Jump to content

Julpyssel i tomteverkstaden


JWE

Recommended Posts

 

Inte mycket gjort när det börjat snöa, kanske tomten är klar tills det startar att töa
Presentera mig hinner jag göra sen, men tills dess se mig som en vän
Ni har säkert redan sett taxen, men denna teknik är faktiskt äldre än den kommersiella faxen

 

2_skalad.jpg.ee0f3742f11d871d8912fdbc5d4c3498.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Mitt första projekt av denna sort, ändå för mig ingen sport
Schemat av en karl som heter Fikus, Lukasz, och av mig ska det gladeligen brukas
Ett tweak i så hög grad, att t.o.m Patrick82 skulle bli glad.

 

13_skalad.jpg.653fb88a4d942734fb4497412384f4ed.jpg
14_skalad.jpg.ae4cb155de2d99e710755029a5a17758.jpg

 

PS. Hörde att vissa här gillar båtar, dessa kan jag se när jag spelar låtar

 

15_skalad.jpg.d09a9c2bc6d7e6496d16980eefbcea3d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag saknade någonting när jag spelade cd, det var grått och tråkigt. Ibland i vissa låtar kunde det låta vasst, nästan så man ville gå ut ur rummet. Min grotta är inte optimal ljudmässigt men vinylen har alltid varit snäll i framtoningen. 

Summa summarum:
NU! Foten kunde inte vara stilla. Drog igång Eva Cassidy - Bridge Over Troubled Waters och höll på att bli som bortblåst, kanske även mer rytmisk än vad vinylen är, close call i min rigg. 
Jämfört med vad det var förr så är det bättre i alla register, ingen tvekan. De höga frekvenserna var inte vassa alls utan det var ett lugn över det hela. Basen blev tightare och mellanregistret medryckande.
Dock är det ett litet brummande, men ingenting som jag störs av när musiken väl spelar.
Jag kommer återkomma till detta för jag kan göra en hel del för att optimera det. Bättre komponenter och placering på saker så det inte stör lika mycket. Utgångskondensatorerna på 2.2 uF hade -10..+30% vilken inte är så bra, men som tur var matchade de hyffsat, båda mätte runt 2.6 uF.

Ändå en väldigt stor skillnad ljudmässigt, det överraskade mig.

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

Skojigt med rör och inlägg skrivna på taxameter eller var det hexameter det hette (jag har inte gått i skolan på ett tag).

 

Välkommen in i rörvärmen!

Toleransen på utgångskondensatorer är inte så kritisk men värdet och kvaliteten kan vara mer avgörande. 2.2uF fungerar om du inte har allt för låg impedans i efterföljande led (gissar 47k).

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MatsT said:

Skojigt med rör och inlägg skrivna på taxameter eller var det hexameter det hette (jag har inte gått i skolan på ett tag).

 

Välkommen in i rörvärmen!

Toleransen på utgångskondensatorer är inte så kritisk men värdet och kvaliteten kan vara mer avgörande. 2.2uF fungerar om du inte har allt för låg impedans i efterföljande led (gissar 47k).

 

Jättekul med rör! Mycket riktigt, 47k på ingången till Accuphasen. 

Du har ingen rekommendation på någon bättre konding?

 

1 hour ago, Richard said:

Tack för detta julpyssel på "vers" (längre än så sträcker sig inte mina kunskaper). Väldigt trevligt! 

Har jag faktiskt inte tänkt på, att kunna putta in ett rör i kedjan efter behov. Väldigt smart. Grattis!!

 

Tack! Ett riktigt lyft blev det!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

:D :app:

Kunde inte hålla mig för skratt. Två borrade hål rakt genom skylten "CLASS 1 LASER PRODUCT".

 

Känner igen Lukasz Fikusz, det är väl Lampizator?

 

Hehe, det var så passande placering just vid ventilationshålen så den hamnade där. :)

 

Japp, det är Lampizator. Hans gamla blogg går fortfarande att läsa, på den placerade han wolfson wm8740 dacen (som sitter i denna) bland de bästa han har hört. Säkert har han ändrat sin uppfattning sen dess. Tror det var runt 2010 han gjorde sista uppdateringen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...