bänken gör jobbet. Mephisto blir varm, riktigt varm...

 

Mephisto_36.thumb.jpg.81387cea0ffadbd88052ee3dd0994a1e.jpg

 

Som tur är kan man välja vilken körstil man vill. Low, Medium eller High (Bias)

 

High Bias betyder fullt drag. 175 watt i klass A

Medium Bias ger 50 watt i klass A

Low Bias är bra för bakgrundslyssning och för att förstärkaren redo för att växla upp till High.

 

På Low Bias blir slutsteget knappt varmt, och låter ändå riktigt bra, men...

 

 

 

 

Mephisto_37.thumb.jpg.0c818347196a5b4900a655b010e047c0.jpg

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Daniel said:

Efter ca en veckas hårdkörning har det visat sig att hålen i bänken gör jobbet. Mephisto blir varm, riktigt varm...

 

Mephisto_36.thumb.jpg.81387cea0ffadbd88052ee3dd0994a1e.jpg

 

Som tur är kan man välja vilken körstil man vill. Low, Medium eller High (Bias)

 

High Bias betyder fullt drag. 175 watt i klass A

Medium Bias ger 50 watt i klass A

Low Bias är bra för bakgrundslyssning och för att förstärkaren redo för att växla upp till High.

 

På Low Bias blir slutsteget knappt varmt, och låter ändå riktigt bra, men...

 

 

 

 

Mephisto_37.thumb.jpg.0c818347196a5b4900a655b010e047c0.jpg

Minst på medium snart kallgrader då är det bara att växla upp på HIGH.🔥

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

Det beror lite på vilken pop som farbror menar.

Skämt åsido så är det en bra finess. Det är trots allt inte alltid man intensivlyssnar och gör man det så är det ju kanon att kunna plocka fram det där lilla extra. Du skull jag också vilja ha, men det är nog knepigt med rör. De glöder ju vad fan jag hittar på.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Bebop said:

Skämt åsido så är det en bra finess. Det är trots allt inte alltid man intensivlyssnar och gör man det så är det ju kanon att kunna plocka fram det där lilla extra. Du skull jag också vilja ha, men det är nog knepigt med rör. De glöder ju vad fan jag hittar på.

 

Med rör är det full fart hela tiden. Ett skäl till att de ofta låter så bra. Men visst är det en praktisk finess att ha "växlar" på slutsteget när man har det både för film, tv, bakgrundsmusik och finlyssning. 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-07 at 17:47, Daniel said:

Innan körde jag Gryphon Essence. Ett pyttelitet :winking: slutsteg på 50 kg, 50 watt och 440 000 microfarad i nätdelen. Högtalarna har en känslighet på 88db i ett stort rum och öppen planlösning. Jag saknade ingenting jämfört med de 300 watt jag hade tidigare. Jag trodde inte det innan jag provade. 

Intressant....

 

Måste vart kul att bli positivt överaskad:winktongue::thumbsup:!

Link to comment
Share on other sites

Och intressant att höra din fortsatta uppfattning om Mephisto.....Du vilar på hanen.....:grimacing:

 

Något jag själv kan konstatera vad gäller effekt så har jag på mitt slutsteg (rör) watt mätare och jag tror ännu inte dom har klättrat över 10 watt ännu när jag spelat högt och högre än vad jag vill lyssna till själv. På normal lyssningsnivå så står mätarna o studsar på mellan 1-3 watt kontinuerligt. Så kvaliteten på återgivningen tror jag sällan har med effekten att göra utan något annat. Det är iaf min slutsats utifrån min egen erfarenhet. 

 

Mephisto , to be continued.....

 

/hrk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, watten är inte det mest intressanta. 3 till 6W är ju bara 3dB skillnad .. hörbart men inte så mycket mer. Sen mellan 6W och 48W har vi 9dB. Visst är det en skillnad men kanske inte så stor att det är värt det.

 

Skulle säga att med dynamisk musik där man har 20-30dB kan det ha betydelse momentant i alla fall. Sen är ju frågan om högtalarna klarar av att återge det, trots att de "klarar det" på etiketten.

 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, hrk said:

Och intressant att höra din fortsatta uppfattning om Mephisto.....Du vilar på hanen.....:grimacing:

 

Något jag själv kan konstatera vad gäller effekt så har jag på mitt slutsteg (rör) watt mätare och jag tror ännu inte dom har klättrat över 10 watt ännu när jag spelat högt och högre än vad jag vill lyssna till själv. På normal lyssningsnivå så står mätarna o studsar på mellan 1-3 watt kontinuerligt. Så kvaliteten på återgivningen tror jag sällan har med effekten att göra utan något annat. Det är iaf min slutsats utifrån min egen erfarenhet. 

 

Mephisto , to be continued.....

 

/hrk

 

 

 

Ber om ursäkt för det. Det finns dessvärre annat att gör ibland. Hämta barn, laga mat, tvätta "skivor" :grinsmilingeyes: och så. Jag kommer att bli tvungen att portionera ut det hela. Men det kommer.

