Jump to content

Hemma hos Daniel


Apexorca

Recommended Posts

Det lät fantastisk hos dig innan med 50 A-klass-watt från Gryphon. Inte utan att jag blir lite nyfiken vad den extra kraften kan tillföra. :39:
 

Tipset med hål tar jag med mig. Här blir också hett om öronen och mina slutsteg står med lite tight luftspalt. Frågan är vad som händer med de prylar jag har ovan:question::fire:. Golvplacering är en annan möjlighet förstås.

 

Jag har gjort en liten ”mjölkapall” med låsbara hjul och i rätt höjd så att jag kan köra slutsteget till hyllan och enkelt skjuta över stegen till hyllan. Mina väger ”bara” ca 50 kg styck där den mesta vikten är i bakänden. Det går inte bära in dem.

 

ED6A5DF5-B932-4DBD-A283-BDE974383E24.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tungt : bättre? 

 

Som tidigare Gryphon ägare av flera av deras tidigare integrerade modeller (Callisto/Diablo) så har bristen på kraft knappast varit någon begränsning så om jag får tro något så tror jag inte att ett ev ljudmässigt lyft bottnar i det utan något annat isf. Min egen erfarenhet av just stora "starka" förstärkare är att det ofta kan bli precis tvärtom , mycket kontroll o kraft men den riktiga ljudkvaliteten blir i många fall sämre. Det blir en mer stum o torr återgivning där känslan/flödet i musiken går lite förlorad.

 

Så det blir intressant att se vad Daniel upplever i just detta fallet vad gäller den totala upplevelsen av bytet.

 

Håller tummarna för att utfallet går i motsatt riktning av det jag just beskrev!

 

Och bra jobbat med bänken! :thumbsup:

 

/hrk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla glada tillrop!

 

Tungt är inte alltid bättre, men när tungt är bättre så är det så otroligt mäktigt.

 

Essence med sina 50 watt låter makalöst bra, mycket tack vara sina enorma resurser. 440 000 microfarad hjälper till att skapa ett ljud som minst sagt imponerat på mig. Men jag kunde inte låta bli att undra vad en Mephisto kunde göra hos mig med ganska stora högtalare och ett stort rum. 

 

Jag kan inte undvika att tycka att båda dessa slutsteg låter som rörförstärkare, otroligt luftiga och bra i toppen med en gnutta värme. Det Mephisto gör annorlunda är den där självklara förmågan att bara låta rätt. Alla instrument, förhållande mellan instrumenten och energin från dem bara är där. Basen är imponerande från båda, men Mephisto är en tungviktare, och man märker att hen inte behöver ta i lika mycket för att slå hårt. Knuffen bara kommer. Det går att spela stökig musik högre utan att det blir påträngande. Alltid en bra sak tycker jag.

 

Viktigast för mig är inte längre den där hifi-demonstrations-imponator-effekten. Det som är helt avgörande är ur jag lyssnar på musik, om jag bli sittande, om jag vill byta låt eller inte. Är musiken intressant och fängslande? Det är svårfångade saker att sätta fingret på, men i ens eget system så vet man när det sitter och när det inte gör det. Åker axlarna ner i viloläge, och telefonen blir liggande på bordet? Att sätta ihop ett system som imponerar är inte så svårt, det svåra är att bli förförd på riktigt. Och det är individuellt. Och här ligger den största skillnaden i presentationen från Mephisto. Jag vill inte röra på någonting, bara lyssna vidare på låten, nästan oavsett vad det är så här långt in i lyssningen. Visst basen går jättedjupt och är fri från "blödningar", kontrollen är enorm i alla register, scenen är stor i både bredd och djup, separation och klang är väldigt vacker, men det är den där svårfångade förmågan att fängsla som betyder mest för mig. Om en vecka ungefär borde den vara helt inspelad. Då får vi se. 

 

Och den blir varm som bara den, men ventilationshålen verkar göra jobbet för den har gått hela dagen utan att några skyddskretsar kickat in. :grinsmilingeyes:

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, HansW said:

Hej Daniel!

