lindome Posted January 23, 2018 Posted January 23, 2018 Ännu en stor artist har lämnat oss. Denna gång en av de största från Afrika - Hugh Masekela. Hur många ggr har man inte hört denna låt på mässorna? Fortfarande fantastiskt bra! Quote
calm Posted January 23, 2018 Posted January 23, 2018 (edited) 2 hours ago, lindome said: Ännu en stor artist har lämnat oss. Denna gång en av de största från Afrika - Hugh Masekela. Hur många ggr har man inte hört denna låt på mässorna? Fortfarande fantastiskt bra! Här en ung Masakela och en klassisk musikupplevelse. Hann faktiskt se honom live på Sthlms Kulturfestival för några år sedan. Men då såg han ganska gammal ut men kunde ändå hantera kornetten/flygelhornet i korta sekvenser med bravur. Mycket energi i den kroppen var det då. RIP Calm Edited January 23, 2018 by calm Quote
Apexorca Posted January 23, 2018 Posted January 23, 2018 Läste detta också! Härlig musiker jag lyssnat rätt mycket på. Tråkigt. RIP. Quote
calle_jr Posted January 28, 2018 Posted January 28, 2018 Gillar den afrikanska jazzen han har gjort, men har svårt för hans elektroniska 80-tals acid jazz. Quote
calle_jr Posted April 12, 2018 Posted April 12, 2018 Masekela var ju gift med Miriam Makeba, Mama Africa, och jag är lite dåligt insatt i vad de höll på med förutom att bekämpa apartheid. Belafonte var också involverad, och jag misstänker att dessa tre banade väg för stora delar av det vi idag kallar world music, med Youssou N'Dour, Angélique Kidjo, Ali Farka Touré m.fl. Det finns en del franska band också. Jag lyssnade själv på Shikisha som var ett jäkla bra debutalbum. Paul Simon? Quote
Recommended Posts