Jump to content

Tyssssssssssssssstnad - Thöress Full Function Preamp


calle_jr

Recommended Posts

Rör och tystnad, går det?

Thöress Full Function "Super" Preamp

 

 

DSC_3346.JPG

 

Purely active MC phono section, no built-in step-up transformers. 
Accurate RIAA-equalization.
Entirely hard-wired.
Separate volume control for left and right channel.
High quality power transformer.

 

INPUTS
HP Line-in, low level
P1 Phono-MC
P2 Phono-MC
P3 Phono-MC
CD1 Line-in, high level
CD2 Line-in, high level

 

OUTPUTS
1 First main output.
2 Second main output.
Q Monitor output.
 

:)

 

Edited by calle_jr
Text redigerad efter avtäckning.
Link to comment
Share on other sites

reinhardthöress.jpg

Bild: hifimaailma.fi

 

Reinhard Thöress har på några år utvecklat sin arsenal i Aachen till att omfatta både riaa, trafos, försteg, slutsteg, högtalare, och integrerade varianter av dessa. Ett färskt tillskott är en phono enhancer, som har 6 phonoingångar där var och en kan anpassas till både pickup och avkodningskurva.


Thöress arbetar alltid med en puristisk utgångspunkt, utan kretskort, gärna med rör, delade kanaler, handlindade trafos och hög känslighet. Hans devis är en hyllning till proutrustning  från elektronrörens guldålder.

 

Hans försteg har mig veterligen funnits längst, och han har alltid haft en högklassig phonodel, antingen separat eller integrerad.
 

DSC_3329.JPG

Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, new order said:

Vad menas med detta undrar jag då?

 

DSC_3354.JPG

 

DSC_3355.JPG

 

Thöress Super Preamp är ett linjesteg med integrerad phonodel. Den finns i tre varianter avsedda för olika ingångskänslighet och pickuplast. En helt aktiv high-gain-version avsedd för lågohmiga MC-pickuper med låg output. En medium-gain för MC och MI med medelhög utspänning. Och så finns det en standard MM 47kohm-variant.

 

Link to comment
Share on other sites

Den ser ju ohyggligt solid ut. Vilka kontakter på baksidan. :mm:

Det är ju lite spännande att det finns så mycket olika varianter för olika sorters pickuper. Esoteriskt!! Då gäller det att tänka efter ordentligt innan man handlar så att man inte behöver köpa allt nytt vid ett pickupbyte. 

Link to comment
Share on other sites

Intressant!

Går man in på deras hemsida så finns det en del intressanta  och esoteriska produkter. Just kombinationen rör, intern kabeldragning istället för kretskort, ingen intern feedback och  precisionspotensiometrar kanalseparerade tycks syfta till att prestera goda S/N värden. Anpassning för olika pickupspecifikationer verkar finnas för MC.  Men hittar ingen teknisk data kring detta? Är det detta som väcker intresse eller möjligheten att kombinera fler pickuper till samma försteg? Eller kombinationen Atlas och stepup mindre optimal?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Richard said:

Den ser ju ohyggligt solid ut. Vilka kontakter på baksidan. :mm:

Det är ju lite spännande att det finns så mycket olika varianter för olika sorters pickuper. Esoteriskt!! Då gäller det att tänka efter ordentligt innan man handlar så att man inte behöver köpa allt nytt vid ett pickupbyte. 

Ja, den framstår nästan spartansk jämfört med Audionote, men det ser mycket välbyggt ut.

High-gainversionen är kaskodkopplad och byggs med tre separata ingångar som anpassas för olika last. En axiell resistor på respektive ingång, som vid behov kan bytas ganska enkelt. Jag skulle t.o.m kunna göra det själv :D

 

DSC_3331.JPG

 

Som man kan se på detta färgschema för motståndskodning så är detta exemplar förberett med 100ohm, 560ohm och 1kohm:

 

ResCode.GIF

Källa: http://www.capgo.com

 

Vilket för enkelhets skull är markerat på chassiet, dock är det angivet 500ohm för P2:

 

DSC_3341.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

En första kommentar kring inledningsfrågan Rör och tystnad går det...? är en mycket berättigad fråga. Jag har ju rör hela vägen från riaa -> försteg -> slutsteg. I samband med att jag byter rör så är detta den absolut största utmaningen och alltid handlar det om att hitta tillräckligt tysta 12AU7. Det är alltid en utmaning men det går. Vid senaste bytet tog det 3-4 inköp innan jag hittade rätt. Facit just nu är "tillräckligt tyst" men jag har varit med om ännu tystare.

