Jump to content

Tyssssssssssssssstnad - Thöress Full Function Preamp


calle_jr

Recommended Posts

On 2018-01-02 at 22:07, calle_jr said:

Det är ett bra exempel på att det kan vara lurigt med specar.

Tänk jag har hört Audion SilverNight brusa som faen med ett passivt försteg och 86dB stativare.

Alla specar har ett sammanhang.

 

 

Vad satt det för drivrör (6922) i den Audionen? Ska definitivt inte brusa eller brumma om allt är som det ska. Röret 12SN7 som använts i detta försteg skall inte brusa det heller speciellt med tanke på den låga förstärkningsfaktorn samt låga brantheten.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Erik Andersson said:

 

Vad satt det för drivrör (6922) i den Audionen? Ska definitivt inte brusa eller brumma om allt är som det ska. Röret 12SN7 som använts i detta försteg skall inte brusa det heller speciellt med tanke på den låga förstärkningsfaktorn samt låga brantheten.

Oj, det var många år sedan och det var inte mina grejer utan ett besök jag gjorde. Kommer inte ihåg.

Poängen är främst att de flesta fina för- och slutsteg inte är allround. Det mesta kan prestera alltifrån mediokert till superbt. 

 

Ps. 60dB gain i riaat ser inte jag som lite.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-01-03 at 13:43, calle_jr said:

Nej, det är linjesteget så det ska alltid vara så.

 

Jag gjorde detta och tre andra fel när jag fick hem försteget, så det lät lite mysko vid första inkoppling. Bland annat är kartongerna till rören märkta "left" och "right" vilket jag tolkade som höger och vänster kanal, men det betyder vänster och höger sida i förstärkaren. På själva rören finns en märkning "LO", "LU", "RO" och "RU" vilket jag klurade ut betyder Links, Rechts, Oben och Unten :D Dessutom valde jag fel last och så satte jag locket på fel håll så att rören får mindre ventilation. Det är alltså lite småfel i bilderna ovan. Men det var inget som brann :)

 

Nu har jag provlyssnat några dagar och systemet låter klart annorlunda med FFPre jämfört med M5 Phono.

Aktiv förstärkning ger en jäkla kick. Försteget är oerhört transparent och dynamiskt med en fantastisk upplösning. Det är mycket tyst vad gäller elektronikbrus, och LP som har en ren och klar klang låter rent och klart. Skivbrus blir mer framträdande, och jag kanske får ändra mina tvättningsvanor. Jag kanske har en viss ovana vad gäller ljudreglagen, men jag upplever mer dynamik och med det hörs även skivbrus och knäppar tydligare. Jag tror jag ska laborera lite till med lasten för att stävja detta något. Den puristiska designen återspeglas väldigt tydligt i ljudsignaturen. Det är ofiltrerat, obeslöjat, sofistikerat och utan tvekan öppna spjäll. Varken Atlas, Jadis, eller Verity kan beskyllas vara slöfockar, och med denna kombination har jag aldrig haft en bättre skjuts i systemet.

 

Jag kan inte avgöra om det ena eller andra försteget är bättre, utan det var väldigt kul att de spelar i samma liga men på helt olika sätt. En begynnande ansats är att FFPre lämpar sig bättre för klassisk musik och orkesterverk, medan M5Phono har en lite mysigare signatur avsedd för rock, jazz och blues.

 

DSC_3406.JPG

 

Lite fundering kring denna konstellation kontra den gamla. Kör du fortfarande med stepupen eller kan den tas bort nu? Om jag minns rätt hade du väl två utgångar på Kuzman och därmed möjlighet att ansluta två olika lösningar. Eller har M5:n gått vidare? En lösning för klassisk musik och en för jazz, rock och annat kanske är det optimala? :unsure::thumbsup:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calm said:

Lite fundering kring denna konstellation kontra den gamla. Kör du fortfarande med stepupen eller kan den tas bort nu? Om jag minns rätt hade du väl två utgångar på Kuzman och därmed möjlighet att ansluta två olika lösningar. Eller har M5:n gått vidare? En lösning för klassisk musik och en för jazz, rock och annat kanske är det optimala? :unsure::thumbsup:

Med Thöress är det enbart aktiv förstärkning i riaat, utan stepup. Det förstärker utsignalen från Atlas till 560mV (5cm/s zero-peak) vilket är fullt tillräckligt till linjesteget.


Kuzma 4Point har dubbla tonarmskablar så man kan ansluta till två riaa. Men jag har aldrig attraherats av det.

Både M5 Phono och Erodion finns kvar.