Imponerande system och ännu mer imponerande att du kan få till det så snyggt. Kul att se att du har Sonjor på plats igen. En fantastisk högtalare.

Lycka till med ljudet.

Hans

 

 

Tack Hans. Jepp, Sonja är beroendeframkallande. Svårt att avgifta sig när man väl gift sig. :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Daniel said:

Om en vecka ungefär borde den vara helt inspelad. Då får vi se. 

Bra! Se men inte röra utlovas:winking:

3 minutes ago, Daniel said:

Svårt att avgifta sig när man väl gift sig. :-)

Det är bara en ansökan och ett godkännande som krävs:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, hrk said:

Tungt : bättre? 

 

Som tidigare Gryphon ägare av flera av deras tidigare integrerade modeller (Callisto/Diablo) så har bristen på kraft knappast varit någon begränsning så om jag får tro något så tror jag inte att ett ev ljudmässigt lyft bottnar i det utan något annat isf. Min egen erfarenhet av just stora "starka" förstärkare är att det ofta kan bli precis tvärtom , mycket kontroll o kraft men den riktiga ljudkvaliteten blir i många fall sämre. Det blir en mer stum o torr återgivning där känslan/flödet i musiken går lite förlorad.

 

Så det blir intressant att se vad Daniel upplever i just detta fallet vad gäller den totala upplevelsen av bytet.

 

Håller tummarna för att utfallet går i motsatt riktning av det jag just beskrev!

 

Och bra jobbat med bänken! :thumbsup:

 

/hrk

 

 

 

Låga watt: Bättre?

Rör: Bättre?

Och så vidare...

 

Allt måste väljas med omsorg och matchas rätt.

Vad är den "riktiga ljudkvaliteten" som du ser det? Ingår storlek dynamik kraft transientsnabbhet driv och värme? Ingår detaljer, luft, perspektiv och tonalitet? Vem avgör? De flesta av de bästa musikupplevelser jag haft både hemma hos folk och på extrema demonstrationer har varit med riktigt stora slutsteg. Välgjorda sådana. Skall man spela med stora högtalare som kan spela stort på alla håll och kanter krävs stora slutsteg i de flesta fall för att det skall bli riktigt bra. 

Varför blir det så att när ett transistorsteg är riktigt bra så låter det som rör, säger man,  och när ett rörsteg är riktigt bra låter det som transistorsteg???

Bra är kort och gott BRA oavsätt vilket. 

 

 I min värld skulle jag bli förvånad om inte de flesta skulle tycka att Mephisto är extremt bra på allt jag kan komma på att man kan bedöma ett slutsteg på. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig i mycket Apex! En ljudmässigt bra förstärkare är bra oavsett om det är rör, transistorer, hybrid eller klass D. Viktigaste är att matcha ihop ett system! Eitan har bara 22 watt 300 B men det låter underbart hos honom ändå på moderata volymer. Någon har flera hundra watt med enorma transformatorer och det låter fantastiskt. Matchning är A-O och även gå på sina egna ljudmässiga ideal. Om sedan man vill kunna spela riktigt högt och ha full dynamik så är effekt och strömstarka slutsteg viktigt om man har konventionella högtalare (ex. 83-92 dB) viktigt - annars får man köra hornsystem om man skall få dynamiken med effektsvagare förstärkare. Designen på delningsfilter ställer också krav på vilket val av förstärkare man bör välja. YG har nog marknadens absolut bästa och mest faslinjära delningsfilter, rena skolboken på filter design! 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, LISTEN TO MUSIC said:

Håller med dig i mycket Apex! En ljudmässigt bra förstärkare är bra oavsett om det är rör, transistorer, hybrid eller klass D. Viktigaste är att matcha ihop ett system! Eitan har bara 22 watt 300 B men det låter underbart hos honom ändå på moderata volymer. Någon har flera hundra watt med enorma transformatorer och det låter fantastiskt. Matchning är A-O och även gå på sina egna ljudmässiga ideal. Om sedan man vill kunna spela riktigt högt och ha full dynamik så är effekt och strömstarka slutsteg viktigt om man har konventionella högtalare (ex. 83-92 dB) viktigt - annars får man köra hornsystem om man skall få dynamiken med effektsvagare förstärkare. Designen på delningsfilter ställer också krav på vilket val av förstärkare man bör välja. YG har nog marknadens absolut bästa och mest faslinjära delningsfilter, rena skolboken på filter design! 

