Jump to content

Recommended Posts

Posted

Då var det dax för ännu ett operations reportage.

Dom som har varit på Hififorum vet att det bla har opererats i olika Accuphase försteg. Både av rent intresse (c-290V och C-245) och utav lärdom när jag satte in Dac-10 kortet i mitt försteg. Olika slutsteg har också hamnat under kniven

Den här gången ska jag lära er en lite större procedur , så om ni är så vänliga o plockar fram era Firebirds så kan vi börja :)

Men innan vi börjar så får jag väl ge er lite bakgrund info.......

Som ni vet så fick jag hem dessa bestar i slutet av Aug förra året. Ganska omgående hörde jag att nått inte stämde riktigt , även om dom var sprillans nya så på vissa skivor så blev det lägre mellan reg på tok för dominant och det var i mina öron nått som inte skulle kunna försvinna efter inspelning. Problemet sitter i ett väldigt litet område så det hörs inte på alla skivor.

Jag tog kontakt med tillverkaren o han frågar mig direkt om dom kommer via Chapter Audio ?? Jo sa jag det gör dom , men då vet jag precis vad som behövs för att fixa till dom.

Sen frågade Mike mig om jag ville vänta tills uppgraderingen som var på gång eller fixa till dom rätt upp o ner. Jag bestämde iaf att jag väntar tills uppgraderingen är färdig , det skulle inte ta så lång tid nån månad.

Ta den om rödluvan med.............................

Det tog lååång tid innan dom blev färdiga¨vilket var mer än frustrerande. Men jag vill ändå påpeka att deras support har varit oklanderlig.

Så nu sitter jag med en lång beskrivning för vad som ska bytas o kollas. Mike skrev i mailet att det kommer bilder imorgon som han har tagit på sitt eget par. Han ville att jag skulle läsa igenom mailet idag o låta det sjunka in innan jag börjar. Lugnt o metodiskt :)

Så jag gjorde det o första snittet har lagts ikväll , skruvarna till den stora luckan där bak har plockats av.

nytt9.jpg

Vi kör på igen i morgon kväll :)

Posted

Nej för 17 :)

Även om det kan kännas onödigt i den här prisklassen så är det faktiskt inte Talons fel utan Chapter Audio. Där gjordes en mindre uppgradering på dom av Chapter som Mike var ganska säker på blev felaktigt gjord. Så han ville att dom skulle skicka tillbaka dom till Usa men så blev inte fallet.

När jag tog kontakt med han o förklarade problemet så var hans första fråga om dom kom från Chapter.

Annars är jag inte ett dugg rädd för att öppna upp o börja klippa i kablar :cool: :D Inte med den beskrivningen jag har fått iaf ;)

Posted

Ja lycka till med operationen. Hoppas att den inte tar så lång tid så att du kan återkomma med lite nya lyssningsintryck :mm: .

Konstigt förresten att Talon samarbetar med Chapter Audio. Mikes reaktion tyder ju på att det inte är första gången som de har problem med Chaper Audio,

/Mikael

Posted

Skruvmejslen är nog det lättaste men avbitaren får man passa sig för. Jag fick precis mail från Mike att bilderna kommer imorgon. Jag behöver förvisso inte dom (tror jag) men det är nog säkrast att vänta.

Istället kan jag ställa en fråga som nån kanske kan svara på........

På infon om Firebirden skriver Talon att filtret är lödfritt , jag öppnade upp baksidan idag o plockade ur den del av dämpmatrialet som sitter framför filtret o visst var det lödfritt.

Frågan är : varför lödfritt ??

Posted

Vill göra ett till inlägg... Jag vet inte vad högtalarna kostar men det är nog en hel del. Ska man då behöva justera och ordna det som "är fel" i efterhand..?? Levererar altså tillverkaren ett fel i deras produkt?

Det skulle då jag inte vara glad över. (av det jag kan läsa du skrivit). Hoppas ditt ingrepp lyckas och blir bra :)

Posted

Eliot

Dom har krimpat ihop totarna i små mässingsrör (ser ut som mässing) Jag själv tycker att det verkar konstigt men dom går ut med det som nått positivt. Jag vet iaf inte om det är bra eller dåligt :blush

Vill göra ett till inlägg... Jag vet inte vad högtalarna kostar men det är nog en hel del. Ska man då behöva justera och ordna det som "är fel" i efterhand..?? Levererar altså tillverkaren ett fel i deras produkt?