 

Kan han också förse den med balanserade kontakter (även om lösningen inte är balanserad)? Jag har en gång bytt ut alla mina RCA-kablar till XLR-varianter. Det var en rätt kostsam uppgradering.

 

Härlig retrolook utan tidsepok. Designen fungerar fint även idag.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Intressant!

Går man in på deras hemsida så finns det en del intressanta  och esoteriska produkter. Just kombinationen rör, intern kabeldragning istället för kretskort, ingen intern feedback och  precisionspotensiometrar kanalseparerade tycks syfta till att prestera goda S/N värden.

Ja!

Precis.

 

2 hours ago, calm said:

Anpassning för olika pickupspecifikationer verkar finnas för MC.  Men hittar ingen teknisk data kring detta?

Han har inga alls problem att beskriva i detalj, men eftersom han bygger dessa mer eller mindre custom så har jag för mig att någon har missförstått specar som inte gäller ett specifikt exemplar. Ingångskänslighet och gain påverkas ju av vilken version det är. Denna, som han kallar "FFPre 3xMC"-version (Full Function Pre) har ca 60dB gain i riaasteget.

 

2 hours ago, calm said:

Är det detta som väcker intresse eller möjligheten att kombinera fler pickuper till samma försteg? Eller kombinationen Atlas och stepup mindre optimal?

Det är egentligen en annan anledning, som vi kommer till :)

 

DSC_3338.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Bebop said:

En första kommentar kring inledningsfrågan Rör och tystnad går det...? är en mycket berättigad fråga. Jag har ju rör hela vägen från riaa -> försteg -> slutsteg. I samband med att jag byter rör så är detta den absolut största utmaningen och alltid handlar det om att hitta tillräckligt tysta 12AU7. Det är alltid en utmaning men det går. Vid senaste bytet tog det 3-4 inköp innan jag hittade rätt. Facit just nu är "tillräckligt tyst" men jag har varit med om ännu tystare.

 

Kan han också förse den med balanserade kontakter (även om lösningen inte är balanserad)? Jag har en gång bytt ut alla mina RCA-kablar till XLR-varianter. Det var en rätt kostsam uppgradering.

 

Härlig retrolook utan tidsepok. Designen fungerar fint även idag.

I ett phonosteg är det ovanligt. Normalt sett kan man glömma helt aktiva rör-riaa för pickuper med låg utspänning.

Thöress puristiska konstruktion som är kaskodkopplad verkar dock fungera :icon_smile_cool:

 

Han kan säkert bygga med xlr-kontakter.

 

DSC_3353.JPG

Link to comment
Share on other sites

 

Försteget är byggt med två bryggor som ligger över varandra, den nedre för vänster kanal och den övre för höger:

 

DSC_3338-.JPG

 

Till höger sitter Phonodelen som förstärker 60dB aktivt med en PCC88 och två 12SN7GT. Prydligheten är imponerande. Signal-brus är mycket högt, och man ska nog se till att inte ha annan elektronik i närheten av dessa kretsar. Thöress anger inte ut så mycket absoluta mätvärden eftersom det återigen beror mycket på uppställningen, omgivningen, vad och hur man själv har kopplat.

 

DSC_3340.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så känsligt. Utnivån från ett riia med ligger ofta i paritet med utsignaler från t ex cd-spelare eller något lägre (beror på utspänning från pickup i kombination med hur mycket riaan förstärker). XLR brukar rekommenderas från ca 5 meter. Men det XLR kan vara bra även om du har kortare längd. Om du har balanserade steg tycker jag du skall prova oavsett längd.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Linjedelen som sitter till vänster på bryggan förstärker i ett steg utan feedback med ett 12SN7GT-rör per kanal. Långa kablar eller slutsteg med mycket låg ingångsimpedans (säg 10kohm) är inga problem. Denna puristiska topologi medför att utsignalen är fasvriden 180 grader jämfört med ingångssignalen. Man ska alltså fasvända polerna på högtalarkablarna till slutsteget för att få korrekt absolut fas.
 

DSC_3346.JPG

 

DSC_3339.JPG

 

DSC_3344.JPG

 

 

Här har vi transformatorn:

 

DSC_3336.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Ja!

