Apexorca Posted December 5, 2017 Posted December 5, 2017 (edited) Detta var något jag önskat göra länge. Besöka Nilento, som kanske är en av Nordens mest erkända och mycket meriterade studio. Hit söker sig artister från världen för att få spela in. Samtidigt som Nilento har egna mobila enheter som de kuskar omkring med och spelar in stora orkestrar i konserthus mm. Specialiteten är jazz och lite runtikring det, men det blir annat också. Lite svensk pop tex. Nu senast den nästan berömda inspelningen/produktionen av Ted Gärdestad som spelar som etta på svensktoppen i, jag tror det var sedan 20 veckor minst i detta nu!!! Denna produktion är visst världsunik. Återkommer till det. Nilento drivs av Lars och Jenny Nilsson i Tulebo strax söder om Göteborg. Att beskriva dessa båda som dedikerade är allt annat än en överdrift. Lars är helt uppenbart ansvarig för själva studionerderiet där han har tydliga mål och han uppfinner och testar idéer till lösningar för de resultat han vill ha i det oändliga. Ett nära samarbete med akustikern Claes Olson visar sig vara helt avgörande för detta arbetssätt. Respekten mellan båda dessa gossar lyser. Ensam är inte stark, man behöver olika expertis för at lyckas. Dessa båda har kämpat och utvecklat soundet i 7 inspelningsrum. Lars har olika rum som är optimerade på olika vis beroende på vilket resultat man vill ha. Detta är bara början. Jag blev inbjuden till den Svenska delan av världsomspännande AES's möte på Nilento. Svårt att tacka nej. Ja det var det... Ni hänger väl med. Edited December 5, 2017 by Apexorca UffeZ, JWE, tek and 1 other 4 Quote
Double A Posted December 5, 2017 Posted December 5, 2017 Klart vi hänger med!!! Men ja tycker det går lite långsamt.... Quote
Apexorca Posted December 5, 2017 Author Posted December 5, 2017 (edited) Det är inte lätt att veta var jag skall börja. Att börja något så när från början kan vara klokt kanske. Studion har vuxit fram efterhand i en gamal lada och till sluta är det inte mycket kvar av den gamal ladan och den har också vuxit ut en del. Här visar Lars mig en bild på hur det såg ut från början. Utsträckningen är i dag liknande och möjligen är det plankor kvar från urminnes tider men bara som skelett och de kan skymtas i bygget här och där. Lars ville ha all yta till studioarbete men Jenny ville göra det socialt trevligt med ett stort kök och lounge. Loungen visar sig ha haft stor inverkan på inspelningarna. Lars har helt omvärderat nyttan med Loungen. Den är en central punkt där man samlas efter inspelning socialiserar lyssnar tillsammans och språkas och är kreativa ihop. Folk trivs här. Här sitter ordförande för den svenska delen av AES har jag glömt namnet på, sorry. AES är en branschorganisationn som har som syfte att med så stor vetenskaplig grund det går främja och verka för bra inspelningar. Här är också massa plattor och utmärkelser. Denna del sätter standarden för hela upplevelsen här. Det är något lugnt behaglig och avslappnande i hela studion. Glögg så klart. Jenny visar mig en gamal orgelpipa som byggts om till spritförråd... Bara tunna flaskor får plats. Lars bästa kompis är kock och han fixade ihop grymt bra käk. Edited December 5, 2017 by Apexorca UffeZ 1 Quote
LISTEN TO MUSIC Posted December 5, 2017 Posted December 5, 2017 Detta kommer att bli ett kul reportage! Tänk att vi har en så fin studio i världsklass så nära dig! Mvh Claes Double A and LasseJ 2 Quote
Apexorca Posted December 5, 2017 Author Posted December 5, 2017 AES hemsida har mycket matnyttigt. Bla streaming från mötet. AES-Sweden LISTEN TO MUSIC 1 Quote