32000 Usd kostar dom i landet i väst vilket borde bli x 9 för det Svenska priset om dom fanns i handeln. Felet är inte Talons utan Chapter Audio , Talon kommer med uppgraderingar lite då o då. Detta paret uppgraderades av Chapter men dom gjorde nått fel. Istället för att skicka tillbaka dom till Talon så sålde dom högtalarna istället för en billig peng :o Så innan Chapter började rota i dom så var det ett helt ok exemplar.

När jag tog kontakt med Mike den fösta gången så sa jag inget om hur jag hade fått tag i dom , men han förstod nästan direkt att det var paret från Chapter.

Chapter o Talon har ett sammarbete bla på mässor , jag tror även att du kan köpa via dom om man inte vill ta det direkt från Usa

Stefan

Lugnt och försiktigt var det :) Och givetvis kommer det lyssningsintryck , vill du komma förbi och lyssna igen så hojta till bara. Vill du ha middag ? :D;)

Posted

"Vill du ha middag"

Ja tack :cool:

Detta skall bli intressant att följa då jag har lyssnat på högtalarna innan uppgraderingen :)

Posted
Detta skall bli intressant att följa då jag har lyssnat på högtalarna innan uppgraderingen  :)

Ja, skall bli intressant att få höra om skillnaden jämfört med när vi var på besök :)

Posted

Så vad händer tro !?

Jo ena högtalaren är färdig o den andra fixar jag till i kväll. Bilder är tagna som jag kommer att lägga upp under kvällens lopp. Det är lite halvmeck men tar man det lugnt så är det inte så farligt.

Man kan väl säga att jag allra helst inte hade velat jobba idag , hade hellre lyssnat på musik ;)

Posted

Klart att man blir upptagen med ALLT annat när man ska fixa sina högtalare. Är det inte datorer som ska fixas så är det andras ormar som behöver akut vård.

Men ena högtalaren är färdig , hur spelar det då ??

Gissa 2 ggr :app::)

Posted

Så där....................

Nu har jag räddat en Hsb förenings bokföring och fixat ett tarmframfall på en Trädpyton. Jag ber så mycket om ursäkt för att det har tagit lite tid för mig att börja. Så nu ska jag bara ta hand om mig själv :D

Filtret var det ja

Så här ser lådan ut på baksidan. Den lilla luckan döljer 4 st motstånd som ägaren kan byta för att tweaka diskant/mellan reg. Det är dessa motstånd som ska bytas , men innan man kan göra det så måste motstånden på själva filtret bort och det är det som jag nu ska visa hur man gör.

3.jpg

Att ta av den stora den luckan är INTE lätt o man vill inte repa lackan. Men jag kom på ett bra sätt. Jag tog av luckan där högtalarkontakterna sitter , in med en skrumejsel sen var det bara att trycka på.

Så här ser iaf filtret för diskant/mellan reg ut

4.jpg

Det är knippena med blåa motstånd som ska bort. Vid första anblicken in i filtret så var jag inte direkt sugen på det. Men efter en stund får man lite överblick.

Lite närmare

8.jpg

Som ni ser så sitter det trådar framför motstånden och trådar bakom. Det ena paret framför kommer från högtalar kontakten det andra paret går till luckan där dom andra motstånden sitter. Trådarna bakom motstånden vid kondingen kommer tillbaka från luckan. Enkelt eller hur :)

Så fram med belysning o avbitare !! Då blir det så här

5.jpg

Trådarna som nu hänger ut med svart krympslang är dom som satt fast med motstånden. Så nu går signalen från högtalarkontakterna direkt till luckan på baksidan.

Jag hade kunnat lämna det så men jag vill knappast ha massa halvlösa motstånd fladdrande i lådan.

6.jpg

Puff så var dom åxå borta från lådan

7.jpg

Då var den biten färdig , nästa bit är faktiskt mer pillig än det här vad. men det tar jag imorgon för jag ska lyssna på musik nu :app:

Ha det bäst så länge

Johan

Posted
Det är knippena med blåa motstånd som ska bort. Vid första anblicken in i filtret så var jag inte direkt sugen på det. Men efter en stund får man lite överblick.

I detta skede hade jag nog blivit rådvill... :o:D Tänk om hela filterburken hade varit lim- eller hartsfylld. Om det hela slutar enligt förväntningarna kommer du nog aldrig att skiljas från dessa högtalare. En slags inre emotionell kontakt kan man säga... :app:

Posted
Tänk om hela filterburken hade varit lim- eller hartsfylld.
I det läget så hade nog inte upgraderingen skett på det här viset , utan man hade bara justerat motstånden bakom den lilla luckan där bak.

En slags inre emotionell kontakt kan man säga...

