K-man Posted November 26, 2003 Share Posted November 26, 2003 När jag historiskt har hört skivor som har legat på högspecade utgåvor så har musiken sällan varit i min smak, trots att jag har en väldigt bred smak....så då har jag helt enkelt blundat för dessa.....jag har nu sett att många av de skivor jag mer än gärna lyssnar på i "vanlig" CD-version finns i högspecutgåva...så då börjar jag plötsligt bli VÄLDIGT intresserad av dessa skivor..... Eftersom jag inte har ngn koll på dessa etiketter så kommer här ett antal frågor som förhoppnigsvis kommer hjälpa mig hitta godingar...! Vilka "högspecade" skivbolag/etiketter finns det egentligen? Var hittar jag dem? De kanske rent utav har ngn egen site? Vad är det som gör dessa etiketter så bra? Vad skiljer sig så att säga mot den "vanliga" versionen? edit: och vad skiljer emellan de olika högspecarna? ...bra kan bli ännu bättre.... \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 27, 2003 Share Posted November 27, 2003 De klassiska audiofilbolagen som Telarc, Stockfisch, Reference Recordings, Chesky Records, Sheffield Lab. m.fl. har många godbitar i sina arkiv men ibland kan musiken bli lite trött. Mer ljud än musik om man säger så. Mobile Fidelity och tyska Zounds har ju släppt många ordinarie inspelningar i högkvalitetsversion. En bra väg till välljud är annars samlingsskivor från Burmester, JMlab, ALR Jordan och liknande. Där finns mycket bra musik att hämta i audiofil utgåva. Sedan har vi ju de "stora" bolagens egna utsläpp av speciella serier. "Master Edition", "Master Sound", "Hi-Bit", "Gold Series" och allt vad dom heter. Många klassiker finns i dessa versioner och jag tycker att det brukar vara värt merkostnaden. Absurt blir det först när dessa "Limited Editions" kommer ut på samlarmarknaden och priserna ibland kryper över tusenkronorsstrecket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neon Park Posted November 29, 2003 Share Posted November 29, 2003 Ett bolag som ger ut lite intressant blues är Audioquest deras inspelningar är fina likaså Opus 3 det är ett svenskt audiofilbolag,ger bla.ut Eric Bibb både på LP och CD.Amanda McBrooms inspelningar på Sheffield Lab. är mycket bra. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts