Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag ser inte nyttan med fler än 2 kanaler om man skall använda spelaren för uppspelning i ett HiFi-stereo-system. Men vill man spela in är det en annan sak.

Edited by Apexorca
Posted

Instämmer.

De 24 kanalerna mixas sedan ner till 2 kanaler (eller flerkanal). Här används 2-tumsband men varje spår på bandet är inte bredare än på ett kvarttumsband utan faktiskt smalare. Två tum blir 50,4 mm och delar man detta med 24 kanaler så får man en spårbredd på 2,12 mm mot 3,16 mm på en tvåkanalsbandare med 1/4"-band.

Posted
9 hours ago, lemanfan said:

Det var inte meningen att tas fullt så seriöst.  ;)

Ibland drabbas man av ett instinktivt habegär och när den rationella hjärnan kickar in får man tänka ut ett användningsområde :D

Posted

Satt och läste lite om artisten 1900 och kom över följande artikel, just angående bandspelare och inspelningar.

Förutom att använda störningar och andra oförutsedda fenomen så i sista stycket är lite intressant:

Innan den digitala mastringen mixade Christian ner skivan på rullband. När han höll på med inspelningarna till solo-projektet Krater gjorde han först en mastring från rullband, men eftersom det skulle användas i ett dataspel tyckte han att det brusade för mycket. Han trodde att bruset hade förstärkts i bandaren, så han gjorde bouncar istället och mastrade det. När han sedan hade möjlighet att A/B-jämföra, slutade med att han ändå gick tillbaka och mastrade från rullband, och tog bort lite brus.

– Jag brukar annars vara skeptisk till det här med att analogt ska vara så bra jämfört med datorer, men här var det en enorm skillnad. Det fanns en dynamik i ljudet som helt försvann från digitala bouncar, som jag förmodligen aldrig hade tänkt på annars. Det var som en glasruta framför, och när jag jämförde med det analoga som var det ett helt annat liv i det, som att man kunde ta på det, snarare än bara betrakta det, säger Christian.