Jump to content

Tyssssssssssssssstnad - Thöress Full Function Preamp

Recommended Posts

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Du får deala med eliot om det   Reinhard Thöress är mån om att det inte figurerar alltför många varianter av hans elektronik på marknaden. Han gör därför Phono Enhancer i flera versioner o

När jag bläddrar igenom denna reseskildring inser jag att jag saknar dina intressanta reportage från hifins finrum. Vore kul om du kunde gräva lite i fotoalbumet och hämta igen någon ytterligare resa.

Posted Images

Tack, tack, även å eliots vägnar.

Här har vi partner in crime:

DSC_4188-panorama.JPG

DSC_4196.JPG

1 hour ago, calle_jr said:

Detta innebär att man även kan ta signalen direkt från tonhuvudet på en rullbandspelare.

Det fina med Phono Enhancer (Eng för Phono Entzerrer) är att man utöver eq för IEC/NAB och olika hastigheter även kan hantera tonhuvudets behov av kalibrering, åtmintone inom vissa gränser.

1 minute ago, Apexorca said:

Känner jag dig rätt så lär det inte dröja länge innan detta provas, eller är det redan gjort?

Den finns inte kvar hos mig längre.

Men eliot och jag har diskuterat detta i ett par års tid, så det kommer ske. Förr eller senare :)

10 hours ago, calle_jr said:

Bygget är således helt i linje med FFPA som avhandlats tidigare i tråden.

De fem MM-ingångarna kan såklart avkoda enligt riaa, men det finns tre reglage på fronten för att modifiera eq. Om man vrider det mittersta reglaget "Mittelton" moturs så förstärker man mellanregistret jämfört med riaa-kurvan.
Om man vrider reglaget "Tiefton" moturs så boostar man basen, och med det högra reglaget "Hochton" ökar man briljansen jämfört med riaa-kurvan när man vrider det medurs.

Detta innebär att man även kan ta signalen direkt från tonhuvudet på en rullbandspelare.

DSC_4148.JPG

Frågan är om det "enbart" är dessa tre som skiljer riaa-delen från FFPA :39: