Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp/tips/råd.

Kort version:

Jag har lite drygt 60 beg. rör som jag inte vet vad jag ska göra med...

Lång version:

Jag köpte ett beg. element till sovrummet och betalningen var att jag körde ett lass med skräp till tippen åt säljaren. Skräpet visade sig vara en salig blandning av gammal elektronik från en radioaffär som stängde för över 40 år sedan. Eftersom att jag har lite svårt att slänga saker som kanske går att använda så åkte lasset med hem istället, till frugans stora förtret. Jag kom undan lynchning eftersom att tippen ändå var stängd så sent på kvällen så jag hade bara ett par timmar på att gå igenom allt skrot. Insåg snabbt att jag aldrig skulle hinna klura ut vad det var för konstiga instrument som dessutom troligen var trasiga eftersom att de blev kvarlämnade när butiken la ner. Jag fick istället fokusera på sådant som eventuellt skulle gå att återanvända så nu sitter jag här med en låda panelinstrument av varierande slag, en låda med beg. rör samt ett antal transformatorer av lite olika storlek. Jag började med att gå igenom lådan med rör, försökte lista vad det var samt googlade lite för att få ett hum om vad det var. Det är totalt 66 rör. Några lyckades jag inte utläsa beteckningarna på men det flesta gick bra. Jag har ingen nytta av rören så det vore kul om de kan glädja någon samtidigt som det känns bra att jag räddade dem från att landa på tippen. För att få reda på om de är användbara har jag förstått att det är klokt att testa dem så att man kan få koll på vart de befinner sig i sin livscykel. Jag har hittat en kille i Stockholm som kan hjälpa till att testa rören men då jag bor utanför Ödeshög så blir det lite långt så jag hoppas att det finns någon här som är intresserad och som finns lite närmare?

Lista över rör:

Fabrikat Modell Antal
RCA 6AX5GT 1
RCA 6AU5GT 1
RCA 6L6GC 1
TUNG-SOL 6080WA 1
RCA 6AU6A 2
RCA 6136 3
Philips EL42 1
Philips EL90 5
Mullard EL90 1
Telefunken 12AX7 8
General Electric 12AY7 1
RCA 12AU7A 3
RCA 6AW8A 3
Philips EF86 8
Philips ECC85 1
Philips ECC83 3
Mullard 12AU7 2
Philips 150B2 2
Sylvania 6A05A 3
Telefunken STV85/10 1
Mullard 6AB4 1
Mullard ? 1
RCA ? 1
RCA 5751 1
RCA 6072 1
RCA 6201 3
Sylvania 1V2 1
Sylvania 6u8a 3
RCA 6197 1
Philips 0A2 2

Mvh Martin

Edited by zooltrix
Posted

Alla satt monterade i diverse mätinstrument eller annan utrustning som jag skulle gissa kommer från flygindustrin. Så det finns inga kartonger men jag kan inte heller svara på hur konditionen är, vissa är helt klara i glaset medan andra är mörka där det ser ut att ha varit varmt.

Posted

Hej Zooltrix och välkommen till forumet. 

Dina 12AU7 och 12 AX7 (samma som ECC83) är jag inresserad av att köpa av dig. Beror naturligtvis lite vad du vill ha för dem. Jag har testutrustning som behövs för att kunna matcha dem på bästa sätt. Vad som inte framgår när man testar rör elektriskt är brusnivån. Det får man göra i den applikation man använder dem i. Bruskänsligheten beror också lite på hur rören används i t ex en förstärkare.

Jag får det till att du har totalt 16 rör av 12AU7, 12AU7A, 12AX7 och ECC83. De är jag intresserad av. Du kan lägga ett PM till mig vad du vill ha för dem så tar jag risken för att de fungerar eller inte och hur många som är kan vara användbara och matchbara.

Posted

Då det är flera som hört av sig tänkte jag bara förtydliga lite. Ja, jag kan inget om rör MEN jag vet hur man använder Google så jag har förstått att Telefunken 12ax7 är en potentiell diamant i min grushög, i alla fall om man ser till vad de kostar på andra ställen:

6 st på Ebay

Tubedepot

Enligt märkning på rören så är de tillverkade under september och oktober 1962. Vill minnas att 7st är smooth plate medan 1 är ribbed plate. Jag förväntar mig inte att de ska inbringa de summorna som rören i länkarna ligger ute för men någon stans mellan 0kr och en halv semester för familjen (kanske blir en kort semester till grannkommunen...). Skämt å sido, jag bad om er hjälp för att hitta en väg till en objektiv bedömning av skicket på dessa rör så att jag kan känna mig trygg vid en försäljning och köparen vet att han får.  

Posted
59 minutes ago, zooltrix said:

Skämt å sido, jag bad om er hjälp för att hitta en väg till en objektiv bedömning av skicket på dessa rör så att jag kan känna mig trygg vid en försäljning och köparen vet att han får. 

Sund inställning. Man skall dock ha klart för sig att bara för att det står Telefunken, Siemens, RCA... innebär det inte per automatik att rören är bra. Det kan vara väldigt stor spridning mellan rör och i de flesta fall arbetar de parvis. Det är därför man söker matchade rör. De måste också vara lika "tysta", dvs så att inte det brusar på ena kanalen men inte den andra. Det upptäcker man som sagt inte i en rörprovare.

Jag har ett par "juveler" från Philips från 60-talet men de är oanvändbara i mitt försteg eftersom de brusar som Niagarafallet. Att köpa rör via Ebay skulle jag inte ge mig på. Jag handlar endast från seriösa leverantörer som jag vet testar rören ordentligt. 

Du får återkomma när du har en bättre bild av rörens egenskaper och om du vill sälja. 

Posted

Får du något över som du inte vill ha en massa pengar för så kan du höra av dig. Jag har en "rörsamlare" i bekantskapskretsen och Ödeshög är inte jättelångt från där jag bor.

Posted

Jag skulle nog vilja påstå att du bör testa rören innan du säljer dom. I alla fall om du ska ta marknadsvärdet för dessa.

eller så säljer du allt för en mycket mindre summa till någon som säljer rör och har tillgång till en rörprovare av klass.

annars har du inte en aning om vilka rör som är ok/matchade mm. Man kan ha flera fel på ett rör utan att det hörs direkt.

Vissa defekter leder ju till direkt hörbara saker som brus och åska. Andra fel är mer förrädiska.

Jag har ett gäng matchade nyligen uppmätta 6DJ ECC88 från Philips; A-frame samt Amperex Bugle boy (tidigt 60- tal) som jag tänkte sälja. Även om jag köpt dessa matchade från en känd rör-försäljare skulle jag inte sälja dom vidare ifall jag inte hade mätvärden på dem.