 

Hel rätt! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 

Låga watt: Bättre?

Rör: Bättre?

Och så vidare...

 

Allt måste väljas med omsorg och matchas rätt.

Vad är den "riktiga ljudkvaliteten" som du ser det? Ingår storlek dynamik kraft transientsnabbhet driv och värme? Ingår detaljer, luft, perspektiv och tonalitet? Vem avgör? De flesta av de bästa musikupplevelser jag haft både hemma hos folk och på extrema demonstrationer har varit med riktigt stora slutsteg. Välgjorda sådana. Skall man spela med stora högtalare som kan spela stort på alla håll och kanter krävs stora slutsteg i de flesta fall för att det skall bli riktigt bra. 

Varför blir det så att när ett transistorsteg är riktigt bra så låter det som rör, säger man,  och när ett rörsteg är riktigt bra låter det som transistorsteg???

Bra är kort och gott BRA oavsätt vilket. 

 

 I min värld skulle jag bli förvånad om inte de flesta skulle tycka att Mephisto är extremt bra på allt jag kan komma på att man kan bedöma ett slutsteg på. 

 

 

 

Håller med dig. Bra är bra. De flesta tillverkare menar att de använder den topologi som ger dem bäst resultat. När jag nämnde rörkvaliteter så var det bara för att göra en poäng. :grinsmilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

Låga watt: Bättre?

Rör: Bättre?

Och så vidare...

 

Allt måste väljas med omsorg och matchas rätt.

Vad är den "riktiga ljudkvaliteten" som du ser det? Ingår storlek dynamik kraft transientsnabbhet driv och värme? Ingår detaljer, luft, perspektiv och tonalitet? Vem avgör? De flesta av de bästa musikupplevelser jag haft både hemma hos folk och på extrema demonstrationer har varit med riktigt stora slutsteg. Välgjorda sådana. Skall man spela med stora högtalare som kan spela stort på alla håll och kanter krävs stora slutsteg i de flesta fall för att det skall bli riktigt bra. 

Varför blir det så att när ett transistorsteg är riktigt bra så låter det som rör, säger man,  och när ett rörsteg är riktigt bra låter det som transistorsteg???

Bra är kort och gott BRA oavsätt vilket. 

 

 I min värld skulle jag bli förvånad om inte de flesta skulle tycka att Mephisto är extremt bra på allt jag kan komma på att man kan bedöma ett slutsteg på. 

 

 

Opps...?

 

Jag beskrev bara min erfarenhet och vad JAG har upplevt med många stora o starka slutsteg och är nyfiken på utfallet hos Daniel med Mephisto.

 

Du verkar ha en annan erfarenhet och upplevelse som DU upplever positiv , inget konflikt i det som jag ser det.

 

Riktig ljudkvalitet , för mig är det ganska enkelt iaf. Ljudet ska vara så opåverkat givet det inspelade materialet som är möjligt. Så för mig har valet av högtalare , elektronik , akustik osv en utgångspunkt i det.

 

/hrk

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, hrk said:

Opps...?

 

Jag beskrev bara min erfarenhet och vad JAG har upplevt med många stora o starka slutsteg och är nyfiken på utfallet hos Daniel med Mephisto.

 

Du verkar ha en annan erfarenhet och upplevelse som DU upplever positiv , inget konflikt i det som jag ser det.

 

Riktig ljudkvalitet , för mig är det ganska enkelt iaf. Ljudet ska vara så opåverkat givet det inspelade materialet som är möjligt. Så för mig har valet av högtalare , elektronik , akustik osv en utgångspunkt i det.

 

/hrk

 

Ingen anledning till "Opps...?" för min del. Man får ha sina favoriter och var och en få ha egna ideal om hur reproducerad musik skall låta. Det är 100% ok med mig. 