 

Det var ju givetvis inte så att jag valde just den här grisen i en säck, jag har hört Mephisto flera gånger i andra system. Och jag har pratat länge med både Gryphon och folk i branschen jag litar på. När jag frågade Björn på Nordost om vad han tycket om Mephisto i andra system så så han bara "Gåshud varje gång." Och Björn har i egenskap av sin roll på Nordost hört en otrolig mängd olika system i hela världen. Och jag vet vad han gillar. Att Mephisto dessutom är den Gryphon förstärkare som enligt Gryphon själva och en massa tester är mest lik Essence gjorde valet enkelt. Jag älskar Essence nämligen. 

 

Men låt mig återkomma. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, conan said:

Ja, watten är inte det mest intressanta.

Men det är intressant i sig. Något med effekten har möjligen effekt på något annat vi nätdelar, kondensatorbankar, transformatorer eller vad den nu kan kan vara. Mina högtalara har en känslighet på 89 dB vid 4 ohm och har ganska snäll impedanskurva som inte går under 3,7 ohm. Eftersom de anges vid 4 ohm så får jag väl pytsa ut 2 watt för att uppnå det ljudtrycket 1 meter från högtalarna och hela 4 watt för 92 dB och kanske 8 watt för att få 92 dB i sweet-spoten. Därmed har jag 442 watt kvar att spendera.  Här är en gravad hund någonstans. I mina tidigare steg från samma tillverkare hade jag 185 watt. De jag har idag spelare inte högre men det är en annan tyngd, större ljudbild och en känsla av att det aldrig tar emot vid större crescendon eller andra kraftiga dynamiska förlopp. Vad som gör detta vet jag inte.

 

Jag har varit hemma hos @calle_jr och han har ett par Pass A-slutsteg med ytterst modest effekt. Där finns också den där storheten vilket även hans tidigare Jadis JA80 rörsteg hade. Det får vara vad det vill. I slutändan har vi ju öron att höra med. 

 

Kanske man kan göra liknelser med bilmotorer :Thinking:  En stor motor brukar spinna tystare och lugnare i jämförelse med en liten motor vid samma hastighet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

 

Med rör är det full fart hela tiden. Ett skäl till att de ofta låter så bra. Men visst är det en praktisk finess att ha "växlar" på slutsteget när man har det både för film, tv, bakgrundsmusik och finlyssning. 

 

Precis så har jag använt min Gryphon Antileon. Tv-hembio-strölysning ut i huset blir det low bias och när jag sitter i sweet spot high bias.

Det är riktigt bra. Så hade Plinius också. Praktiskt.

 

Du skriver att den blir varm? Du är bara ovan :rollingeyes: Min Antileon blir ljummen jämfört med Krell!  :hotface: 

 

3 hours ago, Daniel said:

På Low Bias blir slutsteget knappt varmt, och låter ändå riktigt bra, men...

 

Detta har jag utsatts för i ett sk "idiot blind test" (Alltså när man lyssnar på något som är fel kopplat utan att veta om det) . När Mephisto demades tillsammans med The Sonus faber för några år sedan så satt ett stort gäng och njöt av musiken. Det lät riktigt bra. De flesta som sa något om det tryckte det. Det snackades om klass A driften. Jag gick min vana trogen fram och lade en hand på Mephisto. Hmm blir den inte varmare i Klass A? Jag skrev om detta i viss förvåning men samtidigt lät det ju jättebra. Detta nådde självaste Gryphon Flemming som hade detaljstuderade mina bilder. Han såg att den inte stod kopplad i Bias H!!! Akutsamtal till utställaren. Säkert viss frustration, ursäktanden, förmaningar och förlägenhet under detta samtal.

Telefon till mig dagen efter och jag offrade nästan liv och lem för att hinna dit innan de packades för avfärd.  DÅ var de uppvärmda och kördes i Bias H. Maphisto + The Sf lät sjukt bra innan, men nu var det en helt annan sak. Innerligheten, grym luft mellan instrument och en självklar musikåtergivning ihop med fysik värme och kraft som jag aldrig tidigare hört och då hade jag ändå hört både större och dyrare system. Det var där och då Gryphon hamnade bland den lilla skara förstärkarmärken jag fastnat mest för. Den ligger stadigt kvar i detta sällskap sedan dess. Det är ett av mina största upplevelser i denna hobby och orsaken till varför jag senare köpte en lillebror till stora Mephisto...  nämligen "lilla Antileon".

 

När man spelar i de lägre biasnivåerna låter det som andra bra förstärkare, men i Bias High är det som att sinnena förstärks och man kliver in i musiken. Tänk er Matrix när Neo plötsligt avkodar allt och blir oövervinnerlig.:grinsmilingeyes: Klanger, luft och musikalitet på steroider jämfört med det mesta. Det som jag tycker är otroligt bra med den bästa elektroniken är att de gör nästa alla högtalare bättre och faktiskt till ock med dåliga blir bra. Matchningsprobemet blir minimalt. Efter alla de gånger jag hört olika Gryphonförstärkare så har de alltid presterat bland de bästa jag någonsin hört en högtalare låta. När jag hörde en Dansk högtalare från ett märka jag aldrig fastnat för och har svårt att njuta av blev jag inte förvånad när jag kikade runt i racket och såg en Diablo 300 driva dem till stordåd. 