Apexorca Posted December 5, 2017 Author Posted December 5, 2017 (edited) Jag fick en guidning i lokalerna. Lika fint och ordning och reda överallt. Laburintgångar och rum överallt, trappor, rutor mellan rum, kontrollrum och inspelningsrum. Kameraövervakning från ett kontrollrum. Alla kontrollrum är akustikbehandlade för frekvenslinjäritet. Rummet får inte färga ljudet här till skillnad från inspelningsrummet som på ett sätt skall färga ljudet. Vad jag kunde förstå i alla fall. Där skall ljudet trimmas till det sound Lars vill. Studiovärlden menar unisont att kontrollrummets akustik är viktigare än högtalaren. Jo... men lite bättre högtalare vore kul. Vi fick en demo senare på en ny Genelec. Jag var inte helt övertygad om dess excellens. Den demades i det största rummet av praktiska skäl och det var nog för stort rum tror jag.. Detta rum var det största mixrerummet. Högt i tak med variabel akustik och Claes sa att bara inom en dm när kunde denna svävande modul ändra ljudet avsevärt. Här ser vi nog lite av den gamla träbyggnaden också. Claes visar akustikprodukter och förklarar hur det tänkts. I denna modul ligger ett slags omvänt bashorn som absorberar bas. Detta rum var anpassat för trummor. Edited December 6, 2017 by Apexorca Quote
Double A Posted December 5, 2017 Posted December 5, 2017 Kul att få se hur dom tänker där musiken skapas. Spännande reportage! Jag kanse går händelserna i förväg, men nämndes det något om dom har mätt upp frekvensgång/efterklang i kontrollrummen? LISTEN TO MUSIC 1 Quote
calm Posted December 5, 2017 Posted December 5, 2017 Kul reportage! Känner igen en hel del av skivomslagen på de inspelningar som uppenbarligen är gjorda här. Skall bli kul att spela dem igen nu när jag sett bilder på hur det ser ut IRL. Frågan är om hur man spelar in? Samlade musiker i ett studiorum eller mer bås med instrumenten för sig? Har du bilder även på inspelningslokalerna? Calm Quote
bigblue Posted December 5, 2017 Posted December 5, 2017 Ska bli kul att höra hur du uppfattade akustiken i de olika rummen. Quote
Apexorca Posted December 5, 2017 Author Posted December 5, 2017 (edited) Här är utsikt från ett kontrollrum mot det stora inspelningsrummet. Detta rum kan delas upp i flera små rum där varje del har sina speciella tuning. Bakom skärmen kommer Ulf och Peter Wakenius spela för oss senare. Här upp är ett specialdesignat rum av Claes som passar röster. Det är utrustat med Golden horn i taket. Här kan vokalisten ha kontakt med ensemblen snett nedanför genom ett stort fönster. Sångrummet är högst upp i bild. Man hörde när man pratade i de olika rummen att det lät olika, men alltid mycket fokuserat. Stora rullbara moduler kan avgränsa och med tågräls kan väggar flyttas och gränsa av det som behövs. Den största delan av detta utrymme hade mycket högt i tak. Det berodde blandannat på att Claes kom på att det vore bra att sänka golvet ca 1 meter för att få det bättre. När Claes kom dit igen stod en grävskopa där inne och grävde. Lars har som sagt var stort förtroende för Claes... maken fick sänkas 2 meter för att få till det... resultatet blev ett utmärkt rum menar de båda. Men det var inte nog med det. Lars verkar älska kontrabas. Det kan spelas in på flera sätt för olika känsla. Bumligt eller stramt. Tycke och smak. Lars val kunna göra båda. Claes fick i uppgift att bygga en ny del i detta rum för kontrabas. Det visade sig också vara grymt för trummor. Det kallas "Björklund", detta rum. Med naturen som inspiration har detta rum beräknats och mätts på oerhört mycket. Resultatet blev ett rum som många basviolinister anser vara det bästa de någonsin spelat i och att de aldrig fått sådan bra feedback när de spelat någonsin. Inte ens fönster sitter rakt av akustiska skäl. Lars gillar inte stumma betonggolv. Han stampade på trägolvet och fick precis rätt feedback som han vill ha. Han men att det hjälper instrumenten på olika sätt. tex menar han att den stora flygeln låter bättre till klassisk musik på ett ställe och bättre till Jazz på ett annat. Likaså med olika mikrofoner, de är optimala till olika instrument tycker Lars som använder upp mot 30 olika mikrofoner som han har precis kontroll på. Jag ställde frågan om neutralt ljud, Lars höjde ögonbrynen. Det finns inte. Musiker och producenterna skapar ju ljudet efter egen ide så att det får det ljud de vill ha. Olika i varje inspelningsrum och olika beroende på vilket golv det är, placering i rummet mm, mm. Det viktiga är att det låter bra och har härlig klang. Jag inser mer och mer att den vanligt förekommande devisen i HiFi kretsar om att man vill höra hur det lät vid inspelningen bara är en slags fantombild. Det blir än mer tydligt senare på kvällen när vi får höra livemusik samtidigt som vi kan höra i lurar hur det låter vid inspelningens master. Det skilde mycket. Alltså inte som det låter live där, inte sanningen. Detta är vad jag själv börjat skriva om här på forumet sedan en tid. Jag har problem med att förstå vad man menar med "neutralt" vad är det? Och vad är " att det låter som vid inspelningen" Det är rena rama omöjligheter. Ofta finns det ingen unisont ljud vid inspelningen. Tex spelades Sven Bertil Taubs musik och sång in på olika platser vid olika tillfällen. Det skapades senare i datorn men som om det skulle varit på samma plast samtidigt. Det finns ingen sanning eller rätt ljud med avseende på hur det lät vid inspelningen. Vi hörde på Wakenius live med och utan lurar, där det i lurarna var inställt som Ulf Wakenius vill ha sitt sound från gitarren. Inte ens i lurarna där och då lät det som det gjorde när man tog av dem, så klart. Helt olika var det. Mycket varmare och mer fläsk i lurarna, ändå upplöst och fint. Jättebra. Utan lurar lät det naknare, tunnare, men sprittigare och lättare att skilja de båda gitarrerna åt. Hur kan då någon säga att ett HiFi system lååååångt senare i kedjan låter som vid inspelningen. Omöjligt tror jag. Med lurarna på huvudet lät det bra som tusan. När man tog av dem låt det också bra men med helt olika karaktär. Vilket var mest rätt??? Allt är rätt tycker jag, bara det låter bra. Det blir personligt. Jag såg fördelar både med lurar och utan, men upplevde nog lite mycket fläskighet i lurarna tror jag. Hade tillfälle att snacka lite med grabbarna innan och efter spelningen. De har kallats bröder runt om i världen berättar Ulf's son... Han kände sig lite stött av det sa han med ett garv. Ulf har något pojkaktigt över sig. Ulf själv tog av ena luren efter hand. Jag har ju hört honom några gånger innan, men inte såhär intimt och kunna prata enskilt med honom. Det var riktigt kul. De körde 4 låter och det var otroligt bra. Där ruggigt samspelta och duktiga. Pappa Ulf är ju dock i en klass för sig själv. Otrolig viruos utan att det blir spekulativt. Det svängde så jag inte kunde sitta still ens i de snabbaste partierna, takt och rytm sitter som en smäck. Det är stort att kunna riva av så mycket toner på så kort tid utan att det bara blir just massa toner. Ulf får med frasering, takt och tempo på ett häpnadsväckande sätt. Han är snabb som blixten och träffsäker som Lucky Luke. Jag pratade med Lars efteråt. Han berättade att musikerna själva ofta vill tweeka inspelningen själva. De vill tweeka tex sitt instrumentljud från liveljudet. Fina AKG lurar till alla. Flygel som hylla. Det är helt klart lite annat tänk än vad vi ofta diskuterar på detta forum. Jag fick mig en del att tänka över och fick bekräftat vissa egna andra tankar och idéer om detta som blir applicerbart i min hobby. Lars har inte haft tid att grotta ner sig i Hifi. Tror sjutton det med tanke på alla tester och tekniker han gör för att skapa sitt sound och sina möjligheter i studion. Men han kom fram och sa att han uppskattade och intresserade sig för "våran"sida och musikreproduktionen och han precis hade börjat försöka förstå den mer. Det kan hända det blir lite om det också framöver. Jag tror verkligen att både den absolut första biten i denna hobby och våran kan lära av varandra. Den sista biten, som vi sysslar med inom hifi-sidan har kanske mer att lära, även