Precis.

 

Han har inga alls problem att beskriva i detalj, men eftersom han bygger dessa mer eller mindre custom så har jag för mig att någon har missförstått specar som inte gäller ett specifikt exemplar. Ingångskänslighet och gain påverkas ju av vilken version det är. Denna, som han kallar "FFPre 3xMC"-version (Full Function Pre) har ca 60dB gain i riaasteget.

 

Det är egentligen en annan anledning, som vi kommer till :)

 

DSC_3338.JPG

 

Ganska spatiöst under huven och med "lödpaneler" som man känner igen från tiden när man själv satt under lampans sken och lödde i röken av flussmedel. Verkar vara ordning och reda utan alltför långa signalvägar. Snyggt och enkelt och bara diskreta komponenter. Även om en petimeter säkert skulle anmärka på att motstånden inte var lödda i samma färgordning på alla ingångar, även om detta saknar teknisk betydelse. :D:) Skulle vara intressant att veta hur S/N-värdet ser ut på just denna modell som en jämförelse med rena transistormodeller, utifrån hur rörsteg kan mäta sig med dessa som rubriken nämner.

Lite retrokänsla får man onekligen av designen, men som alla goda funktionella sådana står de pall för tidens tand.:thumbsup: Inget bling, bling vilket är bra. Nu blir det spännande att höra om orsaken till investeringen!:unsure: 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calm said:

Skulle vara intressant att veta hur S/N-värdet ser ut på just denna modell som en jämförelse med rena transistormodeller, utifrån hur rörsteg kan mäta sig med dessa som rubriken nämner.

Ja, jag får försöka ta reda på det själv :)

Thöress själv garanterar att elektronikbrum i linjesteget är ohörbart vid användande av högtalare med upp till 100dB känslighet. Det är klart, kombinationen tunga transistorslutsteg och högeffektiva horn är en utmaning för alla rörförsteg.

 

1 hour ago, Apexorca said:

Du skulle gått elektro istället! Eller också...

Nej nej :D , jag är ju inte pyroman :unsure:

 

Volymkontrollerna ser inte mycket ut för världen, men det är custom ALPS-potar, och de är förvånansvärt exakta i förhållande till graderingen trots att de är steglösa:

 

DSC_3335.JPG

 

Här ser vi ingångsväljaren som satts nära ingångarna för kortaste signalväg: 
 

DSC_3334.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Ja, jag får försöka ta reda på det själv :)

Thöress själv garanterar att elektronikbrum i linjesteget är ohörbart vid användande av högtalare med upp till 100dB känslighet. Det är klart, kombinationen tunga transistorslutsteg och högeffektiva horn är en utmaning för alla rörförsteg.

 

Låter som vid alla kvalitetsprodukter "tillräckligt bra för att det inte skall vålla problem" brukar det heta. Det var mer av kuriosaskäl som jag var lite nyfiken. :D:)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

 

Thöress själv garanterar att elektronikbrum i linjesteget är ohörbart vid användande av högtalare med upp till 100dB känslighet. Det är klart, kombinationen tunga transistorslutsteg och högeffektiva horn är en utmaning för alla rörförsteg.

 

Mina TAD-horn har en verkningsgrad på 114dB/m/W och jag testade några transistorsteg som alla brusade. Däremot gjorde inte Audion SilverNight det med varken 2A3 eller 300B. Innan så trodde jag att det var tvärtom.

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Harryup said:

Mina TAD-horn har en verkningsgrad på 114dB/m/W och jag testade några transistorsteg som alla brusade. Däremot gjorde inte Audion SilverNight det med varken 2A3 eller 300B. Innan så trodde jag att det var tvärtom.

Det är ett bra exempel på att det kan vara lurigt med specar.

Tänk jag har hört Audion SilverNight brusa som faen med ett passivt försteg och 86dB stativare.