Så klart kan man tycka olika eftersom vi har olika smak. För mig är det dock så. Gryphon kan inte låte annat än riktigt bra. Inte i något system jag hört. De har en växel till. OM jag nu hade jobbat på SR (men det gör jag inte)  så skulle jag säga att det finns fler bra förstärkartillverkare... och det gör det, men inte så många i den klassen faktiskt tycker jag.

Så jag gläds med @Danielnästan som om jag hade en Mephisto själv här på golvet. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, conan said:

Ja, watten är inte det mest intressanta. 3 till 6W är ju bara 3dB skillnad .. hörbart men inte så mycket mer. Sen mellan 6W och 48W har vi 9dB. Visst är det en skillnad men kanske inte så stor att det är värt det.

 

Skulle säga att med dynamisk musik där man har 20-30dB kan det ha betydelse momentant i alla fall. Sen är ju frågan om högtalarna klarar av att återge det, trots att de "klarar det" på etiketten.

 

 

Förutsätter att vi inte snackar extremt lättdrivna horn nu.

Jag tror det är klart hörbart med mer kraft. Det beror på hur du skall spela! Små lättdrivna högtalare på konversationsvolym i små rum klarar för det mesta låga Watt bra. Större högtalare i stora system och större rum som man vill skall kunna spela med stor luftig scen och bra dynamik på mer realistisk volym behöver mycket ström och kraft. Jag tror att det är klart värt det när systemet börjar komma upp i hög nivå. Det är ett sådana system vi pratar om här. Tex @Daniel's system som är i världsklass. Jag är säker på att jämfört med de 50 Gryphon-watt han körde på innan så händer generellt något positivt nu, men kanske särskilt när man spelar på volym över konversationsvolym gissar jag. Vi får se vad @Daniel tycker?

Jag tror på att förstärkaren skall ha ett stort headroom vad gäller ström och i relation till högtalarens känslighet.  Många Watt är ett sätt, microfarad i överflöd, stora nätdelar mm ingår också i denna lösning. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Bebop said:

Men det är intressant i sig. Något med effekten har möjligen effekt på något annat vi nätdelar, kondensatorbankar, transformatorer eller vad den nu kan kan vara. Mina högtalara har en känslighet på 89 dB vid 4 ohm och har ganska snäll impedanskurva som inte går under 3,7 ohm. Eftersom de anges vid 4 ohm så får jag väl pytsa ut 2 watt för att uppnå det ljudtrycket 1 meter från högtalarna och hela 4 watt för 92 dB och kanske 8 watt för att få 92 dB i sweet-spoten. Därmed har jag 442 watt kvar att spendera.  Här är en gravad hund någonstans. I mina tidigare steg från samma tillverkare hade jag 185 watt. De jag har idag spelare inte högre men det är en annan tyngd, större ljudbild och en känsla av att det aldrig tar emot vid större crescendon eller andra kraftiga dynamiska förlopp. Vad som gör detta vet jag inte.

 

Jag har varit hemma hos @calle_jr och han har ett par Pass A-slutsteg med ytterst modest effekt. Där finns också den där storheten vilket även hans tidigare Jadis JA80 rörsteg hade. Det får vara vad det vill. I slutändan har vi ju öron att höra med. 

 

Kanske man kan göra liknelser med bilmotorer :Thinking:  En stor motor brukar spinna tystare och lugnare i jämförelse med en liten motor vid samma hastighet.

 

Ja detta är intressant och jag har också egna förklaringsmodeller för att tänka mig vad det beror på.  Ett sätt att se detta är som när Dan d'Agostino har en tanke om att max effekten på slutstegen skall vara 10 gånger större än de pytsar ur sig när du spelar som starkast på ditt system. Detta för att de skall ha den där "stora motorns kraft" i ryggen och kunna vila sig igenom de tyngsta backarna. :biceps:

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hrk said:

Så kvaliteten på återgivningen tror jag sällan har med effekten att göra utan något annat. Det är iaf min slutsats utifrån min egen erfarenhet. 

 

 

/hrk

 

 

 

 

Det är inte renodlat enskilda egenskaper och delar i konstruktionen som gör hur det låter, tex bara watt eller bara att det är vilka rör som gäller eller trissor som avgör saken. Det är hela produktens konstruktion som ger resultatet. Men ett stort headroom vad gäller kraft och effekt är en del som kan ha en mycket bra effekt på återgivningen i system med stora högtalare i stora rum och med högtalare som har känslighet runt 90db. Det har jag hört många fler gånger än motsatsen. Jag skulle bli mycket förvånad om inte Mephisto spelar på en annan nivå än Essence (som också spelar riktigt bra i systemet) trots att Mephisto har mer Watt... :winking:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...