Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Sitter och funderar på ett problem eller problem är de kanske inte egentligen mer en frågeställning vad som är rätt och fel.

Båda mina TAD produkter cd/dac och slutsteg är dubbelisolerade (jag tycker de är lite märkligt men de finns kanske en förklaring).

När jag höll på och koppla så upplevde jag lite konstig känsla när jag tog i ett jordat chassit och någon av TAD prylarna. Mätte och jovisst där var en spänningsskillnad. Kollade att båda stickpropparna var fasade rätt men fortfarande en viss spänning mellan chassina på TAD mot skyddsjorden. 

Alla signaljordar är kopplade i chassit på både cd/dac och slutsteg så denna spänning sprider sig genom tex usb till min SOtM streamer.

Så då till mina tankar är det fel att jorda dessa tre delar som hänger ihop streamer -> DAC -> slutsteg för att få bort spänningen i chassina och undvika att de är olika potential mellan de olika delarna? Minusen på SOtM SMS 200 Ultra är kopplad till chassit som i sin tur är kopplad till usb så allt hänger ihop så att säga.

Jag tänkte mig ta två RCA hanar och en usb, koppla i ledare och ansluta ledaren till jorden på matningen till elektroniken och ansluta en RCA i DAC, en RCA i slutsteget och till sist usb kontakten i SOtM för att få samma jordpotential på dem.

Är detta ett feltänk eller så man gör för att bli av med dessa problem?

Jag tänker ju lite på de produkter som tex Nordost säljer där man kan välja tex kabelsko, rca osv på kablarna som man ska jorda ihop produkterna med de vet ju inte vad jag trycker i dem i om de är en jordad apparat eller en dubbelisolerad produkt? Fast sen tänkte jag att de kanske är via motstånd eller liknade i de produkterna för att chassit inte ska bli direkt jordat?

Edited by octavia rs
Posted (edited)

Efter att läst lite så kanske jag bara ska jorda på ett ställe och göra det i källan. 

Koppla in en jord i en usb på min SOtM så att -0V på PSU och chassi blir jordat vilket då ger en ensam jordpunkt till min hifi.

received_10155038395380846.jpeg.051caf565a8f1f5f3a2af10ef0fb5b33.jpeg

I mitt fall blir SOtM källa, cd/dac blir försteg och ja slutsteg är ju vad det är.

http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?19891-Ground-Loops-101

Edited by octavia rs
Posted

Utan att ha några egentliga fakta låter det ju lite besynnerlgt att du upplever potentialskillnader vid beröring av chassina på ”dubbelisolerade” produkter? Jag trodde det betydde att chassit inte ens hade jordpotential?

Har du någon antenn ansluten i någon produkt som är galvaniskt ansluten till dina TAD?

Posted (edited)

Ska kanske förtydliga lite @AlfaGTV Vet inte om andra ibland upplevt samma med dubbelisolerade produkter i metall där man får en lite konstig känsla i fingret som man drar över chassit på produkten att de liksom blir ett konstigt motstånd. Jag har upplevt detta på flera dubbelisolerade recievers utan att något varit inkopplat. Spänningen ändrar sig med hur fas och nolla hamnar i IEC kontakten och är lägst så som TAD vill att de ska komma in.

De jag läst är ju att detta oftast är ett problem med SMPS i dubbelisolerade produkter där AC sidan är kopplad till DC sidan med en lite kondensator men mina TAD har ju linjära PSU så jag vet inte riktigt vad de kan vara. Om de nu inte har en väldigt liten SMSP för standby läget för att komma ner i väldigt låg standby förbrukning vilket ju skulle kunna ge denna kapacitiva koppling från AC till DC och sen ut i chassit? Sen har ju iofs alla former av transformatorer en kapacitiv koppling mellan lindningarna så där är ju ett visst läckage även i en vanlig linjär PSU och om chassit är jordat så märker man ju aldrig detta.

Jag kan koppla ur allt till dac eller slutsteg endast ha ström i dem och mäta mellan chassit och skyddsjorden och då få en spänning. Måste ju vara någon form av kapacitiv eller hög impedans koppling mot chassit som ger denna spänning som ju inte är farlig då strömmen är väldigt låg men stor nog att känna.

Jag har sett lösningar med en 0,22uF X-kondensator kopplad på chassit till skyddsjorden vilket då ska ta bort denna effekt.