Jo lite hatkärlek har det allt varit :o;)

En stilla undran...Hur lyssnade du på musik när filtrena var "under construction'"?

Under dessa dagar som jag har pillat med filtren har det varit musiklöst , fast jag har inte haft tid ändå då jag har flängt hit o dit (som vanligt)

Nu när man har haft dom spelandes ett par tim så märker man verkligen hur mycket det har gjort. Men sak som är lite lustig , man blir ju ofta "van" vid hur det spelar. Så den svagt avrullande mjuka diskanten lät ju riktigt bra innan. Och nu har den fått liv och spelar ut som det ska. Det första jag gjorde var att ducka :D

Samma gäller även mellan reg men inte i lika stor utsträckning. Den största skillnaden ligger i att innan var dom VÄLDIGT förlåtande , nu har det blivit ett riktigt redskap för att leta efter detaljer vilket känns lite ovant. Men jag kan som sagt justera lite fram o tillbaka.

Mer bilder senare i kväll , rörstegen har blivit varma nu...........

Posted

Låter som en riktigt lyckad operation! Grattis!

Det tar tid att vänja sig, men live-musik har mycket dynamik och att lyssna live på en rent ljudande saxofon kan nästan göra ont :blush;)

Posted

En liten update passar väl bra

I första inlägget finns det en bild nämligen den här

nytt9.jpg

Där ser man en rad med sockerbitar och tittar man riktigt noga så ser man 4 st motstånd. Det är dessa som nu skulle bytas.

Mot det här !!!! Hur det nu ska få plats !??!

9.jpg

Dom svarta sakerna är dom gamla motstånden , som ni ser är det en viss skillnad på storleken så det kommer att bli trångt. Jag snackade med Talon om det och dom råder en till att ha det utanför tills man har lyssnat fram till hur många motstånd man vill ha sen stoppar man in hela rasket i lådan. 2 x 4 motstånd per element är ganska lagom enligt tillverkaren. vill man öka nått register så sätter man dit motstånd , sänka då tar man bort. Mer om det senare........

Dämpmatrialet är på plats igen

10.jpg

Och sockerbitarna är bortplockade men allt damm e kvar ;):blush

11.jpg

Posted

Jag ska ta en liten instickare här innan nästa gäng med bilder kommer.......

Jag har märkt att jag nu sitter med en helt ny högtalare som ställer helt andra krav än innan. Placeringen på dom är sååå mycket mer känslig än den var innan. Det bör hänga ihop med att dom övre elementen spelar ut på ett klarare sätt. Helt plötsligt så börjar dåligt mixade platter verkligen låta dåligt och det är ju ett gott tecken :D;)

Jag har åxå märkt att jag skulle behöva treata rummet. Jag har bara spelat med Canton digital här innan , då behöver man inte tänka så mycket på sådana saker.

Så har ni några ideér på vad för roligt man kan göra ??

På väggen där sakerna står hänger det en jättematta o framför 2 lager av tunnare tyg. Direkt framför på golvet finns ingen matta , men det finns en under bordet. Så en matta till behövs skulle jag tro

stuff6.jpg

Bakom soffan är det ca 2.5 met till den andra väggen. Där är en mindre djungel av blommor som står framför en massa fönster. Även där är det draperier men dessa är något tjockare än dom andra för det är lite svårt att få upp en matta där.

2.jpg

Gillar den här bilden så den får vara illustration :D

Till höger om högtalarna finns en vägg och till vänster finns det en öppning till en matplats

stuff7.jpg

Den öppningen har alltid strular till det för man hör att musiken gärna trillar över lite. Så diffusorer på höger väggen behövs , jag skulle ha skaffat det redan när vi flyttade hit :blush

Vad jag nu vill göra är att sänka efterklangstiden men frågan är hur ? Det finns ju hur mycket som helst att välja mellan ! Jag har relativt stor frihet att göra lite av varje (Snäll hustru) :app:

Så kom med förslag :)

Jag tror inte att det är några direkta frekvenser som behöver dämpas , inte i nuläget iaf. Men jag hör att mot Digitalarna så händer det mycket mer när man justerar hötalarna lite så givetvis vill jag ge dom så bra förutsättningar som jag kan. O rummet är bara lite efterklangsdämpat så frekvens justering behövs säkert om jag dämpar det lite till. Det blir iaf Ikea på måndag för att köpa ny matta :cool:

En sak till........

Tack vare digitalarna så vet jag precis var dom flesta reonanserna i basen finns så nån dämpning av dom lägre frekvenserna behövs inte

Så kom med en massa förslag :)