Jag måste snart gå in i en slags rationell mode tror jag :D

 

Det andra som jag ruvar på är att bygga om en ingång på Thöress till tape eq med rör. Som en modern C37 skulle man kunna säga :)

Om man studerar tape eq för 15ips IEC så är den vansinnigt mycket enklare än riaa, det krävs ingen basboost och dämpningen vid 20kHz är bara 13dB jämfört med 20dB för riaa.

I min värld såg det ut som en enkel komplettering med ett lågpassfilter (4550Hz) på en av cd-ingångarna, förutsatt att jag kan sätta ett head direct out på Studer med lite gain för att kunna driva lite längre kablar. Men det är ingen helt enkel operation att realisera. Det ser ut att bli en långbänk, om det ens går.

 

 

eq.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Shift hifi said:

Superkul att läsa om ett av få försteg som jag drömt om ett bra tag. Jag förstår att lättheten finns, men finns det någon magi?

Magin finns i huvudsak i musiken men man vill gärna kategorisera när man spelar två så olika försteg. Det är uppenbart svårt. Lite grand som en diskant. Band- eller domediskant? Horn eller paneler? Var och en av dem har sina kvaliteter.

Jag hade förmånen att lyssna på två helt fantastiska system igår, från Euphonias västra falang. Först hos JR och senare hos Apexorca. Två helt olika system, men som var och en framkallade magi för både mig och övriga besökare.

 

Men svaret på din fråga är tveklöst JA!

 

Link to comment
Share on other sites

 

Jag har 0.45m tonarmskablar med kapacitans 33pF/m, och 1.25m phonokablar också med 33pF/m, samt 2x10pF för kontakterna. Det ger totalt 75pF kapacitans. Enligt Jonathan Carrs beräkningar kan jag utgå från 505ohm last för att sänka ultraljudspeaken med 3dB.

 

DSC_3388.JPG

 

DSC_2995.JPG

 

Monopickuper med dubbla spolar (dual mono) kan användas rakt av i Thöress, och man kan tex ansluta en stereopickup på P1 och en monopickup på P2.
För renodlade monopickuper som enbart har en kanal men som man vill spela i två högtalare så bör den kopplas med en mono tonarmskabel för att undvika brum. Vänster och höger signaljord kommer oundvikligen skapa jordloopar. Endast höger kanal ansluts hela vägen, och höger output 1 och 2 ansluts till vänster och höger kanal på slutstegen.
Vänster kanal kortsluts med en RCA-plugg direkt på förstegets ingång.

 

Tänk på att en sådan pickup enbart har lateral komplians, så om den spelas med en stereo-LP så kan den skada skivan.
Man kan inte blanda mm- och mc-pickuper på P1-P3 eftersom de använder samma phonokrets som ju är optimerad för den ena eller andra avseende ingångskänslighet och gain.

 

Om man enbart har en stereotonarmskabel så ansluts både vänster och höger kanal i riaat, och signalpinnarna för vänster plus samt vänster jord kortsluts vid pickupen.

 

DSC_3347.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calle_jr said:

Oj, det var många år sedan och det var inte mina grejer utan ett besök jag gjorde. Kommer inte ihåg.

Poängen är främst att de flesta fina för- och slutsteg inte är allround. Det mesta kan prestera alltifrån mediokert till superbt. 

 

Ps. 60dB gain i riaat ser inte jag som lite.

 

Enligt databoken har 12SN7 vilket är samma rör som 6SN7 bortsett från glödspänningen, en förstärkningsfaktor på 20 samt branthet på 2,5 ma/v vilket är lågt i förhållande till nyare rörkonstruktioner som tex 6922. Av de utmärkta bilderna att  döma innehåller försteget dessutom  lågeffekttransistorer, hur användes de? Ingår de i förstärkningskedjan? 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Erik Andersson said:

 

Enligt databoken har 12SN7 vilket är samma rör som 6SN7 bortsett från glödspänningen, en förstärkningsfaktor på 20 samt branthet på 2,5 ma/v vilket är lågt i förhållande till nyare rörkonstruktioner som tex 6922. Av de utmärkta bilderna att  döma innehåller försteget dessutom  lågeffekttransistorer, hur användes de? Ingår de i förstärkningskedjan? 

Jag tror det. Det är en kaskodkoppling och jag kan inte redogöra för schemat. Än i alla fall. Svårt att hitta.

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, calle_jr said:

Med Thöress är det enbart aktiv förstärkning i riaat, utan stepup. Det förstärker utsignalen från Atlas till 560mV (5cm/s zero-peak) vilket är fullt tillräckligt till linjesteget.


Kuzma 4Point har dubbla tonarmskablar så man kan ansluta till två riaa. Men jag har aldrig attraherats av det.

Både M5 Phono och Erodion finns kvar.