Jag får min tv via fiber så den antennen är garanterat galvaniskt frånskild :)

Edited by octavia rs
Posted

Har råkat ut ungefär likadana problem med brum i högtalarna och det försvann endast med att jorda chassiet direkt till jord. När apparaterna var jordade i varandra så fanns brummet hela tiden, både med och utan separat jord mellan chassierna.

/Harryup

Posted

Jag har inget problem med brum @Harryup mest att de är irriterande med ett chassi som är spänningsförande och att man inte vet var de tar vägen då de ju söker jord så att säga. Jag mätte igår att de rör sig om 2-3uA vid 40Vac som dac och steg läcker om man jordar dem tillsammans. Kommer troligtvis jorda källa, dac och steg tillsammans med lika långa ledare i stjärnjordningspunkten på min Ansuz nätlist de borde ge förutsättningar för att de inte ska uppstå konstiga jordlopar. 

Posted

Med separat jordning av varje apparat så försvann alla skillnader i spänning mellan olika chassier och brummet också. Med jordade apparater i varandra och bara en jord ifrån den sista så fanns spänningsskillnader och också brum hos den personen. Största boven om jag minns rätt var en Canal Digital satellitmottagare som utan att den var inkopplad med HDMI och antenn tillförde störningar enbart om man jordade den i vidare i nästa apparat. Separat jordad så försvann allt inklusive kännbar "strävhet" i apparatpaneler.

Posted (edited)

Hej octavia rs

Om du skriver sökorden “AC adapters”+” tingling sensation” så kommer du att hitta beskrivningar av ojordade nätdelar och (laptop)datorer där ditt fenomen med ”en lite konstig känsla i fingret som man drar över chassit på produkten” uppstår

Det du känner är just läckströmmen som uppstår mellan apparaten och din kropp, en ström som troligen är delar av milliampere men tillräckligt för att vi skall ”förnimma” strömmen.

I ljudsammanhang kan en läckström på den nivån ibland påverka ljudet. Om och hur den påverkar beror t.ex. på den frekvens som strömmen har och var i ljudanläggningen läckströmmen uppstår.

Jämfört med tiden när vi ”bara” hade ett fåtal apparater ihopkopplade, när alla apparater var i samma rum och matades från ett och samma (ojordade) vägguttag, så har problematiken ökat.

Sedan kravet på skyddsjord kom, i bostäder som är byggda 1994 eller senare, har delvis en ny problematik uppstått eftersom de finns de som löser brum- och andra störningsproblem anläggningar där apparater är kopplade till olika (jordade) vägguttag genom att ”isolera” jordstiftet. Du kan söka på orden ”Ground lift” och även då titta på bilder och videoinspelningar.

Om man konsekvent jordar (potentialutjämnar) sin anläggning i en och samma punkt, då brukar det inte uppstå vare sig brum eller ”tingling sensation”. Om det behövs (om det t.ex. handlar om höga frekvenser eller stora avstånd, ytor) kan man även bygga upp ett jordplan (likt det i en dator).

Peo har här på forumet delvis behandlat detta med jordning av apparater med spänningssatt chassi (potentialskillnader ) under rubriken ”rätt fas” när han skrivit om ”Det smutsiga nätet”.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12049-det-smutsiga-nätet/&page=8

Edited by CommonMode
Posted

Hej @CommonMode jo jag har koll på de mest av det du skriver och jag har gjort så som @Peo skrev i tråden om de smutsiga nätet genom att jorda min streamer (SOtM SMS Ultra via en ledig USB), min DAC (TAD D1000mk2) via en ledig RCA och mitt slutsteg (TAD M2500mk2) via en ledig RCA. Tre separata kablar går ifrån apparaterna till jorduttaget på min Ansuz nätlist, det uttaget är kopplat till stjärnjorden i listen. Ifrån listen har jag sen cirka 0,5m 4kvmm och sen cirka 10m 10kvmm till mitt fasadmätarskåp så jag anser att de bör ge en så låg impedans jord anslutning att störningar bör vara minimerade. 

Jag utgick ifrån denna bild men använde sen min befintliga matning istället för att dra fram en egen jordning ifrån centralen.

Apparat_2.jpg?dl=0

Posted

Hej octavia rs

När jag ser Peo:s bild så vet jag inte var “stickproppen” och dess jordstift ansluts.

För att undvika potentialskillnader och ”slingor” så skall stickproppens jordstift anslutas i punkten stjärnjord och ledningarna i möjligaste mån följa varandra utan någon ”yta” mellan.

Posted
24 minutes ago, CommonMode said:

För att undvika potentialskillnader och ”slingor” så skall stickproppens jordstift anslutas i punkten stjärnjord och ledningarna i möjligaste mån följa varandra utan någon ”yta” mellan.

Jag har allt kopplat i samma stjärnjord men min DAC och slutsteget har ingen jord (dubbelisolerade) så jag får endast jordpotential via anslutningen som är kopplad i stjärnjordningspunkten. 

Posted (edited)

Hej octavia rs

Du skrev inledningsvis ”Så då till mina tankar är det fel att jorda dessa tre delar som hänger ihop…..” Och sedan ”Är detta ett feltänk eller så man gör för att bli av med dessa problem?”

Har man ”icke balanserade” signalsystem dvs använder en skärm i en kabel som återledare för signalöverföringen och denna skärm (återledare) samtidigt är ansluten till apparatens signaljord (och hölje) samt att apparaten är matat med nätspänning då tror jag det är svårt att inte ”jorda” systemet.

Om få apparater kopplas samman, man har höga signalnivåer och låg impedansnivå i överföringen, om allt matas från samma uttag, få apparater som alstrar störningar i närheten etc. så är naturligtvis problemet mindre, men nätet 50Hz och eventuella switchfrekvenser i olika omvandlare är svåra att ”enbart isolera” sig från.

received_10155038395380846.jpeg

Du frågar efter vad” man gör för att bli av med dessa problem;

i figuren  har du bara en jordpunkt (vid signalkällan) och det är bra, men vad jag förstår så är signalöverföringen mellan apparaterna obalanserad d.v.s. skärmen ingår i signalöverföringen.  

Detta gå bra så länge inga ”läckströmmar” från slutsteget eller förförstärkaren som går via skärmen i din signalkabel skapar ett spänningsfall, som adderas på signalen och att nivån på den störningen blir för hög. Att spänningsfallet orsakat av läckströmmen kan adderas på signalen beror på att de går i samma ledare (skärmen).

Edited by CommonMode
Posted (edited)
12 hours ago, octavia rs said:

genom att jorda min streamer (SOtM SMS Ultra via en ledig USB)

Är det skärmen (metallhöljet) eller spänningsmatningens minus-pol du jordar?

Och i din skiss  (Post #10) undrar jag om det är chassina som jordas/kopplas samman på den vänstra sidan och signaljord på den högra?

Edited by AlfaGTV
Posted (edited)

Hej octavia rs

Vi fortsätter lite;

Om vi antar att din förförstärkare (preamp i figuren) har fler ingångar och du t.ex. ansluter en annan ljudkälla dit, då riskerar du att få en adderad läckström i skärmen.

Ansluter du tex en TV så kan den läckströmmen både vara från nätdelen och från ett antennsystem eller kabeltvnät.

Detta betyder att din anläggning fungerar utmärkt som du byggt den idag och kan fungera bra även om du ”bygger på den” med fler enheter, men du vet inte säkert om du måste ändra uppbyggnaden om du t.ex. utökar anläggningen.

Du har en bra lösning som fungerar (med eller utan din modifiering) i nuvarande läge. Du kopplar inte som tillverkaren tänkt men din lösning eliminerar ” tingling sensation”

Sedan är jag lite bekymrad över att många tillverkare idag verkar vilja utesluta skyddsjorden. Det går bra om man bara tittar på en apparat eller ett fåtal apparater tillsammans. Men flyttar över bekymren till ”apparatköparna” som måste lösa ev. störningsbekymmer t.ex. gällande läckström.

Edited by CommonMode
Posted (edited)
2 hours ago, AlfaGTV said:

Är det skärmen (metallhöljet) eller spänningsmatningens minus-pol du jordar?

De är samma punkt i Sotm så både höljet och -0V.

Den bilden stämmer inte till hundra med mitt system då mina apparater är dubbelisolerade så jag jordar dem via chassit till stjärnjorden i min list. 

Chassi och signaljord är samma på TAD så allt hänger ihop.

De är chassi till vänster och skyddsjorden till höger. I vanliga fall med skyddsjordade apparater så är den ju kopplad i chassit så allt har samma potential.

Skissen stämmer inte med mitt system då jag har dubbelisolerade apparater och kör chassijorden till min nätlist de skriver @Peo att om man har tillräckligt grov matning kan man göra så som jag gjort.

Edited by octavia rs
Posted (edited)

@CommonMode

Mina apparater är balanserade så bilden stämmer inte.

Jag har bara usb in i min DAC. Tv kopplad via optisk.

Dac, slutsteg dubbelisolerade. 

Streamer matas med 9vdc.

Streamer, dac och slutsteg jordade via sina höljen till stjärnjorden i min nätlist. Inga andra kopplingar mot jord.

Edited by octavia rs
Posted

Hej octavia rs

Det låter bra

Du har kunskaper om din anläggning och kan "bygga" på detta, när du köper och kopplar ihop

Men ditt urval kan bli begränsat, det kan kosta mer och det kräver "kunskap" att välja och bygga.

Posted

Försöker hålla lite koll @CommonMode :)

Jag tycker ju att dubbelisolerade apparater är rätt dumt då de ju endast är det sålänge de inte kopplas till nått som är jordat.

Jag ville dock inte att den spänning jag hade i chassina skulle leta sig okontrollerat via andra apparater/signalkablar så då tyckte jag de var bättre att jorda dem stumt i skyddsjorden så allt har samma potential.

Sen om de är rätt eller fel de får vara vilket som. Skulle där uppstå ett fel i en apparat som är dubbelisolerad och jag avsiktligt jordat den kommer felströmmen aldrig överstiga det jordfelsbrytaren löser på så ur min synvinkel som Elinstallatör kan min anläggning inte bli farlig.

Jag gjorde en snabb skiss över hur de hänger ihop så är de lättare att se vad jag gjort.

received_10155061362875846.jpeg.7432af2dc637012932e173079dd2faa5.jpeg

Posted (edited)

Hej octavia rs

Du skrev inledningsvis; "Båda mina TAD produkter cd/dac och slutsteg är dubbelisolerade (jag tycker de är lite märkligt men de finns kanske en förklaring). "

Jag sökte på TAD slutsteg och hittade tre olika;

TAD M2500 MkII har två kanaler, är ojordat (dubbelisolerad) med valmöjlighet mellan balanserat och obalanserad signalingång

TAD M4300 har fyra kanaler, är jordat med valmöjlighet mellan balanserat och obalanserad signalingång

TAD M600 har en kanal, är jordat med enbart balanserat signalingång.

Jag gissar att du har TAD M2500. Eller har du en annan ojordat (dubbelisolerad) modell?

I beskrivningen till TAD M600 kan man bl.a. läsa; ”The greatest benefit of balanced circuitry is that virtually no electric current flows through the ground. The self-contained heat sink shields the circuitry from the large signals that powers the speakers, thus preventing any potential difference. The balanced amplifier’s ground potential is therefore completely isolated.”

TAD verkar av det jag ser vara medveten om problemet med ”electric current flows through the ground” men löser uppenbarligen detta på olika sätt.

Edited by CommonMode
Posted

Du skulle kunna få låna min Entreq-burk om du har lust att experimentera med en sådan, @octavia rs.

Jag har mätt periodiska störningar på audiosignalen som försvann när jag kopplade in Tellus.

Om det hade gått att göra på annat sätt eller med enklare medel vet jag ej, men jag kan se på oscilloskopet att burken kan påverka störningar.

Lyssningsmässigt har jag fått störst hörbar effekt med burkar till högtalarna, men den effekten är jag inte byxad att mäta. Jag har inte ens försökt.

Posted

Hej octavia rs

Ojordade (och då rimligen dubbelisolerade) elektronikutrustningar hade jag tidigare uppmärksammat bland ”hembioutrustningar” (mångkanaliga utrustningar) .  Du, octavia rs, har nu visat mig hur det även återfinns bland ”hifiutrustningar” (tvåkanaliga utrustningar). Det tackar jag för.

Jag uppmärksammar samtidigt att TAD arbetar med problematiken när; ”electric current flows through the ground”. Det är bra att det uppmärksammas. Elsystemets säkerhets-ide bygger nämligen på att ”strömmar i skyddsjord” bara skall förekomma kortvarigt, och bara vid ett elfel.

Strömmar i skyddsjord skapar störningsbekymmer i elektronik. Referensen för elektroniken är ”jordplanet” och detta är (blir) oftast samman bundet med elsystemets skyddsjord.

Det TAD sedan skriver om sin lösning är intressant; ”The greatest benefit of balanced circuitry is that virtually no electric current flows through the ground. The self-contained heat sink shields the circuitry from the large signals that powers the speakers, thus preventing any potential difference. The balanced amplifier’s ground potential is therefore completely isolated.”

Balansering (mittpunktjordning) av elsystem är ett bra sätt att eliminera ”potentialsättning” och strömmar i skyddsjorden. Jag använde det i mitten på 1980 talet vid elkraftmätningar i industrimiljöer med mycket störningar. Sedan drygt femton år ”testar” jag att mata min ”ljudutrustning” med balanserad matningsspänning via en mittpunktsjordad transformator (1 kVA, jag hade ”liggande”), med gott resultat.

I samband med ”hembioutrustningar” blir problemet med blandningen av dubbelisolerade- och jordade apparater uppenbar. Dessutom kan apparater placerade i olika rum (med jordade respektive ojordade vägguttag) bindas samman galvaniskt. Det är inte bara risk för störningsbekymmer, även elsäkerheten är ett bekymmer.  

Posted
On 2018-01-04 at 16:45, CommonMode said:

Jag gissar att du har TAD M2500. Eller har du en annan ojordat (dubbelisolerad) modell?

Ja det stämmer att jag har M2500mk2 slutsteg och sen är det D1000mk2 cd/dac. Båda är dubbelisolerade som sagt och jag kör balanserat mellan dem.

När jag kopplade dem med fasen rätt i IEC kontakten så hade jag runt 40vac mellan chassit och skyddsjorden i uttagen där de matas ifrån. När jag mätte strömmen i ledaren som jag kopplade till skyddsjorden så låg den runt ett par uA.

Chassit och alla RCA, XLR signaljordar är sammankopplade när jag kontinutetstestar på respektive apparat. Om jag jordat någonstans hade ju den lilla ström flutit i skärmarna till de stället där de hittar jord.

Posted

Hej octavia rs

När du skriver ” När jag kopplade dem med fasen rätt i IEC kontakten”, menar du då att du provar att vrida kontakten 180 grader så att fas och nolla, in till utrustningen, byter plats och att ” rätt i IEC kontakten” är lägsta uppmätta värde?

Det du skrev; ”Jag mätte igår att de rör sig om 2-3uA vid 40Vac som dac och steg läcker om man jordar dem tillsammans.” är väldigt låga nivåer av ström och spänning med tanke på att ingångsimpedansen i en multimeter vid spänningsmätning ofta ligger på 10 MΩ.

Det är i nivå med vad en människokropp fångar upp i ett rum med elledningar och elapparater matade med 230V. Det är denna (ström och spänning) som ibland orsakar ”brum” när man rör vid signalstiftet i en ”RCA” kontakt.

Du skulle kunna testa mäta ström och spänning från din kropp och till jord med samma mätinstrument du använt för din ljudutrustning. Beroende på var du befinner dig i förhållande till elledningar och elapparater borde den mätta amplituden variera.

Som du beskriver din anläggning så har du rimligen en rejäl marginal innan du borde märka störningsbekymmer gällande läckström.

Posted
35 minutes ago, CommonMode said:

När du skriver ” När jag kopplade dem med fasen rätt i IEC kontakten”, menar du då att du provar att vrida kontakten 180 grader så att fas och nolla, in till utrustningen, byter plats och att ” rätt i IEC kontakten” är lägsta uppmätta värde

Ja jag har provat att mäta beroende på var jag får fasen i IEC kontakten och när fasen hamnar där den är märkt i kontakterna (sett in i IEC kontakten som ett V är fasen till vänster) får jag också lägst spänning mot skyddsjorden. Detta är även den plats som TAD rekommendera att fasen ska komma in på så de har nog koll på detta.

39 minutes ago, CommonMode said:

Som du beskriver din anläggning så har du rimligen en rejäl marginal innan du borde märka störningsbekymmer gällande läckström.