om inspelningssnubbarna kanske kan få något russin från oss också. Vi får se vart detta leder. Trots AES vetenskapliga touch's så verkar det vara ett stort hantverk och personliga intressen och förmågor som avgör inspelningsresultat. Testande och egna slutsatser mm, gör i alla fall Nilento till unika i sitt gebit. Avslutningsvis blev det ett mycket intressant mingel där jag lärde mig mycket och fick många nya perspektiv, insikter och idéer bland akustikprofessorer, inspelningstekniker, skivbolagsdirektörer, instrumentbyggare, akustikprogramutvecklare, akustiker, produktutvecklare för elektronik/högtalare mm, mm. Skallen susade av alla intryck när jag skulle somna alldeles för sent denna vardagskväll. Riktigt roligt var detta. Det var otroligt häftigt att kunna höra live och inspelning samtidigt bara genom att sätta på sig eller ta av sig lurarna. Och tro mig, det var två helt olika saker. Inspelningen var som vi konsumenter skulle höra det och live... ja det var live. Glöm att vi kan försöka få det att låta som det lät vid inspelningen. Det är inte ens relevant. Det är i alla fall min erfarenhet i dag. Däremot som det låter i det rum det mixas i, från högtalarna där, kan vara en möjlighet att återskapa, men också ointressant tycker jag. Dessa rum är extrema och kanske inte riktigt utformade som musikrum för Hifi. Stort tack till Nilento (Lars och Jenny), Claes Olson och AES för att jag blev inbjuden och fick deltaga på detta möte. Tack även till far och son Wakenius som bjöd oss på musik i världsklass. Edited December 6, 2017 by Apexorca Vinylcalle 1 Quote
Apexorca Posted December 5, 2017 Author Posted December 5, 2017 (edited) Ted ja... jag skulle ju berätta om Ted Gördestads musiken. Det var mycket etiska spörsmål med familjen, noggranna planeringar av vad Ted själv hade tyckt om detta innan projektet kom igång. Vi fick en omfattande föreläsning om inspelningen av Ted's symfoniska skiva. Lars har tvättat gamla masterband via det digitala. Överförts digitalt och bearbetats så Ted's röst blir utan alla instrument utan att den förändrats vad vi kunde höra och sedan har det spelats in och lagts instrument till hans röst. Låter riktigt bra och trovärdigt. Lars sa att det finns hopp för musiken nu när sådan musik kan ligga etta på Svensktoppen så länge. Han var mycket stolt. Vi fick höra en otroligt rolig mix av detta när en av Ted's låter i original spelades, emedan den flöt på tvättades den successivt så att bara rösten var kvar och sedan hörde man hur det fylldes på med instrument i den nya versionen till full orkester. Otroligt coolt. Här har alltså allt i musiken skapats digitalt. Det finns ingen verklighet någonstans. Ingen har hört originalet för det finns inte. Det är bara slutprodukten som finns som en helhet. Edited December 5, 2017 by Apexorca Quote
bigblue Posted December 5, 2017 Posted December 5, 2017 Härligt reportage! Tack för att vi fick följa med. Pratade ni R2R? Apexorca 1 Quote
UffeZ Posted December 5, 2017 Posted December 5, 2017 15 minutes ago, Apexorca said: Jag ställde frågan om neutralt ljud, Lars höjde ögonbrynen. Det finns inte. Musiker och producenterna skapar ju ljudet efter egen ide så att det får det ljud de vill ha. Olika i varje inspelningsrum och olika beroende på vilket golv det är, placering i rummet mm, mm. Det viktiga är att det låter bra och har härlig klang Så otroligt befriande. Jag har aldrig förstått påståendet neutralt ljud. LISTEN TO MUSIC, lindome, Apexorca and 1 other 4 Quote