Jag måste snart gå in i en slags rationell mode tror jag :D

 

Det andra som jag ruvar på är att bygga om en ingång på Thöress till tape eq med rör. Som en modern C37 skulle man kunna säga :)

Om man studerar tape eq för 15ips IEC så är den vansinnigt mycket enklare än riaa, det krävs ingen basboost och dämpningen vid 20kHz är bara 13dB jämfört med 20dB för riaa.

I min värld såg det ut som en enkel komplettering med ett lågpassfilter (4550Hz) på en av cd-ingångarna, förutsatt att jag kan sätta ett head direct out på Studer med lite gain för att kunna driva lite längre kablar. Men det är ingen helt enkel operation att realisera. Det ser ut att bli en långbänk, om det ens går.

 

 

eq.jpg

 

Låter intressant! Och frågan är som du säger få till det både kabelmässigt och ljudmässigt inte minst. Thöress har aldrig funderat i dessa banor med hänsyn till det ökande intresset för bandspelare?

Själv är jag nog ganska skeptisk till att göra förändringar som skulle ändra ljudkaraktären på min bandspelare. Det är trots allt även inspelningarna på dessa spelare som sätter mycket av karaktären på det som kommer ut i slutändan. Annat är väl moderna och äldre pickuper vars karaktär ligger i själva pickupen och möjligheten att laborera med flera. Tyvärr har jag inget lätt byte av pickupskal i armen så det fick bli flera armar istället.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Magin finns i huvudsak i musiken men man vill gärna kategorisera när man spelar två så olika försteg. Det är uppenbart svårt. Lite grand som en diskant. Band- eller domediskant? Horn eller paneler? Var och en av dem har sina kvaliteter.

Jag hade förmånen att lyssna på två helt fantastiska system igår, från Euphonias västra falang. Först hos JR och senare hos Apexorca. Två helt olika system, men som var och en framkallade magi för både mig och övriga besökare.

 

Men svaret på din fråga är tveklöst JA!

 

Okej!

Ja jag förstår att det blir olika kategorier i upplevelsen mellan dina försteg.

Kör du din pu direkt i försteget utan stepup?

 

Tack! //Stefan

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, calm said:

Låter intressant! Och frågan är som du säger få till det både kabelmässigt och ljudmässigt inte minst. Thöress har aldrig funderat i dessa banor med hänsyn till det ökande intresset för bandspelare?

Jo. Han har byggt Phono Enhancer med Tape input till ett par japanska kunder.

 

 

34 minutes ago, calm said:

Själv är jag nog ganska skeptisk till att göra förändringar som skulle ändra ljudkaraktären på min bandspelare. Det är trots allt även inspelningarna på dessa spelare som sätter mycket av karaktären på det som kommer ut i slutändan.

Det är klokt tycker jag, och man måste göra en helt reversibel lösning.

Nu får jag anledning att visa mitt nya fina lock som JR har ordnat :)

 

DSC_3414.JPG

 

 

Om jag lyfter av locket ser man hur enkelt ledarna från tonhuvudena är anslutna:

 

DSC_3416.JPG

 

 

23 minutes ago, Shift hifi said:

Kör du din pu direkt i försteget utan stepup?

Ja, riaat har aktiv förstärkning.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Jag tror det. Det är en kaskodkoppling och jag kan inte redogöra för schemat. Än i alla fall. Svårt att hitta.

 

 

Hm, Mycket intressant, en kaskodkoppling med en transistor på topp. Det är en koppling som undertecknad och David Chessell utvecklade i början på 90 talet, alltså c:a 25 år sedan.  Intressant att spekulera i om våra idéer inspirerat denna firma, eller om de har samma tänk som vi hade en gång. Ett schema vore intressant att ta del av!

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, calle_jr said:

Jo. Han har byggt Phono Enhancer med Tape input till ett par japanska kunder.

 

 

Det är klokt tycker jag, och man måste göra en helt reversibel lösning.

Nu får jag anledning att visa mitt nya fina lock som JR har ordnat :)

 

DSC_3414.JPG

 

 

Om jag lyfter av locket ser man hur enkelt ledarna från tonhuvudena är anslutna:

 

DSC_3416.JPG

 

 

Ja, riaat har aktiv förstärkning.

 

Okej! Riktigt kul att läsa dina upplevelser, inväntar mer intryck med spänning! ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 1/6/2018 at 09:54, Shift hifi said:

inväntar mer intryck med spänning!

 

Nu har jag lyssnat in mig en längre tid och på allsköns musikstilar.