Jag håller inte med om din generella slutsats om "tunga förstärkare". Så jag ville bara bemöta det . Men det är 100% ok att du tycker så.

Jag har hört de flesta etablerade men olika konstruktionsprinciper spela musik så att jag får gåshud. 

 

16 minutes ago, hrk said:

Ljudet ska vara så opåverkat givet det inspelade materialet som är möjligt.

 

Det har jag aldrig förstått. Hur går det till, hur vet man det och vad är det? Alla inspelningar är ju olika.

Link to comment
Share on other sites

Passar på att gratulera Daniel till en - säkert - mycket bra förstärkare:thumbsup:

 

Sedan måste jag hålla med @Apexorca i föregående inlägg.

Opåverkat och neutralt.... Det är väl i sådana fall ljudteknikern och musikerna på aktuell inspelning som vet exakt hur de ville att inspelningen skulle bli??

 

Låter det bra så är det bra, oavsett förstärkarteknik eller dito högtalare:sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, lindome said:

Låter det bra så är det bra, oavsett förstärkarteknik eller dito högtalare:sunglasses:

Håller helt med (det är ganska nära Linns credo). Man får inte glömma att det är en hobby-något man pysslar med för att det är roligt. Jag hade en diskussion idag med Karl på Stylus om nätkablars betydelse för förstarlare med switchade nätagg (inte @Daniel problem 😉), den relativa betydelsen av olika nätverkskablar i ett system samt huruvida flera QB8:or skall jordas till samma jordbox-inte frågor som löser världsproblemen direkt men intressant för mig i mitt utövande av min hobby. 
 

Helst vill man som Daniel bara försvinna in i musiken men när man utvärderar en förändring gäller: hör jag en signifikant skillnad? Är skillnaden positiv? Är skillnaden värd pengarna? Sen finns det även ”spark of joy” aspekt också såklart! 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Allt måste väljas med omsorg och matchas rätt.

Det är också mitt mantra. Det där med stora förstärkare kontra mindre är intressant. Hur mycket av resultatet som beror på effekt eller något annat i konstruktionen som den högre effekten kräver, typ nätdel, lägre eller ingen motkoppling, vet jag inte. 

 

Jag har haft en VTL-förstärkare på 150 watt. Bytte till 185 Watts monoblock och fick ett ordentligt lyft. Varför? Kan knappast bero på de 35 extra watten. Sedan några år har jag VTL's monoblock på 450 watt per kanal. Och de har en helt annan kontroll på högtalarna och den känslan av lätthet som @Daniel beskriver. För mig och med VTL så har ökad effekt gått hand i hand med betydligt bättre upplevelse i den anläggning och rum som jag förfogar över.

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, lindome said:

Passar på att gratulera Daniel till en - säkert - mycket bra förstärkare:thumbsup:

 

Sedan måste jag hålla med @Apexorca i föregående inlägg.

Opåverkat och neutralt.... Det är väl i sådana fall ljudteknikern och musikerna på aktuell inspelning som vet exakt hur de ville att inspelningen skulle bli??

 

Låter det bra så är det bra, oavsett förstärkarteknik eller dito högtalare:sunglasses:

 

Så är det ju förstås. Jag brukar bedöma detta omöjliga begrepp genom att köra många många inspelningar från olika tidsperioder för att se hur olika de låter. På min lila kontorsstereo låter det mesta lika vilket jag tolkar som att systemets färgning är ganska hög. Men på det stora systemet hör jag en tydlig skillnad, vilket jag då bedömer som mer neutralt, självklart är klangen även här påverkad av alt ifrån bänkar till rummets väggbeklädnad, men det ger en känsla.

 

Sen ska det ju låta bra, men det är så subjektivt har jag lärt mig genom åren.  När jag spelade Supertramp högt i GBG för några år sedan på YG Acoustics Hailey och MOON's värsting steg var det en herre som sa att det inte alls var så här den inspelningen lät, den skulle visst inte låta så överdrivet dynamiskt. Jag tyckte att det var fantastiskt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...