Alla specar har ett sammanhang.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag besökte Thöress sommaren 2012 och här kan ni läsa om besöket. Den produkt som tilltalar mig mest är hans Phono Enhancer som är en Parametrisk Equalizer där man kan ställa in brytfrekvensen/-erna för att ackommodera alla möjliga korrekturer som fanns på 50-talet innan RIAA-korrekturen blev standard. Jag kommer ihåg hur Reinhard Thöress demonstrerade hur även modernare inspelningar fick sig ett rejält lyft med anpassade inställningar på hans "Wunderkiste" :41:

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, eliot said:

Jag besökte Thöress sommaren 2012 och här kan ni läsa om besöket. Den produkt som tilltalar mig mest är hans Phono Enhancer som är en Parametrisk Equalizer där man kan ställa in brytfrekvensen/-erna för att ackommodera alla möjliga korrekturer som fanns på 50-talet innan RIAA-korrekturen blev standard. Jag kommer ihåg hur Reinhard Thöress demonstrerade hur även modernare inspelningar fick sig ett rejält lyft med anpassade inställningar på hans "Wunderkiste" :41:

När jag bläddrar igenom denna reseskildring inser jag att jag saknar dina intressanta reportage från hifins finrum. Vore kul om du kunde gräva lite i fotoalbumet och hämta igen någon ytterligare resa. För det gjordes väl resor efter 2014 också?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Riktigt läcker liten apparat. Ser mer ut som labbutrustning än HiFi :mm:

 

19 hours ago, calle_jr said:

Denna puristiska topologi medför att utsignalen är fasvriden 180 grader jämfört med ingångssignalen. Man ska alltså fasvända polerna på högtalarkablarna till slutsteget för att få korrekt absolut fas.

 

Detta låter väldigt opraktiskt om jag fattar det rätt. Skall man alltså skifta högtalarkablarnas poler varje gång man byter källa?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Taxmannen said:

Detta låter väldigt opraktiskt om jag fattar det rätt. Skall man alltså skifta högtalarkablarnas poler varje gång man byter källa?

Nej, det är linjesteget så det ska alltid vara så.

 

Jag gjorde detta och tre andra fel när jag fick hem försteget, så det lät lite mysko vid första inkoppling. Bland annat är kartongerna till rören märkta "left" och "right" vilket jag tolkade som höger och vänster kanal, men det betyder vänster och höger sida i förstärkaren. På själva rören finns en märkning "LO", "LU", "RO" och "RU" vilket jag klurade ut betyder Links, Rechts, Oben och Unten :D Dessutom valde jag fel last och så satte jag locket på fel håll så att rören får mindre ventilation. Det är alltså lite småfel i bilderna ovan. Men det var inget som brann :)

 

Nu har jag provlyssnat några dagar och systemet låter klart annorlunda med FFPre jämfört med M5 Phono.

Aktiv förstärkning ger en jäkla kick. Försteget är oerhört transparent och dynamiskt med en fantastisk upplösning. Det är mycket tyst vad gäller elektronikbrus, och LP som har en ren och klar klang låter rent och klart. Skivbrus blir mer framträdande, och jag kanske får ändra mina tvättningsvanor. Jag kanske har en viss ovana vad gäller ljudreglagen, men jag upplever mer dynamik och med det hörs även skivbrus och knäppar tydligare. Jag tror jag ska laborera lite till med lasten för att stävja detta något. Den puristiska designen återspeglas väldigt tydligt i ljudsignaturen. Det är ofiltrerat, obeslöjat, sofistikerat och utan tvekan öppna spjäll. Varken Atlas, Jadis, eller Verity kan beskyllas vara slöfockar, och med denna kombination har jag aldrig haft en bättre skjuts i systemet.

 

Jag kan inte avgöra om det ena eller andra försteget är bättre, utan det var väldigt kul att de spelar i samma liga men på helt olika sätt. En begynnande ansats är att FFPre lämpar sig bättre för klassisk musik och orkesterverk, medan M5Phono har en lite mysigare signatur avsedd för rock, jazz och blues.

 

DSC_3406.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk manick. 

Har själv en fäbless för EMT JPA 66 men Eliot har rekommenderat Thöress istället vid flera tillfällen så den måste vara bra. 

Jäkligt skön 60-tals design som flörtar både med Revox G36 och gamla Dynacord gitarr och bas- förstärkare. 

Gillar den rätt igenom tyska texten :D

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calm said:

När jag bläddrar igenom denna reseskildring inser jag att jag saknar dina intressanta reportage från hifins finrum. Vore kul om du kunde gräva lite i fotoalbumet och hämta igen någon ytterligare resa. För det gjordes väl resor efter 2014 också?

 

Calm

 

Håller med. Det var hifiresor av rang.  

Du har en del att ta igen @eliot

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...