Apexorca Posted December 5, 2017 Author Posted December 5, 2017 (edited) En annan tanke som för förbi var när några praktiska akustiker berättade om Björlunds-rummet som är så vida känt numera och älskat av musiker. Det är verkligen ett projekt som liknar många av de kontroverser vi ofta får här på Euphonia om blindtester och tilltron till teknik eller hjärta. Ofta är det lite av båda som i Björklunds-rummets akustik. Det går ju inte att räkna på eftersom det är naturens träbitar som sitter där. Oregelbundna och kaotiskt utformade. Att mäta på det går, men det var visst svårt och krångligt det med. Det gjordes dock efter bästa förmåga. Mer teoretiska akustiker hade massvis med förklaringar synpunkter och lite tillrättavisanden om det hela, allt i kamratliga ordalag och respektfullt. Inget bråk. Öronen fällde dock avgörandet i detta fall för de praktiska akustikerna och de har fått medhåll av musikerna om att det låter vansinnigt bra i detta rum.Tex Lars Danielson ser det som det bästa rummet som finns att spela ståbas i. Så i praktiken är det klockrent. Men praktik och teori behöver inte alltid vara samma. Det är ändå det subjektiva resultatet som fällde detta avgörande i detta rum. Men visst mäter det excellent av det jag kunde förstå. Roligt och lite galet projekt att ge sig på. Kul att det lyckades. Fårstår om det kan bli kontroversiellt. Rummet är lite som en hyllning till naturen. Det finns säkert synpunkter på mina slutsatser och möjliga brister i resonemang om detta och det kan i så fall bero på mina kunskapsbrister inom detta område, men jag har försökt förklara helheten som jag tolkar den. Jag tar tacksamt emot bättre förklaringar eller kompletteringar i denna tråd om det behövs. Edited December 5, 2017 by Apexorca plind 1 Quote
Apexorca Posted December 5, 2017 Author Posted December 5, 2017 16 minutes ago, bigblue said: Härligt reportage! Tack för att vi fick följa med. Pratade ni R2R? Ja det gjorde vi, men Nilento är superspecialicerad på det digitala sedan 25 år och är frälst på det. Han gillar högupplöst med har inte fallit för DSD när jag frågade om det. Quote
Apexorca Posted December 5, 2017 Author Posted December 5, 2017 9 minutes ago, UffeZ said: Så otroligt befriande. Jag har aldrig förstått påståendet neutralt ljud. Jag torde jag förstod det för länge sedan och ville förstå det ännu mer, men ju mer jag försökte desto längre bort från det begreppet kom jag. För mig är det i stort sätt ointressant numera. Det skall låta bra bara, kort och gått. plind and LISTEN TO MUSIC 2 Quote
lemanfan Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 7 hours ago, Apexorca said: Jag inser mer och mer att den vanligt förekommande devisen i HiFi kretsar om att man vill höra hur det lät vid inspelningen bara är en slags fantombild. Det blir än mer tydligt senare på kvällen när vi får höra livemusik samtidigt som vi kan höra i lurar hur det låter vid inspelningens master. Det skilde mycket. Alltså inte som det låter live där, inte sanningen. Tack för ett otroligt intressant reportage, med fina bilder. Mina egna erfarenheter av studiojobb är gamla och på en mycket enklare nivå, men de stämmer 100%-igt med vad du säger - att försöka jämföra med "vad som hörs i kontrollrummet i studion" är en falsk bild, åtminstone för den allra mesta av musiken som ges ut på skiva och fil. Apexorca 1 Quote
sprudel Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 Kul reportage och fina bilder. Apexorca 1 Quote
calm Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 (edited) Mycket intressant reportage och kan konstatera att det diskuteras alldeles för lite ljud och inspelningar på detta forum. Detta med neutralitet i återgivning är rent nys vilket detta reportage bekräftar. Varje musiker och studio sätter sitt eget sound som en signatur. Kul att man jobbar så hårt med akustiken både i kontrollrummet och alla inspelnings studios. När jag lyssnar på Ulf och Erics skiva Father and son kan man riktigt höra hur de samspelar inte bara rent spelmässigt utan också klangmässigt i olika konstellationer. Och fäster man uppmärksamheten på detta blir skivan än mer spelvärd. Kul att du lyfter fram dessa inspelningsmässiga aspekter Apex. Den här studion tycks jobba både med naturlig akustik som bearbetningar vilket hörs. Det finns några studios i världen som lägger den omsorgen som denna och t.ex. Rainbow studio under Kongshaug för ECM. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/786495?programid=2960 Calm Edited December 6, 2017 by calm Apexorca and LISTEN TO MUSIC 2 Quote
MatsT Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 8 hours ago, Apexorca said: Glöm att vi kan försöka få det att låta som det lät vid inspelningen. Det är inte ens relevant. Det är i alla fall min erfarenhet i dag. Däremot som det låter i det rum det mixas i, från högtalarna där, så är det mer möjligt, men också ointressant tycker jag. Håller med om sammanfattningen och tackar för ett väldigt fint reportage! Apexorca 1 Quote
K-man Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 Klart uppskattat reportage, tackar! \\K-man Apexorca 1 Quote
calm Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 Ja det här med kontrollrummets högtalarkonstellationer är ett ämne i sig. Studiomonitorer har ofta en förhöjd diskantnivå i relation till vanliga hifihögtalare. Syftet är att detektera eventuella fel och brister i inspelningen och inte att avnjuta musiken som den kommer att spelas hemma. Om vi tittar på märken som t.ex. tidiga Wilson så har de just denna karaktär dvs lite spetsiga i diskantregistret. I takt med att man fått en bredare kundkrets tycker jag att man tonat ner detta. Det gäller även vissa andra märken. Hade en studiotekniker hemma för en lyssning och han reagerade för att han hört vissa inspelningar med ett helt annat diskantljud och sound i hans kontrollrum än det jag spelade upp. Så studiomonitorer är något annat och kanske inte det ljud man eftersträvar hemma. Ser mer livemusiken som rättesnöre för egen del. Hur nu live låter? Calm Apexorca 1 Quote
kenneth Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 Härligt, och lärorikt reportage, kul att ha fått hänga med Jag är imponerad av allt du hinner med. Å andra sidan hann jag med en del när jag var i din ålder, numera är grötrocken ofta på till kl. 10 om mornarna och då har ju halva dagen gått Kenneth Apexorca 1 Quote
Apexorca Posted December 6, 2017 Author Posted December 6, 2017 Tackar alla för uppskattningen av reportaget. Det gläder mig. Quote
Harryup Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 Bra och trevligt reportage. mvh/Harryup Apexorca 1 Quote
LISTEN TO MUSIC Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 (edited) Tack för ett mycket härligt reportage som du bjöd oss Apex Edited December 6, 2017 by LISTEN TO MUSIC Apexorca 1 Quote
UffeZ Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 Fantastiskt reportage som jag hoppas kommer att leda längre än bara till ett besök. Jag tror det är viktigt att studioteknikerna/producenterna/musikerna även träffar köparna av deras alster. Under hela min livstid känner jag att det alltid har funnits två läger där gruppen från studiovärlden inte har viljat prata med de som finns i Hifi-världen och tvärt om. Jag tror faktiskt att just neutralt ljud/anläggning är en sådan beröringspunkt men det finns självklart flera bromsklotsar. Hur låter en neutral anläggning och finns den? Nästa fråga blir om jag någonsin hört en neutral anläggning. För att vara rent ärlig så har jag inte det och jag tror inte den finns heller. Apexorca and LISTEN TO MUSIC 2 Quote
jaxho Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 Tack för ett fantastiskt reportage, härliga bilder och intressant diskussion. Vänligen Jaxho Apexorca 1 Quote
A/Wing. Posted December 6, 2017 Posted December 6, 2017 Tack för ett fantastiskt reportage Apex kul att se att Claes håller i gång fortfarande pensionär som han är. Han kom in på mitt arbete det var säkert ett år sen och pratade just om den här studion och om hans idéer på dom akustiska lösningarna alltid trevligt att prata med honom. plind and Apexorca 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.