Jump to content

One-Step - Mobile Fidelity Ultradisc (med flera)


Taxmannen

Recommended Posts

Jag tänkte att denna serie (och övriga one-step) kanske förtjänar en egen tråd! 

Med Donald Fagen - Nightfly precis utgiven har Music Direct börjat ta emot ordrar på nästa titel i serien, Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water. Det ryktas att den kommer att ges ut i 7500 exemplar. Samtidigt har det kommit ut "inofficiell" information om kommande titlar i serien - det ser lovande ut :mm:

 

  • UD1S 001 Santana - Abraxas
  • UD1S 002 Bill Evans Trio - Sunday at the Village Vanguard
  • UD1S 003 Donald Fagen - The Nightfly
  • UD1S 004 Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
  • UD1S 005 Stevie Ray Vaughan and Double Touble - Texas Flood
  • UD1S 006 Bob Dylan - Blood on the Tracks
  • UD1S 007 Stevie Ray Vaughan and Double Touble - Couldn't Stand the Weather
  • UD1S 008 Marvin Gaye - What's Going On
  • UD1S 009 Bill Evans Trio - Portrait in Jazz

 

Enligt samma rykten på nätet skall det gå att redan nu förbaka samtliga titlar på Music Direct för den hugade. Märkligt förfarande kan man tycka. Det vore självklart bättre med en prenumerationsmodell som t ex Analog Productions använder sig av där man också är garanterad samma serienummer genom en hel serie.

 

Link to comment
Share on other sites

Analogue Productions har också nyligen annonserat en one-step serie som vad jag förstår baseras på UHQR som MFSL/JVC gav ut i Japan i början av åttiotalet i en dryg handfull titlar. Den första blir The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold as Love som ges ut i två versioner Stereo (AUHQR 001) och Mono (AUHQR 002) och beräknas släppas sommaren '18.

 

Det blir en exklusiv box och prislappen ser ut att landa på 100 USD. Mer information här

 

tempAUHQR_0001__130940__11272017023720-2930.jpg.83e145fa6489134e7db4d30dc2f2f73d.jpg  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
8 hours ago, Taxmannen said:

enligt Discogs var det bara åtta titlar som gavs ut mellan 1981-83

Det är inte säkert att alla är upplagda. Jag vet inte och de har ju inte kronologiska löpnummer.

Märkligt hur de fick in Earl Klugh i den serien. 

 

Intressant att du tar upp produktionsmetoder. Jag har ingen One-step, och vet inte exakt vad det innebär.

 

På tal om ljudkvalitet i tunna/tjocka LP så var just mfsls tidiga utgåvor tunna. Exvis DSOTM var bara 100g. UHQR var dock 200g, och senare utgåvor från mfsl är nog allihop minst 180g.

 

Link to comment
Share on other sites

När du kommenterar just produktionsmetoden blir jag pinsamt medveten om att UHQR inte alls är en one-step - jag undrar var jag fick det ifrån? :blush

Oavsett, kan det vara intressant att ha med just UHQR i tråden eftersom det handlar om en ambition om att öka ljudkvaliteten på vinylskivor genom en bättre produktionsmetod med ökad kvalitetsgranskning. Här kommer några bilder på dokumentationen som följde med DSotM 1981.

 

IMG_3088.jpg.0c9496d1fb7960cc375df8b22e3402a9.jpg

 

IMG_3081.jpg.a56c23500d1947bdd199e7c54800bf5d.jpg

 

IMG_3082.thumb.jpg.a7a499b16234ee8c149cb06723f3a409.jpg

 

IMG_3083.thumb.jpg.11dd49a7ecefb61415da7c7275c43a2c.jpg

 

IMG_3084.thumb.jpg.32ba17338949943470e37309ae7f1fdb.jpg

 

IMG_3085.thumb.jpg.0625c0fc1789d7bc911eed047fbda061.jpg

 

IMG_3086.thumb.jpg.736451f68c503147fbdb719e09b3d926.jpg

 

IMG_3087.thumb.jpg.9613f7d6e51ea7ed0b2d21084f047600.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om vi bortser från det, om än intressanta, men dock "sidospåret" UHQR, så har utöver MOFI i alla fall två ytterligare bolag hoppat på one step-spåret. A. T. Music har nyligen gett ut två album av Lyn Stanley - The Moonlight Sessions Vol One och Two i handnumrerade 180g 45 rpm "Supersonic Vinyl", mastrade av Bernie Grundman och limiterade till 2000 exemplar av varje.