Jag hade som sagt inga problem med störningar mest att jag ville ha bort den skumma känslan när man rör vid chassina och risken att denna ström letar jord genom någon annan apparat som kan vara känsligare än vad TAD prylarna är.

Posted (edited)
1 hour ago, octavia rs said:

den är märkt i kontakterna (sett in i IEC kontakten som ett V är fasen till vänster) får jag också lägst spänning mot skyddsjorden. Detta är även den plats som TAD rekommendera att fasen ska komma in på så de har nog koll på detta

Menar du att TAD har visat var fas resp. nolla skall matas in i slutsteget? Det har jag inte hört förut gällande slutsteg, däremot gällande skivspelare. Är det en märkning i själva IEC kontakten så är det är mycket intressant! Går det se på någon bild på nätet?

När jag på 1970 talet spelade in musik (med kanske 50 meter balanserade mikrofonkablar) i kyrkor och konsertlokaler med en ombyggd Revox A77 (Live Recording) som var ojordad. Då fick jag själv söka igen hur alla kontakter skulle vändas i vägguttaget och ordna en lång jordad skarvkabel för att vara säker på att jag kunde jorda mikrofonförstärkaren. Detta för att vara säker att jag kunde undvika brum.

Det som @Peo har skrivit om bl.a. jordning och varför man kan få en fördel av att pröva att vända stickkontakten för att minska (eliminera) brum, är en bra genomgång.   

Edited by CommonMode
Posted
26 minutes ago, CommonMode said:

Menar du att TAD har visat var fas resp. nolla skall matas in i slutsteget?

Tyska tidninge  "Stereo" märker alltid ut på sina bilder på vilken pol fasen ligger. För brukade man alltid lägga en säkring på fasen som därmed blev ett riktmärke, s a s. Är det så fortfarande? 

Posted
24 minutes ago, CommonMode said:

Menar du att TAD har visat var fas resp. nolla skall matas in i slutsteget? Det har jag inte hört förut gällande slutsteg, däremot gällande skivspelare. Är det en märkning i själva IEC kontakten så är det är mycket intressant! Går det se på någon bild på nätet?

Inte på själva steget eller dac men kablarna som medföljer är märkta med var fasen ska vara. Nu hamnar fasen på den plats som är standard i IEC kontakter så de är ju egentligen mer att produkterna är byggda så att intaget stämmer med standarden.

Min handlare påtalade detta när jag köpte mitt TAD system att kolla så fasen hamnade rätt i IEC kontakten.

Jag använder andra kablar så jag rotade fram medföljande kabel, fasen till vänster när man kollar in i IEC som ett V.

received_10155069231415846.jpeg.ff74582e604f2200c9517490bd30d991.jpeg

Posted
4 minutes ago, Bebop said:

För brukade man alltid lägga en säkring på fasen som därmed blev ett riktmärke, s a s. Är det så fortfarande? 

Säkringen är ju alltid tänkt att vara på fasen sen hamnar den ju inte alltid där om man har en stickproppsansluten apparat utan att man kontrollerar.

Läser man PEO:s tråd så beskriver han ju varför de är av betydelse att få in fasen på rätt ställe i apparaten vilket minskar strålningen ifrån transformatorn, vilket lättast provas genom att koppla apparaten ojordad och spänningsmäta mellan chassi och skyddsjorden. 

Trafo_2.jpg?dl=0

Posted
47 minutes ago, octavia rs said:

Inte på själva steget eller dac men kablarna som medföljer är märkta med var fasen ska vara. Nu hamnar fasen på den plats som är standard i IEC kontakter så de är ju egentligen mer att produkterna är byggda så att intaget stämmer med standarden.

Min handlare påtalade detta när jag köpte mitt TAD system att kolla så fasen hamnade rätt i IEC kontakten.

Jag använder andra kablar så jag rotade fram medföljande kabel, fasen till vänster när man kollar in i IEC som ett V.

received_10155069231415846.jpeg.ff74582e604f2200c9517490bd30d991.jpeg

Är alla kablar märkta lika, d.v.s " fasen till vänster när man kollar in i IEC som ett V" ? Eller måste man hålla rätt på vilken kabel som hör till vilken apparat, eftersom apparaterna inte är märkta?