 

Thöress FFPre har mer bett och kraft vilket ger en påfallande positiv känsla. Men AN M5 Phono låter mer raffinerat, snyggare, mjukare, rundare. Upplösningen är likartad, men med Thöress innebär det lite hårdare sound än med M5 som normalt blir mer musikaliskt och harmoniskt. Det kan mycket väl vara att M5 maskerar toppen med mellanregistervärme. Men jag tycker det blir mer trivsamt.


Jag kan inte utan vidare leva med någon av dem eftersom jag ständigt söker andra spännande marker. Men det innebär inte att jag på något sätt stör mig när jag lyssnar på musik. Tvärtom, såhär bra ljud har jag aldrig haft. Det gäller både AN M5 Phono och Thöress FFPre.

Det är svårt med jämförelser på Internet, för det som är intressant läsning är inte vad som är bra med den ena utan hellre vad som var så fruktansvärt dåligt med den andra. Jag är inte bitter :D ;) Om jag hade haft lite rundare kringkomponenter kunde slutsatserna mycket väl blivit tvärtom.

 

En intressant fortsättning för Calle_jr är att testa M5 med en snäll sut med exvis 5 eller 10ggr förstärkning och anpassad för 3-5 ohm internimpedans. En sån här kanske :?:

 

s-l1000.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, calle_jr said:

Om jag hade haft lite rundare kringkomponenter kunde slutsatserna mycket väl blivit tvärtom.

Tänkte samma. Jag har en retippad Koetsu i hyllan. Det dröjer något år innan den skall upp på banan här hemma. Hade varit intressant att höra hur den matchar Thöress. Jag inbillar mig att Thöress är mer Koetsu-man än Lyra. Bara en känsla. Säg till om du vill prova.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
21 minutes ago, Apexorca said:

 

 

Thorens TD124! Vill haaaaaa.

Jajamensan :)

Men du kanske inte har sett detta: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12704-varför-mono-picup/&do=findComment&comment=233650

 

 

Här är det denna Thöress Phono Entzerrer som är tänkt att avhandlas:

 

DSC_4159.JPG

 

DSC_4162.JPG

 

@eliot är således tillbaka från europareseriet, men denna story börjar långt innan det...

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, calle_jr said:

Jajamensan :)

Men du kanske inte har sett detta: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12704-varför-mono-picup/&do=findComment&comment=233650

 

 

Här är det denna Thöress Phono Entzerrer som är tänkt att avhandlas:

 

DSC_4159.JPG

 

DSC_4162.JPG

 

@eliot är således tillbaka från europareseriet, men denna story börjar långt innan det...

 

 

Den hade jag inte läst. Så då gör jag det. Men en TD124 vill jag nog ändå ha. Säljer du? :4:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Säljer du?

Du får deala med eliot om det :)

 


Reinhard Thöress är mån om att det inte figurerar alltför många varianter av hans elektronik på marknaden. Han gör därför Phono Enhancer i flera versioner och detta är version 4 med en MC-ingång och 5st MM-ingångar.


Denna modell har dessutom ett par ingångar för äkta (single coil) mono-pickup. De är gula och syns på denna bild, under en grönmarkerad MC-ingång (high-gain 500ohm) och 5st blåa MM-ingångar (medium-gain 47k). Thöress anger inga tydliga specifikationer varken för riaa eller försteg. Men efter dialog med honom förstår jag att MC har minst 65dB gain, och MM gissar jag har minst 45dB gain.

 

DSC_4200.JPG


Med monoingång kan man använda en eller två av utgångarna för att undvika risk för brum, vilket annars lätt uppstår om man dubblerar signalen från en single coil monopickup tidigare i kretsen.

 

Som syns finns det inget kretskort i denna burk heller (Thöress troget) utan allt är lött punkt till punkt på bryggor, en brygga för resp kanal.

 

Trafon är avkopplad från chassit med gummifötter, och så som kretsarna är byggda på bryggor verkar det helt uteslutet att trafovibrationer ska fortplanta sig till känsliga kretsar.

 

Bygget är således helt i linje med FFPA som avhandlats tidigare i tråden.

 

De fem MM-ingångarna kan såklart avkoda enligt riaa, men det finns tre reglage på fronten för att modifiera eq. Om man vrider det mittersta reglaget "Mittelton" moturs så förstärker man mellanregistret jämfört med riaa-kurvan.
Om man vrider reglaget "Tiefton" moturs så boostar man basen, och med det högra reglaget "Hochton" ökar man briljansen jämfört med riaa-kurvan när man vrider det medurs.

 

Detta innebär att man även kan ta signalen direkt från tonhuvudet på en rullbandspelare.

 

DSC_4147.JPG

 

DSC_4148.JPG

 

DSC_4149.JPG

 

DSC_4150.JPG

 

DSC_4151.JPG

 

DSC_4153.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...