 

atmlp3105-45.jpg.02ce8b2fabdc8c00ab7f8a1ba7f96fe2.jpgatmlp3106-45le.jpg.5648f2d431459f524023a345ff942417.jpg

 

Utöver dessa två har Groove Note annonserat Jacintha - Here's to Ben A Vocal Tribute to Ben Webster också som en One-Step numrerad 180g 45 rpm. Även denna är mastrad av Bernie Grundman och är limiterad till 1500 ex.

 

grv1001-45le.jpg.e732d6f69571d449f48532cf0bbaa833.jpg

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, calle_jr said:

Skulle gärna se en större avbildning av bild 5 och 6 i dokumentationen.

 

Jag också, det är riktigt intressant att de mätt upp resonanserna i själva vinylplattan och att det är så stor skillnad. Man undrar ju lite vad det beror på?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, shaft said:

Hur låter din DSOTM?

 

Tyvärr har jag inte så många olika utgåvor att jämföra med, men av de utgåvor jag har på vinyl (sönderspelad svensk LP från '73, återutgåva från 2011 och MoFi/UHQR '81) gillar jag min UHQR klart bäst :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 2017-12-27 at 17:00, Taxmannen said:

Utöver dessa två har Groove Note annonserat Jacintha - Here's to Ben A Vocal Tribute to Ben Webster också som en One-Step numrerad 180g 45 rpm. Även denna är mastrad av Bernie Grundman och är limiterad till 1500 ex.

 

grv1001-45le.jpg.e732d6f69571d449f48532cf0bbaa833.jpg

 

Denna platta låg och väntade på mig när jag kom hem från den "knäckande föreställningen" hos Calm :D

Fantastisk platta och press - rekommenderas varmt!

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, eliot said:

Jag har den på R2R och på vanlig 45rpm så det får räcka för mig ?

 

R2R blev man sugen på efter att ha förförts av rullbandets oanade höjder hemma hos @calm

Jag misstänker att ditt ex inte är till salu? :icon_smile_cool:

 

6 hours ago, calle_jr said:

Men vad är nu "One-Step" då? :smash:

 

Det intressanta är att det faktiskt inte står ett ord om processen på Jacintha-plattan, men jag gissar att det är samma procedur som MoFi använder sig av, d v s att man eliminerar två steg i processen för att pressa en platta. I och med att man inte använder vare sig en "mother" eller en "father" så är tanken, i alla fall i teorin, att den pressade plattan har färre generationsförluster (= mer detaljer) och mindre ytbrus. En "Lacquer" och den "convert" man skapar utifrån "lacquern" som sen används som stamper för att pressa skivorna. MoFi säger inget om hur många skivor man pressar med varje "convert".

 

Plattan med Lyn Stanley beskriver processen på ungefär samma sätt, men kallar det negativ man använder som press för "father" och man skriver att en "father" används för att pressa allt mellan 100-1000 plattor beroende på hur länge den "håller" hur man nu avgör det.

 

Det säger sig självt att det blir en dyr process för större serier. Jag skulle också gissa att det utöver de fördelar som nämns ovan så innebär också processen i sig själv med framtagandet av en exklusiv produkt i små serier med ett stort mått av manuellt arbete och kvalitetskontroll att slutresultatet håller en högre standard.

 

image005.thumb.jpg.dffe1ec8b4ab917a3f170f00b6846762.jpg

 

Klickbar bild.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Taxmannen said:

Då förstår jag.

Det är ju egentigen en Six-Step-process som man skär ner till en Four-Step-process.

Men det är ju såklart inte så enkelt att göra en marknadsgrej av det :)

Undrar vad Mofi skulle kalla Direct-To-Disc...

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Nu har Simon and Garfunkel - Bridge Over Troubled Water kommit som den fjärde titeln i ultradisc one-step från Mobile Fidelity. Limiterad till 7500 ex.

 

Kvalitetskontrollen vid tillverkningen verkar det vara lite si och så med då det rapporteras om skadade boxar, seam-splits på innerkonvoluten, dubbla skiva ett, men ingen skiva två, så jag kände att jag ville sprätta och kolla mitt ex direkt. Inga defekter vad jag kunde se i alla fall :app:

 

IMG_3626.jpg.3bf105d511f894aaa24fdabb88bf65bb.jpg

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

On 2018-08-27 at 19:35, Taxmannen said:

Nu har Simon and Garfunkel - Bridge Over Troubled Water kommit som den fjärde titeln i ultradisc one-step från Mobile Fidelity. Limiterad till 7500 ex.

 

Kvalitetskontrollen vid tillverkningen verkar det vara lite si och så med då det rapporteras om skadade boxar, seam-splits på innerkonvoluten, dubbla skiva ett, men ingen skiva två, så jag kände att jag ville sprätta och kolla mitt ex direkt. Inga defekter vad jag kunde se i alla fall :app:

 

IMG_3626.jpg.3bf105d511f894aaa24fdabb88bf65bb.jpg

Trist att de är lite kvalitetsproblem men bra att din var ok. Jag har inte fått min än men hoppas att den också är ok. Har du även provspelat den? Om ja, hur är ljudkvaliteten?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2017-12-15 at 10:52, Taxmannen said:
  • UD1S 001 Santana - Abraxas
  • UD1S 002 Bill Evans Trio - Sunday at the Village Vanguard
  • UD1S 003 Donald Fagen - The Nightfly
  • UD1S 004 Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
  • UD1S 005 Stevie Ray Vaughan and Double Touble - Texas Flood
  • UD1S 006 Bob Dylan - Blood on the Tracks
  • UD1S 007 Stevie Ray Vaughan and Double Touble - Couldn't Stand the Weather
  • UD1S 008 Marvin Gaye - What's Going On
  • UD1S 009 Bill Evans Trio - Portrait in Jazz

 

Mail igår från MoFi  om att man nu uppenbarligen gör ett hopp i releaseordningen och planerar för släpp av Marvin Gaye i December.

 

Intressant i sammanhanget är att man samtidigt introducerar vad man kallar för SuperVinyl:

 

Developed by NEOTECH and RTI, MoFi SuperVinyl is the most exacting-to-specification vinyl compound ever created. Analog lovers have never seen (or heard) anything like it. Extraordinarily expensive and extremely painstaking to produce, the special proprietary compound addresses two specific areas of improvement: noise floor reduction and enhanced groove definition. The vinyl composition features a new carbonless dye (hold the disc up to the light and see) and produces the world’s quietest surfaces. This high-definition formula also allows for the creation of cleaner grooves that are indistinguishable from the original lacquer. MoFi SuperVinyl provides the closest approximation of what the label’s engineers hear in the mastering lab.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
On 2018-10-18 at 23:11, Taxmannen said:

Jag fick precis mail om att man nu tar emot förbeställningar på UD1S 005 Stevie Ray Vaughan and Double Touble - Texas Flood. Ett givet köp för mig!

Förstår det. Texas Flood är ett förbannat bra album.

 

On 2018-10-02 at 09:36, Taxmannen said:

samtidigt introducerar vad man kallar för SuperVinyl:

Beskrivningen låter precis som Clarity som Classic Records introducerade för 12"s enkelsidiga 45-varvare. Och den är ju bra :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

He

De skeppar Bill Evands Portrait In Jazz nu i USA. På tyska CD o vinylsiter säger det att det kommer att release 7 Juni. Vet någon hur det fungerar? Är de exen som säljs på europeiska sidor import till exempelvis Tyskland eller pressas one step även i EU? Varför är det i så fall en senare release inom EU? Pressas de senare i USA för att tillgodose Europeiska kunder?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hmmmm lite update på min Bill Evans som jag fick i mina händer i helgen. MoFi skeppade den till en vän i Chicago. Anyway #1762/6000 hade felpress då A1 är pressad med fel stamper och det är Stevie Ray Vaughan Texas Flood. I och för sig bra, men inte direkt det man förväntar sig.

Efter mail säger MoFi att de har replacement skiva till mig men tvingar mig att betala shipping till SWE. Svenska tullen/Posten lär väl lägga på straffavgiften för att hantera paketet också. Riktigt dåligt!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2019-11-05 at 12:02, shaft said:

Efter mail säger MoFi att de har replacement skiva till mig men tvingar mig att betala shipping till SWE. Svenska tullen/Posten lär väl lägga på straffavgiften för att hantera paketet också. Riktigt dåligt!

Detta är ju en solklar reklamation, och du har köpt den som privatperson.

Tycker du ska stå på dig.

 

Jag har råkat ut för samma sak men då har det varit skador eller kraftigt buckliga skivor, inte fel stamper. Det är också reklamationer, men lite mer gråzon. Du har ju fått fel vara.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...